כך קלקלה תרבות הקומבינה ישראלית את איקאה השוודית

20 לדצמבר 2007   מאת:

שוודיה היא אחת המדינות שהממשל בה הוא הכי שקוף בעולם, לפי המדדים שוודיה גם בין הכי נקייה משחיתות. הסיפור של איקאה ברשל"צ מביאים לתהות איך ענק הרהיטים משוודיה נפל קרובן לתרבות הקומבינה הישראלית.

טוענים שאיקאה הביאה משוודיה בשורה גדולה ומהפכנית בתחום מסחר הרהיטים, יש להצטער שאנשי איקאה לא הביאו איתם משוודיה את בשורת השקיפות והמינהל התקין.

תרבות הקומבינה הישראלית היא כנראה כמו וירוס שמדביק ומפיל ברשת לא מעטים, אפילו ענקים שוודיים.
לווירוס הקומבינה הישראלי יש חיסון, לחיסון הזה קוראים שקיפות.
לא בכדי שקיפות היא אחד העקרונות המרכזיים של הירוקים, אפשר לראות התאמה כמעט מלא בין רמת השקיפות של גופים ציבוריים לבין רמה נמוכה של שחיתות בהם.
כאשר דיונים וישיבות בנושאים ציבוריים מתפרסמים באופן חופשי, בראש ובראשונה הדבר משמש את הציבור לפקח על התנהלות של המערכת הציבורית, אבל אולי יותר חשוב מרתיע את מקבלי החלטות לא לקבל החלטות בלתי תקינות.

עם כל הכבוד לאיקאה חייבים להגיד שהיהירות והטקטיקה שבה התנהלה לפתיחת החנות השנייה התבררה כשגויה בעליל.
איקאה ניסתה לנהל "מכרז" בין ערי השפלה, מנהלי איקאה עברו מעיר לעיר וכל ראש עיר פרש שטיח אדום בפניהם, והם ניצלו זאת עד תום לקבל הטבות שלא היה ראוי שיקבלו.
איקאה היא גוף מסחרי, אפשר להבין את הרצון להרוויח יותר ולקבל "מתנות" מראשי ערים. הבעיה היא שהמתנות האלו הן בעיקר על חשבון הציבור, הנחות בארנונה, קיצור הליכים והטבות תכנוניות שערורייתיות.

בימים אלה מתברר שבמקום שפתיחת החנות השנייה תנהל על מי מנוחת, נוצרה מהומת ענק, תחקירים, תלונות, עתירות והרבה פרסום שלילי.

אז מה הלקח?
הלקח מן הסיפור הוא לא רק לאיקאה אלא לכל הגופים המסחריים בישראל כמה מתעתעת תרבות הקומבינה הישראלית. מה שנחשבה כקומבינה מבריקה התבררה במהרה כאסון עסקי ושווקי.
חברות צריכות ללמוד ולהבין שהציבור בישראל מאס בתרבות הקומבינה והחליט להשיב מלחמה, היום וביתר שאת בעתיד שכרן של חברות שינהגו כך יצא בהפסדן.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (3 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

תגובה אחת ל-“כך קלקלה תרבות הקומבינה ישראלית את איקאה השוודית”

  1. מאת רענן:

    תתפלא שהחברות בחול בוחרות את היזמים המקומיים לפי היכולת להזיז דברים שלא בדרכים המקובלות.לדעתי אף זהו תנאי סף למי ישנה היכולת לעקוף את הבירוקרטיה ולסלול את הדרך העוקפת.ככה זה שיש לך גופים ממשלתיים אשר מייקרים ומאריכים תהליכים פשוטים.אני ואתה היינו נוהגים באותה צורה אם היינו בעלי העסק המבקש להרחיב את עסקיו למקום שכזה.

לכתוב תגובה