הפרהוד והמלחמה על התודעה

30 למאי 2011   מאת:

1 ביוני 1941 שני אחים בני 14 ו13 הולכים ברוחב בלב בגדד, לפתע המון מוסלמי מוסת מתנפל עליהם ומנסה לעשות בהם שפטים, הנערים מצלחים לחמוק בעור שיניהם מן ההמון ולהינצל.
נערים אלו דיברו ערבית, למדו ועבדו עם מוסלמים, חזותם הייתה כמו שאר תושבי בגדד אבל מישהו זיהה אותם כיהודים ולכן דמם מותר. הנערים האלו היו אבי ניסים ודודי רוני.

באפריל 1941 המשטר הפרו בריטי סולק ואת השלטון בבגדד תפס המנהיג הפרו נאצי ראשיד עלי, האיש המרכזי שליבה את ההפיכה היה המופתי הגולה של ירושלים חאג' אמין אל-חוסייני.
ההפיכה הייתה בעלת סממנים נאצים מובהקים בעיקר הטפה גזענית נגד היהודים. בין השאר היהודים סולק מתפקידם בכירים, ובתיהם ורוכשם סומן והמתינו לשעת כושר.

זו באה בחג השבועות של שנת 1941, כוח הצבא הבריטי עמודו בפאתי בגדד, ראשיד עלי ואנשים נמלטו מבגדד את הכאוס ניצול מוסלמים נאצים ופצחו בפרעות נוראיות ביהודים, עשרות ואולי מאות נטבחו ונרצחו, אלפים נפצעו, נשים נאנסו, רכוש רב נבזז, וחורבן והרס נגרם לבתיהם של יהודים רבים.

למזלם של יהודי בגדד הצבא הבריטי נכנס לעיר כעבור יומיים והפסיק את הפרעות. לפרעות הללו קראו היהודים הפרהוד.

דיכוי מרד ראשיד עלי, מציון בספרי ההיסטוריה בהקשר לנפילתו של מפקד האצ"ל דוד רזיאל, והרבה פחות הפרעות ביהודים. למעשה המקום היחיד בו הצבא הבריטי הציל קהילה יהודית שלמה במלחמת העולם השנייה מידיו של משטר פרו נאצי, היה בבגדד. אפשר לומר שנפט העיראקי הציל את יהודי בגדד.

אין לי ספק שהפרהוד הינו אירוע ראוי לציון ממלכתי וחינוכי, מעבר לצדק ההיסטורי לקורבנות הפרהוד יש כאן מימד אקטואלי והסברתי במלחמה על התודעה למול העולם הערבי.

התפיסה המעוות הרווחת בעולם הערבי הינה שמדינות המערב לא רצו את היהודים בארצותיהם, ולכן הם "לקחו את פלסטין ונתנו אותה ליהודים". אם שואלים אדם "מתון" בעולם הערבי מה הוא מציע לעשות עם היהודים בישראל הוא יאמר שיחזרו למקומות מהם באו(כלומר אירופה). הציבור הרחב במדינות ערב לא יודע שחלק גדול מן היהודים כאן הם צאצאים של יהודים אשר גרושו ממדינותיהם.

הדברים האלו מתחדדים במיוחד לאור אירועי יום הנכבה, בו הפלסטיניים השכילו ליצור נרטיב היסטרי שיקרי, בו הם מאשימים את היהודים בעוול שהם, מנהיגיהם, ומדינות ערב גרמו. לצערי הנרטיב השיקרי הזה מקבל תהודה בתקשורת הישראלית, והמקרים בודדים של התנהגות בעייתית של הצה"ל כלפי האוכלוסייה הערבית ב48, מקבלים תהודה מוגזמת וחסרת פרופורציות.
אבל לא רק התקשורת אשמה, עיקר האשמה נופלת על הממסד הישראלי לדורותיו, שהתעלם וממשיך להתעלם מן העוול ההיסטרי שנגרם ליהודי מדינות ערב ולטיהור האתני שהתבצע בהם, ועל הגזענות בקרב תושבי מדינות ערב והפשעים נגד האנושות שביצעו מנהיגי מדינות ערב.

באופן פרדוקסאלי, התעלמות מן הטיהור האתני שביצעו מדינות ערב ביהודים והתמקדות הטוטאלית בשואת יהודי אירופה באופן מסוים משרתת את הדעה הרווחות בעולם הערבי, כאילו ישראל היא תיקון של האירופים "על חשבון הערבים" ושישראל הינו ישות זרה במזרח התיכון.

אין ספק כי שואת יהודי אירופה הינו נקודות השפל הנוראה ביותר בהיסטוריה האנושית, אבל היום שישראל נמצאת במאבק להשתייך למזרח התיכון, סיפור הטיהור האתני ביהודי מדינות ערב הוא בהחלט קלף מנצח, גם כלפי פנים וגם כלפי חוץ.
המלחמה על התודעה היא המלחמה הבאה, ובמלחמה הזו לא יעזור מטוסים חמקנים, אלא רשת לווין בערבית, סרטונים ביוטיוב בערבית, טורקית ופרסים, וכדומה.

כאשר מדינות ישראל רוצה ליצור נרטיב היא יודעת לעשות זאת היטב, כנראה עד היום לא רצו לעשות זאת, לדעתי כדאי מאוד לעשות זאת, ונקודת התחלה טובה לכך יהיה ציון של 70 שנים לאירועי הפרהוד.

http://www.youtube.com/watch?v=KvdwZ6R8QxY
כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (4 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה