ועכשיו הם סגרו לי גם את הים

03 למאי 2007   מאת:

שבוע בלבד חלף מפתיחת עונת הרחצה באופן רשמי, וכבר נשמע בכלי התקשורת המשפט: "משרד הבריאות מודיע כי הרחצה בחוף קרית חיים אסורה עקב זיהום שנתגלה בים". המשפט חוזר על עצמו בכל קיץ עשרות פעמים. האוזן כבר התרגלה אליו כמו אל הדיווחים על תאונות הדרכים, שכבר מזמן אינם מרגשים אותנו. פעם זה החוף בנתניה, פעם החוף בעכו ופעם בניצנים. מדי שנה מתארכת הרשימה, והסיבה היא אותה סיבה: הים מזוהם.

ברוב המקרים, מי שאחראי לזיהום הוא האדם – מפעלים שבעליהם מזרימים את השפכים לים כאילו הם עצמם אינם מגיעים לים בסוף השבוע ומבקשים ליהנות ממנו. לזיהום הים אחראים גם משרדי ממשלה ורשויות מקומיות, המחויבים למנוע מהשפכים להגיע לים או לקרבתו, אך אלה לרוב מתעוררים רק אחרי שהים כבר מזוהם.

במשרד להגנת הסביבה, המשרד שאמור להגן על הסביבה, פועלת ועדה למתן היתרי הזרמה לים של שפכים. אלא שהוועדה מחדשת כמעט באופן אוטומטי בקשות להזרמת שפכים לים שמגישים המפעלים. רק באחרונה איפשר המשרד הסביבתי, באופן שערורייתי, למפעלים המזהמים במפרץ חיפה להמשיך להזרים את השפכים לים, במקום לנחל הקישון.

אפשר וחשוב לדבר על התחממות כדור הארץ ועל הדרכים למנוע זאת. אבל תחילה עלינו להביט אל הנעשה בארצנו ולפעול להפסקת הריטואל של סגירת חופים בכל קיץ עקב זיהום הים. אין כל סיבה שהמשרדים האחראים להילחם בגורמים המזהמים את הים לא יפעלו "לפני", ולא "אחרי"; אין כל סיבה שלא תינקט נגד המזהמים יד קשה וכפפות המשי יוסרו.

בישראל יש מי שדואג שלא נוכל ללכת לים בלב שקט, שנוסיף לחשוש שהכניסה לים נאסרה עקב זיהום, או שמא, אף שהכניסה מותרת, מי הים מזוהמים מבלי שנדע. כדאי שנזכור שבלי ים לא נוכל לקיים כאן חיים נורמליים גם אם יפרוץ, לפתע, שלום.

 

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה