נתניהו מציג מקסמי שווא לנדל"ן

08 למרץ 2011   מאת:

כמו התוכניות הקודמות תוכנית הדיור החדשה של נתניהו היא כישלון ידוע מראש, נתניהו פשוט מכוון ויורה את האש למטרה הלא נכונה, מערכת התכנון לא אשמה בבעיית הנדל"ן.

מצב הנדל"ן היום הוא במידה רבה תוצאה ישירה של העדר רגולציה בתחום הבניה, אומנם לממשלה יש "מונופול" על הקרקע אבל המונופול הזה כבר שנים לא מצליח להוריד את מחירי הדירות.
לדעתי, השינוי המרכזי שהתרחש בשנים האחרונות שהביא למשבר הוא הפסקת הבניה הממשלתית אשר הייתה בעצם הרגולציה על שוק הדירות, כאשר הממשלה לא בונה בפועל דירות אלא רק משווקת קרקע השליטה שלה על שוק הנדל"ן היא רק אופטית, בפועל מי ששולט על השוק אלו הם היזמים, הקבלנים וראשי הרשויות.

מה שקרה הוא שמי שבונים בפועל את הדירות ומשווקים אותן הם קובעים את המחיר, ומטרתם הינה להשיג רווח מקסימאלי תוך סיכון מינימאלי. כאשר שוק הנדל"ן דשדש לא נבנו מספיק דירות כי הרווח מהן לא הצדיק בנייתם וכך נוצר מחוסר, גם שהשוק גואה אין שום אינטרס ליזמים להציף את השוק ולשחוק את הרווח שלהם, וכך אנחנו היום עומדים בפני שוקת שוברה עם תוכניות ממשלתיות לא רלוונטיות שלא פותרות כלום אלא מחמירות את הבעיה.

נתניהו הזכיר את התקופה בתחילת שנות ה90 בה היו ועדות מיוחדות(הול"לים) שאישרו בסרט נע תוכניות בניה כביכול לטובת העלייה מברה"מ לשעבר. בפועל מה שקרה הוא שרוב התוכניות שאושרו לא היו מיועדות לעולים, אושרו הקמה של שורת ישובים בבניה צמודת קרקע המיועדים לאוכלוסייה מן המעמד הגבוה שרצו בית פרטי עם גינה(תוכנית שבעת הכוכבים), אושרו הרחבות של מושבים וקיבוצים שקיבלו במתנה קרקעות שלא שייכות להם, ועוד לא מעט שוכנות יוקרה במספר ערים במרכז. רק חלק קטן מן התוכניות הללו היו לבניה רוויה למעמד הבינוני והנמוך.
התוצאה של הול"לים הללו הייתה שנהרסו אלפי דונמים של שטחי טבע, קומיבינטורים ומקורבים לשלטון עשו קופה שלא תאמן, ובפועל נבנו מעט מאוד דירות לעולים.
הול"לים הללו יצרו עיוותים תכוננים קשים שעד היום מדינת ישראל משלמת עליהם מיליארדים, וזה בלי לדבר על השחתת הטבע והנוף שאין לו מחיר, במידה רבה משבר הנדל"ן היום הינו תוצאה של הול"לים. אנו חייבים לזכור כי הנתונים הבסיסיים של מדינת ישראל הם בעיתיים ביותר: מעט שטח, אוכלוסייה רבה, וקצב ריבוי גובה, נתונים אלו מחייבים תוכנן חכם ונכון ולא שליפות מן המותן.

נתניהו כשר אוצר הוכיח ב2003 כי הוא איש בעל חשיבה כלכלית טובה ונכונה והוציא את ישראל ממשבר כלכלי, לצערי נתניהו אינו מבין את שוק הנדל"ן והיום יושבים על אוזנו אינטרסנטים שמכוונים אותו לירות תוכניות שגויות שמסיתות את האש מהם במקרה הטוב ומועילות להם במקרה הרע.

אני יודע שנתניהו חסיד אדוק של שוק חופשי, גם אני תומך בשוק חופשי, אבל היום אנחנו יודעים כי שוק חופשי ללא רגולציה הוא שוק פרוץ שמוביל לכאוס ולמשברים כלכלים חמורים.

אם נתניהו היה מתייעץ איתי הייתי אומר שיעזוב את מערכת התכנון, מינהל מקרקעי ישראל ומערכת המס במנוחה ויתרכז כיצד הממשלה יכולה לווסת את שוק נדל"ן.
לדעתי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא ע"י בניה ממשלתית להשכרה אורכות טווח(30 שנה), זאת בנוסף לדיור הציבורי המסבסד לנזקקים. כדי להקטין את מחירי הדירות אני הייתי ממליץ לבנות בניינים בסמוך למוקדי תחבורה ציבורית, לוותר על מרתפי חנייה אשר מיקרים מאוד את מחירי הדירות, ולאפשר לדיירים שירצו בכך לקנות חנייה במבנים נפרדים.

בנוסף הממשלה צריכה להציב יעדים למספר יחידות דיור בכל שנה, 20% מן הדירות האלו חייבים להיות בבניה ממשלתית, ואם בשנה מסוימת השוק הפרטי לא עומד ביעדים, הממשלה תגדיל את הבניה הממשלתית להשלים את החסר.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה