המלצה לשבוע הספר: שני ספרים ירוקים

08 ליוני 2006   מאת:

שבוע הספר עומד בפתח ואני מעוניינת להמליץ לכם על שני ספרי ילדים שעוסקים בנושאים אקולוגיים, "עד קצה המושב" של עמליה רוזנבלום ו"עסק ביש עם כביש" של איטו אבירם.

"עד קצה המושב"

מאת: עמליה רוזנבלום
הספר כתוב מנקודת מבטן של החיות ומנקודת מבט זו, מצטיירים בני האדם באור שאינו תמיד מחמיא או כפי שמסכם זאת ארתור, "אנשים הם יצורים מאוד לא צפויים."


כריכת הספר "עד קצה המושב"

לספר מסר הומאני ואקולוגי: "אולי החיים לא חייבים להיות מושלמים כדי להיות טובים," אומר שוקו כלב הלברדור, אחד משני גיבורי עד קצה המושב, "אולי משהו תמיד חסר בהם," המשיך, "גם אם לא לך, גם אם לא באותו רגע, משהו תמיד חסר, ואולי זאת לא בעיה שצריך להתגבר עליה, אלא פשוט עובדה שעושה את החיים לשלמים, חלק מהעניין."

זו אולי התובנה העיקרית אליה מגיעים ג'וני ושוקו, גיבורי עד קצה המושב, אחרי הרפתקאות קשות ומרגשות. אך בדרכם אליה הם לומדים גם שיעורים חשובים על חברות ונאמנות, על שחצנות ובגידה, על מה שנשאר בליבנו אחרי שאנחנו נפרדים מאדם אהוב, על המחיר הגבוה שאנו משלמים על דעות קדומות, ועל הצורך לקבל את הדברים הקשים בקיום, הדברים אותם איננו יכולים לשנות.

עד קצה המושב מצייר עולם של חיות, שגיבוריו הם כלבים, חתולים, סוסים, חזירי בר, ואפילו "אותם יצורים שנדמה שהם מנותקים מהעולם – החרדונים, הצרצרים, השממיות, וכל האחרים, הקטנים, האפרפרים, השתקנים". מנקודת מבטן של החיות, מצטיירים בני האדם באור שאינו תמיד מחמיא, או כפי שמסכם זאת ארתור, "אנשים הם יצורים מאוד לא צפויים."

הפער בין עולמם התחרותי אך ההרמוני של בעלי החיים לבין סגנונה האלים של תרבות בני האדם מגיע לשיאו כשאחד מן החברים נופל קורבן לירי ציידים. או אז מתאגדות כל חיות המושב, ומתגברות על אי ההסכמות ביניהן, על מנת ללכוד את הציידים.

עד קצה המושב מתבונן בעולם ובבני האדם מבעד לעיניהם של חברינו הטובים ביותר ומעלה לדיון, מבלי להתפשר על איכות הכתיבה הגבוהה והייחודית, נושאים החשובים לכל ילד המנסה למצוא את דרכו במעגלים חברתיים מורכבים, לכל הורה ומחנך, לכל חובב טבע וחי, ולכל מי שתוהה על טבע האדם, ומוצא אותו לפעמים מצחיק, לפעמים מפחיד, אבל תמיד נוגע ללב.

על הספר באופן כללי:
עד קצה המושב הוא סיפור על כלבים ועל מה שהם יכולים ללמד אותנו על אנשים. זהו סיפור התבגרותם של ג'וני ושוקו, שני כלבים שלא סבלו זה את זה מהרגע הראשון, ובכל זאת נעשו חברים. יום אחד גילו שסוד אפל מאיים על שלוותן של החיות במושב, ונסחפו להרפתקה שבמהלכה למדו על אומץ לבם של חזירי הבר הפחדנים, על טוב ליבה של כלבת הפיט בול האכזרית, על סוסים שלא רואים מערבונים, וגם על מה שמצחיק בתוך מה שעצוב, ובעיקר על החברות האמיצה שיכולה לצמוח גם כשנשבעים אף פעם לא להיות חברים.

ספרה הראשון לנוער של עמליה רוזנבלום הוא רומן מרתק, קולח ומרגש עד דמעות. ברוחן של קלאסיקות כמו "הרוח בערבי הנחל" ו"מאה כלבים ואחד" מצליח עד קצה המושב להיות בעת ובעונה אחת סיפור הרפתקאות סוחף ומלא דמיון על חיות – ומשל עמוק, חכם ומחויך על בני אדם. רומן הביכורים של רוזנבלום, "ונדמה שהכל אפשרי", ראה אור בהוצאת כתר ב- 2004.

על המחברת:
עד קצה המושב הוא ספרה הראשון לנוער של עמליה רוזנבלום. עמליה היא סופרת, תסריטאית ועיתונאית, שרשימותיה בנושאי ספרות, תרבות, הורות ופמיניזם מתפרסמות בין השאר ב"הארץ ספרים", "WALLA", ו"את". רומן הביכורים שלה "ונדמה שהכל אפשרי", ראה אור ב"כתר" ב 2004. עמליה היא גם דוקטורנטית בפסיכולוגיה באוניברסיטת ה NEW SCHOOL בניו יורק, ותחום המחקר שלה הוא הגירה ומחלות נפש.

בשנת 2004 חזרה עמליה לישראל עם בעלה, הבמאי אסף ברנשטיין, אחרי שהות של למעלה מעשר שנים בניו יורק. ביולי 2005 נולדה בתה הבכורה אלה בתל אביב. הספר "עד קצה המושב" נכתב במהלך ההיריון.

לקנית הספר "עד קצה המושב" בהנחה לחצו כאן…

"עסק ביש עם כביש"

מאת: איטו אבירם
איטו אבירם, מחבר רב המכר האלמותי "יעל ואני" כותב עכשיו לקטנטנים


כריכת הספר "עסק ביש עם כביש"

אחרי שנים רבות של כתיבה לנוער, מוציא איטו אבירם ספר לקטנטנים בציבלין הוצאה לאור.
"בין עצים ובין סלעים/ בינות פרחים ובין שיחים/ הדחפור נוגח, מתגלגל המכבש,/ עוד רגע – את היער כובש… החיות חרדות/ נסו בבהלה מהמחילות,/ ארזו הן תיק, גדשו תרמיל, פנו לרדת אל השביל.."

אך בטרם יברחו קם להם מנהיג חדש – אלימלך התן המבויש, שלא היה מוכן להסכים לסלילת אוטוסטרדה בלב היער והצליח לגייס את כל החיות ל….הפ-ג-נה!

בשפה מחורזת ועשירה, חושף איטו בפני הקורא הצעיר את אחת הדילמות האקולוגיות שכל אחד מאיתנו צריך להתמודד אתה: האם להעדיף את תהליך העיור והפיתוח תוך חיסול חיות היער וערכי טבע ונוף, או לוותר על ההתרחבות האורבנית ולשמר את הנוף והטבע. למרבה הפלא, דווקא חיות הבר הן אלו שמעלות את האפשרות שקיים פתרון נוסף, יצירתי ומקורי יותר.

"החלטתי, בדרכי הספרותית הצנועה, לערב את הילדים בבעיה מהותית שתשפיע על חייהם בעתיד" מסביר איטו אבירם, "ובכך רציתי להשיג שתי מטרות: לגרום לילדים הנאה מסיפור על בעלי חיים, בני אדם והטבע שעומד ביניהם ,וגם ליצור אצלם מודעות שתהפוך אותם לאזרחים חושבים, הערים לסובב אותם ומודעים ליכולתם להשפיע על עתידם כבר בגילם הצעיר".

שבוע ספר מהנה
שלכם הדס שכנאי

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (אין דירוג עדיין)
Loading...

לכתוב תגובה