לא לביטול עילת הסבירות

20 למאי 2019   מאת:

אני קורא בימים האחרונים, עוד ועוד טקסטים לגבי הרצון לבטל את האפשרות של בתי המשפט להשתמש בעילה של חוסר סבירות קיצוני כעילה לבטל החלטות מנהליות של רשויות המדינה, לדעתי זו תהיה טעות קשה.

מה היא עילת הסבירות?

לרוב הציבור זה נשמע בוודאי כמושג משפטי מסובך ולא ברור, אבל מדובר בעניין מאוד פשוט, שיכול להיות רלוונטי לכל אזרח. כל יום מתקבלות מאות ואלפי החלטות ברשויות המדינה (רשות מקומית, רשות ממשלתית וכו). מה קורה שהחלטה עומדת בהתאם לחוק, אבל היא בלתי סבירה? אני אתן דוגמא, לרשות מקומית יש סמכות לתת שמות לרחובות, נניח שהרשות המקומית מחליטה לקרוא רחוב ע"ש אדולף היטלר, או נניח לשנות שם של רחוב לרוחב "הטמבלים". אם ההחלטה עברה בהליך שמופיע בחוק, אז לכאורה מדובר בהחלטה חוקית. היום מי שרוצה לבטל את ההחלטה יכול לפנות לבית המשפט ולבקש לבטל את ההחלטה בגלל שהיא אינה סבירה, ובית המשפט בוודאי יקבל את זה. ואגב, לא מדובר רק בהחלטות ציבוריות, זה יכול להיות החלטות אישיות, כמו קביעת הגן שילד שלכם יהיה בו וכדומה.

החשיבות של עילת הסבירות

לדעתי יש חשיבות גדולה מאוד לעילת הסבירות וליכולת של בית המשפט לבטל החלטות מינהלית של רשויות המדינה – ראשית זה די ברור בדוגמא שנתתי. החוק ברבו לא נכנס לשיקול הדעת של מקבל ההחלטות, וגם לפעמים החוקים לא מספיקים ברורים ויש מקבלי החלטות שמנצלים זאת מסיבות שנות. למעשה עילת הסבירות היא דרך היחידה למנוע החלטות שרירותיות וגרועות אחרי שהן מתקבלות. דרך אחרת, היא לחוקק את עצמנו לדעת, ולכתוב חוק על כל דבר.

עניין נוסף לא פחות חשוב והוא השוט שיש נגד מקבלי ההחלטות בדמות עילת הסיבות. אני יודע בוודאות מתוך ניסיון של הרבה שנים הן כחבר מועצת עיר והן כפעיל בנושא סביבה מול מקבלי ההחלטות בבתי משפט, הבחינה של בתי המשפט של החלטות אם הן סבירות או לא היא מאוד משמעותית במניעת קבלת החלטות גרועות, שלא פעם התברר שהן פוגעות בסביבה. ברגע שמקבל ההחלטות חושש שההחלטה שלו תגיע לבית המשפט והוא יאלץ להסביר את ההחלטה שלו אז הוא ישקול היטב אם לקבל אותה.

אם באמת יבטלו את עילת הסבירות, אז אני צופה שורה של החלטות גרועות ומזיקות, הרי זה ברור אם אין אף מנגנון שאזרח יכול לערער על החלטות שמתקבלות נגדו, אז נקבל עוד ועוד החלטות כאלו. ואגב, לא מדובר רק בנבחרי ציבור, יש המון החלטות שמתקבלות ע"י פקידים שהועברה להם סמכות. ואני רוצה להזכיר לפוליטיקאים מן הימין, שגם היום ואולי גם בעתיד שהם לא יהיו בשלטון, יתקבלו החלטות שרירותיות נגדם, מה הם יעשו אז? הרי זה קורה היום לא פעם, למשל בנושא הר הבית, המשטרה ועוד שלל נושאים.

מה אפשר לעשות?

אני מבין בהחלט למה עילת הסבירות מרגיזה הרבה אנשי ימין, בית המשפט העליון משתמש יותר ויותר בעילת הסבירות לבטל החלטות פוליטיות של שרים, ראינו את זה למשל בהכנסה של תמוכת בהחרמת ישראל בניגוד לעמדת שר הפנים, הכנסה של משפחות מחבלים לטקס זיכרון בניגוד להחלטות שר הביטחון ועוד ועוד, יש דוגמאות בלי סוף, שבית המשפט מבטל החלטות לגיטימיות של נבחרי ציבור בעילה של חוסר סבירות קיצוני.

יש דרך לטפל בזה בלי לבטל את עילת הסבירות, הדרך הנכונה לדעתי לעשות זאת היא באמצעות חקיקת חוק מיוחד לעניין הזה. בחוק יהיה סעיף פשוט – בית המשפט רשאי לבטל החלטות מינהליות בעילה של חוסר סבירות קיצוני, אלא במקרים שמופעים בסעיפים בהמשך החוק.

אומנם גם היום אפשר לחוקק ולתקן עניינים שבית המשפט קבע שהם לא סבירים, אבל זה הליך ארוך, ומה שבעיתי יותר שהחקיקה לא תבטל את פסק הדין.

מה שאני מציע שיהיה בחוק הזה סעיף שאומר, שלמחוקקים יהיו שישים יום, לתקן את החוק הזה ולהוסיף לו סעיף שיקבע שמה שבית המשפט העליון קבע שהוא לא סביר הוא מעכשיו סביר. ואז בית המשפט העליון יהיה חייב לתקן את פסק הדין בהתאם לחוק החדש.

יש בזה גם הרבה היגיון, הרי איך אפשר להגיד שהחלטה היא לא סבירה כאשר, 61 מתוך 120 חברי כנסת קבעו שהיא סבירה.

מה שיהיה בפועל זה הליך חקיקה מהיר שיהיה צריך רוב של 61 ויותר, ובו יוספו סעיף ספציפי לחוק ויבטלו את עילת הסבירות לגבי מקרה ספציפי שמופיע בפסק הדין, שהזיהוי שלו יהיה צריך להופיע בסעיף המדובר. למשל בדוגמא שנתתי לגבי כניסת משפחות המחבלים, יהיה סעיף שבו יהיה כתוב שר הביטחון יהיה מוסמך למנוע כניסה לישראל של אנשים מן הרשות הפלסטינית שרוצים להשתתף בכינוסים או טקסים בעלי משמעותית פוליטית בתוך מדינת ישראל.  

יש כאן בעצם שוט על בית המשפט, אם עילת הסבירות היא שוט על מקבלי החלטות, החוק הזה יהיה שוט דומה על בתי משפט שלא ישתמשו בעילת הסבירות בצורה לא ראויה.

בקיצור, אני מאוד מתנגד לביטול עילת הסבירות, אבל אני חושב שיש הצדקה לרסן במידה מסוימת את השימוש בה של בתי המשפט במיוחד בית המשפט העליון.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (1 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה