בלעדי: תיעוד השיחה בין ביידן לנתניהו בנוגע החלטת הועדה המחוזית ירושלים

11 למרץ 2010   מאת:

הגיע למערכת הבלוג תיעוד לשיחה היום בה הצליח ראש הממשלה נתניהו לשכנע את סגן הנשיא ביידן כי החלטת הועדה המחוזית ירושלים להפקיד תוכנית ל1600 יח"ד אין בה משום אישור בניה, אלא החלטה טכנית במשועלי מנגנוני הבקרה הנוקשים של מערכת התכנון הישראלית.

נתניהו: בוקר טוב גו' ידידי.
ביידן: בוקר טוב מר נתניהו.
נתניהו: אתה נשמע כועס?
ביידן: בוודאי, מה זה התרגיל שעשיתים לי?
נתניהו:תשמע גו' ידידי, אנחנו לא כמו הערבים שהמושל קם בבוקר ומחליט שיבנו שכונה ולמחרת הבולדוזרים עולים על השטח. זו הייתה החלטה טכנית ואין בה משום אישור בניה.
ביידן: אני לא מבין?
נתניהו: יש לנו מערכת תכנון מפוארת, יש לה שורה של מגונני איזון ובקרה, ומדובר כאן רק בתחנה הראשונה של התוכנית והדרך ארוכה עד שהיא תאושר.
ביידן: באמת?
נתניהו: בהחלט, אל תאמין לתקשורת הם לא מבינים בהליכי התכנון והם רק מחפשים כותרות.
ביידן: מה הליכי התכנון אצלכם?
נתניהו: אצלנו תוכניות לא מקבלות אישור סתם, כל תוכנית צריכה לעמוד בשורה של תנאי סף ורק שזה מתמלא התוכנית עולה על השולחן לבחינה ציבורית. וזה מה שהיה כאן, אנחנו קוראים לזה "הפקדה"
ביידן:מעניין, ומה קורה אז?
נתניהו: תוכניות אצלנו עוברות בדיקות קפדניות, היזמים נדרשים להכין מסמכים כמו נספחי תנועה, תסקרי השפעה על הסביבה, אחר-כך אנחנו "עושים הפקדה" ונותנים לא מעט זמן לציבור לבחון את התוכנית ולהביע עמדה, במקביל התוכניות צריכות לקבל הסכמה של משרדי ממשלה שונים, לפעמים אנחנו ממנים אנשי תכנון לבדוק את טענות הציבור, ואז יש דיונים בוועדה מיוחדת, ורק אז מתקבלת החלטה.
ביידן:ואז מתחילים לבנות?
נתניהו: מה פתאום, אחר-כך יש לחברי ועדה מחוזית אפשרות לבקש דיון בפורום נרחב של הועדה המחוזית.
ביידן:ואין לממשלה שלך אפשרות להתערב?
נתניהו: בודאי שיש, על החלטה של ועדה מחוזית אפשר להגיש ערר לועדה הארצית, ויש ועדות ערר מיוחדות שמקבלות החלטות בערר.
ביידן: וזה סוף הסיפור?
נתניהו: גם לא, אמרתי לך שיש לנו מנגנוני בקרה והיררכיה תכנונית ברורה, אין דבר כזה שועדה אחת מחליטה ואין מעליה מגנני בקרה, ואפילו גם על מנגנוני הבקרה יש מערכת בקרת עליונה. יש לנו מועצה ארצית שהיא כמו בית משפט עליון של התכנון, ויש לחבר בה סמכות לדרוש דיון בפורום המועצה גם על החלטת ועדת ערר.
ביידן: תשמע מרשים ביותר, אני מבין שבניתם מערכת תכנון דומה להיררכיה של בתי משפט, יש ערכאה נמוכה, ערכאה ביניים וערכאה עליונה.
נתניהו: אכן יש לנו מערכת תכנון שהיא פאר הדמוקרטיה ואי אפשר לעביר בה מחטפים.
ביידן: זה מאוד חשוב.
נתניהו: אנחנו בנינו את המערכת הזו שנים על-סמך ניסיון מר שהיו לנו עם תוכניות בראשית המדינה, ולאט לאט הצלחנו למצוא איזון ראוי.
ביידן: לחזור לעניינו, אחרי אישור המועצה הארצית מתחילים לבנות?
נתניהו: גם לא, צריך לקבל היתר בניה מהרשות המקומית וגם כאן צריך לקבל שורה של אישורים של גופים שונים כמו מכבי-אש, פיקוד העורף וכדומה. מהחלטה השבוע עד שמתחילים לבנות זה יכול לקחת במקרה הטוב שנתיים, בתכלס מדובר בעניין של שנים!
ביידן: ביבי, הצלחת לשכנע אותי.
נתניהו:אני מאוד שמח לשמוע זאת.
ביידן:כן גם שמח לראות שלא איבדת את כושר השכנוע שהשתמש בו כל-כך יפה שהייתה שגריר באו"ם.
נתניהו:תודה גו' ידידי, היה לי ברור שתבין את איך מערכת התכנון של ישראל עובדת תדע שיהיה כאן בלון תקשורתי שנופח.
ביידן: כן, להתראות ביבי יש לי הרצאה באונ' ת"א.
עוברים לדיון בועדה לעניין הרפורמה בתכנון
נתניהו: שלום לכולם, מתחילים. מר גבאי תציג את עיקרי הרפורמה
אייל גבאי: המטרה של הרפורמה היא להוריד את כל מנגנוני הבקרה המיותרים, לשבש את ההיררכיה של מוסדות התכנון, כך שרק ועדה אחת תחליט ולא יהיו יותר עררים ובקשות לדיון במליאה, או ערר למועצה הארצית. כמו-כן אנחנו מעבירים סמכויות החלטה גדולות יותר לועדות מקומיות, ומפשטים ומפריטים את מערכת תסקירי השפעה על הסביבה.
נתניהו: חברים אני מזכיר לכולם את משפטי המפתח שצריך לומר בתקשורת, "החלטה אחת ועדה אחת", "לחתוך את הבירוקרטיה", "די להתעמרות ועדות התכנון באזרחים"

——————————–
באופן אבסורדי היום נתניהו ניצל מסטירת לחי אמריקאנית מצלצלת בזכות "הבירוקרטיה" "המרגיזה" של מערכת התכנון, אבל באותו היום הוא החליט לחסל את אותה "בירוקרטיה" ולפרק את מערכת האיזונים העדינה שקיימת היום במערכת התכנון.

עוד באותו נושא:
הרפורמה שתהפוך את ישראל לבני-ברק
פניה לשר ישי לפצל אתה רפורמה
ניתוח ראשוני של הרפורמה

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (3 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה