אנחנו לא ערוכים לרעידות אדמה

27 לפברואר 2008   מאת:

באחרונה חווינו כמה פעמים רעידות אדמה, מה שהזכיר לנו כי אנו חיים על השבר הסורי-אפריקאי, ורעידת אדמה גדולה היא עניין של זמן.בישראל אנחנו רגילים לעשות אחרי שכקורה אסון ולא לפני. עד היום הממשלה לא מיגנה אף מבנה ציבורי מפני רעידות אדמה. לאור הלחץ הציבורי שהיה לפני כשלוש שנים אישרה המדינה במהירות הבזק, באמצעות מינהל התכנון במשרד הפנים, את התוכנית הידועה כתמ"א 38. בכך חשבה לה ממשלת ישראל לסמן וי ליד סעיף פתרון הבעיה של רעידות האדמה.

אז אולי וי סומן על הנייר, אך על הנייר נשארה גם התמ"א, שעיקרה חיוב חיזוק של כל מבנה על פי התקן לרעידות אדמה, ובתמורה מוענקות זכויות בנייה לקומה נוספת. בפועל, רק בניינים בודדים במדינה חוזקו על פי התמ"א, ובערים רבות לא חוזק ולו מבנה אחד.

מדוע התמ"א לא יוצאת מן הנייר אל הפועל? הרי המדינה החליטה לא להכניס את היד לכיס ולהוציא תקציבים לצורך השיפוץ, אלא לממן את השיפוץ על ידי הענקת זכויות בנייה. מתברר כי התוכנית שהוכנה בחטף תוך כמה חודשים לוקה בהרבה מאוד בעיות. דברים שהיו צריכים לבוא בחשבון בזמן הכנת התוכנית לא הובאו בגלל לחץ של לוח הזמנים הקצר שבו דרשה הממשלה לאשר את התוכנית, מה שהפך אותה ללא כדאית ולא ישימה.

אולי יש צורך לשנות את התוכנית, להגדיל את התמריצים וזכויות הבנייה, לתת הקלות במיסוי כדי לעודד את התהליך, ואולי צריך לחשוב גם בצורה קצת שונה ולבוא עם רעיונות יותר טובים, יצירתיים וישימים. למשל, למה לאפשר תוספת קומה רק לחיזוק בניין ישן – הרי אפשר לתת את התמריץ גם למי שהורס את הבניין הישן ובונה בניין חדש. הרעיון לתת תמריץ בעבור הריסת הבניין הישן הוא רעיון שעומד בבסיס הרעיון של פינוי-בינוי. נכון שהרעיון לא מתאים בכל מקרה, אבל לגבי בניינים ישנים שעלות החיזוק שלהם גבוהה מאוד ולא משתלם להרוס אותם, תימצא ברעיון זה דרך להרוס את הבניין הישן ולבנות בניין חדש.

יתרונות הצעה זו על פני התמ"א כפי שהיא כיום, הם בכך שבחיזוק בניין הרי שהארכנו את חיי הנכס בעוד 20-30 שנה, אבל השארנו בניין שנבנה על פי סטנדרטים של תחילת המאה ה-20, בניין שברוב המקרים הוא ללא חנייה ושטחי ציבור כפי שמקובל כיום. בעוד שאם מדובר בבניין חדש, הרי שקיבלנו בניין חזק עם אורך חיים של יותר מ-50 שנה שנבנה בסטנדרטים של שנות ה-2000, עם כל הדרישות והפתרונות לרעידת האדמה הבאה.

למאמר המלא בהארץ לחצו כאן

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

2 תגובות ל-“אנחנו לא ערוכים לרעידות אדמה”

  1. מאת moshe daian:

    לכבוד ראש מפלגת הירוקים שלום
    חשוב שתדע כי אלהים אשר ברא את גן-עדן הוא הירוק האמתי
    וגם אלהים לא יקח שוחד לעולם כאשר "ירוקים" מסוימים מעדיפים את הירוקים המרשרשים
    כעת ראה על מה רוגזת הארץ ככתוב במקרא בספר משלי שלמה [פרק ל]:
    (כא) תַּחַת שָׁלוֹשׁ רָגְזָה אֶרֶץ וְתַחַת אַרְבַּע לֹא תוּכַל שְׂאֵת:
    (כב) תַּחַת עֶבֶד כִּי יִמְלוֹךְ [ממלכת רבנים מעם הארץ שופטים של עוול ושרים רשעים הם העבדים השולטים במלכות לרעה]
    וְנָבָל כִּי יִשְׂבַּע לָחֶם: [ויש הרבה נבלים השבעים על חשבון האומללים]
    (כג) תַּחַת שְׂנוּאָה כִּי תִבָּעֵל [בעלים רבים שוכבים עם האישה ללא אהבה ורגש ויש הפרת איזון בין שמיים וארץ בין גוף ונפש כאשר הגוף עושה אהבה אך הנפש לא]
    וְשִׁפְחָה כִּי תִירַשׁ גְּבִרְתָּהּ:[בהמשך לעבד כי ימלוך]

    בסופו של דבר אני מקוה מאד כי ראשי מפלגת הירוקים יבינו היטב היטב ויפנימו כי מי שמכבד באמת את האלהים ותורתו אז כמובן שיכבד את מעשה האלהים לאמור מבחינתכם המילים "טבע וסביבה ירוקה"

  2. מאת איל רופא:

    אני לא מודע לכל הפרטים, אך נשמע שאכן במקרה כמו זה הכל שאלה של תמריצים. תודה.

לכתוב תגובה