ארכיון הנושא 'פיתוח בר-קיימא'

פגמים מערכתיים בועדות התכנון הובילו להולילנד

יום רביעי, 02 לאפריל 2014   מאת:

בחמש שנים האחרונות הייתי חבר בועדת התכנון בהרצליה, בזמן הזה נחשפה פרשת הולילנד והתנהל המשפט, ואם שואלים אותי אותם פגמים שלא עצרו את הולילנד עדיין קיימים, ותוכניות דוגמות הולילנד ממשיכות לקבל אישורים.

מערכת קבלת החלטות תכנונית טובה, היא מערכת שקופה, שכוללת מגנוני בקרה טובים, ומקבלי החלטות מקדישים לתפקידים את מלאו תשומת הלב.

במשך השנים הייתי מעורב בצורה אינטנסיבית בהליכי תכנון הן כפעיל סביבתי מחוץ למערכת והן כחבר ועדת תכנון שמקבלת החלטות במיליארדים. על סמך הניסיון הזו יש לי כמה תבונות איך אפשר לתקן את המערכת כך שיהיה קשה מאוד עד בלתי אפשר להקדם ולהעביר פרויקט כמו הולילנד.
olmert_shark1

1. שקיפות
הדבר הכי חשוב שכל מערכת שלטונית יכולה לחסן את עצמה מפני שחיתות היא לחשוף כמה שיותר מידע ואת כל סוגי המידע קרוב כל האפשר למועד יצירתו, למשל מידע מקיף על תוכניות זמן מספיק לפני שהן מגיעות בכל השלבים לדיון בועדות תכנון, פרסום סדרי יום של הועדות לפני קיום הדיונים, לאפשר לציבור להעשיר את חברי הועדה במידע לפני קבלת החלטות, צילום ישיבות הועדה בוידאו, ופרסום הצילומים בסמוך לקיום הישיבה, זאת כדי שיהיה לדיונים תיעוד אותנטי, וגם ירתיע את מקבלי החלטות מהתנהלות לא ראויה.

2. תגמול כספי לחברי ועדה מקומית
אחד האבסורדים הכי גדולים במערכת התכנון היא שחברי ועדה מקומית שבכל חודש מקבלים החלטות בשווי מיליארדי שקלים לא מקבל שום תגמול כספי לשעות הרבות שהם משקיעים בתפקידים, זה אבסורד כי האנשים האחרים שמעורבים במערכת התכנון מקבלים שכר גבוה,(עו"דים, אדריכלים, יועצים, פקידים וכו' ) אבל היחידים שלא מקבלים תגמול כספי על עבודתם הם מקבלי החלטות עצמם, לאי מתן שכר יש אפקט כפול הראשון זה חוסר הרצון להשקיע זמן בנושא מעבר למינימום הנדרש, וכך לא לקיים דיונים ראויים, והשני זה הפיתוי לקבל תגמול כזה או אחר "מתחת לשלוחן".

3. מתן סיוע משפטי ותכנוני לחברי ועדה
היום יש אפשרות לשני חברי ועדה תכנון להגיש ערר על החלטות וגם לעתור לבית המשפט, הבעיה שחברי הועדה כאלו לא זוכים לשום תמיכה מקצועית לא ע"י עורכי דין, ולא יועצי תכנון. חבר ועדה שמערער ורוצה תמיכה מקצועית כזו חייב לממן זאת מכיסו. לדעתי יש אינטרס של המדינה לממן סיוע משפטי ותכנוני לחברים אלו, אפשר לעשות זאת דרך הסנגוריה הציבורית שהיא גוף שהוכיח את עצמו בשנים האחרונות.

4. תגמול לעותרים ציבוריים
כאשר מדובר באינטרסים פרטיים ברוב המקרים חברי ועדה מקבלים מידע משני צדדים והחלטות הן הרבה יותר מאוזנות, כאשר מדובר באינטרסים ציבוריים חברי ועדה בד"כ מקבלים רק צד אחד, במקרים בודדים יש אנשים או ארגונים שאין להם אינטרסים כלכלים אשר מביאים בפני חברי הועדה את הצד השני(הציבורי) כדי לעודד זאת אפשר וצריך לתת תגמול כספי לאותם גורמים שמביאים מידע רלוונטי לחברי ועדה והועדה מקבלת אותו. כך יהיה אפשר לתת הן לארגונים האלו תגמול על השירות שהם נותנים לציבור וגם לשפר את המידע המקצועי שחברי הועדה מקבלים בנושאים ציבוריים.

5. שינוי בהרכב של ועדות מחוזיות
היום רוב חברי ועדות מחוזיות הן פקידים ממונים ע"י שרים וראשי ערים, המצב הזה הוא לא טוב ומביא ללחצים פוליטיים על הפקידים, ומן הצד השני לתופעות של קשר "שמור לי ואשמור לך" בין ראשי הערים. אני סבור שרוב חברי ועדה מחוזית צריכים להיות נבחרי ציבור, היה עדיף שאלו יבחר ע"י הציבור כל חמש שנים במהלך הבחירות המקומיות, אבל אפשר לעשות זאת ע"י מינוי כמה נציגים של חברי מועצה מן האופוזיציה במחוז.

6. שינוי בועדות הערר
האפשרות לערר על החלטות ועדה מקומית היא חיובית ולא פעם ועדות ערר מוכיחת את עצמן, עם זאת נתקלתי לא ביחסים מורכבים בין חברי ועדות ערר לבין נציגי הועדות המקומיות, לדעתי המצב היום שיו"ר ועדת ערר מחוזית הוא ורוב חברי הועדת ערר הם קבועים במשך שנים הוא בעיתי, אני סבור שהרכב ועדות ערר צריך להיות משתנה, להקים "פול" של חברי ועדה וכאלו שמתאמים להיות יו"ר ועדת ערר ולקבוע הרכבים משתמים לכל יום דיונים.

שחיתות במערכות התכנון הן לא גזירה משמים, אפשר וצריך לחסן מפניהן, אולי זה לא ימנע שחיתות לחלוטין אבל תיקון למערכת יכול להביא לצמצום ניכר של התופעה. אני חייב לומר שלצערי, השינויים ששר הפנים מביא לאחרונה הם במגמה הפוכה להחליש את מנגנוני הבקרה על ועדות התכנון במקום לחזק את המנגנונים הללו וכך למנוע שחיתות.

כתבת ברשת ב' על פסק הדין בנוגע לטיילת בחוף זבולון

יום ראשון, 10 למרץ 2013   מאת:

כתבתו של נועם בר שלום מהיומן "צבע הכסף", 10.3.13, על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב לבטל את היתר הבניה לטיילת בחוף זבולון בהרצליה. למורת רוחה של עירית הרצליה (וגם יעל גרמן) ולשביעות רצונם של פעילי החופים..

חבר מועצת העיר מטעם הירוקים דרור עזרא, תקף בעקבות ההחלטה את חברת הכנסת הטרייה יעל גרמן, שעד לפני מספר חודשים עוד כיהנה כראש עיריית הרצליה: "מדובר בכישלון חרוץ שלה ושל מהנדסת העיר לשעבר דניאלה פוסק", אמר, "גרמן שמה על הפרוייקט הזה את כל כובד משקלה וביקשה להשקיע בשדרוג הטיילת כ-16 מיליון שקל לפחות. היתר הבנייה שהוצא בזמנו היה ברשות הרישוי, באישור ראש העיר ומהנדס העיר בלבד, מבלי שנידון בוועדה זו או אחרת, כך שגם חברי מועצת העיר לא ידעו על כך דבר, שלא לדבר על תושבי העיר שבוקר אחד התעוררו לקול עבודות הטרקטורים במקום".

עוד הוסיף עזרא כי "התוכנית שביקשה גרמן לקדם חלה 10-20 מטר מקו החוף ולכן כללה קביעת יסודות בעומק של 12 מטר מתחת לאדמה. פסק הדין עושה צדק לאחר כשנתיים של התדיינות בוועדות ערר ובתי משפט וחושף את התנהלות ראש העיר בזמנו"

לכתבה בYNET לחצו כאן…

לכתבה בכלכליסט לחצו כאן…

לכתבה בדה מרקר לחצו כאן…

הירוקים במצע נדל"ני: קרן הלוואות לפרויקטים לחיזוק מבנים

יום שישי, 28 לדצמבר 2012   מאת:

חברי מפלגת הירוקים מציעים כי הכסף לקרן ההלוואות יגיע, בין היתר, מהכנסות המדינה משיווקי קרקע ליזמים פרטיים – סכום שעמד בשנת 2011 על 8.13 מיליארד שקל

לתפיסתם, המדינה היא זו שהקימה עשרות אלפי מבני שיכונים רעועים שכל כוונתה היתה לספק למשתכנים מגורים ארעיים והיא זו שצריכה לדאוג לתושבים כיום, כשהמבנים מסכנים אותם. "אסור לאפשר כניסתם של מיני טייקונים וגורמי הון לפרויקטים חשובים אלה היות והם חושבים על רווחים בלבד", מסביר עו"ד מלצר ממייסדי המפלגה בישראל. "כל המפלגות מדברות על איתור שטחים לבנייה של עשרות אלפי דירות ואילו אנחנו מדברים על ניצול הקרקע. השטחים קיימים – צריכים רק שהמדינה תהיה אחראית לכך. כיום כל המסרים הנשמעים הם ירוקים, אך אין בהם שום דבר ירוק ומאחוריהם מסתתרים מניעים ואינטרסים זרים שנועדו רק לשרת את ראשי המפלגות והפטרונים שלהם".

לכתבה בדה מרקר לחצו כאן…

הישג למפלגת הירוקים אושרה מדיניות עיבוי עירוני בת"א

יום רביעי, 07 לנובמבר 2012   מאת:

לאחר דיונים ממשוכים שהתארכו עד שעות הערב המאוחרות, אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב אישרה את מדיניות התוכנית לחיזוק מבנים שתחול על כל העיר. מדובר במהפכה של ממש, היות והעירייה עשויה לאשר תוספת של 2.5 קומות לכל מבנה שיחוזק בכל העיר, גם באזורים שהוכרזו כאתרי מורשת לאומית.

"העיר תל אביב הולכת לקראת התחדשות עירונית וחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה", מסביר סגן ראש העיר יו"ר מפלגת הירוקים פאר ויסנר, שפעל בשנתיים האחרונות לקידום התוכנית, "הסרנו לפחות 90% מהמגבלות שהיו. מדובר בפריצת דרך של התחדשות העירונית, בשורה ליזמים ופריחה שעשויה להיות בתחום חיזוק המבנים והצפת העיר בדירות חדשות".

לכתבה הדה מרקר לחצו כאן…
לכתבה נוספת לחצו כאן…

פנייה ליועמ"ש נגד מינוי מהנדסת מחוז מרכז החדשה

יום רביעי, 19 לאוקטובר 2011   מאת:

חבר המועצה המקומית הרצליה, דרור עזרא, פנה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפעול לביטול מינויה של דניאלה פוסק למהנדסת מחוז מרכז. במכתב ששלח ליועמ"ש באמצעות עו"ד רונן צ'ינאו ממשרד מרקוביץ', צ'ינאו ושות' טוען עזרא כי פוסק, בהיותה מהנדסת עיריית הרצליה, הטעתה, לכאורה, את הוועדה המקומית בתוכנית גליל ים. עזרא אף פנה לפני כן ליו"ר הוועדה המחוזית גילה אורון בדרישה לבטל את התוכנית. "דניאלה פוסק לא צריכה להיות מהנדסת עיר וכל שכן היא אינה ראויה למינויה החדש כמתכננת מחוז מרכז", אמר עזרא ל"כלכליסט".

לכתבה בכלכליסט לחצו כאן…

עיריית הרצליה בוחנת תכנון של התחדשות עירונית בשכונת שביב

יום רביעי, 31 לאוגוסט 2011   מאת:

אושר תקציב של 750 אלף שקל לבדיקת תכנון מחדש בשכונה, אך במועצת העיר טוענים כי העירייה מעכבת בשיטתיות פרויקטים של פינוי-בינוי ומפלה לטובה פרויקטים שמקודמים על ידי חברות נדל"ן על פני אלה המקודמים על ידי תושבים

"יש הבדל בין התייחסות העירייה לפרויקטים המקודמים על ידי חברות נדל"ן לאלה המקודמים על ידי תושבים", אומר חבר המועצה דרור עזרא (הירוקים). "פרויקטים המוגשים ומקודמים על ידי יזמים זוכים ליחס אוהד מצד העירייה, לעומת פרויקטים של פינוי-בינוי שלרוב נדחים. עד היום לא ראיתי בהרצליה תוכנית פינוי-בינוי אחת שקודמה במתחם מגורים, בניגוד לפרויקטים אחרים לגובה שכן מקודמים. התחושה היא שמשתמשים בסיבות של מגבלות גובה כתירוץ למנוע פרויקטים מורכבים כפינוי-בינוי".

לכתבה בדה-מרקר לחצו כאן…

הירוקים לטרכטנברג: להפסיק לסלול כבישים

יום חמישי, 25 לאוגוסט 2011   מאת:

מפלגת הירוקים העבירה לאנשי הוועדה את תוכניתה להקטנת יוקר המחייה. בין ההמלצות: רכבות במקום כבישים, תחבורה ציבורית בחינם והגדלת המס על ניצול משאבי הטבע

מפלגת הירוקים העבירה השבוע את המלצותיה לועדת טרכטנברג. ההמלצות מתמקדות בעיקר בתחום הבנייה למגורים ובתום התחבורה. "היכולת לקיים שכונות מגורים בנויות לגובה תלויה בנגישות של תחבורה ציבורית, והיכולת לקיים תחבורה ציבורית זמינה ויעלה תלויה בריבוי משתמשים", הסביר דרור עזרא, ממלא מקום יו"ר המפלגה.
מפלגת הירוקים ממליצה להגביר את התמיכה הממשלתית בפרויקטים של תמ"א 38, לערוך קידום תכנוני של התחדשות עירונית ולבטל את חוק הווד"לים. "זהו חוק מיותר ומזיק ולכן אנו מציעים להחליף אותו בתוכנית משולבת של קידום ממשלתי לפרויקטים של תמ"א 38 ותוכניות פינוי בינוי", ציין עזרא. "כך", הוא מוסיף, "אנו מאמינים שאפשר להשיג את יעדי הדיור, וגם לעשות צדק חלוקתי עם תושבי השכונות שאליהם יפנה הסיוע הממשלתי במקום לקבלנים, וכבונוס יותר אנשים יגרו בדירות עמידות לרעידות אדמה".

לכתבה בNRG לחצו כאן…

לנייר העמדה המלא לחצו כאן…

דו"ח של משרד הפנים: "להימנע מהקמת ערים נבדלות לחרדים"

יום רביעי, 10 לאוגוסט 2011   מאת:

דו"ח שהוכן עבור משרד הפנים קובע בניגוד לעמדת משרד הבינוי והשיכון: התכנון למגזר החרדי צריך להתבסס על תוספת שכונות לערים קיימות וחיזוק יחסי הגומלין עם החילונים

דרור עזרא, ממלא מקום יו"ר מפלגת הירוקים שיצא נגד ההחלטה להקמת עיר בכסיף, אומר בתגובה: "אני מסכים עם עקרונות תמ"א 35 שדוגלת בציפוף הערים ומנסה להימנע מפגיעה בשטחים כפריים. הקמת ערים חדשות כמו כסיף היא שגויה מבחינה סביבתית וכלכלית, שהרי מדובר בהרס שטחים פתוחים ובבניית תשתיות חדשות במיליארדים. על התכנון הלאומי מופקדים משרד הפנים והמועצה הארצית. אם משרד הבינוי והשיכון פועל אחרת, משהו לקוי בניהול. צריך תכנון ארוך טווח ולא גחמות ושליפות".

לכתבה בדה-מרקר לחצו כאן…

כתבה ברשת ב' על בניה בחופי הבונים ופלמחים

יום רביעי, 13 לאפריל 2011   מאת:

כתבה ביומן הערב ברשת ב' על שני החלטות שהתקבלו השבוע בנוגע להרחבת קיבוץ פלמחים והקמת חוף רחצה ובית קפה בחוף הבונים.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

מפלגת הירוקים מציעה תוכנית אלטרנטיבית לתוכנית הוד"לים של נתניהו

יום ראשון, 13 למרץ 2011   מאת:

מפלגת הירוקים מציע לקדם הוספת יחידות דיור חדשות זאת במסגרת בנייה של מבנים חדשים במקום אלו המועדים לפגיעה מרעידות אדמה.

הירוקים מציעים כי הממשלה תציע שני ממסלולים בו תינתן הנחה בהטילי השבח במסגרת כל הקודם זוכה. המסלול הראשון – בו יזמים או בעלי הדירות יבנו את הבניין החדש, המסלול השני – בו הממשלה תבנה את הבניין החדש ותקבל לידיה את הדירות הנוספות שיהיו מיועדים להשכרה ארוכת טווח.

להלן מכתבו של דרור עזרא לראש הממשלה נתניהו:

—————————-

לכבוד:
ח"כ בנימין נתניהו
ראש ממשלת ישראל

שלום רב,

הנדון: חוקי חירום המתוכנים לקידום תוכניות דיור

עיינתי בהצעה שעומדת לעלות על שולחן הממשלה בנוגע למשבר הדיור. לצערי הרב, מעבר לעובדה שהצעה זו פוגעת קשות בזכויות אזרחית בסיסית, שיתוף ציבור בהליכי תכנון, פוגעת בשטחים פתוחים ובטבע, פוגעת בחופים, ובעלת פוטנציאל גדול לשחיתות היא גם תפגע מאוד בקידום שיפוץ מבנים לפי תמ"א 38. אנו ראינו בשנה האחרונה את הנזקים האדירים של רעידות אדמה ביפן, ניו-זילנד והאיטי, ואם יש צורך בחוקי חירום הם צריכים להיות בנושא זה.

כידוע תמ"א 38 נכנסה לתקוף בשנת 2005 אבל עד לאחרונה כמעט ולא השתמשו בה, הח"מ כבר שנתיים וחצי חבר ועדת משנה בהרצליה, בעוד כי בשנת 2008 ותחילת 2009 היו בקשות ספורות לשיפוץ מבנים לפי תמ"א 38 הרי שבשנה האחרונה ישנן עשרות בקשות בהרצליה בלבד!

לפי הערכת הח"מ אם חוקי החירום המתוכננים אכן יצאו לפועל אחת מתוצאותיהן תהיה בלימת התנופה בשיפוץ מבנים לפי תמ"א 38.

הח"מ סבור כי הצעה המונחת על שלוחן הממשלה אינה טובה ואינה נכונה, וזאת משלל סיבות הן סביבתיות הן חברתיות והן כלכליות. לפיכך יוצע בזאת עקרונות לתוכנית אחרת בה יינתן דגש להוספת דירות במטרה למנוע נזקי רעידת אדמה. בכך יהיה אפשר להשיג שלוש מטרות ציבוריות חשובת במכה אחת, בניית מבנים עמידים מפני רעידות אדמה, הוספת דירות ושמירה על שטחים פתוחים.

להלן הצעתנו בקליפת אגוז:
בסיס הרעיון הינו מסלול תמ"א 38 בו נהרס המבנה ובמקומו נבנה מבנה חדש מודרני הכולל חנייה תת-קרקעית, מסלול זה קיים בתמ"א 38 אבל זכויות הבניה ממנו אינן כדאיות כלכלית.
לכן יש לקבוע בתוכנית או בחקיקה מתן זכויות מגדלות ויח"ד נוספות כך שתהיה כדאיות כלכלית.

על בסיס זה יהיו שני מסלולים לקידום שיפוץ מבנים, להלן:

מסלול א': – בו הבניה תעשה ע"י בעלי הדירות או יזמים, כאשר יהיה פטור או הנחה משמעותית בהיטלי השבחה וכל זאת במתכונות של "כל הקודם זוכה". כלומר הממשלה תקבעה בחקיקה או בתוכנית הנחנה שתפחת בכל שנתיים, וכך ייוצר תמריץ לבנות בשנים הקרובות.

מסלול ב': – בו הבניה תעשה במימון ממשלתי, והדירות הנוספות יעברו לידי גורמי המדינה ואלו ישכירו אותם בשכירות ארוכת טווח לפי תעריפים מופחתים.

בנוסף יש להקים קרן ממשלתית למתן ערביות להתארגנויות של דיירים הרוצים לקדם שיפוץ מבנים בעצמם, זאת למימון אנשי המקצוע הנדרשים לקידום "תוכניות" אלו. כמו-כן יקבעו אמות מדינה לתמיכה של הממשלה לרשויות המקומיות בשיפור תשתיות הציבוריות הדרושות.

כדאי לסייע לועדות המקומיות יש להקים צוותים הנדסיים מיוחדים במחוזות שיבדקו את הבקשות.

יש לזכור כי במקרה של רעידת אדמה, ההוצאה הממשלתית על שיקום הנזקים ושיקום הנפגעים יהיו בטלים בשישים לעומת ההוצאה הממשלתית הנדרשת לקידום חיזוק המבנים!

להערכת הח"מ פוטנציאל הדירות יכול להגיע בשנתיים הקרובות לאלפים ובהמשך לרבבות בשנה!

הרעיון לעיל, תוקף את המחסור בדירות ואת מחיר הדירות בשתי זירות האחת ע"י הוספת דירות לרכישה והשנייה ע"י דיור ממשלתי להשכרה ארוכת טווח (רגולציה על שוק הדיור) זאת כדי למנוע מצב בו יזמים ישלטו לחלוטין בשוק הדיור(כמו היום) ויגרמו למחירים לעלות באופן מלאכותי כדי להגדיל את רווחיהם.

בכל אופן, אנו ממליצים לך ולאנשי צוותך לפגוש נבחרי ציבור ברשויות המקומיות זאת על-מנת לקבל מהם תמונה עדכנית ואמתית על הנעשה בתחום, וזאת למנוע תחושה לא נוחה כי אוזנו של ראש הממשלה פתוח אך-ורק ליזמים ובעלי ממון.

בברכה,
דרור עזרא
חבר מועצת העיר הרצליה