ארכיון הנושא 'ים וחופים'

לשמור באמת על החופים

יום רביעי, 24 לפברואר 2021   מאת:

מדינת ישראל חתומה על אמנת ברצלונה, והתחייבה בה יחד עם שאר מדיניות הים התיכון לשמור על משאבי הטבע הימיים והיבשתיים, לפעול למנוע זיהום הים ועוד שורה של התחייבות משמעותיות.

זיהום הזפת מן השבוע האחרון, הוא מזעזע וחמור. לראות את החופים החוליים היפים של ישראל מתמלאים בנוזל השחור, את בעלי החיים שמתו כתוצאה מן הזיהום, ואת החופים הסלעיים המיוחדים של ישראל ניזוקים בצורה קשה היא פשוט טרגדיה.

אנחנו רואים בימים האחרונים התגייסות המונית של האזרחים, שמתנדבים לנקות החופים, וכמובן הפוליטיקאים שרואים את המוני האזרחים, פתאום מגיעים להצטלם ולקבל חשיפה תקשורתית מן האירוע הזה, אבל נשאלת השאלה מה אותם פוליטיקאים עושים במשך שאר ימי השנה לשמור על החופים?

לצערי, זו אינה הפעם הראשונה שאנחנו נתקלים בזיהום חמור כזה מאז הצטרפות ישראל לאמנת ברצלונה בסוף שנות ה90. בשנת 2003 מפלגת הירוקים עמדה בראש המאבק להפסקת זיהום הביוב, למי שלא זוכר במשך חודשיים כל הביוב של גוש-דן הוזרמו לים וזיהמו את הים והחוף במשך חודשים. האחראים למחדל קיבלו עונש סמלי והמשיכו בחייהם. אבל לא רק האירוע הזה גרם לזיהום חמור לים התיכון, מדינת ישראל במשך יותר מ20 שנים מאז החתימה על אמנת ברצלונה אישרה לשפד"ן להזרים כמויות אדירות של בוצת ביוב לים בצינור שהופסק רק לאחרונה.

זיהום זפת בחוף הרצליה - צילום: דרור הרצליה
זיהום הזפת בחוף הרצליה – צילום: דרור עזרא

אולי הזיהום הכי גדול שמדינת ישראל גורמת לחופי ישראל ולים התיכון, הוא זיהום הבטון והבניה בחופים. כל אותם פוליטיקאים שבימים האחרונים מתגאים ברצון לשמור על משאבי הטבע הימיים של ישראל, עומדים מאחורי ההרס השיטתי של חופי ישראל לטובת נדל"ן. למשל תוכניות לבניית מרינות חדשות, כאשר אותם פוליטיקאים יודעים שהמרינות הקודמות שנבו בחופי ישראל, גרמו להרס אדיר לחופי ישראל, במיוחד המרינות בהרצליה ובאשקלון. עיריית נתניה בסיוע כספי מדינה נדיבים החלה בימים אלו לבנות שוברי גלים. שמטרת היחידה היא לשבש את המפגש הטבעי בין גלי הים לחוף. עיריית הרצליה ותל אביב בהליכים מתקדים לבנות שוברי גלים גם אצלם.

הפוליטיקאים גם אלו המקומיים וגם אלו בכנסת יהללו את עצמם שהכל למטרה נעלה לשמור על החופים, בפועל זו פשוט תרמית המטרה היא ניצול ציני של משאבי הטבע. אם בצד אחד זה לנדל"ן לבעלי ממון ובצד השני מתן אפשרות לגופים מסחריים שונים לזהם את הים ולחסוך להם כסף.

הכול מס שפתיים, במדינת ישראל יש ועדה שנקראת הועדה לשמירת הסביבה החופית בפועל מדובר בועדה שעוסקת בהכשרת עוולות סביבתיות בחופי ישראל. בישראל יש חוק שנקרא "החוק למניעת הים ממקורת יבשתיים" בפועל במסגרת החוק יש ועדה שנותנת היתרים על ימין ושמאל לזהם את הים לשלל גופים.

יש לא מעט אנשים טובים במערכת השלטונית ובמשרד להגנת הסביבה, אבל הבעיה האמיתית שהפוליטיקאי התורן שחונה בכיסא השר, לא ממש מתעניין בנושאי הסביבה, אלא רק משתמש בנושא לקבל קצת חשיפה ציבורית ולקפוץ לתחנה הפוליטית הבאה. בכל מדיניות המערב משרדי הגנת הסביבה הם בין החזקים וחשובים בתוך הממשלה. בישראל יש לנו את אחד המשרדים החלשים במערב, עם מעט סמכויות וכמעט בלי שיניים. הסיבה היא מאוד פשוטה, ברוב מדינות המערב נושא הסביבה הוא נושא פוליטי משמעותי ולכן יש ייצוג בפרלמנטים למפלגות שנושא הסביבה הוא בראש סדר היום.

בישראל לצערי בבחירות האלו, אף מפלגה שנושא הסביבה הוא בראש סדר היום שלה לא הגישה רשימה, גם מפלגת הירוקים, אחוז החסימה הגובה ועלות קמפיין של מיליונים מונעים את ייצוג את נושא הסביבה בכנסת, את התוצאות ההרסניות של חוסר ייצוג זה נראה בשנים הקרובות בעיקר בחופי ישראל.

יוזמה ירוקה של חברת אדידס – נעלים מזבל שנפלט מהים

שבת, 22 לאפריל 2017   מאת:

חברת אדידס מתכוונת ליצר נעלים מפלסטיק ממוחזר שנמצא בים, מדובר בשלושה דגמים של נעלים המיועדות לריצה.

החברה הודיעה היום כי המתכוונת ליצר כמיליון זוגות נעלים כאלו עד סוף שנת 2017 כחלק מן המחויבות לנושאי סביבה.

זו יוזמה מבורכת שראוי שגם חברות בישראל יקחו, ויתרמו בכך לניקוי הים והחופים בישראל מהזבל הרב שאנו זרוקים אל הים.

בעקבות היוזמה של שר האוצר כחלון להוריד מס קנייה לנעלים, אולי זה יהיה רעיון טוב להוריד מס רק למוצרים שיוצרו מחומרים ממוחזרים ובכך לתרום לשמירה על הסביבה ועל הים.

ניסיון אחרון למנוע את התמוטטות המצוקים בחופי נתניה, הרצליה ואשקלון

יום שלישי, 22 ליולי 2014   מאת:

תוכנית מתאר להגנת מצוק החוף מפני תהליכי התמוטטות תוצג היום למועצה הארצית לתכנון ובנייה, במטרה לבלום קריסת מבנים ופגיעה במתרחצים

לקראת הדיון בתוכנית המתאר שלח דרור עזרא ממפלגת הירוקים פנייה ליושב ראש המועצה הארצית תכנון ובנייה ובה הזהיר מפני ההשלכות של חלק מפתרונות המיגון המוצע ובהם אלו שבהם נעשה שימוש באתר אפולוניה בהרצליה. לטענת עזרא, תושב העיר ופעיל להגנת החופים בעיר, באזור סוללת הסלעים באפולוניה נמשכות המפולות במצוק, והזרמים החוזרים מהסוללה שהוקמה, גרמו לסילוק החול מחוף סמוך ובכך חשפו את המצק להתמוטטות המצוק. עזרא גם מחה על כך שתוכנית המתאר מוצגת מבלי שתהיה אפשרות להגיש לה התנגדויות מטעם הציבור.

לכתבה באתר הארץ לחצו כאן

 

הרס חוף אפולוניה - צילום דרור עזרא

הרס חוף אפולוניה – צילום דרור עזרא

שיטת דייג בעייתית גרמה לפציעה קשה של שחף

יום שלישי, 17 ליוני 2014   מאת:

אני תמיד משתדל לצלם דברים יפים, אבל לפעמים אין ברירה ואני נאלץ לצלם מפגיעים סביבתיים, כמו הסיפור העגום הזה.
לפני כמה ימים עברתי בחוף הרצליה מצפון לאפולוניה, וראיתי שחף פצוע, הוא היה חי עם קרסים חלודות תוקעות לו בראש, ניסתי לשחרר את החוט וראיתי שזה בלתי אפשרי ולא נותר מה לעשות חוץ מלצלם ולפרסם בתקווה שזה ישפע על מישהו ממקבלי ההחלטות.
התמונה לא פשוטה לצפייה, אחת הקרסים הייתה תקועה בעין של השחף ולכן אני מפרסם אותה בלינק מי שרוצה לצפות בה שילחץ על הלינק.

לצערי השחף הזה נפל קורבן לשיטת דייג בעייתית ביותר שאני רואה שמשתמשים בה בחופי הרצליה לדייג דגי בורי. מדובר בשטיה שבה הדייג מגלגל סביב חתיכת פיתה עשרות קרסים שקשורים בשרשרת צפופה, לא פעם ראשונה שאני שבעל חיים נופל קורבן לשיטת הדייג הזו, ראיתי בעבר צב ים שנתפס בשרשרת קרסים כזו.

אני חושב שצריך לאסור את השימוש בשיטת הדייג הזו ולאכוף בחומרה את האיסור.

[אני מזהיר שוב מצפייה בתמונה]
לחצו כאן לצילום של השחף הפצוע

חשיפה בלעדית – עיריית הרצליה מתכננת לבנות 10 שוברי גלים נוספים

יום שלישי, 15 לאוקטובר 2013   מאת:

עיריית הרצליה רוצה להביס את הגלים, מתכננת לבנות שוברי גלים בכל חופי הרצליה!

hadmya

לפני מספר שבועות הוצגה לי התוכנית שהעירייה רוצה להביא לאישור, התוכנית כוללת בנייה של 6 שוברי גלים חדשים, מול חוף זבולון, השרון ונוף-ים. ו4 שוברי גלים חדשים מול החוף הדרומי והחוף הנפרד.
למעשה כל חופי הרחצה בהרצליה יהיו עם שוברי גלים, וכל מי שמשתמש בחופי הרצליה ייפרד מגלי הים, שיחסמו על מבני ענק מכוערים ומזיקים.

להלן קטעים מן התוכנית

החוף הדרומי (לחיצה להגדלה)
shover3

החוף זבולון (לחיצה להגדלה)
shover2

חוף השרון (לחיצה להגדלה)
shover1

יש דרך למנוע את הקטסטרופה הזו, הפתרון היחיד המתאים לחופי הרצליה הוא כפי שמתואר בסרטון הזה.

הירוקים בהרצליה היא הרשימה היחידה שאומרת במפורש במצע שלה לא לשוברי גלים. כל שאשר הרשימות או תומכת ברעיון ומקדמות אותו או מתעלמות ממנו, גם רשימות שאומרות שהים הוא הנושא המרכזי שלהם.

תושבי הרצליה, אם אתם אוהבים את חופי הרצליה, אוהבים את גלי הים ולא רוצים שוברי גלים, הדרך היחידה זה לשים בקלפי "רק" ולחזק אותנו(רשימת הירוקים בהרצליה) במועצת העיר, שניים או שלושה מנדטים הם מסר ברור למקבלי החלטות מה התושבים רוצים שיהיה חופי הים.

אתם מוזמנים לשתף את המאמר הזה וגם להצטרף לעמוד שלנו בפייסבוק בלחיצה כאן…

עונת הרחצה הסתיימה, החוף הפך למגרש חנייה

יום שלישי, 15 לאוקטובר 2013   מאת:

עונת הרחצה הגיעה לקיצה, השומר בחוף הדרומי עזב ובעלי הג'יפים השתלטו בשבת האחרונה על החוף, תפסו מקומות ישיבה והפכו את המקום למגרש חנייה. הירוקים: "הפכו את החוף לג'ונגל". העירייה: החברה לפיתוח התיירות מנהלת את החוף

ג'ונגל מוטורי בחוף הדרומי

דרור עזרא ממפלגת הירוקים, ניהל בתחילת הקדנציה את המאבק למניעת חנייה של כלי רכב בחוף הדרומי. לאחר סוף השבוע, הוא דרש שיסגרו את החוף לבעלי הרכב עד עונת הרחצה הבאה, או שיביאו למקום שומר. במכתב שהעביר לראש העיר, יהונתן יסעור, בתחילת השבוע ביקש עזרא לטפל במקרה ולא לאפשר לכלי רכב להיכנס באופן חופשי.

"החברה לתיירות הקימה לפני שנה שער אוטומטי עם שלט רחוק, כל אדם שיש לו מינוי לחוף, מקבל שלט עם כניסה אל החוף. במקביל הציבו שומר בכניסה במהלך עונת הרחצה, שמוודא שהכול תחת שליטה, שלא מנצלים את השלטים בשימוש לרעה", מסביר עזרא. "ההסדר הוא שמורידים את הסירה ויוצאים מיד, השומר בדק שזה באמת מה שקורה, שלא מכניסים רכבים לא קשורים ולא מחנים את הרכב על החוף.

"לפני שנאבקנו על הנושא היה בחוף הדרומי ג'ונגל. אופנועים וג'יפים נכנסו אל החוף בלי הפסקה, ובסוף השבוע האחרון, כשהשומר לא היה במקום היה שוב בלאגן. רכבים נכנסו בלי קשר לסירות, סתם כאילו זה החוף הפרטי שלהם. הם גם הכניסו את החברים שלהם, את המשפחה. לא נעים להגיע לחוף הזה, זה הפך להיות חוף פרטי של בעלי הג'יפים. נותנים לאנשים שלט בלי פיקוח, זה פשוט טמטום ולא מתקבל על הדעת".

לכתבה בYNET לחצו כאן…

להצטרפות לפייסבוק של הירוקים בהרצליה לחצו כאן…

שמורה ימית – פארק ימי עירוני באפולוניה ובחוף הצפוני

יום ראשון, 13 לאוקטובר 2013   מאת:

מאת:יואל חדידה – מספר 2 ברשימת הירוקים בהרצליה

החופים הצופניים של הרצליה

החופים הצופניים של הרצליה

ערכי הטבע הימי והחופי לא ניתן מקום ראוי בשימור והגנה, במהלך השנים התנהלו מאבקים רבים למען פרחי הבר למען שטחים פתוחים ועוד, כולם חשובים.
אך לים וסביבה החופית, לא ניתנה שימת לב ראויה, מצב זה משתנה בהדרגה, להבנה לחשיבותם.

       יואל חדידה

===== יואל חדידה =====

בהרצליה ישנם ערכי טבע חופי וימי מן היפים בישראל ואף נדירים, הריפים מול אפולוניה הם לא סתם סלעים אלא שוניות חיות מורכבות ממגוון רחב של בעלי חיים התלויים זה בזה.

לא חייבים רישיון צלילה כדי ליהנות מן הנוף התת-ימי, מספיק יום יפה בחודשי הסתיו, להתחמש במסכה ושנורקל, ולשייט על פני המים לצפות בשוניות ובשפע הדגים הסובב אותם, כבונוס אפשר להתרשם משפע השרידים העתיקים שנחים בתוך הים.

הירוקים בהרצליה כמובן הביאו את הדברים לידיעת מקבלי החלטות.
פינינו לוועדה המחוזית כדי שתתקן תוכנית המתאר הארצית לחופים (תמ"א 13/4) כך שבמקום להקים חופי רחצה חדשים תוכרז שמורה חופית ימית, שתכלול את המצוק, החוף והים. זאת בגיבוי חוות דעת מדעית של פרופ' יהודה בניהו.

מתוך חוות הדעת של פרופ' יהודה בניהו

אין ספק שלאזור חוף אפולוניה וסביבתו ערך סביבתי, ביולוגי, ארכאולוגי וכלכלי ראשון במעלה. כל פעילות שתעשה באזור חייבת לקחת בחשבון את הערך הזה. יתרה מכך יש לנקוט בהקדם בפעילות יזומה להכרזתו כשמורה וזאת בגלל חשיבותו המקומית והלאומית כאחת .
תוכניות הפיתוח שמוצעות לא עולות בקנה אחד עם המלצותי הנ"ל ועל כן אני מתנגד להן.

השמורה תהיה כר למגוון פעילות חינוכיות לילדים ובני נוער, ממש כמו התכוניות שמעברים בשלולית החורף. אנחנו בהחלטת נפעל לקדם אותה ב5 שנים הקרובות

שושנה אדומה

שושנה אדומה

אצה אוזניה מצויה

אצה אוזניה מצויה

[צילומים: דרור עזרא]

האזינו: הצלת חוף זבולון – ראיון ברשת ב' דרור עזרא

שבת, 05 לאוקטובר 2013   מאת:

"ללא עזרתו ותמיכתו של דרור עזרא לא הינו מצליחים להציל את חוף זבולון" ציקה גרשוני – מראשי מטה המאבק למען חוף זבולון.

"דרור עזרא היה הפוליטיקאי היחד שנרתם למשימה ללא פשרות וללא לאות, החל מהחתמת רוחצים בחוף ועד לדיונים בבתי המשפט."

"הירתמותו של דרור עזרא הייתה ועודנה יוצאת דופן למרות שפנינו למספר פוליטיקאים בעניין, וברוב המקרים לא זכינו אפילו לתגובה."

להטקסט המלא של ציקה גרשוני לחצו כאן

סליחה מחופי הרצליה

יום שישי, 13 לספטמבר 2013   מאת:

למי מגיע סליחה בהרצליה? לחופים!
על הביוב, על הבטון, על המסחור, על הרס חוף אפולוניה, על הרס החוף הנפרד, על הבטון בחוף השרון, ועוד ועוד…

עושים את הדבר הנכון תמוכים בירוקים

להצטרפות לפייסבוק של הירוקים בהרצליה לחצו כאן…

אדריכלים אל תגיעו בחוף אם אתם לא מבינים

שבת, 04 למאי 2013   מאת:

קראתי השבוע מאמר בהארץ של איזה אדריכל שכתב מאמר תמיכה מגוחך בבנייה החדשה בת"א, כמה דברים שאני רואה חשיבות להתייחס אליהם:
1. נגיד שאנחנו מקבילים את הטענה שהחול חם מידי ובלתי שמיש, אם אני עושה חשבון ונניח שהחול לוהט במשך כל שעות היום בקיץ (12 שעות ביום) אני מקבל שחודש אחד מ12, אז בגלל שבחלק קטן מאוד מהשנה החול לא שמיש צריך לוותר על לפחות כ-5 דונם חוף? אין בזה שום היגיון

המשך »