טירוף רכבי השטח

09 לאפריל 2006   מאת:

כמידי סוף-שבוע אנו מתבשרים על תאונות קטלניות שבהם מעורבים רכבי שטח. בהם תאונות עצמיות בשל נהיגה פרועה של רכבי שטח בשטחים פתוחים אך לא רק בהם, תאונות בין רכב שטח לבין כלי רכב פרטי, תאונות בין רכב שטח לבין רכב שטח אחר ותאונות בין רכב שטח להולכי רגל או לרכבי אופניים. לצערי בסוף השבוע האחרון היו כמה כאלו.


טרקטורונים על החוף

אין להתפלא שתאונות כאלו מתרחשות בתדירות הולכת וגוברת, ישראל הקטנה בשטח נותנת באופן אבסורדי יד לטירוף רכבי השטח.
מדינה המאפשרות לילדים בני 16 להוציא רישיון על כלי משחית כמו טרקטורון. מדינה שמשך שנים נתנה הנחות שערורייתיות במס לחברות שקנו רכבי שטח לעובדיהם. מדינה שהעיתון הגדול שלה נותן כפרס בתחרות הבחירות שלו, מפלצת פלדה כמו ההמאר. כל אלו הם שתורמים לטירוף הזה, והם הם האשמים בתאונות אלו.
רכבי השטח אינם עוד קוריוז, אלא בעיה חמורה וממשית שמצריכה טיפול מידי וקשוח. משרד התחבורה צריך לנסות להחזיר לבקבוק את השד שהוא עצמו שיחרר. משרד התחבורה חייב לקחת את המשימה להורדת מספר רכבי השטח בישראל כמשימה לאומית. וכן, זאת למרות הלחצים האדרים שצפויים מצדם של יבואני כלי הרכב.
רכבי השטח, הן טרקטורונים, הן אופנועי שטח והן ג'יפים הם איום ממשי על השטחים הפתחים.
באוזר המרכז שטחים פתוחים רבים נגרסו, נרמסו ונדרסו תחת גלגליהם של עשרות אלפי רכבי השטח שקיימים בגוש-דן ובאזור השרון. אם שואלים אותי מה יש יותר באזור המרכז, שטחים פתוחים או רכבי שטח אין לי ספק שהתשובה היא רכבי שטח.
טירוף רכבי שטח גרם וגורם נזק אדיר לנכסים שלי ושלכם, לערכי טבע ונוף, לחיות בר, והחשוב מכל סיכון לנו אלו שנהנים לטיול בטבע בלי שנהיה עטופים במאות ק"גים של פלדה.

אני מודע לעובדה שיש רבים שמשתמשים ברכבי שטח בצורה לגיטימית, ולא סוטים מן השבילים. אבל עובדה זו לא מורידה מן הטירוף שאחז ברבים וטובים שרכב שטח הפך להיות פסגת שאיפותיהם.
חייבים לומר שטירוף זה הוא בעידודה הישיר של הממשלה ומשרד התחבורה, יבואני הרכב, והתקשורת.

מישהו יכול להסביר?
האם מישהו במשרד התחבורה יכול להסביר לי למה בכלל אישורו לייבא לארץ רכב מפלצתי כמו המאר? והאם ייבוא ההאמר הוא רק ירית הפתיחה של מרוץ חימוש על הכבישים?

מישהו במשרד התחבורה יכול להסביר לי, למה נותנים לילדים בני 16 רישיון על כלי הרס כמו טרקטורונים?

מישהו בתקשורת הישראלית יכול להסבר לי למה תחרויות לא חוקיות של רכבי שטח זוכות לכיסוי נרחב בכל המדיות האפשריות?

מישהו במשטרה יכול להסביר למה היא מאשרת תחרויות לא חוקיות של רכבי שטח?

והאם השר לביטחון פנים שהוא במקרה גם השר לאיכות הסביבה יכול להסביר לי למה הוא נותן חסות לתחרות לא חוקית כזו?


אופס דרסתי משהו?

רכבי שטח ככשל חברתי
אין לראות בטירוף רכבי השטח אופנה חולפת, אלא סימפטום חברתי חמור, של התקרנפות לאחר, קידוש האני וציפוי עצמי בשריונים ובחומות.
רכב שטח הוא בעצם ביטוי לרצון של הנוהג בו לעליונות, עליונות על שאר משתמשי הדרך, עליונות על הטבע והאדמה ועליונות לדימוי העצמי והנפשי שלו.
עובדה זו מתבטאת בנהיגה עצמה, אדם שמרגיש עליונות ואשר לרשות כלי רכב משריון ינהג בו בצורה פחות זהירה ויסכן בכך את עצמו ואת שאר משתמשי הדרך.
הנתונים לגבי תאונות בארה"ב מראים זאת בברור, עד כדי כך חמור העניין שארגון הבריאות העולמי הוציא אזהרה שמשוואה את הסיכון של מרכבי שטח לסיכון מסיגריות!

מה צריך לעשות?
הזמן לחינוך והסברה בקרב נהגי השטח חלף, הגיעה השעה לחקיקה קשוחה ורצינית כנגד טירוף רכבי השטח.
יש לחוקק חוק שיאסור על אחזקת טרקטורונים ואופנועי שטח בכלל בישראל, למעט למטרות בטחון או מטרות מיוחדות.
יש לחוקק חוק שיאסור ירדה של כלי רכב מן השבילים, רכב שיתועד 3 פעמים מבצע עבירה זו יוחרם לטובת המדינה.
יש לנהוג כמו במדינות אירופה ולהוסיף מס קניה מיוחד על רכבי שטח.

אם לא ננהג כך ובהקדם ההרג מרכבי השטח רק יגבר, והנזק לשטחים הפתוחים ולטבע יהיה כמעט בלתי הפיך!

*הכותב פעיל סביבתי והיה מועמד מטעם מפלגת הירוקים לכנסת 17.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (14 מצביעים, בממוצע: 4.36 מתוך 5)
Loading...

9 תגובות ל-“טירוף רכבי השטח”

  1. מאת שרון:

    מסכים עם כל מילה אבל הפתרון הוא לא לעצור את הרצון של כולם לטייל ברחבי הארץ מי ברגל ומי ברכב. המדיניות צריכה להיות מצד אחד של הסברה להנהגים כמה חשוב לנסוע נכון ולטייל במקומות המיועדים לכך לרכבי שטח ומצד שני חקיקה חריפה ואכיפה על אותם אלו שמתעלמים משמירה על ערכי הטבע והנוף ורומסים אותם בגלגל גס. אגב גם את התחרויות ניתן לעשות במגרשים מלאכותיים הנבנים במיוחד לצורך כך בדיוק כמו בארה"ב ולא בטבע.

  2. מאת קיד אופיר:

    דרור עזרא, יש חוק מוטורי בישראל, וזו עובדה!
    התחרויות הינן חוקיות למהדרין.
    מעבר לכך, אתה סתם יפה נפש שממלא את הרשת בסיסמאות חסרות תוכן.
    אין שום קשר בין תחרות המתקיימת בשטחי אש לבין "התקרנפות".
    מאיפה יש לך את החוצפה להחליט כיצד והיכן יבלה אזרח את זמנו הפנוי? לאסור ליבא כלי אכב כזה או אחר? מאיפה לך המנדט לקבוע?
    אני מציע לאסור לתקופה של 3 שנים כל אדם ששמו "דרור עזרא". זה נשמע לך הגיוני?

    רד מהעץ.
    קיד.

  3. מאת דקל:

    למרות מה שאתה אומר, אנחנו נמשיך לרכב בשטח ולהתחרות כי ככה זה צריך להיות!

  4. מאת שמעון הדייג:

    לא רואים אותך ממטר.. נגשים ת'חלומות המטורפים שלנו ונעשה מה שנשאר לעשות כיף בחיים. חיים רק פעם אחת.

  5. מאת שמעון:

    מאמר כזה מרחיק רבים ממפלגת הירוקים.
    המאמר הינו התלהמות צרופה.
    לא שמעת על חופש הפרט? חופש העיסוק?
    בוא נירה בכל מי שקוטף כלנית ובא לציון גואל…. נסחפת.

    מה שכן הטלת מגבלות וכל מי שיחרוג מהן ישלם באבי אביו זה רצוי ומקובל.
    לדוגמה להגדיר מס' אזורים כפארק מוטורי ולתחום אותם בסס"ל מי שימצא בשטח מחוץ לאזורים המותרים יקנס.
    כך יצאו מסכנה חופים ותתאפשר שמירה על בטחון המטיילים.

    הבעיה באכיפה כבר אמרנו ….

  6. מאת moshe daian:

    בושה וחרפה למגיבים בעד הטרקטורונים ויותר מכל כלימה למחוקקים שיצרו זאת
    האנשים האלה חסרי תרבות
    אחד השכנים שלי הוא ערס כזה למרבה הצער שעושה את עסקיו בגזל וקנה לבן שלו טרקטורון כן שיעשה חיים כמו אבא שלו על חשבון הסביבה ועל חשבון אוהבי הארץ

  7. מאת חדשות מפלגת הירוקים » ארכיון » הבלוף של יעל גרמן:

    […] וקראתי בYNET כתבה על האופנוע המשתולל בחוף והבריונות (כתבתי על זה לא פעם), מייד הבנתי למה ניקו את הערמה. כנראה ידע […]

  8. מאת יוסי:

    אני מביא דברים בשם אומרם ומפנה אותך לאתר שבו נכתבו, חיפוש קטן באתר המאגד תחתיו כ 20,000 גיפאים רשומים יגלה לך כי חלקם אכן פורעי חוק אבל רובינו אינו כזה ויתרה מכך – מוקיע את העניין ותומך באכיפה של חוקי המדינה.

    קישור לאתר ולשרשור http://www.jeeptrip.com/page.aspx?div=Forums&group=1&item=897315

    אני לא מסכים עם הרוב מהדברים אבל, יש כמה דברים שצריך להקשיב להם

    אני לא מסכים:
    הורדת כמות רכבי השטח בישראל- לא רלוונטי כלכך (בהנחה שאנו בהיבט של שמירת ערכי הטבע), כמות רכבי השטח בישראל, והכמות מהם שיורדת מהכביש היא רק 10 אחוז. כלומר שמתוך מאה אלף רכבי שטח בישראל, בין עשר לחמש עשרה אלף יורדים לשטח.

    רכבי שטח ככלל מהווים סכנה לשאר משתמשי הדרך וסיכן למי שאוהב לטייל- באמאשך! ובבכביש אין תאונות? אולי גם נאסר יבוא של רכב מכל מין וסוג ארצה? ככה בטוח יפסקו התאונות. ובקשר למי שאוהב לטייל- לך להז**ן! אנחנו נהנים לטייל בטבע! לדעתי הג'יפאים הם הקהל המטייל הכי גדול בישראל! מה עושה מטיילים באופניים וברגל יותר טובים מאיתנו?!

    שטחים פתוחים במרכז נרמסו תחת "עשרות אלפי רכבי שטח"- אהם.. רוב רובם של השטחים הפתוחים במרכז הם שטחיי עיבוד חקלאיים, והשאר אינם שמורות טבע, (למעט כמה אזורים יוצאים מן הכלל), ככה שגם זה לא ממש תופס. "עשרות אלפים"? קודם כל עשר אחד, וגם זה לא, לא יודע מה אתכם אבל טיול במרכז לא עושה לי את זה, ואני בטוח שלרובנו גם לא, אז שוב פחות מעשר.

    טירוף רכבי השטח כאופנה- לא תופס בקשר לג'יפאים כמוני וכמוך. נכון, כולנו מבלים את רוב זמננו בכביש, ללא יוצא מן הכלל. אבל אנחנו קונים רכב שטח על מנת לרדת לשטח, לא בשביל פוזה. אני חייב להסכים אם העניין שרוב אלה שקונים רכבי שטח שביל הכביש בלבד הם באמת כאלה. עדיין, כאן לא אמריקה.

    להוסיף מס על קניית רבי שטח- באמת צריך לפרט? לא מספיק כמה שאנחנו משלמים על הדלק?!

    עכשיו הדברים שאני חייב להסכים איתם:
    עניין החופים- מוצדק בהחלט! החוף לא נועד לרכב. רוצה לרדת לחוף? לך מאה מטרים ברגל, לא תמות מזה. וזה טוב שהתחילו לאכוף את החוק בצורה רצינית. לי אישית נמאס לראות קוליסים על החוף. מה שכן זה שהיו יכולים להגיע לפשרה ולעשות מחוף או שתיים חוף שמיועד לרכבי שטח, חופים כאלה שרק רכבי שטח יכולים להגיע אליהם ממילא.

    ירידה מן השבילים- שוב… מוצדק! שימו לכם דגש חזק על שם העצם "שביל" לא כביש, שביל. כיף לכם לטייל ולראות על הגבעות והרכסים שאמורים להיות נקיים ובתוליים קוליסים? אני בטוח שלא. שוב כמובן זה רק הגרעין הרע של הג'יפאים בארץ, אבל עדיין.

    אבל את מי מעניינות העובדות כשצריך לצאת נגד ??

  9. מאת נדב:

    תומך בכותב.
    הנאה של רוכב זה או אחר לא שקולה להרג חיות וצמחים והריסה של הנוף בארץ.

    – יש לשמור על שמורות הטבע והשטחים הפתוחים המעטים שיש בעיקר לאורך נחלים ועל חוף הים ובכלל.
    – יש להעניש בחומרה – כלומר קנסות כבדים והכנסה לכלא את מי שלא שומר על ערכי הנוף.
    – יש ליצור לרוכבים מקומות מיועדים (בדומה לארה"ב) שישתוללו שם.

    ולערסים המגיבים כאן: נכון, אנחנו יפה נפש אבל יש לנו גם כוח, והוא הולך וגובר , אם תפגעו בנו ובעצם על כולם בזה שאתם דורסים את הטבע של כולנו – נשתמש בכוח הזה נגדכם.