מלחמות הנפט – מאבק על הגמוניה עולמית

05 למאי 2008   מאת:

מחיר הנפט שובר שיאים, הגיע היום למחיר שיא בכל הזמנים של 120$ לרבים זה אומר עוד כמה עשרות שקלים לחשבון. אבל האם מחירי הנפט נתונות למניפולציות ע"י פעולות מלחמתיות? לדעתי כן.

כשאני מסתכל על זה, נראה שמחירי הנפט הם כלי "המשחק" המרכזי על הגמוניה עולמית ואזורית.
שמנתחים את העניין, יש לבחון מי המרוויח העיקרי ממחירי הנפט הגבוהים, החשודות העיקריות הן יצואניות הנפט הגדולות הנה רשימת 8 הגדולות:

  1. ערב הסעודית – 9 מיליון חביות ליום (מח"י)
  2. רוסיה – 7 מח"י
  3. נורבגיה – 2.5 מח"י
  4. אירן – 2.5 מח"י
  5. איחוד האמירויות – 2.5 מח"י
  6. ונצואלה – 2.2 מח"י
  7. כווית – 2.1 מח"י
  8. ניגריה – 2.1 מח"י

ההיסטוריה של מחיר הנפט בעשורים האחרונים היא שכאשר יש אי יציבות סביב מקורות הנפט מחירו עולה כאשר יש יציבות מחירו יורד וכאשר יש אי יציבות מתמשך מחירו מרקיע שחקים.
יציבות = מחיר נמוך
אי יציבות = מחיר גבוה
אי יציבות מתמשך = מחיר שיא
לדוגמא מחירי השיא הקודמים של הנפט היו בשיא מלחמת אירן עיראק, שנמשכה כמה שנים. מחירי השפל היו, לפני הפלישה לכווית, ולפי 11/9.

מן הנתונים האלו, עולה כי ליצואניות הנפט יש אינטרס ברור לגרום לאי-יציבות, יציבות פשוט מרוששת אותם.
זה לא סוד שבין-לאדן הוא בן טיפוחם של ערב הסעודית ורוב חוטפי המטוסים היו סעודים, ואפשר לראות כי הסעודים הם בעצם המרווחים העיקריים מה11/9.
קשה להאמין שמשטר הסעודי יזם את 11/9 אבל בהחלט יתכן שספיחים למשטר עמודים מאחורי המתקפה, בסעודיה יש מאות ואולי אלפי נסיכים, צאצאים ישירים למלך איבן סעוד, שחיים על כספי הנפט.

אם מסתכלים על מחירי הנפט בתקופת מלחמת המפרץ הראשונה, מגלים שהייתה קיפצה אבל בגלל שהמלחמה הסתיימה מהר המחירים ירדו בחזרה. גם כאן, להערכתי סדאם פלש לכווית בעיקר כדאי להעלות את מחירי הנפט, וזו גם הסיבה שהוא שיגר טילים לישראל.

מלחמת המפרץ השנייה גם הסתיימה מהר, אבל הצבא האמריקני לא הצליח לייצב את השלטון בעיראק, וכך נוצר משבר מתמשך גם הפעם מעורב בסיפור בין-לאדן, וגם האיראנים הצטרפו "לחגיגה" והפכו את עיראק לקורבן לטרור מתמשך מה שכמובן העלה את מחירי הנפט.
לעת עתה, נראה שהטרור בעיראק פחת, אבל למרות זאת מחירי הנפט ממשיכים לתפס.
להערכתי, יצואניות הנפט, התאהבו באסטרטגיה של יצירת אי יציבות, וזה מה שקורה היום בעולם.
למשל, ההתקפות בניגריה על מתקני הנפט היא להערכתי ביוזמת אחת מיצרניות הנפט הגדולות.
בעיני יצרניות הנפט מדובר בהשקעה הכי רווחית, הם ממנים פעולת טרור בכמה מיליונים כדי להרוויח מיליארדים.

שלוש חשודות
אם אני מסתכל על השחקניות הנפט העיקריות היום יש 3 חשודות עיקריות שגורמות לאי יציבות: רוסיה, ונצואלה ואירן.
אני פוסל את הערב הסעודית משתי סיבות האחת לטווח ארוך לסעודים אין שום אינטרס לגרום לעולם לעזוב את הנפט ולמצוא תחליף, והשנייה כי הסעודים לא מעוניינים בהגמוניה עולמית ואזורית כבר יש להם.

למה רוסיה חשודה? גם בגלל עניינים פנימיים, שיפור הכלכלה הרוסית, גם עניינים אזוריים, וגם המאבק עם ארה"ב על הגמוניה עולמית.
למה אירן חשודה? בעיקר כדי להרתיע את ארה"ב מלתקוף אותה. ככל שמחיר הנפט גבוהים יותר, הסיכוי לתקיפה נמוכים ביותר.
למה ונצואלה חשודה? צ'וואס מעוניין מאוד בהגמוניה אזורית ויש לו לא מעט הצלחת, אבל הוא גם מעניין בהגמוניה עולמית לפחות בעיני רוחו.

למרות שאני חושב שנפט הוא הרעה החולה של האנושות ושל העולם, מחיר הנפט היום הם קריטיים להישרדות של מאות מיליוני אנשים. מחירים גובהים מעודדים מעבר ליצור אתנול, ומעלים את המחרים של כמעט כל הסחורות ,כמו ענייני האורז שהיו לאחרונה, וזה יכול להיות קטלני למאות מיליונים במדינות עולם שלישי.

אז מה עושים? כמובן לטווח הארוך פשוט מרודים את השימוש בנפט למינימום, ועל זה כתבו לא מעט, אבל לטווח הבינוני יש צורך ליצור מאזן הרתעה, ולדעתי הדרך הנכונה במקרה זה היא טיפול קשוח בצ'וואס כלמור מגבלות על יצוא הנפט שלו ואולי נטרולו לחלוטין(הנפט).
להערכתי, פעולה כזה אולי תעלה את מחיר הנפט בטווח הקצר אבל בטווח הבינוני תגרם להרתעה של שאר המדינות החשודות במניפולציות על מחירי הנפט .

במשפט אחד אומר, שאני מאמין שהנפט הוא לא רק המממן של הטרור, אלא הוא הסיבה המרכזית לקיומו של הטרור בשנים האחרונות.

לסיום, היה נהוג לחשוב שמלחמות על הנפט הן מלחמות מיותרות, היום ברור שנפט הוא מרכיב קריטי בכלכלה העולמית, והוא קשור ישירות להישרדותם של מאות מיליונים ויהיה חוסר אחריות מצד מנהיגי העולם לא לנסות לפועל להחזיר את מחירי הנפט לשפיות.
האמת מדובר בפרדוקס, הנפט הוא אחד האסונות הגדולים של האנושות, אבל היום האנושות כל-כך תלויה בו שעליית המחירו גם היא יכולה להיות אסון לאנושות. זה מה שנקרא אי-אפשר איתו ואי-אפשר בלעדיו.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (5 מצביעים, בממוצע: 4.20 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה