תוכנית חירום כלכלית תביא להרס הסביבה

24 לנובמבר 2008   מאת:

בשנים האחרונות חלו תמורות משמעותיות בתפיסת העולם של המנהיגות העולמית בקשר בין כלכלה וסביבה.
מנהיגי העולם ולא רק במדינות המערב מבינים כי העולם עומד בפני משבר סביבתי ומשבר משאבים אדיר.
מספיק להביט אל רשות הדיג של דייגי העולם כדי להבין את גודל המשבר, לפי מחקרים משנת 1950 התדלדלו כמות הדגים הגדולים שנותרו בים ב90%, ולא מדובר רק בים התיכון אל בכל הימים ואוקיינוסים בכדור הארץ.

המשבר הסביבתי ומחסור במשאבים דופקים לאנושות על הדלת כבר עשור, הדפיקות הולכות ונעשות חזקות יותר ויותר, הדלת כמעט לא עומדת בעומס. אבל בחודשים האחרונים נכנס לנו לפתע מן החלון המשבר הכלכלי.

האנשות התמודדה עם משברים כלכלים בעבר בהצלחה לא מבוטלת, גם אנחנו כאן בישראל חווינו כמה וכמה כאלו והתגברנו עליהם.
בימים אלו משרד האוצר עומד להציג לעם ישראל את התוכנית הכלכלית שתאיץ את הכלכלה, אליהם מצטרף גם ביבי נתינהו עם תוכנית כלכלית משלו. מעל כל אלו מרחפת עננה של קריסה של ברוני הנדל"ן והתשתיות של ישראל.

בסיס התוכנית הוא הסיסמאות הישנות, על הצורך לבנות תשתיות ו"הפשרת" קרקעות, כלומר בנייה של עוד כבישים והפיכה של קרקעות חקלאיות לאזורי מגורים.
כאשר מרימים את הדף ומביטים מה עומד מאחורי התוכנית ומי מרווח ממנה מגלים דברים מפתיעים, למשל מי הולך להרוויח את המיליארדים שהממשלה בכבישים? נכון, לב לבייב, יצחק תשובה וחבריהם אותם טייקונים שהפסידו מיליארדים ועכשיו מתרפסים בפני ממשלת ישראל שתציל אותם.
מי הולך להרוויח "מהפשרת" קרקעות? נכון אותם קיבוצים ומושבים שמחזקים קרקעות חקלאיות יחד עם ברוני הנדל"ן. שלא במקרה מאיישים גם עמדות מפתח בכל הגופים הבחורים במפלגות הגדולות.

תעשיית החיסכון

התמודדת עם המשבר הכלכלי הנוכחי היא שונה מן המשברים הקודמים, אם אנחנו נתמקד רק במשבר הכלכלי שנכנס לנו מן החלון וננסה לסלק אותו ולסגור את החלון אנו נזניח את הדלת שחוצצת בינינו לבין המשבר הסביבתי. התוצאה תהיה שאולי המשבר הכלכלי ייפתר (גם זה לא בטוח) אבל אנו נאיץ את המשבר הסביבתי. ועם המשבר הסביבתי התמודדת תהיה קשה ואכזרית ביותר.

הדרך להתמודד עם המשבר הכלכלי היא לא באותם כלים כלכלים ישנים, אלא להשתמש בהשקעה הממשלתית להאצת הכלכלה. ובמה הדברים אומרים.
ישראל היא מדינה קטנה, צפופה ביותר ודלה במשאבים, נתוני פתיחה גרועים לכל הדעות להתמודד עם המשבר הסביבתי ומשבר המשאבים.
בשנים האחרונות קיים בעולם מושג שנקרא "תעשיית החיסכון". הרעיון הוא להשקיע כסף כדי לחסוך במשאבי הטבע.
תעשיית החיסכון משמעותה למשל הפחתה משמעותית בשימוש ברכב הפרטי, למשל הוספת דירות מגורים ע"י שדירוג שכונות ותיקות, למשל חיסכון בחשמל ע"י החלפה של מכשרים חשמליים חסכוניים ואיטום מבנים וכדומה.

התוכנית הכלכלית של ישראל אסורה לה שתהיה לטובת האינטרסים של פטרוניהם של הפוליטיקאים. יש דרכים להשקיע את כספי המדינה שגם יסופו מקומות עבודה חדשים וגם נוכל לשומר ולהתמודד עם המשבר הסביבתי ומשבר המשאבים.
אפשר להשקיע, בהקמת תחנות ליצור חשמל מאנרגיית השמש, בשיפור דרמתי של התחבורה הציבורית בעיקר האוטובוסים, בשדרוג שכונות ותיקות, בחיסכון בחשמל, בחקלאות.
אנחנו צריכים לזכור שבזמן משבר עולמי, על עשרות אלפי הדונמים שיהפכו לבטון ואספלט לא נוכל לגדל את המזון שאנו נהיה זקוקים לו.

אפשר להתמודד עם המשבר הכלכלי והסביבתי בצורה טובה, אבל צריכה להיות הנהגה כלכלית אחרת!

למאמר בNRG לחצו כאן…

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (1 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה