מי זה דניס ריצ'י? ולמה השפעתו גדולה משל ג'ובס?

10 לנובמבר 2011   מאת:

באותו שבוע שהלך לעולמו סטיב ג'ובס הלך לעולמו דניס ריצ'י, אבל בניגוד לג'ובס כלי תקשורת כמעט לא דיווחו על-כך, וריצ'י נשאר אנונימי לרוב העולם זאת למרות שהשפעתו על עולם המחשבים גדולה משל ג'ובס.

ריצ'י ושותפו תומסון למעשה המציאו את אחת מאבני היסוד של עולם התוכנה המודרני שפת C, השפה הזו בפשטותה גרמה להאצה יוצאת דופן בתחום פיתוח התוכנה החל מסוף שנות ה70, בתחילה של מערכות הפעלה אבל לאחר מכן לכלל תעשיית התוכנה.
הייחוד של שפת הC הוא היותה יעליה במיוחד אבל פשוטה ביותר, לפני שפת C אם מישהו רצה יעילות אז הוא היה נאלץ לכתוב תוכנה בשפת אסמבלי, שפה שקשה ביותר לתכנות בה, אם מישהו רצה פשטות הוא הצריך להשתמש למשל בקובול, שפה מסובכת וגם לא הכי יעילה.
החיבור הזה בין יעילות לבין פשוטת עשה פלאים לתחום התוכנה של סוף שנות השבעים ותחילת שנות השמונים, אפשרה ריצה על מעבדים חלשים, אבל גם נתן אפשרות לשדרוג מהיר של תוכנות, לי אין ספק שלשפת C יש זכויות רבות בהתפתחות המחשבים האישיים.
דניס ריצ'י לא הסתפק רק בהמצאת שפת C אלא היה בין מפתחי מערכת הפעלה יוניקס, שהיא בעצם הבסיס של מערכות הפעלה רבות בין השאר של אפל עצמה.

בשבועות האחרונים נקשרו לג'ובס בתקשורת כתרים טכנולוגיים שלא בצדק, אין ספק שג'ובס היה גאון שיווק, וגאון בשימושיות, אבל רוב החידושים הטכנולוגיים המיוחסים לו אינם שלו, את העכבר והממשק הגרפי הוא העתיק מזירוקס, גם קטגורית מחשבי הטאצ' נצרו באפל כאשר ג'ובס לא בה(ניוטון), וע"י חברת פאלם.

האמת שריצ'י וג'ובס משני צידי המתרס של עולם הטכנולוגיה, ריצ'י מיצג את התפיסה שטכנולוגיה צריכה להיות חופשית, כמו יוניקס, ושפת C אשר שוחרר לעולם ולא נותרו בידי תאגידים או אנשים פרטיים, לעומת זאת אפל וג'ובס עצמו עסקו ברדיפה אובססיבית של מי שהם חשבו כמעתיקיהם, כמו מאבקי הפטנטים המטופשים היום מול סמסונג.

אם תרצו תפיסה אחת גורסת שצריך להפיץ זרעים לכל עבר ונותנים להם להתפתח, והתפיסה השנייה גורסת שמשבחים זרעים אבל שומרים אותם בכספת.

לי אין ספק שתפיסתו של ריצ'י היא הנכונה, הטכנולוגיה ובעיקר התוכנה צריכות להיות חופשיות, הכבלים שהיום חברות קושרות את הטכנולוגיה פשוט גורמים נזק להתפתחות האנושות.
כל המהות של טכנולוגיה היא הוספת של נדבך על פני נדבך, בדיוק כמו שעשה סטיב ג'ובס בתחילת שנות השמונים עם העכבר, והממשק הגרפי של זירוקס.
כשאנחנו היום מעביר את האצבע על אייפון ופותחים אפליקציה, שווה לזכור כי התוכנה הזו, ובעצם כל תוכנה, מכילה בתוכה מאמץ של רבים שהושפעו אחד מן השני. כמו שריצ'י עצמו אמר "מערכת שסביבה יכולים ליצור אחווה"

אולי בנקודת הזמן הזו נדמה לרבים כי הסתלקותו של ג'ובס, תגרום להאטה בחדשנות ובקידום הטכנולוגיה. אני חושב שבעוד עשור או שניים, כאשר המוצרים של ג'ובס ייעלמו מן המדפים, יתעמעם גם זכרו של ג'ובס וסביר להניח שהזרעים ששמורים בכספת של אפל יישארו שם.
ריצ'י אולי לא זכה לתהילת עולם ולא למיליארדי דולרים כמו ג'ובס, אבל הזרעים שהוא זרע נמצאים היום בכל מערכת ממוחשבת בעולם, כל יום וכל שעה הם מתפתחים. וזה הרבה, הרבה מאוד.

פורסם גם בדה מרקר

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה