לא מגיע פרס למי שמחרבן את הים

03 ליוני 2008   מאת:

ב28 לינואר 2003 התפוצץ ביפו אחד מהצינורות הביוב המרכזיים של גוש-דן, אז התברר כי שני הצינורות שהעבירו את הביוב של גוש-דן למפעל הקולחין של שפד"ן הינם סדוקים.
בשל כך, כל הביוב של גוש-דן זיהם במשך חודשיים, מידי יום זרמו לים 200 אלף קוב ביוב, ובסך הכול יותר מ4 מיליון קוב ביוב זיהמו את הים. 4 מיליון קוב!


הפגנה שארגנו באפריל 2003 מול משרדי השפד"ן

אנשי ים לא יכולים לשכוח את החורף הזה, את גושי הצואה שצפים בים ועל החוף, את אלפי התחבושת ההגינות, את הריח המצחין שנידף מן הים ואת המבט חסר האונים למול הים.
האסון האקולוגי של 2003 היה בין החמורים שהתרחשו בעשור האחרון, ואסור לשכוח זאת במיוחד אסור שישכחו זאת הארגונים הסביבתיים.

גם היום השפד"ן הינו מן המזהמים הגדולים של הים התיכון בישראל, מידי יום מאות טונות של בוצה שמכילה חמורים מזהמים ורעלים רבים מוזרמת לים בצינור.

אם הייתי חושב על ממועמדים לפרס מטעם ארגוני הסביבה לקבלת אות הוקרה על פעילותו למען הסביבה , (כמו זה שיוענק ביום חמישי 5.6 )- השפד"ן הוא בין האחרונים שראויים לפרס כזה, ההפך השפד"ן היה ועודנו ראוי לציון לגנאי על אי פעילותו להפסקת זיהום הים.

פרס "הגלובוס הירוק" ניתן לשפד"ן בשל הודעה שפרסם לפני כמה חודשים כי במקום משרפה יקומו מתקנים שיהפכו חלק מן הבוצה לדשן לחקלאות.

אני עוד זוכר הודעה אחרת של הנהלת השפד"ן מתחילת 2004 בו הבטיחו לנו חגיגת שעד 2006 לא תוזרם בוצה לים והיא תהפוך לדשן. מיותר לציין שמלבד הצהרות לא נעשה שם צעד משמעותי בכיוון, גם היום שנתיים לאחר שהבוצה הייתה צריכה להיות מחוץ לים אין שום אינדיקציה שזה יתרחש בקרוב.

הנימוקים לזכייה של השפד"ן הם קלושים ביותר, הפרס מוענק לאחד הגופים המזהמים ביותר של הים התיכון בישראל וזאת בשל הצהרה לתקשורת בלבד, הצהרה דומה לזו שלא יושמה לפני כמה שנים. ועל הצהרות עוד לא מחלקים פרסים.

הסבר הכי הגינוי שלי להענקת הפרס הוא שארוגני הסביבה נפלו קורבן למניפולציה פוליטית של חולדאי, חולדאי כבר כמה שנים הוא אחד הספונסרים של האירוע הגלובוס הירוק. וחושב לדעת השפד"ן הינו תאגיד שעיריית ת"א מחזיקה בשליטה בו, יו"ר התאגיד הינו איתי פנקס שותפו הפוליטי של חולדאי. אותו פנקס אגב שהבטיח ב2004 שבוצה תצא מן הים ב2006.

מתן פרס סביבתי לגוף לא ראוי כמו השפד"ן, פוגע בלגיטימיות של הפרס עצמו, באלו שמקבלים אותו השנה ואלו שקיבלו אותו בעבר . אני חרד כי לא ירחק היום ובסופו של דבר יוקרתו של הפרס תשחק והוא יעלם כמו שנעלמו פרסים "סביבתיים" אחרים כמו זו של המועצה לארץ ישראל יפה.
חשוב לציין שבאותות ההוקרה האחרים זוכים פעילים טובים וראויים, אבל קשה לי להבין איך הם יהיו יכולים לעמוד על במה אחת עם אנשי השפד"ן.
אני לא מתכוון להגיע לאירוע הגלובוס הירוק, ואני גם קרוא לחבריי אנשי הסביבה לפנות לחיים וסביבה להביע את מחאתם על הפרס שמוענק לא בצדק לשפד"ן.

אני בהחלט מכיר את מצוקת המשאבים שבה נתונים הארגונים הסביבתיים, אבל התרפסות בפני ספונסרים פוליטיים היא לא דרך לקבל את אמון הציבור נהפכו. טוב יעשו אם יודו הארגונים ביום איכות הסביבה הבינלאומי החל באותו היום בטעותם וימשכו את הענקת הפרס לשפד"ן.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (6 מצביעים, בממוצע: 4.33 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה