תשדיר הפקס של ש"ס לועג למזרחיים

13 לינואר 2013   מאת:


ראיתי כמה פעמים את תשדיר הפקס של ש"ס קמה צעקה גדולה מצד עולי ברית המועצות לשעבר בשל טענות לגזענות כלפיהם, אני חושב שהתשדיר הזה בראש ובראשונה לועג למזרחיים הלא חרדיים.

ש"ס הינה מפלגת עסקנים שצמחה מן הישיבות האשכנזיות, לישיבות האשכנזיות יש מסורת של מאות שנים של עסקנות לגיוס משאבים לקיומם, זאת בניגוד גמור למסורת של בישיבות במדינות ערב, הפסיקה בהם הייתה הרבה יותר ליברלית, מי שלמד במקבל התפרנס למחייתו, וכמעט ולא היו לומדי תורה מבוגרים שנתמכו ע"י הקהילה.

כדי להבין את התפיסה הש"סית, צריך לחזור לראשית המדינה בה נתקלו רבים מן העולים החדשים ממדינות ערב בישיבות החרדיות האשכנזיות, אין ספק שעומק הלימוד בהם עלה לאין שיעור על זה בישיבות המזרחיות, וזה משך מאוד הורים דתיים מזרחיים.
וכך התפתח בשנות השבעים דור שלם של מזרחיים שלמדו בישיבות חרדיות אשכנזיות והוחדר בהם יחד עם העסקנות, תחושת עליונות על המזרחיים האחרים. וזו המהות האמיתית של ש"ס, עסקנות חרדית אשכנזית עם שורשים מזרחיים ותסביך התנשאות בלתי ברור.

את זה היה אפשר לראות היטב בתשדיר הזה של ש"ס, החתן המזרחי הוא בעצם בור, חסר מושג למתרחש סביבו, כל-כך בור שאפילו לא יודע עם מי הוא מתחתן, גם המראה של השחקנים שנבחרו יותר מרומז כי דווקא החתן המזרחי הוא הנחות ולא הכלה.

וזה בעצם המהות של ש"ס, ש"ס תופסת את עצמה כאליטה של המזרחיים, הרי איך אפשר אחרת הם למדו בישיבות האשכנזיות, ואילו שאר המזרחיים הינם "יצורים" נחותים שכל תפקידם הינו לשלשל מידי כמה שנים פתק עבור ש"ס בקלפי, זאת בתמורה לכך שעסקני ש"ס ימשיכו בהנצחת המצב.

אני שנים תהיתי מדוע ש"ס לא מקדמת למשל הכנסה לספרי ההיסטוריה לימוד מקיף יותר על קהילות המזרח? מדוע היא לא קידמה תביעות לגבי הרכוש הרב שהשאירו היהודים במדינות ערב?

אני יכול להגיד משיחות רבות שעשיתי עם קרובי משפחתי שעלו מעירק, שש"ס לא רק שלא שומרת על המסורת המזרחית, היא מנסה למחוק אותה. מן הטעם הפשוט שהמסורת הזו היא של מתינות, פתיחות והשתלבות בחיים הרגילים. פשוט אינה נוחה לש"ס.

ש"ס בעצם אומרת אתם(המזרחיים) הנחותים צריכים להצביע לנו, כי אחרת האשכנזים ימחקו את המסורת המזרחית. גודל האבסורד הוא שש"ס עצמה היא זו שהכי רוצה למחוק את המסורת המזרחית.

זה יכול להתקיים במשך שנים, רק אם עסקני ש"ס ימשכו לשמור את מזרחיים בנחיתותם, זו הסיבה שמנצחים את הקשר של קצבאות סעד ונדבות בין עסקני ש"ס ומצבעי ש"ס.

קשה לי לשים את האצבע על הסיבה אחת שמאות אלפי מזרחיים שאינם חרדים מצביעים ש"ס, יש שלל סיבות מהערכה לרב עובדיה, המסורת שהרבנים הם מנהיגים, האפליה הקשה בשנים הראשונות של המדינה, ההגמוניה "האשכנזית" בכמה מרשויות השלטון, תלות בקצבאות ונדבות, ועוד ועוד.

אני כבר שנים אומר ש"ס היא לא הפתרון לבעיות המזרחיים בישראל היא הבעיה של המזרחיים, כל עוד ש"ס תהיה בעמדת שליטה היא תרצה להשאיר כמה שיותר מזרחיים נחותים ונזקקים, מי שצריך להוריד את ש"ס ממעמדה, אלו לא לפיד ולבני אלא אנחנו הדור השני והשלישי של המזרחיים בישראל, שרוצים באמת מסורת מזרחית, ולא מוסרת מזויפת שש"ס מוכרת לציבור.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (אין דירוג עדיין)
Loading...

לכתוב תגובה