הירשזון תרד מהג'יפ המשוריין וסע על קטנוע

30 לאוקטובר 2006   מאת:

פורסם כבר בעבר ששר האוצר שלנו, אברהם הירשזון, הוא חובב רכבי שטח. אולי זו הסיבה שמשרד האוצר מקדם בימים אלו רפורמת ביטוח טיפשית שלא רואה ממטר את רוכבי הקטנועים ושלא עלה בקנה אחד עם הניסיון לשפר את מצב התחבורה של ישראל.
מידי פעם מפרסם משרד האוצר נתונים כמה מפסיד המשק בישראל כתוצאה מן הגודש התחברותי והפקקים, מדובר בהפסד של מיליארדים מידי שנה.
באופן לא מפתיע הנזק הכספי האדיר הזה הוא מנוף להשקעה אדירה של מיליארדים נוספים בכבישים חדשים שלא עוזרים הרבה לשיפור המצב.
  
אולי הגיע השעה שבמשרד האוצר יבינו שהמדיניות הנכונה היא לפועל להוריד את מספר המכוניות שנעות מידי יום בכבישים. הפסקת קומבינת הליסינג היא בהחלט צעד חשוב בכיוון הנכון, אבל ייקור השימוש בקטנועים הוא צעד לא נכון בכיוון ההפוך.
משרד האוצר טוען שתערפי הביטוח של קטנועים לא משקפים את סכום התביעות שלהם. אני שואל את משרד האם תערפי הביטוח שהולכי רגל "משלמים" כן משקפים את סכום התביעות שלהם? האם תערפי הביטוח שרוכבי אופניים "משלמים" כן משקפים את סכום התביעות שלהם?
כידוע הולכי רגל ורוכבי אופניים הם מנפגעי הגוף העיקרים, והסכום שהם מקבלים מחברות הביטוח הוא גדול מאוד, ואבל הם לא משלמים אפילו אגורה אחת לחברות הביטוח.
יותר מזה, נדיר לשמוע שרוכב קטנוע פגע קשה בהולך רגל או ברוכב אופניים, לעומת זאת כמעט מידי יום אנחנו שומעים על אוטובוס, משאית או רכב שטח שקוטלים הולכי רגל ורוכבי אופניים.

אם תפיסת העולם של האוצר גורסת שתעריפי הביטוח צריכים לשקף את פגיעותו של משתמש הדרך, אם כך משרד האוצר צריך היה לקבוע תערפי ביטוח גובהים מאוד להולכי רגל ורוכבי אופניים, ותערפי הביטוח כמעט אפסי לאוטובוסים משאיות וג'יפים משוריינים.

תפיסת העולם כמובן צריכה להיות הפוכה, תערפי הביטוח לכלי רכב כבדים שנזק מתאונה מהם יכול להיות משמעתי לשאר משתמשי הדרך צריך להיות גבוה. בנוסף המדינה כמדיניות צריכה להוריד את מחירי השימוש לכלי רכב שתורמים להפחתת הגודש התחברתי, כמו קטנועים.
מחירי ביטוח נמוכים לקטנועים לא רק שלא גורמים נזק כלכלי למדינה אלא ההפך הם מפחיתים את הנזק הכלכלי. שימוש מוגבר בקטנועים יתרום להפחתת הגודש בכבישים, יתרום להפחתת הצורך בבניית כבישים חדשים ויתרום להפחתת הצורך לבנות מגרשי חנייה תת קרקעיים יקרים.

בצדק משתמשי הדרך כמו הולכי רגל ורוכבי אופניים לא משלמים ביטוח, ונכון שהמדינה תפעל לעודד את הציבור ללכת ברגל ולנוע על אופניים. גם בדרך של ייקור תערפי הביטוח לכלי רכב כבדים כמו רכבי שטח שמסכנים מאוד את שאר משתמשי במיוחד במרחב העירוני.
 
לא ברור לי מהיכן צצה היוזמה האווילית הזו להעלות את תערפי הביטוח לקטנועים, אולי בשעה ששר האוצר נסע לו ברכב השטח שלו עם החלונות השחורים בלי לראות את שאר משתמשי הדרך, אולי זה הלחץ שהפעילו חברות הביטוח על מפלגת הקומבינה ששר האוצר חבר בה, ואולי זו סיבה פרוזאית אחרת שלא משנה את העובדה שיש כאן ניסיון לקדם מדיניות שגויה שאולי מטיבה עם חברות הביטוח אבל מזיקה לכלל ציבור הנהגים, לא רק לרוכבי הקטנועים!

מי יודע אולי כאשר שר האוצר נוהג ברכב השטח שלו, העתיד שהוא רואה בעיניי רוחו הוא עתיד של כבישים מלאים בהמארים משוריינים. בכל מקרה גם אם זה לא העתיד ששר האוצר רואה, כך יראו כבישי ישראל אם משרד האוצר ימשיך לקדם את מדיניות הביטוח הטיפשית הזו.

לאתר מחאת רוכבי הקטנועים לחצו כאן…

*הכותב רוכב על קטנוע 150cc, וחבר בהנהגת מפלגת הירוקים

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (1 מצביעים, בממוצע: 4.00 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה