לא רק דורי קלגסבלד אשם

19 לספטמבר 2006   מאת:

סיפור התאונה הקשה בה נהרגו צעירה ובנה שנסעו בפונטו קטנה בתאונה שנגרמה בשל רשלנות של עו"ד בכיר וידוע שנהג בג'יפ שחור גדול, הוא אלגוריה מקאברית על פערי המעמדות הקטלניים בישראל.
אני מניח שאם קלגסבלד היה נוהג ברכב יוקרתית שאינו רכב שטח יבגניה וארתור היו עדין איתנו.
לכן אני די תמהה שהעיסוק התקשורתי בתאונה זו הופנה, לניסיון רדיפה ומניעת התחמקות של העו"ד המקושר מעונש ראוי. לטעמי יש כאן פספוס, תאונת דרכים זו אינה רק רשלנות נקודתית של הנהג, אלא כשל מתמשך של החברה הישראלית, שאם לא תטופל יכולה לגרם להרוגים רבים נוספים.
אולי בנוסף להעמדתו לדין של קלגסבלד, זה הזמן להעמיד לדין את החברה הישראלית? האשמה: התמכרות כמעט טוטלית לתרבות רכבי השטח הקטלנית והמזיקה.
בשנים האחרונות כל מי שנוסע בכבישי ישראל ודאי ראה שיותר ויותר מכוניות שנוסעות בכבישים הם בעצם רכבים משוריינים שהולכים וגדלים, תופעה שאני קורה לה מירוץ חימוש על הכבישים.
רכב שטח שלפני 15 שנה היו נחלתם של כמה משוגעים לדבר, הפך עם השנים לרכב פופולארי. זה לא בגלל שכבישי ישראל חזרו אחורה בזמן והפכו למלאי מהמורות ולא בגלל שפתאום נוספו לישראל מילוני דונמים של שטחים פראיים שרק רכב שטח יכול לצולח אותם. העובדה היא שכבישי ישראל משתפרים מתרחבים ונמתחים לאורך ישראל, אפילו בצורה מופרזת, ובמשך העשור האחרון ישראל איבדה מאות אלפי דונמים של שטחים פתחים לטובת בטון ואספלט.
נשאלת השאלה למה אדם צריך לנסוע על רכב משוריין לקניות בספור, או לסרט בקולנוע?
התשובה היא פרוזאית ועצובה, האדים הרעילים של חולאי התרבות האמריקנית החלו לזרום אילנו לפני שנים והפכו היום לשיטפון והרעילו את החברה הישראלית שפעם הסולידאריות והצניעות יחד עם הבוטות היו מן מאפייניה המרכזיים.
התרבות האמריקנית הראוותנית, הדורסנית, המנוכרת והמזויפת הפכה לחלק מרכזי מאיתנו, ורכבי השטח הם אולי הביטוי המוחשי והקטלני ביותר של תרבות זו.
רבים מן האנשים קונים רכבי שטח לא בשל צורך אמיתי אל בשל רצון להתבלט. מקבלים עוד חצי מטר גובה כך שבפקק במקום לראות את הסטיקרים רק של המכונית שלפניך אפשר לראות סטיקרים  של עשרת המכונית שלפניך.

אני משער שחוץ מעניין הסטאטוס וניקר העיניים, מסתתר גם שיקול בטיחותי כביכול.
אפשר להגיד שבפני קונה רכב השטח עומדת דילמה של חיים ומוות, הבחירה היא בין לצאת בפציעות קלות בתאונה שמעורבים בה שני רכבים רגילים לבין הרצון שבמקרה של תאונה דומה קונה רכב השטח ייצא ממנו שהוא מנער מעליו את האבק ולא באמת חשוב מה יקרה ברכב השני של פשוטי הכביש.
קונה רכב השטח מעדיף שב"קרב" עם מכונית של פשוטי הכביש אגזוזו המשוריין והכבד יהיה על העליונה גם במחיר חייהם של פשוטי הכביש.
לצערי, באופן פרדוכסלי התאונה הזאת כנראה מאוששת את השיקול הבטיחותי ולכן אנו צפויים להתפשטות מגיפת רכבי השטח. 

לטעמי כל אלו שקונים רכב שטח אבל לא באמת זקוקים לו, הם אנשים אכזריים ומנוכרים שלא חסים על חיי.
כאזרח אני מצפה מן המדינה שכן תחוס על חיי, וכמו שהיא מגבילה רכבים כבדים אחרים, היא תגביל את רכבי השטח.
אין שום סיבה שנהגים על משאיות, אוטובוסים ואופנועים כבדים יחייבו ברישיון מיוחד, אבל נהגים בכלי משחית כמו רכב שטח יהיו פתורים אפילו מקורס נהיגה ייעודי.
השר מופז מראה סמנים שהוא לא אחד משרי המחמד של יבואני ויצרני הרכב. אולי כמו שהוא מתכוון להוציא את הכלים החקלאיים (הקרויים טרקטורוני המשא) מרחובות הערים, הוא ייסד קטגוריה לרכבי השטח ויחייב את נהגיהם ברישיון מיוחד.

*הכותב פעיל סביבתי וחבר בהנהגת מפלגת הירוקים

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (1 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

5 תגובות ל-“לא רק דורי קלגסבלד אשם”

  1. מאת דניאל:

    אני מסכים לחלוטין עם ההתנגדות לרכבי-השטח – לדעתי, הפתרון היחיד, הוא חרם חברתי: אתםן מכיריםות מישהו/מישהי, בחוג משפחתכםן או מכריכםן, הנוהגים ברכב-שטח? נתקו כל קשר!! פשוט, הודיעו לנהג/ת דנן: "כל עוד, את/ה נוהג/ת ברכב-שטח – איננו רוצים שום עסק איתך, דלתנו נעולה בפניך, אל תתקשר/י אלינו – עד שתשליך את התועבה!!"

    זו הדרך הנבונה היחידה; אבל, כל זמן, שפעילים סביבתיים מוסיפים להיות חמודים ועדינים – שלא יתפלאו, שאיש איננו מתייחס אלינו ברצינות…

  2. מאת רונן:

    דניאל,
    כשתנתק ממגע מכל חבריך עם רכבי השטח (אני יכול לחשוב על מליון סיבות לנתק מגע מאנשים, זאת לא הראשונה, עם כל הכבוד לנושא – ויש כבוד) – תשאר פעיל סביבתי לא חמוד, לא עדין, בלי חברים, ובלי אנשים סביבו להשפיע עליהם.
    אבל, תרגיש חשוב, ותהיה בטוח שעכשיו לוקחים אותך ברצינות.

  3. מאת דניאל:

    רונן,
    בגלל אנשים פשרניים ופשרים כמוך, מצוי המאבק במקום, בו הוא נמצא (קרי: בשום-מקום). ובמקרה או שלא במקרה, איש מבין חבריי הרבים, אינו נוהג, מעודו לא נהג, ולעולם גם לא ינהג, ברכב-שטח…

    אבל, כמובן – הכי קל ונעים, זה להפריח כתבות עצובות לאוויר, בלי שום רצון אמיתי, להשפיע במציאות.

    תחליט: אתה רוצה לשנות את החברה, או להיות נחמד?

  4. מאת אבירם פוליטי:

    בנושא רכבי השטח, הבעיה העיקרית היא היציבות הגרועה שלהם בעת עצירת חירום ובכלל התנהגות כביש גרועה למדי במהירויות של מעל 70 קמ"ש. מדובר בכלים גבוהים מהכביש ושמיועדים לכאורה לג'ונגלים ולמדבריות. הענין הוא שמתאימים אותם לגחמה המערבית לאנשים עם כסף שכל מבוקשם הוא לצלוח את המדבריות של הרצליה פיתוח או את הג'ונגלים של ככר המדינה, ורצוי כמה שיותר מהר וללא כל הכנות מוקדמות של כשירות אדם ומכונה.
    אני בדעה שיש לעבור קורס ייעודי לנהיגה בכלים האלה, ויש גם להגביל את המהירות המירבית של הכלים האלה כפי שבעבר הוגבלה המהירות המירבית ברכבי שטח צבאיים (ואולי גם כיום?).
    בכל הקשור לשר התחבורה, מופז, לדעתי אין מה לצפות ממנו להתקדם באיזשהו נושא, לא של רכבי השטח, ולא של טרקטורוני המשא. רק לפני מספר ימים התבשרנו על כך שהתקווה להורדת הכלים האלה מהכביש, נגוזה, עקב התנגדות היבואנים. ומה חשבתם ? עליבות ההתנהלות של השר מופז, בכל התפקידים אותם מילא בשנים האחרונות, החל מרמטכ"ל ושר בטחון בתקופה של היציאה החפוזה מלבנון ומשך השנים שחלפו מאז, בעת שהחיזבאללה זינב בכוחותינו והתעצם, היוותה הפקרה של צפון מדינת ישראל ואת פירותיה הבאושים ראינו בקיץ האחרון. אדם בלתי מוכשר בעליל שהפך לרמטכ"ל רק בזכות תרבות הקומבינה, כאשר שר בטחון בלתי ראוי, איציק מרדכי, בחר בו על חשבון מתן וילנאי איתו היה מסוכסך. ועכשיו מה ? שר תחבורה שנוסע 180 קמ"ש ומנהל מרדפים עם מכוניות משטרה. זה אכן איש ראוי….כה נלעג ועצוב עד מאוד

  5. מאת דניאל:

    מסכים עם אבירם.

    מחריד, מה שקורה במדינה הזאת.

לכתוב תגובה