שיטת הפריימריס פשטה את הרגל

18 לספטמבר 2008   מאת:

אתמול היו בחירות פריימריס בקדימה, לכאורה חגיגה לדמוקרטיה אבל רק לכאורה, שוב אנו שומעים על קבלני קולות, התפקדות המונית של מתפקדים פיקטיביים ועוד שורה של אי-סדרים גדולים או קטנים.

כבר שנים המפלגות הגדולות מתגאות במערכת הבחירות הפנימיות, אבל האמת אין לאף מפלגה במה להתגאות. כל הבחירות הפנימיות בכל המפלגות הגדלות הן מטות ברמה בצורה הגרועה ביותר.

אפשר לומר כי בכל המפלגות אין קשר בין מתפקדי המפלגות הגדולות לבין מצביעיהן .
הבחירות שהיו אתמול בקדימה הן דוגמא בלוטת לקח, בבדיקה פשוטה שעשיתי בשני ישובים, טייבה וטירה, מראה כי אתמול באו להצביע בישובים האלו יותר אנשים מאשר הצביעו בבחירות הכלילות לקדימה, הנה המספרים:
בטירה קיבלה קדימה ב2006 לכנסת 277 קולות, אתמול הצביעו בפריימריס 295 איש.
בטייבה קיבלה קדימה ב2006 לכנסת 130 קולות, אתמול הצביעו בפריימריס 471 איש!

לא בדקתי את כל הישובים, ואני מתאר לעצמי שיש תופעה דומה של אי התאמה בין מספר המצביעים למספר המתפקדים גם בישובים אחרים.
התופעה הזו לא ייחודית לקדימה, גם במפלגת העבודה יש קבלני קולות מן המגזר הערבי, אבל לא רק. גם מספר המתפקדים מן הקיבוצים הוא גדול לאין שיעור מחלקם האלקטוראלי באוכלוסיה.

גם בליכוד התופעה קיימת, בליכוד יש את תופעת פייגלין, אם אני לא טועה בליכוד בדקו את כמות המצביעים למפלגה בבחירות האחרונות בכמה ישובים שיש בהם כמות נכבדה של מתפקדי פייגלין וגילו כי מספר המתפקדים בישובים האלו גדול לאין שיעור ממספר המצביעים לליכוד.
ולא דיברנו על התרמות והכספים האדירים שמושקעים בפריימריס.

אין זה פלא שהציבור מואס במפלגות הגדולות ומואס בכלל בפוליטיקה, הציבור צופה במחזה האבסורד בו מנהיגי המדינה מתפלשים ברפש הזה שנקרא בחירות פנימיות, משפילים את עצמם מתרפסים ומבטחים הבטחות חסרות שחר.

המפלגות הגדולות בטוחות שירדת כוחן היא תוצאה של שיטת הממשל או של אוחז חסימה נמוך, האמת בשנות השמונים לפי שהחלו את שיגעון הבחירות הפנימיות המפלגות הגדולות היו בשיא כוחן. אז אחוז החסימה היה באמת אחוז ולא היו בחירות ישירות בשני פתקים ולא השקעה של מיליונים בבחירות פנמיות משחיתות ומושחתת.

לדעתי שיטת הפריימריס לא מתאימה לישראל ויש לאסור אותה, אבל מה האלטרנטיביות?
אפשר למשל לקבוע כי מי שרוצה להיות חבר רשום במפלגה חייב ביום הבחירות לכנסת להצביע בטופס גלוי בו יהיה חשוף את שמו ואת המפלגה שהוא מצביע לה. לדעתי זו פשוט הונאה כאשר אדם חבר במפלגה מסיומת ולא מצביע לה.
למרות שחשאיות הבחירות היא כביכול עיקרון "מקודש" אני חושב שכאשר אדם מצטרף למפלגה הוא מאבד את הזכות לחשאיות ההצבעה שלו, ולכן כל חבר מפלגה חייב להצביע על טופס גלוי זאת בתנאי לאפשר לאותו אדם להשתתף בבחירות הפנימיות של אותה מפלגה.

אציין שבזמנו כאשר דנו בשיטת הבחירות הפנימיות במפלגת הירוקים אני הצעתי את הרעיון הבא:
יוקם גוף בוחר בין כמה מאות אנשים, אשר יורכב משליש נבחרי ונציגי המפלגה בסניפים השונים ושני שליש מחברי מפלגה שיוגרלו באופן אקראי שלוש שבועות לפני הבחירות הפנימיות.
עוד הצעתי כי הבחירות הפנמיות יהיו לתפקיד מנהיג המפלגה בלבד, והוא יקבע את הרשימה לכנסת שתהיה זקוק רק לאשרור בגוף הבוחר.
אני משוכנע שזו שיטת הבחירות הפנימיות הטובה ביותר, לא רק לירוקים אלא לכל המפלגות, היא פשוט מקטינה את האפשרות למניפולציות במערכת בחירות פנימיות גם בשל כך שרוב חברי הגוף הבוחר נבחרים בצורה אקראית (בהגרלה) ובעיקר בשל העבודה שהגרלה הזו מרחשת זמן קצר לפני מועד הבחירות הפנימיות.

בקיצור, אני לא חושב שפריימריס הם חגיגה לדמוקרטיה אני חושב שהם אסון לדמוקרטיה.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (10 מצביעים, בממוצע: 3.00 מתוך 5)
Loading...

תגובה אחת ל-“שיטת הפריימריס פשטה את הרגל”

  1. מאת מיקי:

    דרור בוקר טוב!

    מה קרה לך בנאדם ישנת? נרדמת בעמידה?

    ועדה מסדרת כבר היתה לנו החלפנו בפריימריס, כן גם הפריימריס ח…א אבל הועדה המסדרת ח..א לא פחות והיה לנו כבר אמרתי?

    עכשיו תהיה מקורי ויצירתי ותביא משהו שעוד לא היה, זה יהיה גם מבחן לא רע עבורך – מקוריות תמיד מתקבלת בברכה אפילו אם עשו את זה במקום אחר [אבל לא משהו שהיה כבר כאן] קפיש.

    לגבי פייגלין טעית אבל אני לא רק נוזף אני גם מסביר, בליכוד ספרו כמה מתפקדים לליכוד היו לפייגלין מישובים שונים וכמה מצביעים היו לליכוד, מסתבר שבישוב איקס התפקדו לליכוד 30 והצביעו לליכוד 2 אתה מכין יש שוני מהותי בין התחמנות של קדימה ולמה שהתכוונת.

    שווה לנסות את השיטה שלך רק בשביל לגלות שגם כאן טעינו ואז יקום דורור [ לא שגיאה דור ודרור] חדש שימציא את הגלגל פעם נוספת.

    אחי תביא משהו מעניין חבל על החשמל של המחשב.

לכתוב תגובה