מפלגת הקומבינה מכה שוב

10 לנובמבר 2006   מאת:

יש לי הרגשה שהשפעה של מפלגת הקומבינה על מדינת ישראל תהיה כמו ההשפעה של הוריקן דרגה 5 בחופי פלורידה, שמתיר אחריו רק הרס וחרבן. כמו הוריקן מפלגת הקומבינה נוצרה מכלום התפתחה וצברה כוח באופן בלתי ברור, ובאה לחוף והורידה ופגע מכל הבא ליד וכמו הוריקן גם היא תתפוגג במהרה ורק ההרס שהיא השאירה, יישאר צרוב במוחם של הנפגעים להרבה זמן.
לאחר שחברות הפוליטיקאים המפקפקים הקימו רשימת קומבינה לכנסת, לאחר שהקימו ממשלת קומבינה ולאחר שיצאו למלחמת קומבינה מציגים לנו אנשי קדימה שיטת ממשל שהיא קומבינה.


אולמרט והכרישים

מה אפשר לצפות מאנשים שקומבינה היא חלק מן הDNA שלהם שנים ארוכות, האנשים שמובלים את קדימה היום שרדו במערכת הפוליטית רק בזכות יכולתם "המופלאה" לדלג מקומבינה לקומבינה בלי להירטב.
היריעה צרה מלהכיל את הניתוח של ההיסטורית הקומבינה של מובילי המפלגה הזו, אבל שינוי שיטת הממשל הוא אינו סתם עוד קומבינה אלא ניסיון להפוך את המערכת הפוליטית לפס יצור של פוליטיקאים קומבינטורים כמו אנשי קדימה.

העקרונות לשיטת הממשל שאולמרט הציג אתמול אינם אלא אוסף של רעיונות מוזרים שנשלפו מן המותן בלי חשיבה מערכתית, בלי ראיה ארוכת טווח. נראה החשיבה היחידה שעומדת מאחורי השיטה שהציג אולמרט היא איך לשרוד עוד חודש ואיך להסיט את תשומת הלב הציבורית מהידיעות והדעות הביקורתיות על התנהלותו ועל התנהלות מפלגתו.
   
בישראל אכן יש בעיה מערכתית עם שיטת הממשל, היא נובעת מסיבות רבות חלקן לא קשורות כלל לשיטת הממשלה אלא קשורות למבנה החברתי שיש בישראל. אבל חלק מן הבעיה כן קשור לשיטת הממשלה שנבנתה כאשר המדינה הייתה דלת אוכלוסיה ועם מפלגה אחת גדולה. וכשבאו לתקן את שיטת הממשל עשו זאת בשיטה של טלאי על טלאי.   
    
הדרך הנכונה לתקן שיטת הממשל בישראל היא לבחון לעמוק את המערכות החברתיות בישראל, להביט על הבעיות שהיו לאורך זמן, ולבדוק שיטות ממשל בעולם.
לעומת זאת הדרך המעוות לשנות את השיטה היא בחיפזון, וכדי לפתור בעיה מיידית ונקודתית כמו שנעשה היום.
אני קורא לכל השיפוצניקים שבאים לתקן לנו את שיטת הממשל לזרוק את השפכטל ולעובר לשלוחן המתכננים. יש לקיים רב שיח אמיתי ושקוף, יש לתת הזדמנות לביטוי לכל קבוצת האוכלוסייה, יש לבחון לעמוק שיטות ממשל מן העולם. שיטת ממשל החדשה חייבת להיות בריאה מערכתית כוללת וארכות טווח.

הייתי אומר שהמבחן האולטימטיבי לשיטה החדשה יהיה בשאלה אם פוליטיקאי מפוקפק כמו אולמרט יהיה יכול להגיע לקצה הפירמידה.

*הכותב פעיל סביבתי וחבר בהנהגת מפלגת הירוקים

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (1 מצביעים, בממוצע: 4.00 מתוך 5)
Loading...

תגובה אחת ל-“מפלגת הקומבינה מכה שוב”

  1. מאת אוריאן:

    אני מקבל את הניתוח שלך חבל שזה המציאות שאנו חיים בה אפשר לשנות צריך סבלנות

לכתוב תגובה