תקציב ביטחון שקוף – עכשיו

15 לאוגוסט 2006   מאת:

בימים האחרונים אנו שומעים שוב ושוב מאנשי ביטחון כי קיצוצים בתקציב הביטחון גרמו לאי-אילו קלקולים של המערכה הצבאית הנוכחית. כאילו אומרים לנו "אנחנו אשמים? מה פתאום – אתם אשמים!".
כן "אתם" שרוצים יותר תקציבים לרווחה, יותר תקציבים לחינוך ויותר תקציבים לפארקים ואיכות סביבה.

תקציב הביטחון שואב מידי שנה עשרות מיליארדים מכספי משלם המסים הישראלי, האם הערפול על תקציב הביטחון מוצדק בעידן הנוכחי? האם התירוץ לא לתת לאויבי ישראל שביב מידע, מצדיק הסתרה של מרכיב כל-כך חשוב בחיים כאן מפני הציבור הישראלי?

התשובה שלי היא לא.

יש הרגשה לא נוחה שתקציב הביטחון שתחת מעטה סודיות, הוא כמו חור שחור ששואב עוד ועוד תקציבים, בלי לדעת למה, כמה ולאן, במין “אינרציה” כזו שאין עליה שליטה.


סמל צה"ל

לא ייתכן שמידי אוגוסט נשלפים תסריטי אימה ביטחוניים, כדי לפעיל לחץ על נבחרי הציבור לא לקצץ בתקציב הביטחון.
לא צריך להיות פרשן צבאי, כולם יודעים שהיום סביב ישראל יש בעיקר כוחות צבאיים עניים, עם ארסנל עני.
בוא נודה על האמת, חיזבאללה הוא כוח צבאי עני עם ארסנל עני שהתמודד עם צבא עשיר עם ארסנל עשיר ושרד. כולם מבינים שהתוצאה שאפשר היה לצפות מצה"ל תהיה הרבה יותר טובה, מן התוצאה שהתקבלה.

יתכן שאי-השקיפות הזיקה למערכת הביטחון, יתכן שבכך שמערכת הביטחון יודעה שתקציב נשאר מחוץ לדיון הציבורי שאלות תקציביות מרכזיות לא באות לדיון אמיתי שהציבור שותף לו. אולי בגלל שמערכת הביטחון יודעת שהיא פתורה מלשכנע את כלל הציבור וצריכה לשכנע לכל היותר כמה עשרות אנשים מתאמצת פחות להיות יעילה וחסכונית.
זה לא סוד כל מי ששירת בצבא בסדיר או במילואים יודע שיש בזבוז בצבא ואפילו בזבוז די ניכר.

בקיצור אלו הדברים שאני כחייל מילואים וסדיר שראיתי והטרידו אותי:

  • יש הרבה יותר מידי אנשי קבע מיותרים
  • הרבה יותר מידיי פונקציות אזרחיות מנוהלות ע"י הצבא( למשל תחזוקה של כלים מנועיים, וציוד אלקטרוני, וכו..)
  • תעסוקות מבצעיות של חיילי מילואים
  • תנאי פרישה מפליגים ובלתי הגיוניים(למה איש קבע שאינו לוחם מקבל פנסיה מלאה בגיל 45?)

אני כמשלם מסים רוצה לדעת, כמה כסף הולך על שכר, כמה הולך לחיל האוויר, כמה לחילות היבשה, כמה למודיעין וכו…
אני גם רוצה לדעת שלא חותכים את תקציבי הפיתוחים הטכנולוגים, רק כדי לא לפגוע בתנאי השכר של אנשי הקבע. בכלל למה לא להפריד את התקציב הפיתוחים הטכנולוגיים כתקציב רב שנתי נפרד?


המשרד לאיכות הסביבה

נתון מעניין שמופיע במסמך באתר משרד האוצר על תקציב הביטחון, הגידול מידי שנה(200 מיליון) של תקציב גימלאות משרתי הקבע(4 מיליארד היום!) שווה לתקציב המשרד לאיכות הסביבה כולו!
לשם השוואה באמריקה שלא מתקמצנת על ביטחון תקציב איכות הסביבה הפדראלי בלבד ב2006 הוא 2% מתקציב הביטחון, בישראל 2006 תקציב איכות הסביבה הוא 0.5% מתקציב הביטחון.
נתון מעניין אחר, תקציב הביטחון האמריקני הוא(450 מיליארד ) רק פי 10 מהתקציב הישראלי (45 מיליארד).
אגב, לפי אותו מסמך מופיע סוכם של מיליארדים כסיוע לתעשיות הביטחוניות, אפשר לתהות אם סוכם זה יקוצץ לאור קצב הזמנות הצפוי בזמן הקרוב?

כאשר תקציב הביטחון הוא קופסא שחורה, זה מסרס כל דיון אמיתי בשאלות מרכזיות של תיעדוף של סעיפים תקציביים אחרים. האם כמדינה אנו מחליטים לשים דגש על נושאים כמו חינוך, רווחה, בריאות, תשתיות או איכות הסביבה.
כפי שראינו בחודש האחרון לאויבים שלנו מידע רב ואינטימי עלינו, שקיפות, אפילו לא מלאה, של תקציב הביטחון לא תזיק לישראל, ואולי אף תתרום לצבא.

לפי כל הפרשנים הכלכליים, ישראל בעלת התקציב הביטחון הגדול ביותר יחסית לתל"ג בעולם המערבי.
אולי זה מוצדק ואולי לא, הקרדיט של משרד הביטחון נגמר, התקציב חייב להיות מלובן בשקיפות בשיח הציבורי.

*הכותב חבר בהנהגת מפלגת הירוקים

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

תגובה אחת ל-“תקציב ביטחון שקוף – עכשיו”

  1. מאת בני:

    ישנן כמה טעויות בסיסיות במאמר – חיבאללה איננו צבא עני בעל חימוש עני וישן (פרט למס' אלפי קטיושות אשר הוכיחו כי הן פעילות) כמו-כן צה"ל נלחם אל מול דיוויזיה איראנית בנוסף לחיזבאללה.
    אין צורך בשקיפות התקציב של משרד הביטחון אך יש צורך במנהל אחראי ורציני לנושא זה .
    השקיפות והתקשורת הקיימים הוכיחו במבצע הלחימה כי גרמו יותר נזק מאשר תועלת "הציבור לדעת" – מבחינת מבצעים,עמדות,מיקומי נפילות,התארגנות העורף וכן העמדה הרווחת בהקשר העורף לניצחון או הפסד.
    נכון שתקציב המשרד לאיכות הסביבה איננו גבוה או אף נמוך משמעותית למשרד ממשלתי אך מדוע אינכם חוברים (המשרד והמפלגה) לגוף רציני גדול ומממן – מדוע לא פעלתם מספיק (לפי ידיעתי) לאכיפת החוק והנחתת קנסות כבדים למזהמים השונים וע"י ואת הכספים הנ"ל תעבירו למשרד איכות הסביבה ? (כמו פעילות עיריות).
    רק להתלונן ולצעוק בראש חוצות כי הדשא של השכן ירוק יותר (משרד הביטחון)- לא יעלה את מניותכם בציבור לא יוסיף כספים,מימון ותרומות לאיכות הסביבה ולא מראה על רצינות ונחישות.
    *איך נתתם לעיריית תל אביב לאשר בניית חניון תת קרקעי בכיכר רבין בזמן המלחמה – איפה הבגצ"ים ואיפה הלחימה – איפה ההפגנות.
    אתם פשוט לא נמצאים בתודעת ההמון.
    בהצלחה בבאות למען עתיד בריא ונעים יותר

לכתוב תגובה