חוף געש – כרוניקה של אי-אכיפת חוק

13 לספטמבר 2006   מאת:

חוף געש הוא חוף מוכרז נמצא בלב גן לאומי חוף השרון, הכניסה לחוף היא דרך ואדי טבעי.
על המצוק ועל החוף מתקיימות מערכות אקולוגיות רגישות ביותר, בהן יש בעלי-חיים יבשתיים ובעלי-חיים ימיים, חוף זה אמור היה להיות חוף שמור מפני פיתוח ולהישמר במצבו הטבעי.

 צילום: דרור עזרא
בית הקפה הבלתי חוקי בחוף געש

זה הסיפור, בסוף חודש יולי, בעיצומה של המלחמה הובאה לחוף געש גרוטאה של משאית, מסביב למשאית הוקם אוהל ענק, מפעילי המקום השתלטו על כ2 דונם מן החוף. מפעיל המקום הציפו את החוף בעשרות רבות של כיסאות ושלחנות והמקום מתפקד כבית קפה הומה שפועל כמעט כל שעות היום.
מיותר לציין שהמקום הוקם ללא תוכנית, ללא אישור של הועדה לשמירת הסביבה החופית, או של כל מוסד תכנון אחר!
לכאורה פניה לרשויות הרלוונטיות, ודיווח על העבירה הבוטה הזאת על החוק אמורה הייתה לגרום לבצע אכיפה, במיוחד שמדובר בחוף רגיש. אבל לא, בישראל זה לא עובד ככה, הרשויות מתברברות והעבריינים ממשכים לעשות הון על חשבון נכסי הציבור.

מיד שבית קפה זה הוקם פניתי לכל הגורמים המתאים בניסיון למנוע את המשך הפעלת בית הקפה.
בשבוע הראשון שבית הקפה הוקם בסוף יולי, התקשרתי לרז אמיר מנהל מרחב השרון ברשות הטבע והגנים ודווחתי לו. נאמר לי על-ידו כי מדובר ב"קיוסק נייד" שאושר לו להשהות בחוף עד השעה 21:00 ואז עליו לצאת עם הרכב מן החוף.
במקביל פניתי לאגף פיקוח על הבניה במחוז מרכז של משרד הפנים, הן בכתב והן בעל-פה. הסיפור אף התפרסם באחד המקומונים של אזור השרון.
שבועיים לאחר מכאן בדרך מקרה התגלה לי שיש הסכם בין המפעיל לבין מועצה אזורית חוף השרון שגם רשות הטבע והגנים שותפה לו מאפשר למפעיל המקום לפועל עד 23:00 בלילה, זאת בניגוד לדבריו של רז אמיר.
בימים האחרונים קיבלתי את תשובת משרד הפנים לפנייתי, אנשי משרד הפנים הודיעו לי כי מצאו את דבריי כנכונים והם הורו למועצה האזורית לאכוף את החוק לאלתר.
בשיחה עם איש משרד הפנים התברר לי שמעבר להוראה זו, אין הם יכולים לעשות הרבה בשל עומס, ופתוחה בפניי להגיש עתירה מינהלית.
היום להפתעתי הרבה גליתי שבסוף אוגוסט התפרסמה מודעה בעכבר העיר, להשתתף במסיבה פרטית בחוף, עם DJ ורקדניות אפריקאיות, שתתקיים עד אור הבוקר, הכניסה אל המסיבה עולה 50 שקל!

לסיכום: אזרח מגלה אזרחות טובה מדווח על עבירה ועל ניצול לרעה של נכסי הציבור, רשויות האכיפה מתמהמהות העבריינים חוגגים והאזרח מקבל רושם שאין באמת רשויות שאפשר לסמוך עליהן.
לצערי הרבה, חוק החופים נשאר בגדר חוק הצהרתי, עבריינים שפוגעים בחוף ומנצלים אותו ממשכים לחגוג כאילו שום דבר לא השתנה. המשרד לאיכות הסביבה ומשרד הפנים חסרי אונים, רשות הטבע והגנים לא רק שלא אוכפת אלא גם משתפת פעולה ומעלימה עין מן העבריינים.

מסקנה: בישראל שלטון החוק הוא בעירבון מוגבל, שלטון הקומבינה הוא הכוח המוביל והחזק.

הדרך היחידה לטפל בנגע הזה היה להעיף את שלטון הקומבינה.  פשוט לשכנע את הציבור להעיף את מפלגות הקומבינה מכס השלטון בישראל. כל עוד מפלגות קומבינה מנהלות את המדינה תרבות הקומבינה מחלחלת והרסת כל חלקה טובה תרתי משמע. 

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (3 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

תגובה אחת ל-“חוף געש – כרוניקה של אי-אכיפת חוק”

  1. מאת אבירם פוליטי:

    אהלן דרור
    קראתי. האמת היא שאני די מכיר את המאטריה המדוברת. אני גם כן סבור שהכל מתחיל בתרבות הקומבינה. לתת אישור לאיזה "קיוסק נייד" לכמה שעות כאשר ברור לכל הנוגעים בדבר כבר במעמד ההסכם, שאין כל כוונה לשמור את סדר הגודל בהיקף של קיוסק נייד אלא להשתלטות על חלקים נכבדים מהחוף ובלי שום הגבלת שעות. מועצה אזורית חוף השרון היא אחד הגופים היותר מושחתים במדינה, שנותנים אישורים לכל דכפין והכל תמורת בצע כסף. האמת היא שבעקבות ההתנהלות המאפיונרית שלהם משרד הפנים איים עליהם שאם ימשיכו, יפזר את וועדת התכנון המחוזית של המועצה אבל לא נראה שזה עושה עליהם יותר מדי רושם.
    הבחור שמפעיל את בית הקפה דואג לנקיון החוף וזה בתוך ההסכם שיש לו עם רשות הטבע והגנים. אבל למה צריך שמישהו ינקה את החוף, כאשר זהו תפקידה של הרשות ? הם פשוט עושים לעצמם עבודה קלה ועושים קומבינות על הגב של הצבאים והצבים והשועלים. בכל מקרה הבנתי שבית הקפה על החוף לא ימשיך לפעול מעבר לעונה הנוכחית. בברכת שנה טובה

לכתוב תגובה