למכירה: זכות השיבה – פעם ראשונה, פעם שנייה, נמכר!

04 לאפריל 2007   מאת:

לא יודע אם הדיבורים על היוזמה הסעודית הם ספין של אולמרט או לא, אבל צר לי להגיד ההתמודדות של ישראל עם הסיפור של זכות השיבה הוא כושל.
בישראל חושבים שלכל העולם די ברור שזכות השיבה היא עניין שלא מתקבל על הדעת. ממעקב שלי אחרי התקשורת העולמית והערבית נושא זכות השיבה הוא אחד הנושאים שיותר מתקבלים בהבנה שם.
תמיד שמדברים על הפליטים בתקשורת, גם בישראל וגם בעולם, ברור שמדובר על פלסטינאים שחיים בצפיפות ובדלות בלבנון או עזה או בשאר מדינות ערב.

בנקודה הזו טמון הכישלון, בעולם, ואולי גם בישראל, שכחו כי בשנות החמישים הגיעו לישראל מאות אלפי פליטים יהודים ממדינות ערב.
אני למשל בן של פליטים יהודים מעירק, המשפחה שלי רובה ככולה גורשה מעירק, רכושה וזכויותיה נגזלו. לפי הערכות ששמעתי, הרכוש היהודי שנגזל, הן הפרטי והן של הקהילה, שם מעורך היום בשווי של עשרות מיליארדי דולרים. [למאמר מאוד מעניין בנושא לחצו כאן…]  
לפי הסיפורים ששמעתי במשפחתי בתקפה ההיא הייתה אווירה עוינת שדחפה את היהודים להגר, ללא ספק המינוח היותר נכון למעשים אלו הוא גירוש בחוסר כל של אנשים תמים.
אני יודע כי כמעט בכל מדינות ערב וצפון אפריקה בהם היו יהודים התרחשו דברים דומים.

פאסט-פורוואד חמישים שנה קדימה, העניין הזה של הפליטים היהודים שגורשו מארצות ערב נשכח. כל הפליטים האלו וצאצאים הפכו "לישות הציונות" שבמקרה הטוב צריכה לחזור לאירופה במקרה הרע צריכה לטבוע בים. ואילו הפליטים הפלסטינאים, שגורשו/ברחו מישראל ממשיכים להישאר במצב פליטות וכל העולם ואישתו דואג להם ורוצה שהם יחזרו במימון העולם לבתיהם המקוריים.

הקיבוע התודעתי הזה הוא כישלון שלישראל יש אשמה גדולה מאוד בו.

אולי היה זה ניסיון תמים של מכבסת הציונות, הרצון שכולם יתערבו ויהיו ישראלים חדשים. אולי היו אלו המנהיגים ממוצא אירופי שגילו זלזל בקורבן שהקריבו היהודים ממדינות ערב. בכל אופן הסיפור הזה של הפליטים היהודים ממדינות ערב נבלע ומסמס.

המחיר הוא שבעיית הפליטים הפלסטינאים במקום להיות מנוטרלת היא הבעיה המרכזית שעומדת לפתחנו וכל החצים מפונים לישראל. טעונות שישראל צריכה להביא לפתרון בעיית הפליטים הפלסטינאים מעולות תדיר, זאת במקום שהן העולם והן הערבים יבינו כי העוול שנגרם היה הדדי ולכן בעיית הפליטים היא בעיה של הערבים, ובעיקר של מדינות ערב. ממש כמו שישראל טיפלה בפליטים היהודים בכוחות עצמה.

באופן פרדוקסלי החלטת האו"ם 194 שהערבים מבססים עליה את טענתם יכולה להתפרש, ורצוי שתתפרש, כך שגם הפליטים היהודיים שגורשו ממדינות ערב זכאים לפיצוי על רכושם.
להלן הטקסט המתורגם של הסעיף 11 הרלוונטי "מחליטה שהפליטים הרוצים לחזור לבתיהם ולחיות בשלום עם שכניהם יורשו לעשות זאת במועד האפשרי ופיצויים ישולמו עבור נכסיהם של הבוחרים לא לחזור וכן אובדן ונזק לרכוש אשר, בהתאם לעקרונות של החוק הבין לאומי או בהתאמה, ימומשו על ידי הממשלות או הרשויות האחראיות." אין התייחסות ספציפית לפליטים פלסטינאים או לממשלת ישראל משמע גם פליטים יהודים זכאים לפיצוי ממדינות ערב.        

אינדיקציה נוספת לכישלון אפשר לקבל בהבדל התמוהה בו טיפלה המדינה בנושא החשבונות ורכוש היהודי באירופה, לעומת הטיפול האפסי ברכוש היהודי במדינות ערב. אם אני זוכר נכון במסגרת הסכם השלום עם מצרים ישראל למעשה ויתרה על כל הרכוש של יהודי מצרים. גם היום שיש ממשל חדש בעירק ישראל לא הפעילה לחץ על ארה"ב למען הרכוש היהודי הגזול בעירק, כמו שעשתה לגבי רכוש יהודי אירופה. 

ישראל צריכה וחייבת להציג עמדה תקיפה למדינות ערב בדרישה להחזיר את הרכוש היהודי שנגזל, זאת במסגרת כל מהלך מדיני שמתרחש או יתרחש בעתיד להסכם שלום כלול עם כל מדינות ערב.

אבל השינוי העיקרי צריך להיות בתפיסת אצלנו לגבי ההיסטוריה שלנו. אפשר ורצוי לחנך את דור הצעיר לגבי העובדה כי היהודים שעלו ממדינות ערב היו פליטים, אפשר ורצוי להדגיש את השורשים החזקים שהיו ליהודים במדינות ערב ואת גודל הקורבן בהגירה לישראל.
ברגע שנשכנע את עצמנו כי מדינות ערב גרמו עוול לאזרחים ישראלים רבים, יהיה לנו הרבה יותר קל להתמודד מול הטיעונים על מצבם של הפליטים הפלסטינאים.    

אין ספק שיש עוד הרבה צעדים לעשות, ביניהם משפטיים ביניהם הסברתיים, אבל אלו לא יהיה אפקטיביים דיים בלי שנשכנע את עצמנו שנגרם עוול גדול ע"י מדינות ערב לרבים מאזרחי ישראל. 

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (12 מצביעים, בממוצע: 4.67 מתוך 5)
Loading...

תגובה אחת ל-“למכירה: זכות השיבה – פעם ראשונה, פעם שנייה, נמכר!”

  1. מאת יוסף מירושלים:

    ואם כבר יש לך מרץ, אז לעם היהודי מגיעים פיצויים על סגירת שערי הארץ שגרמה לשואה. הלחץ שהפעילו הערבים נגד הבריטים עמד בניגוד לכל ההחלטות הבינלאומיות שנועדו להקים כאן בית לאומי יהודי. על פי רוב החוקרים השואה לא תוכננה מראש ולו יכלו הנאצים להסתפק בניקוי אירופה וגירוש היהודים לפלשתינה, לפחות עד למלחמה, יש להניח שרוב יהודי אירופה היו ניצלים.

לכתוב תגובה