תגובה לביבי: צריך לפתח את ועדות התכנון לא לסגור

22 ליולי 2007   מאת:

שמעתי את דבריו של ביבי נתניהו על ועדות התכנון, וקשה לומר שהתרשמתי. ועדות תכנון לא מזמינות שחיתות מה שמזמין שחיתות זה חוסר השקיפות של ועדות התכנון.

הרצון של מקבלי החלטות הבכירים בניהם נתניהו ואולמרט לבטל את ועדות התכנון משול לניסיון אנטי דמוקרטי לבטל את הכנסת.
תכנון במהותו הוא קניין הציבור או משאב ציבורי, שווי של קרקע בישראל לא נמדד באיכותה אלא בתכנון שיש לגביה.
כמו בכל העולם ועדות תכנון הם כלי דמוקרטי ממדרגה ראשונה, שבו נציגים נבחרים של התושבים מקבלים החלטות על קניין הציבור.
במשך עשרות שנים ועדות התכנון האלו היו עניין של מקורבים לצלחת למיניהם ויודעי סוד. היום בעידן האינטרנט ונגישת למידע נפתח פתח גדול לחשיפה של ועדות התכנון לאור השמש ולהפחית באופן ניכר את האפשרות לשחיתות.

מה שרוצים ברוני הנדל"ן של ישראל, שהחלטות יתקבלו בזריזות, בלי לערב את הציבור, עדיף בלי שהציבור ידע בכלל, ועדיף שלא תהיה נגישות ופיקוח ציבורי על החלטות ועדות התכנון.
וככה בשקט בשקט מתחת לרדאר הציבורי עוברות החלטות גורעות ומושחתות, וכולנו רואים את התוצאות של אותן החלטות כאשר אנחנו באים לים או מנסים למצוא פינת טבע חופשית מבניה.

השחיתות בועדות התכנון היא לא גזרה משמים, בהחלט אפשר להפחית אותה ע"י שקיפות מוגברת.
ראשית, יש לשנות מן הקצה אל הקצה את מודעות התכנון והבניה, לכותב אותi בשפת בני אדם נהירה, לפרסם אותם באינטרנט ולאפשר לתושבים לקבל התראות במייל לגביהן.

אולי האלמנט הכי מהותי שדורש שינוי זה שקיפות של דיוני ועדות התכנון והחלטות שהן מקבלות, יש לאפשר פתיחה לציבור של כל ועדות התכנון, לפרסם את כל הפרוטוקולים באינטרנט, לשדר בוידאו את הדיונים של כל הועדות בכל הרמות, למעט אולי את אלו שעסקות בעניינים נקודתיים, ולפרסם באופן שמי מה הצביע כל חבר ועדה. 
כאשר חברי ועדה ידעו שציבור הבוחרים שלהם פוקח עין על פעילותם והציבור ידע בדיוק איך הם הצביעו, הם יזהרו לקבל החלטות שפוגעות באינטרסים ציבוריים אלו.
עניין נוסף חשוב הוא תגמול לחברי ועדה, לא רבים יודעים זאת אבל רוב חברי הועדות המקומיות לא מקבלים שכר על השתתפותם בדיונים. זה מצב שמזמין שחיתות או מזמין בריחה מאחריות, חבר ועדה שמקבל החלטות שלעיתם שוות עשרות מיליונים צריך לקבל תגמול. יש להתייחס לעניין כאל שירות, אנו מקבלים מחברי הועדה שירות של קבלת החלטות ולכן מגיע להם תגמול.

שינוי מבני של ועדות התכנון, יש לשקול שינוי מבני של ועדות תכנון, אני ממליץ להקים ועדות תכנון מרחביות שיחליפו חלק מן הפונקציות של הן של ועדות מקומיות והן של ועדות מחוזית, כמו-כן יש לבטל את כל הועדות המקומיות במועצות האזוריות ולהכפיף אותן לועדות מרחביות, שיהיו לפי תיחום גיאוגראפי, חברתי ואורבאני.

עניין חשוב לא פחות הוא מערבות הציבור בתכנון, על הרשויות המקומיות לפעול להגברת מעוברות הציבור בתכנון כבר מתחילתו, ולא בסופו בהליך של התנגדויות כמו היום. ככל שמתכננים ילמדו להקשיב לציבור וככל שיתקיים דיאלוג פורה בין כל בעלי העניין בתכנון כך ישתפר התכנון ואפילו סיכוי רב שהוא יתקצר.

ברור לי שבהרכב הפוליטי היום אין שום סיכוי שהדברים האלו יתוקנו, הפוליטיקאים במפלגות הגדולות מוחזקים בני ערובה של עסקנים פוליטיים סוג ז ומאכרים שמתפרנסים טוב מן הכשלים של מערכות התכנון בישראל. לכן ברור למה פוליטיקאים כמו אולמרט ונתינהו מתבטאים בצורה כזו הם יודעים שרק אם הם ינסו לעשות את הדבר הנכון ייפול עליהם צונמי של לחצים לא לפתוח את הועדות התכנון שמפרנסות כל כך הרבה פונקציונרים פוליטיים מושחתים.

ונקודה אחת לסיום לנתניהו, אנשים לא הולכים לגור בנגב מאלף ואחת סיבות, הטיעון הדמגוגי שהנגב יפרח ברגע שנפריט את הקרקע "ונייעל" את ועדות התכנון הוא מופרך בעליל. למה שלא תגיד מה הן הסיבות האמתיות להתבטאויות האלו שלך? תגיד שאתה רוצה להעביר את המשאבים והנכסים של ישראל במחיר נזיד עדשים לחבריך טייקוני ההון והנדל"ן ולנגב אין שום קשר לעניין.  

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (4 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה