אולמרט מסכן את ישראל – ניתוח שלי לוינוגרד

01 לפברואר 2008   מאת:

קשה להשתחרר מן הרושם הקשה שעולה מדוח וינוגרד, מן הדוח עולה התנהלות מבהילה בחומרתה של אולמרט.
אולמרט הינו סוחר נדל"ן שבאופן לא ברור חושב שהוא מנהיג, מפחיד בעיניי שאדם כזה היגע לעמוד בראש מערכת קבלת החלטות בישראל.
אולמרט לטעמי הוא רב נוכל מסוכן, שבצורה פלאית כמעט מצליח להשתחל "נקי" ממעשי נוכלות חמורים שהוא ביצע. ומלחמת לבנון השנייה היא ללא ספק החמורה בהן.
אולמרט מתגלה בדוח כנהג חסר כישרון וכושל, שעולה עם מכונית מרוץ למסלול מרסק אותה אבל בכל זאת מצליח לשכנע את הספונסרים שלו שזהו הייתה תקלה במכונית ובעיות במסלול ובכלל נהגים אחרים אשמים.
הרושם שנוצר בתקשורת בימים האחרונים הוא כאילו האשמים בדשדוש של צה"ל הם הצבא ומפקדיו. לאחר קריאה של החלק העובדתי של דוח וינוגרד הרושם שלי הוא הפוך לחלוטין, המלחמה המהוססת הזו היא בצלמו ובדמותו של אולמרט שמתגלה כמקבל החלטות רשלן, הססן, שלא מקשיב לסביבתו.
בתחילת המלחמה ואולי גם היום, אולמרט חושב שהוא מנהיג אסטרטגי דגול, הוא מחלק הנחיות אופרטיביות לצבא כאילו היו אלו פקודות לקניית בתים ברחביה. אולמרט חושב ואולי עדיין חושב שהוא מצביא מנוסה זאת שברור לכולם שהוא אינו מבין מאומה בעניינים אלו.
יתרה מזאת הנחיה בסיסית וחשובה שהוא נותן בתחילת המלחמה פשוט משתקת את הצבא ומביאה אותו למצב דשדוש של כמעט חודש.
 
מקריאה של הדוח אני יכול להרשות לעצמי להגיד שאילו עמיר פרץ היה ראש ממשלה החלטות שהיו מתקבלות היו הרבה יותר טובות.
 
הבעיה האמיתית של אולמרט שהוא כלל לא מודע לעובדה שהוא סוחר נדל"ן, הוא בטוח שהוא אסטרטג מן המעלה הראשונה, זו הסיבה שהוא לא שם סביבו אנשים שהיו יכולים לכסות על יכולתו הדלה, זו גם הסיבה שהוא לא מקשיב לעצות טובות.
 
מן הדוח וגם מן הימים האחרונים התחושה היא שאולמרט מתנהל לפי מטרונום תקשורתי, נקודות הייחוס כמעט יחידה שלו היא תדמיתו התקשורתית.
 
אספתי כמה ציטוטים מן החלק העובדתי של דוח וינוגרד לגבי המהלך הקרקעי הנרחב, בו מתגלה אולמרט "בשיאו". הוא גם נותן הנחיה חד משמעית לצבא לא להכין מהלך קרקעי נרחב, גם מאשים את הצבא שלא הביא לו לאישור מהלך כזה. גם שלבסוף נופלת אצלו החלטה על מהלך קרקעי הוא מהסס ומהסס לבסוף הוא מורה על ביצוע הפעולה בנקודה זמן שהיא כבר לא רלוונטית מבחינה מדינית שזו בעצם הייתה העילה המרכזית לפעולה הקרקעית הנרחבת.
השופט וינוגדר רמז על העניין בהצהרה שלו, אולמרט פשוט קיבל את החלטה הכי רעה שיכלה להתקבל.
 


להן הציטוטים מדוח וינוגרד כפי שמופיע באתר הועדה:
עמוד 83 – פגישת עבודה הרמטכ"ל אולמרט 20/07/06
48. ראש הממשלה הבהיר את נימוקיו נגד מהלך קרקעי רחב, וסיכם: "
אז אני אומר לך כקו מנחה, במידה וזה יעלה אצל האלופים או באחד הפורומים האלה שמולידים
מהלכים – אני לא אתן אישור לפעולה קרקעית נרחבת
."
עמוד 84 – פגישת עבודה שר הביטחון אולמרט 20/07/06
60. שר הביטחון הציג את עמדתו ביחס להמשך מתווה המלחמה, לדעתו היה צורך לקבל החלטה אם להתחיל בהכנות לפעולה קרקעית או למצוא דרך להסדר מדיני תוך מספר ימים. בכל מקרה לא ניתן היה לדעתו, להמשיך במתווה הקיים.
עמוד 115 – פורום שבעת השרים 26/07/06
247. ראש הממשלה הסביר ונימק את עמדתו נגד פעילות קרקעית והוסיף: ״אני אגב חייב לציין, שאף אחד לא הציע לנו את זה. הצבא לא הציע את זה." לכן הוא תמך בהמשך
פעילות אווירת נגד ירי רק"ק.
עמוד 124 – התייעצות בטחונית אצל אולמרט 29/07/06
הרמטכ"ל: "אם זאת ההערכה, אני נגד יציאה לפעולה קרקעית. אני בעד, ואני חושב שזה לא יהיה אחראי, אם לא נגייס ונהיה מוכנים לפעולה קרקעית." ראש הממשלה הגיב לדברי הרמטכ"ל: "אז ממילא לא צריך היום להחליט על פעולה צבאית. אני אבל מקבל את המלצתך על גיוס."
עמוד 148 – שיחת טלפון בין שר הביטחון לאולמרט 04/08/06
415. שר הביטחון הלין על דיווחים בתקשורת כאילו הוא דחף להגיע לליטני ואילו ראש הממשלה התנגד ועצר בעדו. ראש הממשלה אמר לשר כי לא שוחח עם אף עיתונאי. שר הביטחון העלה בפני ראש הממשלה נושאים שעלו בדיון בלשכתו מוקדם יותר.
עמוד 153 פורום שבעת השרים 05/08/06
437. זו הייתה הישיבה הרביעית והאחרונה של פורום שבעת השרים בזמן המלחמה והיא התרכזה בעדכון הנוכחים ובדיון בנושאים שונים, ללא סיכום או קבלת החלטות. הדיון עסק בכמה נושאים, בין השאר בשתי החלופות הקרקעיות להמשך הלחימה בלבנון – המשך הפעולה הקרקעית המוגבלת, ומהלך קרקעי רחב להשתלטות על דרום
לבנון.
עמוד 154 פורום שבעת השרים 05/08/06
446. ראש הממשלה סיכם את הדיון. ביחס לתוכניות הצבא והפעילות הקרקעית אמר: "
אני לא זוכר במהלך כל החודש הזה שהצבא בא עם תוכנית וביקש אישור ולא קיבל.
אגב, גם לא לגבי שני קילומטר. לא היה שום מאבק." ביחס לצמצום ירי הרק"ק הבהיר ראש הממשלה: "לרגע אחד לא שיערנו שנצליח לסכל את כל הקטיושות. כל הזמן אמרנו שאנחנו צריכים לייצר פלטפורמה, שלאחר מכן, לאחר התהליך המדיני, שתוכל לתת לישראל את מה שהיא רוצה."
עמוד 156 – ישיבת ממשלה 06/08/06
458. גם ראש הממשלה התייחס להערת השר בן אליעזר: "לכל אורך הדרך, לא הייתה אף פעם בקשה, או הצעה של הדרג הצבאי להיכנס בפעולות קרקעיות שונות מאלו שנעשו, ומשנתבקשו פעולות כאלו, כל מה שנתבקש אושר. עד היום הצבא איננו בא לדרג המדיני ומבקש לאשר פעולה מעבר לקו שבו אנחנו נמצאים היום… במדינה נורמאלית
עמוד 161 – ביקור אולמרט בפיקוד צפון 07/08/06
484. ראש הממשלה השיב: "אני רוצה שתדע שהיום זאת הייתה הפעם הראשונה, נכון רמטכ"ל? שתוכנית מבצעית לאישור לאיזור הליטני הוגשה לפנינו." 234
עמוד 193 – שיחה בין שר הביטחון לאולמרט 11/08/06
639. שר הביטחון: "אני בהרגשה רעה, אני אמרתי לך לפני יומיים שצריך להיכנס למבצע, אילו היינו היום במחצית הדרך, הם לא היו מעיזים לשחק עם המסמך." ראש הממשלה: "ייתכן ואתה צודק."
 


עוד עניין לא פחות חשוב אולמרט מצטיין בנאומי רהב, שלא עומד מאחריהם לא כלום, להן ציטוטים נוספים בהקשר למטרות המלחמה
עיקרי הדברים של אולמרט בכנסת 17/07/06 (עמוד 103 בדוח החלקי)
בלבנון, ניאבק על כך שיקויימו התנאים שקבעה הקהילה הבינלאומית זה מכבר, והדברים מצאו ביטוי חד רק אתמול בהחלטת 8 המדינות המובילות בתבל:

  • החזרת בני הערובה אהוד(אודי) גולדווסר ו-אלדד רגב;
  • הפסקת אש מוחלטת;
  • פריסת צבא לבנון בכל דרום לבנון;
  • הוצאת חזבאללה מהאזור, תוך מימוש החלטת האומות המאוחדות מס' 1559;
  • לא נחדל מפעולותינו. נחפש כל מתחם, נפגע בכל טרוריסט המסייע לתקוף את אזרחי ישראל, נהרוס כל תשתית טרור, בכל מקום. נמשיך בכך עד שחזבאללה וחמאס יבצעו את אותם דברים בסיסיים והגונים הנדרשים מהם בידי כל בן תרבות. ישראל לא תסכים לחיות בצל איום הטילים או הרקטות נגד תושביה.
  • לגבי החזרת החיילים החטופים ציין ראש הממשלה: "נעשה זאת כך שהחזרתם הביתה לא תהיה על פי דפוסים שיביאו עוד חטיפות."
  • ראש הממשלה הדגיש כי ישראל שואפת שלום – אך מוכנה להילחם על חירותה ועצמאותה כאשר יש בכך צורך. הוא שיבח את הצבא ואת החוסן האזרחי של העורף שאיפשר את הלחימה.

עמוד 133 – ישיבת הקבינט 31/07/08
עם תחילת הישיבה עידכן ראש הממשלה את השרים על התנאים שנדרשו לסיום המלחמה: "הנקודה המרכזית היא שצריך להביא כוח רב-לאומי אפקטיבי, כוח לוחם, הדגש הוא על כוח לוחם, שיהיה פרוס בעיקרו, אבל לא רק בדרום לבנון, ושבעצם יביא ליישום החלטה 1559 ".
ראש הממשלה הסביר כי לכוח הרב לאומי היו צפויים שלושה תפקידים:
א. מניעת התפרסות מחודשת של חזבאללה בדרום לבנון; ב. מניעת הברחת נשק מסוריה ללבנון ו-ג. פירוק יכולת הרק"ק לטווח רחוק של חזבאללה.
עמוד 212 – ישיבת הממשלה 13/08/06
לגבי היעד הראשון )החיילים החטופים( אמר ראש הממשלה, כי: "מעולם לא הייתה לנו אשליה שאפשר יהיה, באופן מיידי, לשחררם. לכן לא אמרנו, ששחרורם הוא תנאי לאיזו שהיא החלטה. אמרנו, שהעיקרון של שחרורם חייב להיות אחד מהעקרונות הראשונים של ההישגים המדיניים, או של היעדים המדיניים שעליהם החלטנו, ואכן, כך אנחנו נהגנו."
הוא הוסיף בעניין זה כי – "אם ברגע שעמדה לכאורה אפילו האפשרות, שההחלטה על הפסקת אש לא תתקבל בתמיכתנו, או שיועמד תנאי: או שהחטופים משוחררים היום, או שלא תהיה הפסקת אש מחר – בשאלה הזאת, עם כל האחריות שהדבר גוזר, החלטתי שאני לא אקבע שלא תהיה הפסקת אש, אלא רק אם ישוחררו שני החיילים."


לא יודע אם למישהו יש אשליה כזו אבל אף אחד מיעדי המלחמה שהציב לעצמו אולמרט לא התרחש. החזבאללה מבריח נשק מסוריה, הוא פרוס בדרום לבנון וגם יש להם יכולת טילית מוגברת כפי שאולמרט אמר לא מזמן.
 
לסיכום:
לא כמו שנוצר רושם בעיתון ידיעות אולמרט שנקרא בפי העם ידיעות אחרונות, הועדה לא נותנת שום הכשר לאולמרט אלא ההפיך היא חושפת אותו במערומיו כמקבל החלטות כושל במיוחד שכלל לא ברור איך הגיע למעמד בכיר כזה.
אם יש באמת אנשים שחושבים שאולמרט יכול להגיע להסכם שלום, אני מציע להם לקרוא את הדוח ולראות בעצם כמה אולמרט הוא ראש ממשלה כושל, שהצליח לקבל את החלטות הכי גרועות שאפשר במלחמה הזאת וכל זאת תוך יהירות חסרת בסיס ומפקפקת.
 
אין מה להגיד ממשלת אולמרט מקרטעת על אדי ספינים, מדובר בממשלה כושלת שאוסר שתמשיך לכהן. כל מי שעיניו בראשו יכול לראות זאת, אולי חוץ מקומץ פרשני חצר של אולמרט.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (4 מצביעים, בממוצע: 4.00 מתוך 5)
Loading...

3 תגובות ל-“אולמרט מסכן את ישראל – ניתוח שלי לוינוגרד”

  1. מאת אורן:

    לטעמי עיתון 'ידיעות אולמרט' הרבה יותר ענייני מאשר כתבה זו, שבין המקורות המדוייקים שהיא מביאה, מסננת מילים כגון 'אולמרט מסוכן' ו'אולמרט ממש גרוע'. בדרך זו הכתבה מזלזלת ברמה האינטלקטואלית של קוראיה הרבה יותר מאשר הכתבות בעיתון 'ידיעות אולמרט'.

  2. מאת דרור עזרא:

    אורן יקר,
    ראשית, זה לא כתבה בעיתון ולא דוח ועדת חקירה אלא מאמר דעה!
    דוח וינגרד מביא רקע עובדתי מקיף, שגם אני וגם העיתון מתבססים עליו.
    אלו העובדות שהבתי ולטעמי הם מוכיחות באופן די ברור עד כמה אולמרט מנהיג כושל, אם יש לך מסקנות אחרות אשמח לשמוע אותם.

    תודה,
    דרור

  3. מאת אורן:

    שלום דרור,

    ייתכן והניסוח שלי היה נלהם מדי, אנסח בצורה אחרת וקצת יותר חיובית: לדעתי מאמר הדעה הזה הבהיר באופנים ברורים מדי את כעסך ודעתך ש'אולמרט גרוע', ועשה את זה יותר מדי פעמים. יכול להיות שהסרת חלק מהאמירות הללו, היו מביאות אותי ליותר הזדהות עם מה שאתה כותב.

    במיוחד האמירה עיתון 'ידיעות אולמרט' בלטה לי כחוסר רציונאליות מסויים, נראה לי שהייתי יותר מזדהה אם פשוט היית כותב שאתה "מופתע וחולק על הדרך שבה ידיעות אחרונות סיכמה את הדו"ח".

    אני בא מנקודה יחסית ניטרלית, אני לא מעריץ את אולמרט (יש מישהו כזה?), אני בז להרבה מחדלים שקרו במלחמה, אבל גם לא בטוח שעזיבתו כרגע נחוצה ותעשה טוב למדינה. אני מקווה שהמלחמה "ביגרה" אותו, הוסיפה נסיון ולימדה אותו איך להיות ראש ממשלה יותר טוב. ואולי לא.

    בתור מי שלא קרא את הדו"ח או אפילו את הכתבות בעיתונים, היה מעניין לקרוא את החלקים העובדתיים בהם אתה מנתח את מסקנות הוועדה.
    מצטער אם קצת נסחפתי בתגובתי.

    – אורן

לכתוב תגובה