מה היא האמת המטרידה?

07 לנובמבר 2006   מאת:

אל גור החליט לחנך את הבוחר האמריקני והעולם נבהל, השאלה ממה? לכאורה צפייה בסרט של שמיועד לקהל אמריקני, ועוסק בבעיה סביבתית גלובלית היה אומר להשאיר את הצופה הלא אמריקני זועם על העם האמריקני, אבל לי הייתה מסקנה שונה.
התפיסה הרווחת כי הסרט "אמת מטרידה" של אל גור, הוא סרט שעוסק בבעיית התחממות הגלובלית. אבל לדעתי הDNA בבסיס הסרט הוא אוניברסאלי ומספר סיפור אחר, סיפור על חולשות אנושיות ועל יהירות פוליטית קטלנית.

התחממות גלובלית היא אכן בעיה סביבתית מטרידה, והדילמה איך לפעול לפתרונה כלל אינה ברורה אם בכלל אפשרית, גם לא במחשב הקסמים של אל גור.
אבל האמת שאני גילתי בסרט היא אינה אמת סביבתית, האמת היא אמת חברתית ופוליטית שהיא בעיה אוניברסאלית שתקפה גם כאן, אולי אפילו ביתר שאת.
במהלך הסרט אומר אל גור משפט עצוב ונכון, הוא אומר שלציבור המצביעים יש נטייה לפשטנות, וחוסר יכולת לראות את מה שמעבר לאופק, שלעיתים מתפוצצת בפרצוף.
הנטייה הציבורית הזאת יחד אם מנהיגות פוליטית יהירה יכולה להוביל לאסון, אל גור מביא בפירוט את הדוגמה של התחממות הגלובלית.
אל גור מביא שני דוגמאות נוספות מן ההיסטוריה המודרנית, מנהיגות יהירה שהתעלמה בעזרת ספינים והאחזת עיניים מבעיה שהייתה גלויה לעין. גרמניה הנאצית והסיכון הבריאותי מסיגריות הם אכן דוגמאות טובות שהתפוצצו לאנושות בפרצוף והרגו מיליונים. אם ללכת קצת רוחק בזמן, יש את נביאי הזעם מסיפור התנ"ך של עם ישראל שאולי לימדו את האנשות לראשונה על חולשה אנושית זו.
  
לא צריך ללכת רחק כדי לראות את הנזקים של עיוורון מנהיגותי שלוקה ביהירות כרונית.
אנחנו אמנם לא אמריקה, אבל גם כאן יש לנו מנהיגות יהירה שגורמת לישראל נזקים סביבתיים וחברתיים אדרים. לצערי השלטון בישראל נמצא היום בידיי מפלגת קומבינה וראש הממשלה שלנו הוא קומבינטור יהיר מן הסוג הגרוע ביותר.

המשקפיים של בוש שלא מסוגלים לראות מעבר למקורביו בתעשיית הנפט הם כמו המשקפיים של אולמרט שלא מסוגלים לראות מעבר למקוריו וחבריו "מתעשיית" הנדל"ן.
אני חושש מאוד שכמו האמריקניים שסובלים מנזקי ההתחממות הגלובלית כך גם אנו נאבד את נופי התנ"ך שחלמנו עליהם 2000 שנה לטובת הבטון והאספלט זאת לשמחתם של כמה בעלי הון מקושרים.
   
אין מה להגיד על רקע סופות ההוריקן של 2005 ותופעת מזג-אוויר אחרות בכל העולם, הסרט של אל גור נפל על קרקע ציבורית פורייה באמריקה, ואולי יגרום לשינוי.
אני יכול רק לקוות שמפלגת הירוקים תצבור מספיק כוח והשפעה, הן ברמה המקומית והן ברמה הלאומית. כדי שנוכל לנטרל את הפצצות המתקתקות הסביבתיות והחברתיות הרבות שאנחנו רואים בצבעים בהירים ממש כמו בתמונות לווין של הוריקן מעל מפרץ מקסיקו במצגת של אל גור.

*הכותב היה צפה בסרט כאורח המשרד להגנת הסביבה בהקרנה מיוחדת      

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (9 מצביעים, בממוצע: 4.33 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה