שישים שנה לרגע ששינה את האנושות

02 לדצמבר 2007   מאת:

בימים אלו מלאו שישים שנה לרגע מהותי וחשוב בתולדות האנושות, ולא אני לא מדבר על כ"ט בנובמבר אלא על משהו אחר שהתרחש ימים אחדים לאחר מכן, המצאת הטרנזיסטור.
לא כמו שנוטים לחשוב הטרנזיסטור הוא אינו מכשיר הרדיו שזקנים בשדרות רוטשילד מקשיבים באמצעותו לחדשות אלא ברכיב הליבה של כל מערכת אלקטרונית.
קשה לי לחושב על המצאה אחרת שהביאה תמורות כל-כך גדולות בחיינו בכל-כך מעט זמן, כמו הטרנזיסטור. לא הנורה אדיסון, לא הטלפון של בל לא המכונית של פורד וגם לא הרדיו של מרקוני, אולי מי שהכי מתקרב לטרנזיסטור הוא הדפוס של גוטנברג.
רוב האנשים אולי יגידו שהמצאה של רכיב אלקטרוני כלשהו מעניינת אותם כשם שמעניינת אותם התספורת החדשה של אולמרט, אבל לחובבי אלקטרוניקה כמוני המצאת הטרנזיסטור היא בהחלט ציון דרך משמעותי ואולי "ה"ציון דרך בתולדות האנושות.

אז מה זה טרנזיסטור?
זהו רכיב שיש לו שלוש "רגלים" ואפשר לדמות אותו לברז ענק. בצד אחד המים מבריכת המים ששואפים לרדת בשל כוח הכבידה בצד השני פי הברז ובאמצע ידית הברז הקטנה. וככה גם הטרנזיסטור מרגל אחת נכנסים האלקטרונים(זרם חשמלי) שאופים לצאת ממנו ברגל השנייה והרגל האמצעית שלוטת על הזרימה, זרם קטן ברגל האמצעית והאלקטרונים מרגל הכניסה שעוטים להם מחוץ לטרנזיסטור.

רדיו ישן
רדיו של פעם עם שפופרת ריק  

העיקרון הזה כבר היה ידוע, והיה קיים כבר רכיב מסורבל ובזבזני שנקרא שפופרת ריק שנעשה בו שימוש רב בראשית ימי האלקטרוניקה למגברים ואפילו לבניית המחשב הראשון.
אני עדיין זכור איך כילד סקרן בסוף שנות השבעים הייתי נכנס למחסן של הוריי מרים את הכיסוי ומציץ בקרביים של הרדיו הישן, אני זוכר שהיו בו הרבה חוטים והרבה שפופרות מכסות באבק שרוף. היה זה מחזה מרשים שפופרות בגדלים שונים וצרות שונות שנראו לי כמו עיר משונה שבה גרים גמדים שיצרו את הצלילים של הרדיו, לצערי אני לא זוכר שהרשו לי לראות את מה קורה לרדיו מפנים שמפעלית אותו, אבל אולי כאן נזרעה הסקרנות שהביאו אותי ללמוד אלקטרוניקה.

המצאת הטרנזיסטור
בדצמבר 1947 הישגו שלושה מדענים(שוקלי, ברדין וברטיין) במעבדת בל פריצת דרך, והצליחו ליצר את תופעת "הברז" מפיסת סיליקון שעברה מניפולציה כימית וכך נולד הטרנזיסטור הראשון.
בעצם בנקודה הזו בזמן "נפרץ הסכר" שהוביל למהפכה של ממש בתחום האלקטרוניקה, וכך מכשרים אלקטרונים כמו רדיו שהיו בגדול של תנור אפייה קטנו לגדול של קרטון חלב. ולא רק זאת פוחתו עשרות סוגים של רכבים ומכשרים שמלווים אותנו היום מכל עבר.

הטרנזיסטור הראשון
הטרנזיסטור הראשון

כאשר שאלתי אנשים בחודש האחרון מה לדעתם היא המצאה הכי חשובה לאנושות קיבלתי תשובות מגוונות, חלק אמרו הגלגל, חלק אמרו חשמל, חלק אמור טלפון, חלק אמרו מחשב, חלק אמרו פניצילין וגם כמה שאמרו אינטרנט.
קשה לומר שהייתי מופתע, היה ברור לי שרכיב טריוויאלי ופשוט לא יזכה ליחסי ציבור. את האנשים לא באמת מעניין איך המכשירים האלקטרונים הרבים שהם מפעילים עובדים, וזה אולי הסימן המובהק ביותר להצלחתו של הטרנזיסטור לגרום לשינוי אדיר לאנושות.
רק לשם המחשה כמה הצליח הטרנזיסטור, מעריכים כי בסוף שנות החמישים ייצרו בעולם 20 מיליון טרנזיסטורים בשנה אחת, היום המייצרים פי מיליארד טרנזיסטורים בשנייה אחת.
כול שבב (ג'וק) ולו הפשוט ביותר מיכל מיליוני טרנזיסטורים, כל אדם במדינות המערב מוקף במיליארדים של טרנזיסטורים.
גם המאמר הזה מן הרגע שנהגה במוחי ועוד הרגע שנקרא בעין אנושית במחשב אחר עובר דרך מיליארדים רבים של טרנזיסטורים, החל מן המחשב שלי, דרך הראוטר אצלי בבית ואצל ספק האינטרנט, שרת האינטרנט שמארח את המאמר, בחזרה לראוטר של ספק האינטרנט של הקורא, למחשב ועד למסך הLCD של הקרא. הכול טרנזיסטורים מסוגים שונים, בלי שום מתווכים אנושיים ובאופן מידי.

השפעת הטרנזיסטור
השפעת הטרנזיסטור היא כל-כך עמוקה, לא רק לדברים הקטנים בחיי היומיום, אלא גם במישור הגיאופוליטי. רבים נוטים לייחס את מעמדה של ארה"ב היום כמעצמת על והחלשתה של בריטניה וברה"מ לתוצאות מלחמת העולם השנייה. אבל אם מסתכלים הנתונים הכלכלים רואים כי המדינות המובילות היום את העולם הן ארה"ב יפן וגרמניה. באופן מוזר בנוסף לארה"ב המדינות המובילות הן דווקא המפסידות הגדולות של מלחמת העולם השנייה, ההסבר שלי לעניין הוא הטרנזיסטור.
יפן וגרמניה (המערבית) היו בעצם גרורות של ארה"ב, ולכן היו הראשונות לאמץ את הטרנזיסטור, ולבנות את עיקר התעשייה שלהם עליו. יהיה גם נכון להגיד שנפילת ברה"מ היא בהחלט תוצאה ישירה מן הפער הטכנולוגי וכלכלי שנוצר מול ארה"ב בעיקר בזכות הטרנזיסטור.
למזלנו גם ישראל בשנות השישים הפכה לגרורה של ארה"ב וכך קפצנו על העגלה של הטרנזיסטור והפכנו לכלכלה המובילה במזרח התיכון.

העובדה שתוך שישים שנה הצליחה המצאה אחת לחדור לחיינו באופן כל-כך עמוק עד למצב שרוב האנושות תלויה בה לשם הישרדות היא מדהימה בעיניי. החל מקוצבי לב ומכשירים רפואיים רבים מצלי חיים, והמשך במהפכה של ממש בכלים המדעיים ובמדע עצמו, דרך יצירה של תעשיות חדשות כמו התקשורת והתוכנה, וכלה במערכות שבתוך כל כלי וכלי שאנו משתמשים בו.
גולת הכותרת של המצאת הטרנזיסטור הוא ללא ספק האינטרנט, בדומה לדפוס שגרם להפצה המונית של רעיונות, ידע ומידע וכך להוביל התפתחות של המדע, התרבות והחברה. כך האינטרנט העצים אלפי מונים את מעלות הדפוס, בעצם הפך כל אחד מאיתנו "לבית דפוס" וליצרני תוכנים מגוונים, ובעיקר נותן כמעט לכל אחד ניגשות למידע בצורה מהירה ופשוטה.

אולי הדרך הכי טוב להמחיש כמה חיינו תלויים בטרנזיסטורים, היא ניסיון לדמיין אם ברגע אחד כל הטרנזיסטורים בעולם היו חדלים מלפעול. אין חשמל, אין תקשורת, אין כמעט תחבורה, צבא משתוק, אין מקררים, בתי חולים משותקים, אין בנקים, וכמובן אין אינטרנט. כאוס מוחלט, כזה שאפילו פצצה גרעינית לא תוכל לגרם.

לי אין ספק שהטרנזיסטור הוא ההמצאה הכי חשובה בתולדות האנושות.
אם אני הייתי מחליט על עידנים הייתי אומר כמקובל שעם המצאת הדפוס הסתיימו ימי הביניים, ועם המצאת טרנזיסטור הסתיים עידן הדפוס והחל עידן הסיליקון.

אפשר לתהות איך זה שהיומן העולמי מלא באזכורים של ימים אזוטריים כאלו ואחרים בתולדות האנושות, אבל אף אחד לא מצא לנכון לציין את 16 או 23 בדצמבר כיום המצאת הטרנזיסטור ששינה את האנושות. מי יודע אולי גוגל ימצאו לנכון לציין את היום הזה באיזה איקון, היום שפתח את הדר לשגשוג של החברה שלהם.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (6 מצביעים, בממוצע: 4.83 מתוך 5)
Loading...

2 תגובות ל-“שישים שנה לרגע ששינה את האנושות”

  1. מאת יונתן אורלב:

    תודה רבה על הפסוט מאיר העניניים שלך.

  2. מאת יונתן אורלב:

    לגבי גוגל: כדאי לך לשלוח הודעה לשושנה פורבס. היא עובדת בגוגל, ואולי תוכל להעביר למי שצריך. השאר תלוי בהם.

לכתוב תגובה