הכשרת שרצים סביבתיים בע"מ בחסות פרופ' אלון טל – המלון בתמנע

08 ליולי 2008   מאת:

כבר שנים אני "בעסק" הזה שנקרא פעילות סביבתית, וכל פעם אני נדהם מחדש איך אנשים כביכול סביבתיים מכשרים שרצים סביבתיים. וכך זה בסיפור הזה של "המלון" של קובצת אגירא בלב שמורת הטבע תמנע והועדה להכשרת שרצים שפרופ' אלון טל עמד בראשה.

הסיפור הזה של המלון בתמנע, הוא סיפור שחוזר על עצמו בכל הארץ, שולפים מן המגירה תוכנית ישנה נאחזים באיזה סעיף ומתוכו יוצקים פרויקט נדל"ן גרנדיוזי.

כך גם בתמנע, ב1996 אושר תוכנית מתארית לכל האזור פארק תמנע, רוב האזור הוגדר כשמורת טבע, חלק שכבר שימש את הפארק הוגדר כאזור תיירות, וחלק אחר בן 300 דונם בלב שמורת הטבע בנקודה בתולית (עמק ססגון) יועד גם הוא לתיירות. וחייבים לומר מתוך אותם 300 הדונם רק 24 דונם הינם מיועדים למלון אחד בלבד במבנה בן 3 קומות שכולל הגבלות סביבתיות רבות.
עצם הגדרת האוזר הספציפי הזה(עמק ססגון) לתיירות היה העוול. בישיבה שהייתי בכנסת רמזו נציג רשות הטבע והגנים שהאזור הזה "הוקרב" בעסקת סחר מכר תמורת הסכמת המועצה האזורית להכרזת שמורת טבע בהיקף כפי שאושר בזמנו.
ויש להדגיש כמעט כל האזור שהוגדר לשמורת טבע אינו יכול להיות שמיש לאף שימוש אחר, אז המועצה האזורית לא הקריבה כלום, פשוט ניצלה את חולשת של רשות הטבע והגנים וקיבלה אזור שמלכתחילה לא היה שום היגון לפתח אותו ולבנות בו מבנה כלשהו.

תוכנית המלון של איגרא
בשנת 2005 בעידוד של השר לפיתוח הנגב וגליל דאז פרס, הוחלט לקודם פרויקט המלון בתמנע, זאת במסגרת תוכנית מפורטת.
והפלא ופלא, ממלון מצמצם בהיקפו שישתרע על שטח של 24 דונם בלבד, הפרויקט הפך לכפר נופש ענק בהיקפו, שמשתרע על 210 דונם (לשם השוואה כפר הנופש בפלמחים משתרע על 70 דונם).
באותם 210 דונם יהיו 4 מלונות שונים בבניה נמוכה, שבין כולם יקשר נחל מלאכותי בן 2.5 ק"מ, בין כל המלונות יהיו כרי דשא וצמחיה, אחת האטרקציות במקום יהיה אי טרופי, שמעתם נכון אי טרופי באזור הכי צחיח בישראל.
אנו בדקנו את התוכניות בצורה מדוקדקת מספר שבועות, ולאחר שהגענו למסקנה שהתוכנית היא בניגוד גמור לתוכנית המתארית שאושרה בשנת 1996, שיגרנו את המכתב הזה (שווה לקרא).
הגורמים השונים החל מן היזם עצמו וכלה באנשי משרד הפנים אכן השיבו לנו, התושבות כמובן הכילו לוליינות מילולית שלא מחזיקה מים.

בעקבות פניות שלנו ושל תושבי המקום גם אדם טבע ודין נרתמה לסיפור, וגם היא הצביע על אותם נקודות שאנו הצבענו עליהם וגם אחרות.
בסוף מרס הגישו אדם טבע ודין עתירה נגד כפר הנופש של אגירא, בית המשפט אף החליט להוציא צו מניעה!

דוח החלופות למלון בתמנע
כמה ימים לפני הגשת העתירה נערך דיון בשדולה הסביבתית בכנסת, השתתפתי בדיון הזה התפלאתי לראות שרוב המשתתפים משכו לכיוון מציאת חלופות, בדיון הזה אני הבעתי דעה נחרצת נגד מציאת חלופות ואמרתי שכפר הנופש הזה הוא בניגוד לתוכנית המתאר שאושר ב1996. בסיכומו של דבר התקבלה החלטה, שלדעתי הייתה שגויה, למנות את פרופ' אלון טל למגשר שימצא חלופות.

וכאן חייבים לציין שפרופ' טל הינו תושב קיבוץ קטורה, שנמצא במועצה אזורית איילות, זו שקדימה את המלון. לא זו בלבד, פרופ' טל הוא ההוגה והמקים של מכון הערבה שנמצא בקטרה ובודאי זקוק לשירותים וכספים של המועצה האזורית איילות.

פרופ' אלון טל הקים צוות ובחן חלופות. לפני כמה שבועות הוא פרסם דוח שבחן 6 חלופות והגיע למסקנה שמבין החלופות עמק ססגון הוא בין המקומות המומלצים להקמת כפר הנופש.

קראתי את הדוח הזה ודי נדהמתי, ראשית המתודולוגיה שבה נבחנו החלפות הייתה מוזרה, משהו דומה לשיטת הסמסים בכוכב נולד.
נבחרו חמישה גורמים: רשות הטבע וגנים, קק"ל, מועצה אזורית, היזם אגירא והחברה להגנת בטבע.
גורמים אלו מילאו טופס מיוחד בו דרגו את עמק ססגון וחמישה מתחמים נוספים במרחב של תמנע, זאת לפי פרמטרים של, נוף, נצפות, מפגעים, ריחוק מכבישים, שימור טבע, קירבה לתשתיות, ועד כהנה וכהנה. ללא שום בדיקה של ערכי טבע ללא, ללא שום הערכה של הנוף, אלא התרשמות סובייקטיבית של מספר מצמצם של אנשים.
וכאן יש להדגיש החלופות שנבחנו הם לא אותם חלופות שהתושבים המליצו עליהם, חלופות שהיו באזורי טבע מופרים, ודי צמודים לנקודות שכבר קיים בהם פיתוח.
לפי התרשמתי החלופות שנבחנו, היו כולן בהתאמה לדרישות היזם, קרי מתחמים מבודדים, שיש בהם אלמנטים נופיים מרשמיים.

לאחר שקראתי את הדוח של פרופ' טל היה ברור לי, שהדוח הזה בא להכשיר את השרץ של הקמת כפר נופש בעמק ססגון, החלופות שנבחנו לא היו באמת חלופות שנועדו למזער את הנזק שכפר נופש כזה עלול לגרום לסביבה, אלא חלופות שיענו לתפיסת עולמו של היזם קרי אזור אטרקטיבי בלב תמנע שהקמת תשתיות אליו לא תהיה יקרה מידי.

אז מה יש לנו כאן?
פרויקט כפר נופש מיותר, מזיק לסביבה ולטבע, שמלכתחילה לא היה צריך להיות מאושר, פרופסור מכובד לכאורה, שתלוי במועצה האזורית שמקדת את הפרויקט, שורה של חלופות שנבחנו בשיטה דירוג מוזרה, וחלופות שמתברר שהן יותר גרועות לטבע ולסביבה מעמק ססגון.
והנה יש ליזם עוד מסמך שהוא יכול להביא לבית המשפט, שאולי ויהיה יכול לפגוע בטענות הנכונות והצודקות נגד הקמת כפר הנופש הזה בעמק ססגון.

אני חייב לומר שלצערי, ראיתי את התופעה הזאת לא פעם, לוקחים אנשי סביבה מכובדים ובשיטות שונות, ובגינוני כבוד גורמים להם להכשיר שרצים סביבתיים אדירים. הארץ מלא בכאלו החל מכביש שש, דרך התחנה הפחמית באשקלון וכלה בתמנע.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (4 מצביעים, בממוצע: 3.75 מתוך 5)
Loading...

4 תגובות ל-“הכשרת שרצים סביבתיים בע"מ בחסות פרופ' אלון טל – המלון בתמנע”

  1. מאת רויטל:

    דרור שלום
    לצערי הכתבה שלך נגועה באי דיוקים רבים
    הראשון שבהם נוגע לאלון טל שכבר מזמן איננו חבר קטורה ואף אינו מתגורר שם
    השני מהותי יותר : ההתיחסות לדוח וליוצרו כמי "שבאו להכשיר שרצים". ההפך הוא הנכון- הדוח מראה שגם אם מתייחסים באופן מכבד לדרישות היזם, וצרכי המועצה, עדיין ניתן למצוא אתרים חלופיים ברמה מספקת ולשמר את עמק ססגון היפיפה.
    מצדו יטען כמובן היזם שאם מכניסים לשיקול את מה שכבר הושקע והאישורים שכבר ניתנו- אין תחליף לעמק ססגון. אנחנו מצידנו לא מקבלים טענה זו, וחושבים שערכי הטבע שבעמק ויחודו שוללים אותו לגמרי מלהיות חלופה לגיטמית.
    עם זאת לא ניתן להתעלם מלגיטימיות הרעיון שבהקמת מלון בסמוך לפארק תמנע , ומכל האישורים שניתנו כבר על ידי מוסדות חוקיים ולכן יש לברך על תהליך חיפוש החלופות.
    הויכוח לגבי גודל השטח המותר לבניה- יוכרע בבית המשפט , שם עומדת עתירת אט"ד ותושבים במועצה להיות נדונה.

    אני מודעת לכוונותיו הפוליטיות של אלון טל ומבינה את ה"לחץ" שנוצר בעקבותיהן במפלגת הירוקים …אבל אין מקום לריבים והשמצות -נופי הארץ של כולנו, והמדבר (ביתי) לא יוצאים מהם נשכרים!
    כל אפיק שימצא לעיכוב ומיגור הבניה בעמק ססגון הוא לטובה, בין אם זה אפיק הידברות כמו זה שמובילה השדולה הסביבתית ובין אם זה ערוץ התנגשות כמו זה שמובילה "אדם טבע ודין"
    בברכה
    רויטל, קבוץ אליפז

  2. מאת דרור עזרא:

    שלום רויטל,
    אין לי מושג היכן גר אלון טל בפועל אבל בכתבה שהייתה במגזין ידיעות תל-אביב לפני חודשיים נכתב שם בפירוש שטל חבר קיבוץ קטרוה
    הנה ציטוט מן הכתבה "באמצע שנות ה–90 החליט ד"ר אילן טל, עורך דין סביבתי וחבר קיבוץ קטורה, להקים מכון ללימודי סביבה שידריך סטודנטים מרחבי המזרח הקרוב."
    http://tam.co.il/25_4_2008/magazin2.htm

    לגבי הדוח והעניינים התכנוניים, כמו שכתבתי במאמר קראתי היטב את הדוח של טל וקראתי לא מעט דוחות בעבר, הדוח הזה מסייע באופן ישיר לאגירא. ובוודאי שהם ישתמשו בו בבית המשפט כדי להוכיח שעמק ססגון הוא המקום המתאים ביותר לכפר הנופש. עצם העיתוי של הוצאת הדוח לפני שאגירא הגיב לבית המשפט יסייע לו מאוד.
    ראיתי את חמשת החלופות האחרות כולם הם אזורים לא מופרים שלא הייתי מוותר עליהם בשום פנים ואופן.

    לגבי התכנון, תכנון זה החלטה של בני אדם לא גזרה משמים.
    השאלה היחדה שאנחנו צריכים לשאל היא האם נכון לבנות את כפר הנופש בלב אזור טבע פראי הזה או לא.
    לי התשובה ברורה, לגבי אלון טל כנראה שלא…

    תודה,
    דרור

  3. מאת ישי שכטר:

    דרור שלום
    אני מכיר את הנושא הזה של המלון בתמנע מתחילת דרכו,גם הייתי בישיבת הכנסת בה הוצג הנושא .

    לא אכנס כרגע לפרטי הדיון והסיבות אם המלון רצוי בכלל, או במקומו בפרט. למרות שאקדים ואומר שאני סבור שראוי גם ראוי שיהיה מלון כזה בתמנע.ויתר על כן אני סבור שמקומו הנוכחי בעמק ססגון הוא המקום הנכון.ולא אין קשר ליזמים.
    זכותך כמובן לחשוב אחרת,ואני מכבד זאת.
    ואולם:
    אני רוצה להתריע על תופעת ההתלהמות כנגד כל מי שחושב אחרת ובמיוחד אם דעתו אינה כדעת ה"ירוקים" זה כבר הפך לתופעה של ממש.
    אסור לחשוב שזה בסדר וזה אפילו ירוק בשיקול דעת רחב (מה לעשות יש כזה לפעמים)שיהיה שם מלון נכון?
    כמו שאסור לחשוב שזו טעות להקצות 8000 דונם לפראק אילון ולא מספיק 5000 וב3000 הנותרים יבנו אלפי דירות שיווסתו עליות המחירים נכון?
    כלומר מותר לחשוב אבל אז אם תאמר זאת אתה נאשם בקשרים אם כרישי נדל"ן או בסמיכות לצלחת השלטון.
    אבל מה עושים כאשר זו באמת דעתך המקצועית? למה אנשים שסבורים שבצעו את הדבר הנכון חייבים לספוג עלבונות והשמצות מכמוך למה אינך יכול להתסתפק בדיון עיניני מקצועי
    איני בא להגן על אלון טל בעיקר כי אין הוא זקוק להגנתי,אבל במקרה אני יודע שהוא דווקא כן בחן ובדק את העינין וכן התלבט (כולל עם הח"מ) . ומה לעשות זו היתה דעתו המקצועית ואני רואה בכך אומץ רב שהוא הביע את דעתו הכנה ולא בחר במה שישמע טוב ל"ירוקים".(וכפי שאמרתי אני שמח על דעתו זאת כי כך גם אני הייתי סבור)
    ואני מה לעשות איני מחובר לאף כריש נדל"ן או מחוייב לראש מועצה כזה או אחר.
    לסיכום:
    עדיף היה אם היית מפחית מעט בהתלהמות ומרבה יותר בעובדות.
    ואז היה קל יותר להתייחס ואולי לשכנע ואולי גם להשתכנע
    בברכה
    ישי

  4. מאת חדשות מפלגת הירוקים » ארכיון » הכישלון הירוק והפוליטיקה המלכלכת:

    […] בנוגע לכפר הנופש בתמנע, אני הייתי מעורב בנושא וכתבתי על כך בהרחבה. אין אלא להגדיר את המסמך שהגיש טל כהתרפסות נלעגת בפני […]

לכתוב תגובה