אבירי החיות החדשים

18 לדצמבר 2005   מאת:

ביום שישי האחרון קמה תנועה חדשה לזכויות בעלי-חיים: תנועת מפטמי האווזים. תנועה זו דוגלת בזכותם של בעלי-החיים לחיות, ומזדעזעת עמוקות מהרעיון להרוג אותם.

"מגדלי האווזים מסרבים להשמיד את האפרוחים" זעקו כותרות החדשות, שהועתקו מן הסתם מההודעה לעיתונות ששלחו המפטמים. מטרת הספין התקשורתי ברורה: ליצור את הרושם האבסורדי שדווקא המשך פיטום האווזים הוא האופציה ההומאנית ביותר לאווזים, ולהצדיק את המשך העבריינות והצפצוף על החוק שנוהגים המפטמים בכל פעם שהרשויות פוסקות משהו שלא מוצא חן בעיניהם. אך האם יש משהו מאחורי התרגיל היחצ"ני?

ראשית כל, המפטמים פשוט משקרים כשהם מדווחים שדורשים מהם להשמיד 50 אלף אפרוחים. משרד החקלאות, שקבע לוח-זמנים לסגירת ענף הפיטום, בסך-הכל חייב את מגדלי האווזים להפסיק להביא לעולם אפרוחים חדשים החל מ-15 בדצמבר השנה, כדי "לאפשר לסיים את פיטום האווזים המצויים בשלבי גידול והדגרה" (כל הביצים בתעשיית האווזים עוברות הדגרה מלאכותית, כך שיש למגדלים שליטה מלאה על בקיעת אפרוחים חדשים). לוח-הזמנים הזה הוא שערורייה בפני עצמה, והוא גם אחד הנושאים שבהם ידון מחר בג"ץ: מדובר בהפרה גלויה של החלטת בג"ץ מחודש מרץ השנה, אז דחה במפורש בקשה לתת ארכה נוספת לפיטום האווזים. זאת בעקבות החלטת ועדת החינוך של הכנסת, שלא תאשר שוב תקנות שיתירו הלעטת עופות בכפייה.

אם כן, אפילו לפי לוח-הזמנים המקומם שפרסם משרד החקלאות, המפטמים נדרשים כעת בסך-הכל להפסיק להעביר ביצים חדשות להדגרה. אלא שההוראה להפסיק להעביר ביצים נשמעת סבירה ואפילו אלמנטרית לאור האיסור לפטם, ואילו הוראה להשמיד אפרוחים, מצטיירת בצדק כדבר נורא. ולכן הוחלט לשלוח לעיתונאים הודעות שכוללות הוראה שלא הייתה ולא נבראה, טריק יחצ"ני ציני בניסיון להציג את המשך הפרת החוק בתור סיפור על הצלת 50 אלף אפרוחים מהשמדה.

מעבר לכך, הזעזוע מהשמדת האפרוחים הוא שיא של צביעות מגוחכת: האלטרנטיבה שמציעים המפטמים לאותם אפרוחים רכי פלומה היא, כמובן, הומאנית הרבה יותר: לקרוע להם את הצורה בכמויות אדירות של אוכל, לנפח להם את הכבד פי שמונה מהגודל הנורמלי, ולהשמיד אותם רק אחרי שזכו לחוות גסיסה ממושכת וכאבי תופת. ההיגיון ברור: להשמיד אווזים חמודים זה נורא, אך אם דואגים להפוך את חייהם לגיהנום, הרי שההשמדה הופכת להמתת-חסד גואלת!

ברור, אם כן, שהניסיון של המפטמים לרכוב על האהדה הציבורית לאווזים ולהציג את עצמם כמגיניהם הרחומים, הוא אבסורד גמור. אך טקטיקת 'הקוזאק הנגזל' לא חדשה למפטמים: הם עתרו לבג"ץ נגד איסור הפיטום בעודם לוקחים את החוק לידיהם; הם מזילים דמעות תנין על האיסור להביא אפרוחים לעולם כאשר כל כוונתם להתעלל בהם קשות ולהורגם כשהם גוססים; ובעתירה שלהם עצמה הם רומזים-מאיימים, שאם לא ייענו לבקשתם להתיר את העבריינות – הם ירעיבו למוות את כל החיות שברשותם.

כדאי להבהיר: אין כיום כל חוק שאוסר עליהם, כמו על כל אדם אחר, לגדל אווזים; אין גם חוק שמגביל את האפשרות להרוג אווזים ולמכור את בשרם למאכל; אבל בהחלט יש חוק שאוסר להתעלל בהם: חוק צער בעלי-חיים. בג"ץ, הכנסת והממשלה קבעו שוב ושוב בחמש השנים האחרונות, שפיטום אווזים הוא עבירה על החוק הזה. אם מישהו מהמפטמים רוצה לגדל אווזים בלי להלעיט אותם בכפייה בכמויות ענק של מזון, ובלי לנפח את הכבד שלהם לגודל מפלצתי – אין מי שימנע זאת ממנו.
אולם הציניות של עורך-הדין ששכרו המפטמים, שר האוצר לשעבר יעקב נאמן, אינה יודעת גבול. בתשובתם לעתירת הארגונים להגנת בעלי-החיים, נכתב שהחקלאים מבקשים

למחות בתוקף כנגד גישתן הפסולה של העותרות אשר נטלו לעצמן את החירות […] לצאת כנגד הבאתם לעולם של "אפרוחים בלתי רצויים" לשיטתם. החקלאים מצרים על כך שהעותרות רואות עצמן מוסמכות לקבוע אילו חיים הנם "רצויים" ואילו "בלתי רצויים"

זהו ניסיון לגייס אסוציאציה מתוך המחלוקת הציבורית בנושא הפלות והמתות-חסד בבני-אדם, אולם אפילו בהקשר זה מדובר בטענה אבסורדית: איש אינו מגן על חיי אדם כדי לאפשר את עינוים ושחיטתם מאוחר יותר. בקיצור: להביא חיים לעולם במטרה לעשות להם את המוות הוא פשע הראוי לגינוי; להתגאות בפשע הזה כבהצלת נפשות זו כבר ציניות מרושעת, ולא משנה שזו רק שטות נוספת שהנפיקו עורך-דין ויחצ"ן חלקלקים.
ודרך אגב, למי שעדיין לא יודע, השמדה של 50 אלף אפרוחים בשיטות המזוויעות ביותר היא דבר שבשגרה, המתרחש בישראל כל שבוע, מספר פעמים.

הכותבת, מכהנת כמזכ"ל מפלגת הירוקים הארצית

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (אין דירוג עדיין)
Loading...

2 תגובות ל-“אבירי החיות החדשים”

  1. מאת מידד:

    את בטוחה בוודאות של 100% שהפיטום הופך את חייהם לגהינום?

  2. מאת אפרת:

    מידד, תתקע לעצמך צינור ברזל בגרון 3 פעמים ביום… מה אתה אומר? מסוגל או משתפן???

לכתוב תגובה