מפלגת הירוקים להירשזון "בדוק מחדש את עסקת בריכות המלח"

13 ליוני 2006   מאת:

מפלגת הירוקים פנתה השבוע לשר האוצר אברהם הירשזון בבקשה למנות בודק חיצוני לעסקת בריכות המלח ולקיים שימוע ציבורי בנושא.

רקע קצר:

  • בשנת 1996 הגיע מנהל מינהל מקרקעי ישראל עם משפחת דנקנר בעלי "תעשיות מלח" ל"הסדר" שכולל מתן זכויות עתידיות מפליגות בקרקעות המדינה שהוחכרה לחברה למטרות ייצור מלח. יש לציין ש"ההסדר" כולל גם מתן של קרקע חלופית ל"תעשיות מלח".
  • באופן תמוה על סמך "הסדר" זה קיבלה משפחת דנקנר בשנת 1997 הלוואה מבנק לאומי בהיקף של כמיליארד וחצי שקלים. כאשר "הזכויות שהובטחו" משמשות כבטוחה להלוואה זו.
    הלוואה זו שימשה את המשפחה לעסקה לקניית חלק מגרעין השליטה של בנק הפועלים מן המדינה.
  • בשנת 2000 בדוח מבקר המדינה 51ב נמתחה ביקורת קשה על כל ההליך שהוביל ל"הסדר" עם "תעשיות מלח" ועל אופן קבלת ההחלטה ע"י הנהלת המינהל.
  • בשנת 2003 לאחר הפעלת מסע לחצים ושתדלנות עוגן הסדר זה בהחלטה של מועצת מינהל מקרקעי ישראל.
  • מאז ועד היום החלטה זו ממתינה לחתימת שר האוצר, זאת לאחר ששר האוצר לשעבר בנימין נתניהו סירב לחתום עליה.
  • כיומיים לאחר הבחירות ניסה ראש הממשלה אולמרט שכיהן גם בתפקיד שר האוצר לאשר את העסקה. אבל היועץ המשפטי מזוז מנע זאת, בנימוק שהשר אלומרט אישר את העסקה כשר הממנה על ממ"י ואין הוא יכול לאשר את העסקה גם כשר המונה על המינהל וגם כשר האוצר.

בריכות המלח בעתילת

במכתב ששלחה השבוע מזכ"ל מפלגת הירוקים הדס שכנאי לשר הירשזון, תקפה את הסבירות הכלכלית הציבורית והסביבתית של העסקה בין המינהל למשפחת דנקנר בעלי תעשיות מלח.
"חברת המלח חכרה במשך עשרות שנים את הקרקע מן המדינה לשם ייצור מלח, ושילמה לה דמי חכירה חקלאיים. דמי החכירה ששילמה חברת המלח למדינה בטלים בשישים לעומת הערכת שווי שקיבלה החברה על "קרקעותיה" כתוצאה מן העסקה, שלפי הפרסומים עומדים על 1.4 מיליארד שקל.
אם אכן כך הדבר מדובר במתנה הגדולה ביותר שמדינה ישראל נתנה לגורם פרטי בכל שנותיה, לפי חישוב גס שעשינו יוצא שהמדינה מעניקה לחברות המלח מתנה בשווי של כ-1.3 מיליארד שקל!"

מפלגת הירוקים המליצה לשר הירשזון לא לאשר את העסיקה שלטענתה היא מפוקפקת מבחינה ציבורית.
עוד ממליצים בירוקים לשר, למנות אדם חסר פניות, ובעל מעמד ציבורי שיקיים שימוע ציבורי בנושא הן לחברה ולמינהל, והן לארגונים הציבוריים המתנגדים לעסקה.

למכתב שנשלח לשר הירשזון לחצו כאן…

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (1 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה