הכישלון הירוק והפוליטיקה המלכלכת

16 לפברואר 2009   מאת:

בחירות 2006 מפלגת הירוקים קיבלה כ50 אלף היינו קרובים מתמיד להיכנס לכנסת, בבחירות האלו רצה במקביל אלינו מפלגה אחרת שטענה שהיא ירוקה(מימד). באופן לא מפתיע התוצאה של שתי המפלגות האלו ביחד היא קטנה ב7000 קולות מן התוצאה של מפלגת הירוקים ב2006 לבדה.

לתוצאה זו יש מספר סיבות ביניהן כאלו שקשורת לפוליטיקה בישראל וגורמים בפוליטיקה הירוקה, במאמר אתמקד בגורמים מתוך הפוליטיקה הירוקה.

קצת מספרים
ב2006 הירוקים קיבלו 47,595 קולות, עלה-ירוק קיבלה 40,353 יחד כ88 אלף קולות!
ב2009 הירוקים קיבלו 12,378 קולות, מימד קיבלה 27,737 עלה-ירוק קיבלה 13,132 ובוגרי עלה-ירוק קיבלו 2346 יחד קיבלו ארבעת המפלגות 55 אלף קולות בלבד!
הניתוח של תוצאות שקיבלה מימד מעניינת במיוחד, מימד עצמה שווה כ15 אלף קולות של דתיים לייט, נגיד שמוספים להם קולות כל הקהילה הסביבתית ומשפחותיהם מדובר בעוד 5000 קולות, התוצאה שמקבלים היא שהם הצליחו לסחוף רק 7000 קולות חדשים. בהתחשב בקמפיין שהם ניהלו מדובר בתוצאה עגומה במיוחד.

אלון טל וערן בנימיני

אם מחפשים שמות לכישלון הזה אלו שני אנשים שאחראיים לו. הכישלון הוא תוצאה של קינאה יוקדת ואגו מנופח. גחמות אישיות של שני אנשים אלו גרמו פשוט נזק אדיר לא רק לפוליטיקה הירוקה אלא לכלל לקהילה הסביבתית.

פרופ' אלון טל – הוא אחד מן הטיפוסים המתעתעים בקהילה הסביבתית, מצד אחד יכולתו לגייס משאבים לפעילות סביבתית היא סגולה חשובה וראויה להערכה, אבל מצד שני האיש הוא מתרפס סדרתי בפני הממסד, ורודף כבוד אובססיבי, שמעתי ממישהו את ההגדרה דוד לוי הירוק, לטעמי הגדרה די קולעת לגבי פרופ' טל.
פרופ' טל הוא בין האחראיים להסכם הגישור בנוגע לרמת חובב, הסכם גישור שכמעט כל הארגונים הירוקים כולל אדם טבע ודין הסתייגו ממנו.
פרופ' טל הוביל לאחרונה הליך גישור שערורייתי בנוגע לכפר הנופש בתמנע, אני הייתי מעורב בנושא וכתבתי על כך בהרחבה. אין אלא להגדיר את המסמך שהגיש טל כהתרפסות נלעגת בפני הממסד!
כנראה על התרפסותו זו זכה פרופ' טל לכבוד מאוד מפקפק להיות מקבל אות "אביר הסביבה" מידיו של גדעון עזרא.

פרופ' טל זכה גם בפרס תמוה אחר של 100 אלף דולר ממשפחת ברונפמן, שהיא אחת ממשפחות ההון הגדולות בישראל שמחזיקות בין השאר את בנק דיסקונט ואקיאה. אגב, אחד המאבקים הסביבתיים הגדולים בשנתיים האחרונות היה מול איקאה, במקרה או לא במקרה נחתם השבוע הסכם פשרה תמוהה!
ערן בנימיני – הוא אחד הטיפוסים המזיקים ביותר בקהילה הסביבתית בישראל, לאורך השנים כל פעילותו הציבורית התאפיינה בהתנהגות ילדותית. הוא הקים את ארגון מגמה ירוקה שהוא למעשה סוג של תנועת נוער אנרכיסטית, שפעילותה הסביבתית בהנהגתו של בנימיני כלל מחאות ומיצגים שלא הזיזו כלום. אני יכול לומר שלאחרונה ראיתי במו עיניי את התנהגותו הילדותית של האיש(זה חסר טעם לפרט).
דרכו הציבורית של בנימיני רצופה בטעיות, כישלונות, ובעיקר חוסר יכולת לראות את המציאות כהווייתה.
מאבק הדגל של בנימיני היה המאבק הכושל נגד בניית כביש שש, המאבק נכשל בעיקר בגלל שנתפס בציבור כמאבק אנרכיסטי הזוי, זאת בשל פעולות גרילה של בנימיני שכשלו בהעברת המסר, וכשלו גם ביצירת אלטרנטיבה הגיונית שהייתה יכולה לקבל תמיכה ציבורית.
הבעיה של בנימיני שהוא לא רואה את סביבתו ממטר, הוא רואה את עצמו כגורו מטעם עצמו, הוא בעל חשיבה מפושטת וצרה, וחוסר יכולת לקבל החלטות בסיטואציות מורכבות. על אישיות הבעייתית של בנימיני אפשר ללמוד מן הקטע הבא, ראיון עם בנימיני שהתפרסם בעיתון הארץ:

בתחילה חשב לחבור לאנשי החברה להגנת הטבע, ואף ניגש למשרדי החברה לשאול אם נחוצים מתנדבים, אבל עד מהרה הבין שתהום מפרידה בין אנשי החברה לבין האופן שבו הוא תופש את המושג "ירוק". בנימיני אינו עוד חובב טיולים שמעדיף את רווחתם של חרקים ופרחים על חשבון זו של בני האדם. להיפך, הוא מצהיר בגאווה ש"אני לא אוהב לטייל, תמיד הייתי מהילדים שמנסים להתחמק מהטיול השנתי, חיפושיות ואבקנים אף פעם לא דיברו אלי. גורלם של הצבים הוא הסיבה האחרונה לכך שכביש חוצה ישראל הוא אסון. הבעיה היא, שככה בדיוק נתפש המאבק על הכביש: כאילו יש פה ויכוח בין אנשים נפלאים שדואגים לאיכות החיים של האזרחים, לבין חבורה של ירוקים מתנשאים שעושים לובינג לאינטרסים של הצבים והרקפות".

שימו לב, בציטוט אחד הוא גם מבקר את התנשאות של הירוקים וגם מתנשא על אנשי החברה להגנת הטבע.
מאבק כושל אחר שבנימיני מגאה בו, הוא התבצרות על המנוף בסי-אנד-סאן, זה לא היה בדיוק מאבק, זה היה יותר מיצג, שלא שינה הרבה. באופן אבסורדי בנימיני טען שהמיצג הזה הוא הוא שהביא לחקיקת חוק החופים.
למען הדיוק ההיסטורי ראשית, התבצרות הזו הייתה ב1998 החוק חוקק ב2004 וזאת בזכות השרה יהודית נאות. שנית, חקיקת חוק החופים היא פרי מאבק ארוך מאוד שהיו לו שותפים רבים ביניהם גם מפלגת הירוקים וגם אנחנו בהרצליה במאבק שניהלנו נגד המרינה בהרצליה. שלישית, צוחק הגורל מי שהצליח לבסוף להורת על הורדת הגדר של סי-אנד-סאן שנבנתה בתוך רצועת ה100 מטר הוא פאר ויסנר יו"ר הירוקים שהיה המגשר בעניין.
שלא יובן לא נכון אני תומך במחאות אנרכיסטיות, אבל זה צריך להיות רק חלק קטן מן המאבק, ולא גולת הכותרת שלו.

האיש הוא גם טועה סדרתי, והוא אמר זאת בעצמו, ראו בוידאו הבא.
הוא טעה שחשב שאפשר להשפיע בצורה מהותית מערכת קבלת החלטות מחוץ למערכת הפוליטית, הוא טעה שחשב שאפשר להשפיע מתוך המפלגות על התנהלותן הסביבתית. הוא בעצם אמר שאנחנו במפלגת הירוקים צדקנו וראינו את המציאות נכוחה כבר לפני עשור. העצוב בכל הסיפור שבנימיני שוב טעה כשהקים תנועה פוליטית כביכול ירוקה, שריסקה את הפוליטיקה הירוקה, שהייתה בעמודת זינוק מצוינת שאנחנו במפלגת הירוקים הבאנו אותה אליה.

התחברות למפלגת הירוקים

במשך השנים שמפלגת הירוקים קיימת, ניהלנו מאבקים נגד בעלי האינטרסים הגדולים במשק הישראלי, בלי לפחד ובלי להתקפל. בראשם היה הלובי החקלאי, בעלי הון כמו נמורדי ומשפחת עופר, ועוד ועוד…
אני בפוליטיקה הישראלית כבר עשור, אני למוד קרבות ומניפולציות, לפני שנה כאשר ניהלנו מו"מ עם אלון טל ובנימיני, הבנתי כמעט מייד שהמטרה של הצמד היא להביא לקריסתה של מפלגת הירוקים.
כאמור יש הרבה שרוצים בקריסתה של מפלגת הירוקים, אם אלו בעלי אינטרסים או פוליטיקאים יריבים, אחת השיטות בפוליטיקה לפגוע ביריבים, היא להקים גוף מתחרה חדש שישמיץ את היריב. שימוש באנשים בעלי אגו מנופח הוא אידיאלי לביצוע המשימה.
אז למה לא התחברנו?
היו לכך ארבע סיבות מרכזיות

  1. שמאל רדיקלי ואנטי ציוני – האנשים בקבוצה שאיתם דיברנו היו אנשים בעלי דעות שמאל רדיקליות במיוחד, הם רצו שמפלגת הירוקים תאמץ עמדות שמאל, כמו תמיכה ביוזמת ביירות (הסעודית) שמשמעותה נסיגה ישראלית מלאה לגבולות 67 כולל חלוקת ירושלים, והחזרת העיר העתיקה, פירוק כל הישובים מעבר לקו הירוק, והחזרה של מאות אלפי פלטים ערבים לישראל. עמדה זו לא רק שלא מקובלת על מפלגת הירוקים, מדובר בעמדה אנטי ציונית בעליל, לכן לא הפתענו כלל שהצמד בנימיני וטל תמכו במועמד הקומוניסט ואנטי ציוני דב חנין לראשות עיריית ת"א.
    בנוסף, אלון טל עצמו ואילון שוורץ(בכיר אחר בתנועה ) היו בעד החכרת קרקעות קק"ל, שנרכשו מתרומות העם היהודי למען גאולת הארץ, ללא יהודים. לטעמי, מדובר בעמדה אנטי ציונית מבהקת.
    חייבים לציין, שבחודשיים האחרונים הם מיתנו ועמעמו מאוד את העמדות המדיניות שלהם, אולי בהשפעת מימד, אבל למרות זאת מי שיודע להבחין בדקויות מגלה שהעמדותיהם עדיין נמצאות בין חד"ש למרצ.
  2. הקרקעות החקלאיות – אחד הנושאים המרכזיים שמפלגת הירוקים עוסקת בהם הוא מניעת גזל קרקעות המדינה והשטחים הירוקים ע"י יזמי נדל"ן שקוראים לעצמם חקלאיים. לטעמי, הלובי החקלאי הוא אחד הגורמים המזיקים ביותר בישראל.
    מבחינתי הדבר הכי מבהיל במצע שעיצבו הצמד טל ובנימיני הוא בנושא הזה. במצע של תנועתם הם הכניסו פרק שלם שלמעשה מצדד בהעברה של קרקעות המדינה לידיהם של "החקלאים", מה שנקרא עיגון זכויות החקלאים בקרקע.
    אני חושב, שהפרטה של קרקעות המדינה החקלאיות היא אחת מן העוולות הסביבתיות הכי גדולות שמדינת ישראל יכולה לעשות, אין שום סיכוי שבעולם שאני אהיה במפלגה שזו תפיסת עולמה. אני יודע שפעילות מפלגת הירוקים נגד קיבוצי הנדל"ן(גליל-ים, פלמחים, שדות-ים, געש, שפיים וכדומה) מטרידה מאוד גורמים בלובי החקלאי וגם גורמים בקהילה הסביבתית שהם שפוטים של הלובי החקלאי. בשנים האחרונות הגיעו אליי מספר רמזים כי הלובי החקלאי רוצה להקים מפלגה מתחרה למפלגת הירוקים, זאת על מנת למנוע מאיתנו לפועל נגדם, אין ספק שעניין הזה הדליק אצלי פרוז'קטור אדום לגבי מטרתם האמיתית של הצמד טל ובנימני.
  3. פריימריס – אולי אחד הדברים הכי מגוחכים שהצמד טל ובנימיני רצו מאיתנו הוא שנקיים פריימריס, כי רק פריימריס זה "דמוקרטיה". אני חושב שרוב הציבור מבין שאין בישראל קשר בין פריימריס במפלגות לבין דמוקרטיה. ההיפך הפריימריס הביאו למערכת הפוליטית שחתית ומניפולציות. אני תוהה האם מתפקדי מפלגת העבודה מטעם חברת חשמל הם דמוקרטיה? או אלו מטעם אגד בקדימה? או אלו מטעם פיגליין בליכוד?
  4. הזזת פאר ויסנר – אחד הדברים שדרשו מאיתנו הצמד טל ובנימני הוא שנזיז את יו"ר המפלגה פאר ויסנר. למה? כי הם חושבים שהוא לא ראוי והם לא אוהבים אותו. מדובר כמובן בדרישה מחוצפת שאף מפלגה נורמאלית לא הייתה מקבלת אותה ואכן דחינו אותה על בשאת נפש.

התנועה המשמיצה

אם אנחנו יוצאים מנקודת התחלה שבה אין אפשרת להתחבר לגוף אחד, מנקודה זו לגוף חדש יש שתי דרכים לפועל. אני אתאר דרכים אלו בדימוי מהתחום המסחרי.
ברחוב בלפור יש פיצה מושיקו, פיצה ותיקה שמצליחה, ומפה לאוזן מושכת אליה חובבי פיצה, מתחריו של מושיקו ראו כי טוב והחליטו לפתוח עסק פיצה מתחרה באותו רחוב שימכור פיצות אורגניות. לפיצה החדשה היו משאבים לפרסום, בפני בעלי הפיצה החדשה עומדו שני אסטרטגיות פרסומיות, האחת לנסות למשוך את כל לקוחת פיצה מושיקו והשנייה למשוך לקוחת חדשים לפיצה המיוחדת שלהם.
הפיצה החדשה בחרה באסטרטגיה הראשונה. בשלב הראשון הם קראו לעסק שלהם "פיצה משה הארוגנית" זאת על מנת להטעות לקוחת שמגיעים לרוחב בלפור. בשלב השני הם פתחו בקמפיין נגטיבי כלפי פיצה מושיקו, פרסמו באינטרנט אזהרה לקונים מפני רעלים שיש בפיצה של מושיקו, יזמו תחקירים עיתונאיים על סוג העגבנייה שמושיקו משתמש, גיסו עובדים של מושיקו והפעילו אותם נגדו ,חילקו פלייארים שבהם טענו שמושיקו לא מצחצח שינים בבוקר, ובכלל הוא לא יודע להכין פיצות. במקביל קידמו קמפיין חיובי לפיצה האורגנית.
התוצאה של הקמפיין היא שהלקוחות התחלקו לארבע טיפוסים, אלו שנשארו נאמנים לפיצה מושיקו, אלו שעברו מפיצה מושיקו לפיצה משה, אלו שבאו במיוחד לפיצה משה והרוב שהדירו רגליהם בכלל מן הפיצות ברחוב בלפור.
מסתבר שהקמפיין השלילי כלפי פיצה מושיקו לא רק פגע בפיצה מושיקו אלא פגע בפיצה משה עצמה שיזמה את הקמפיין, וזאת מן הסיבה הפשוטה רוב לקוחת הפיצה לא שמים לב לדקויות הם שמעו שיש רעלים בפיצה ברחוב בלופר הם הלכו לקנות פיצה ברחוב אחר. בסיכומו של דבר למרות שפיצה משה הצליחה למושך לקוחות חדשים, סך כל לקוחת הפיצה ברחוב בלפור פחת באופן ניכר.

הסיפור של הפיצות ברחוב בלפור היא כמובן אחד לאחד הסיפור של התנועה המשמיצה שבנימיני ופרופ' טל הקימו כדי לגרום לקריסתה של מפלגת הירוקים.

קמפיין השמצות שיקרי

הקמפיין של התנועה המשמיצה החל בכתבה משמיצה של איתי רום בגלובס, מדובר בכתבה רדודה במיוחד, כתבתי על הכתבה הזאת בהרחבה. לא ברור לי איך עיתונאיים מקבלים שכר על דברי הבל שכאלו? טוב גם לאליעזר פישמן(הבעלים של גלובס) יש אינטרסים נדל"ניים בקיבוץ יקום שיצאנו נגדם אז אולי יש לו עניין שיכתבו שקרים נגד מפלגת הירוקים?

בהמשך הקמפיין של התנועה הם ניהלו קמפיין נבזי ומכוער נגד פאר בבחירות המוניציפאליות בעיר תל-אביב. הקמפיין הזה כלל הפצת שקרים נגדו, בין השאר ע"י פתיחת מייל פיקטיבי בשמי ושליחה ממנו הודעות משמיצות נגד פאר בשמי.
התנועה הזו גם הריצה מספר רשימות במקביל לרשימות שמפלגת הירוקים הריצה ברחבי הארץ, גם בהרצליה הרשימה שהם הריצו שיחקה בצורה מלכלכת והשחיתה לנו שלטים. כמובן שכמעט כל הרשימות שלהם כשלו.

לאחר הבחירות המוניציפאליות החלה בחישה אדירה בעניינה הפנימיים של מפלגת הירוקים, לשיא הגיע הבחישה הזו שעורכי דין מטעם התנועה המשמיצה יצגו בהליכים משפטיים גורמים בתוך מפלגת הירוקים שרצו להדיח את פאר לאחר שנבחר בצורה דמוקרטית לעמוד בראש רשימת הירוקים לכנסת ע"י מוסדות המפלגה.
בהמשך התנועה המשמיצה, ניסו לגייס אליהם סניפים שלנו, למשל הם הרחיקו עד אילת בניסיון לגייס נציגה שלנו שם שאפילו לא נכנסה למועצה.
השקרים כמובן לא נגמרו בענייני מפלגת הירוקים, גם הקמפיין שלהם על עצמם היה מטעה ושיקרי, למשל באתר שלהם התמונה שהוצגה של השמינייה הראשונה לא כללה את מועמד מספר 6 ברשימה(ערבי מסכנין) במקומו שמו מישהי שהייתה במקום 16, גם בדף של תיאור המועמדים האיש נדחק בצורה חשודה למקום לא בולט. בתשדיר הראו כביכול את החמישה המובילה אבל רק כביכול יעל כהן פארן היא מספר 8 ברשימה, מן התשדיר נעלמה יונינה פלנברג נציגת מימד ומספר 4 ברשימה.
מסכת השקרים לא נגמרה רק זאת, יש את סיפור התינוק בו הם שיקרו ליו"ר ועדת הבחירות.
בשבוע האחרון של הקמפיין, הם הפיצו מכתב שהוא כביכול מטעם הארגונים הירוקים שתקף את פאר ואת מפלגת הירוקים, על המכתב היו חתמים מספר אנשים שרוב רובם הם אנשי התנועה המשמיצה עצמם חלקם הודו בפניי שאינם מכירים את פאר ואת העשייה שלו. אפילו העיתונאיים שהכי אוהדים אותם כבר מאסו במידע השקרי שהם מפיצים ולא פרסמו את המכתב הזה.
קצרה היריעה מלהציג את מסכת השקרים שהחברה הסהרורית הפיצה בין אם זה שקרים נגד פאר ושקרים נגדי בין אם אלו שקרים על עצמם להציג אותם באור חיובי יותר.
אני פשוט נחרד שאנשים כאלו הציגו את עצמם "כפוליטיקה אחרת" כאנשים "תמים ונקיים" ובפעול התנהגו והתנהלו בצורה לא מוסרית, ברמאות, ניצולו אנשים תמימים ובעיקר הזיקו לכל מה שהם הציגו כתפיסת עולמם.

פאר ויסנר

הרגע שהבנתי שיש לנו עסק עם אנשים שפלים ונבזיים ששמו להם למטרה למוטט את מפלגת הירוקים בכל דרך, היה בפנאל שהשתתפתי בו באונ' העברית עם פרופ' טל.
בפאנל הזה במקום לעוסק בתפיסת עולם של שתי המפלגת, התברר לי שמדובר באמבוש מתכנן היטב שנועד להביך אותי בשאלות חודרניות על פאר ויסנר. הופתעתי לגלות שפעילה זוטרה של התנועה המשמיצה בקיאה בענייני המס של פאר ויסנר, ולא רק זאת פרופ' אלון טל לא היה מרוצה מבקיאות החלקית של אותה פעילה בענייניו האישיים של פאר והוא תיקון אותה והוסיף פרטיים אישיים על פאר כאשר הוא מחייך ומרוצה מעצמו.
במערכת הבחירות הזו על אף פוליטיקאי לא ירו רפש כמו שירו אל פאר. וזה המקום לציין שפאר בניגוד לפוליטיקאים אחרים לא נחקר, לא הואשם בשום עבירה שיש בה אפילו ריח של שחיתות, וזה בניגוד לפוליטיקאים רבים אחרים שרבים מהם נמצאים בקדימה, בליכוד, בעבודה, בישראל ביתנו, וכמעט בכל הרשויות המקומיות ובכל המפלגות כולל מרצ!

אותי מקומם שאנשים שקוראים לעצמם "אנשי סביבה" שכחו את אותם פוליטיקאים מחרבי הסביבה, כמו מופז, פואד, גדעון עזרא, שמחון, אולמרט, ורבים אחרים והתמקדו באחד מאנשי הסביבה המובלים בישראל פאר ויסנר!
אין שום אפשרות לעונת אחת לאחת לטענות שהאנשים השפלים האלו העלו נגד פאר ויסנר, חלקם טענות שקריות, חלקם דברים שהתרחשו לפני עשרות שנים, חלקם דברים פרטיים שאסור שהיו מועלים, וחלק אחר הוצגו בצורה מגמית ומעוותת.
אני כן אתייחס לעניין אחד, המרתף של משפחת ויסנר בקיסירה. אני חבר בועדת משנה לתכנון ובניה בהרצליה, אחד האישורים הכי מקובלים שאנחנו מאשרים זה תוספת גובה למרתפים בבתים פרטיים. מרתף שגובה שלו צריך להיות 2.2 מטר, אוטומטית מקבל אישור לגובה 2.6.
אני יודע שהאישורים מסוג זה ניתנים בכל הארץ גם לבתים בקיסריה. משום מה מ.א חוף כרמל החליטה לא לאשר למש' ויסנר את גובה מרתף שגרתי כזה. ויש לכך סיבה, מפלגת הירוקים מנהלת מאבק משפטי נגד מ.א חוף כרמל וקיבוץ שדות-ים בנוגע לבניה בחוף. במסגרת המאבק המשפטי הזה אני הייתי עד לניסיון של אנשי חוף כרמל ושדות ים לקשור בין עניין המרתף של מש' ויסנר למאבק שלנו נגד הבניה החוף.
לטעמי, נעשה עוול גדול לפאר בעניין המרתף. אם אנשים מן "הקהילה הסביבתית" היו אנשים הגונים הם היו יוצאים להגנתו של פאר. במקרה הזה אין לי ספק שפאר נפגע אישית וציבורית רק בגלל שמפלגת הירוקים הובילה מאבק למען החוף בשדות-ים. וכאן המקום לומר שאחת השיטות הנפוצות ביותר להרתיע אנשים מלהוביל מאבקים סביבתיים היא ע"י ניסיון לפגיעה בהם בעניינים אישים.
לפאר נגרם עוול גדול מאוד, פאר הוא אחד הפוליטיקאים ההגונים ביותר במערכת הפוליטית הוא עשה המון למען הסביבה ולמען תושבי ת"א, רק אזכיר שהוא הביא להעברת רידינג לגז, ומוביל את המאבק לטיהור הירקון. על השיגי סיעת הירוקים בעיריית ת"א אפשר לקרוא כאן.
אני מלא הערצה לפאר, הוא עמד בגבורה ובאומץ מול גל עכור ומול אנשים ארורים, אני בספק אם בעשור האחרון פוליטיקאי נקי כמו פאר עמד בקמפיין שלילי ואינטנסיבי בן חצי שנה ויכל לו!

ציבור הבוחרים של הירוקים

השאלה הגדולה שאני שואל את עצמי היא לאן הלכו לנו 35 אלף מצביעים, כמובן שאפשר רק לנחש על סמך הרושם שקיבלנו מציבור הבוחרים שלנו.
להערכתי בבחירות האלו היו 15 מנדטים שמהם אפשר היה אפשר למושך בוחרים למפלגת הירוקים, כמעט כולם הם בדעות מרכז ימינה. האויבת הגדולה של מפלגת הירוקים בבחירות האלו הייתה ציפי ליבני ולא התנועה המשמיצה, ציפי ליבני בחכמה רבה הבליטה את עצמה ולא את חברי קדימה המפקפקים, הנגבי, רמון, מפוז, גדעון עזרא, ואחרים.
להערכתי מתוך 15 המנדטים האלו 7 הלכו לקדימה, 4 לליכוד, 2 לליברמן ו2 נשארו במפלגות הקטנות.
אני חושב שהקמפיין השלילי שנעשה נגדנו בסופו של דבר הועיל רק לקדימה. מי יודע אולי זו הייתה מטרה של מישהו?
אם משווים את הבחירות האלו לבחירות ב2006, הגורם החדש במערכת הייתה התנועה המשמיצה, אין לי ספק שהיא לא רק גרמה נזק לנו אלא גם לשמאל הציוני, אנשים שתמכו בה מתוך השמאל הציוני תמכו בה כמחאה ומחסר אמון שיש להם ממפלגת העבודה ומרצ, אני משכנע שהאנשים האלו לא ממש משכו אנשים איתם אנשים אלא פשוט דחפו אותם לציפי ליבני.
בסיכומו של דבר הקמפיין של התנועה המשמיצה, החליש את גוש השמאל, מנע ממפלגת הירוקים הזדמנות פז להיות לשון מאזניים אולי למנוע ממשלת ימין קיצונית וכנראה תרם לכך שתקום ממשלת ימין דתיים אחת הקיצוניות שהיו בישראל.

מפלגת הירוקים

אנחנו כמובן לא חפים מטעיות. לטעמי הטעות הכי גדולה שעשינו שלא סגרנו ונעלנו את הדלת בפני הצמד טל ובנימיני. היו אנשים במפלגת הירוקים שניסו להכניס את האנשים האלו אלינו עד הרגע האחרון.
לטעמי וגם אמרתי זאת לחבריי במפלגה מספר פעמים, מנהיגי התנועה המשמיצה הם חיידק טורף, שאם היינו נותנים להם להיכנס אלינו הם היו הורסים את מפלגת הירוקים. ואגב, יעשו נכון שאר המפלגות אם יתרחקו מהם.
טעות אחרת הייתה שלא התכוננו כיאות לבחירות לכנסת, השקענו את כל כולנו בבחירות המוניציפאליות, ביום אחרי הבחירות המוניציפאליות לא היו מוכנים, ועד שהתאוששנו מהם, הפסדנו זמן רב. בשל כך נוצרו מתחים פנימיים וגם בחישות חיצוניים גרמו נזק שהובילו להכנה בעייתית ביותר.
אין ספק שהטעות שקיבלנו עליה הכי הרבה ביקרות היא הכנסת פורז לרשימה שלנו, רעיון שהתנגדתי לו בהצבעה שתקיימה במוסדות הפנימיים במפלגה, וגם פומבית. לשמחתי, לבסוף הסיפור לא יצא אל הפועל אבל נגרם לנו נזק די גדול בשל כך.
מבחנתי, הקמפיין שניהלנו בהתחשב במשאבים המדוללים ובזמן הקצר, היה פשוט יוצא דופן.
קובי, המנכ"ל עשה מעל ומעבר. אריאלה שהתגלתה כחיית שטח מן המעלה הראשונה. עידו הדובר עשה עבודה מדהימה. גלית ומרק שהקימו לנו אתר יפיפה. אוהד, עומרי וצוות הפקה שעשו לנו סרטונים יוצאי דופן באיכותם, רפי ואלכס שעשו המון. צוות המטה לירן, ביאטה וליאור שעבדו מסביב לשעון ועשו עבודה מצוינת. ועוד רבים, חברים במפלגת הירוקים ומכרים שלנו שהשקיעו את כל כולם למען המטרה שנהיה בכנסת. תודה לכולכם.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (9 מצביעים, בממוצע: 3.67 מתוך 5)
Loading...

14 תגובות ל-“הכישלון הירוק והפוליטיקה המלכלכת”

  1. מאת אורן:

    שלום דרור,

    יותר מלגיטימי לבקר את מועמדי התנועה הירוקה, שהרי הם יריביכם הפוליטיים: כאזרח בעל זכות הצבעה חשוב לי לשמוע גם על "הצד האפל" של כל מועמד; אבל להשמיץ את פועלם של מאות פעילי ארגון מגמה ירוקה, הפועלים בהתנדבות למען הסביבה בישראל זו התלהמות, ולא כתיבה עניינית.

    מוזר לי שבכיר במפלגה סביבתית בוחר לתקוף ארגון סביבתי לא מפלגתי. אנחנו אמורים לשאוף למטרות דומות.

    – אורן
    פעיל ב"מגמה ירוקה"

  2. מאת דרור עזרא:

    היי אורן,
    ראשית לא השמצתי את הפעילים של מגמה ירוקה. יש לי ביקרות גדולה על אופי הפעילות של הארגון הזה. ויש הבדל גדול.
    ארגון מגמה ירוקה לא חסין מביקרות, וגם לא שאר הארגונים הירוקים. אגב, בעבר כתבתי ביקרות על טיפול המוגזם של אדם טבע ודין בנושא השקיות.

    לא ברור לי למה ארגוני הסביבה "קודשים" ואסור לבקר אותם? אולי אתה אומר שרק לפוליטיקאים אסור לבקר את ארוגני הסביבה?

    לטעמי, תפקידי הציבור כפוליטיקאי הוא בדיוק זה, כאשר אני רואה ליקויים תפקידי הציבורי הוא לחשוף אותם ולהגיד את דעתי.
    תמיד עשיתי כך ואני אמשיך לעשות כך.

    אין לי בעיה להתווכח איתך על עניינת על הטענות שהעליתי…

    תודה,
    דרור

  3. מאת עופר נ.:

    לחשוב שהכיבוש וההתנחלויות הם דבר לא מוסרי שחייב לבוא אל סופו זו גישה אנטי ציונית?

    נו, אין פלא, שאנשים ירוקים מפנים לדרור עזרא עורף.

  4. מאת דרור עזרא:

    שלום עופר,
    השאלה מה זה התנחלויות, אם אתה מקשיב לכלי תקשורת בערבית תל-אביב והרצליה הם התנחליות.
    בכל מקרה זה לא החלק הבעייתי ביותר ביוזמת ביירות אלא החיוב של ישראל לקבל את החלטה 194 של האום שפרושה חיסול מדינת ישראל כמדינה יהודית!

    אני ממליץ לך לקרוא את המאמר של ארי שביט בנושא יש בו את הפסקה הבא:
    את הראיה השנייה לכך שהשלום עם הפלשתינאים רחוק סיפקה היוזמה הערבית. הרעיון האסטרטגי העומד מאחורי היוזמה נכון: מתן מעטפת כלל-ערבית להסדר ישראלי-פלשתיני. ואולם הנוסח של היוזמה הוא נוסח בלתי אפשרי. הוא מדבר על "מציאת פתרון צודק לבעיית הפליטים הפלשתינאים שעליו יוסכם תוך התאמה עם החלטה 194 של העצרת הכללית של האו"ם". החלטה 194 מעניקה לכל פלשתינאי את הזכות לחזור אל הבית שאותו עזב ב-1948. אי לכך היוזמה הערבית בעצם מציעה דרך מוסכמת, צודקת ושלווה למוסס את המדינה היהודית. היוזמה נהנית מיחסי ציבור מצוינים, אבל היא אינה מציעה פתרון של שתי מדינות לשני עמים אלא פתרון של שתי מדינות לעם אחד – הפלשתיני.

    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1041489.html

    אני יודע שיש בשמאל ישראלי שמוכנים תמורת תקוות שווא של שלום מדומה שמדינת ישראל תתאבד.
    מבחינתי המטרה של הציונות היא ביצור מעמדה של ישראל כמדינת העם היהודי.

    אנחנו יכולים להיות נאורים עד כמה שאנחנו רוצים, אבל את הגבול אני שם כאשר העם היהודי יחזור להיות עם מנודה ללא מדינה וללא ארץ.
    אני חייב לומר שהבחירות האחרונות הוכיחו שרוב הציבור היהודי לא תומך בגישה של שלום בכל מחיר.

    תודה,
    דרור

  5. מאת אורן:

    את הפוסל במומו פוסל כבר הזכרתי באחת הפגישות ביננו, לא?
    פוסט שכולו השמצה אחת גדולה, עם טענות ש"התנועה המשמיצה" כל הזמן רק הכפישה את שמכם ואת פאר ויסנר.
    אני לא ראיתי פוסט של איזה שהוא מועמד במפלגה של תי"מ עם 10% מההשמצות שיש בפוסט אחד כזה.
    לשמור על סביבה נקיה, זה לא רק עצים, ואתה בפוסט זה יצרת כל כך הרבה לכלוך…
    מי יתן שהכעס שבך עם הזמן יחלש, ומחשבה צלולה יותר תפיק פוסטים קצת יותר עניניים.
    יום טוב
    אורן

  6. מאת דרור עזרא:

    אורן,
    אין לי מושג מי אתה, ולא יודע אם נפגשנו?

    יפה מאוד שמנהיגי התנועה שלך ניהלו מסע השמצות ע"י הפעילים "הזוטרים" שלכם. אי-אפשר לנהל מסע השמצות כזה ולהיתמם זה לא אנחנו. אני אגיד לך יותר מזה אני קיבלתי מידע מאנשים שהשתתפו במפגשים שלכם על ואמרו לי שמנהיגים "הנקיים" השמיצו ושיקרו בלי סוף.

    בכל אופן, נראה שאתה בכלל לא הבנת את המסר של המאמר, כל מסע השמצות שבזבזתם עליו אנרגיה רבה בסופו של דבר פגע גם בכם קשות!

    תודה,
    דרור

  7. מאת עמית:

    מעניין מאוד מה שאתה כותב כאן.

    האם הדעות שאתה מייצג כאן הן של הירוקים של ויסנר או שלך עצמך ?

    אני מניח שהן של הירוקים, מספר 2 של שום סיעה אחרת לא היה מצהיר כאלו דברים באותו קונטקסט עם הסיעה שלו.

    אם כך, אתה מצהיר בזאת שהמצע המדיני של הירוקים הוא ימני במפה הפוליטית ?

    זוהי פיסת מידע מאוד חשובה, אחרי הכל – בכל פעם שפאר ויסנר נשאל לגבי הכיוון של המצע המדיני שלו, הוא אמר שזה לא מעניינם של הירוקים ושהוא מוכן לשבת בכל ממשלה, העיקר שמשרד איכ"ס יהיה תחת רשותו.

    כמו כן, לגבי מה שכתבת על מגמה ירוקה, אני מציע שתתחיל לנשום אוויר צח ושתתן דוגמאות ריאליות למה שאתה מתכוון ב"תנועת נוער אנרכיסטית", אם יש לך בעיות כנגד המאבק בכביש שש, אתה כנראה או: א. לא מבין הרבה במאבק המורכב הזה. ב. בצד של בעלי השררה במדינתנו הקטנה. ג. מבין בסביבה כמו שאני מבין בהכנת עוגת פבלובה.

    אני לא יודע אם אתה בכלל מבים על מה אתה מדבר לפני שאתה אומר אותו, אולם אם רק ניקח לדוגמא את המאבק על תוכנית ספדי (שמעת עליה ?), היו שם שתי הפגנות ענק (1000 איש בכל אחת) שהמגמה הירוקה ארגנה, וכתוצאה מהן (כך לפחות לדברי עורכי התוכנית) – התוכנית הופסקה סופית.

    אם אתה חושב שזו התנהגות אנרכיסטית, זו זכותך.

    אתה פשוט היחיד שחושב כך 🙂

    אני לא מבין למה אתה ממשיך להתנצח עם התי"מ גם לאחר הבחירות, גם אתם וגם אנחנו הפסידנו (שים לב, אני לא אומר כאן שום דבר על הפרשים :)), אולם עם כל הכבוד – הגיע הזמן לקצת אנרגיה חיובית וקצת חיבורים.

    אלא אם כן אתה חושב שאתם חוסלתם באופן סופי ולא נותר לך דבר כעת מלבד לקלל ולשצף ?

    לגבי אט"ד – לאחר שהם ביקשו ממך להוריד את הסמליל שלהם, אמרת להם בסדר ולא עשית דבר עם זה ואז הם שלחו לך מכתב סוער – רק אז אתה תקפת אותם, כל הכבוד – אתה גבר היום… 🙂

    עזוב אותך משטויות דרור, אם אתה באמת רוצה להראות כמה אתה מדהים היום, תתן לנו שמות של שלושה ארגונים (מחוץ לקלחת המוזרה של הירוקים) שכותבים משהו חיובי עליך ועל פאר ויסנר ?

    אחרי כל ההתכתשויות שלך עם כולם, אני בספק אם תמצא אפילו אחד.

    דרך אגב, אני לא אעלב אם לא תפרסם את דבריי כאן, אחרי הכל, כבר התרגלנו לכך לטקטיקת החילזון שלך 🙂

    מקווה לראות אותך בקרוב על שולחן הדיונים, תאמין לי, זה הרבה יותר כיף בעולם האמיתי מאשר הוירטואל.

  8. מאת דרור עזרא:

    שלום עמית,
    אני בהחלט מכיר את התפיסה בשמאל האנטי ציוני, שציוני = ימני, תחשב מה שאתה רוצה, אני כותב את העמדה שלי בצורה הכי ברורה שאני יכול.

    לגבי מגמה ירוקה, אם אתה חושב שהפגנה בנושא ספדי גרמה למישהו לשנות את דעתו אתה חי בסרט. מה ששינה את התמונה בספדי זו תוכנית אלטרנטיבית שהביאו לראש העיר.
    אלו בדיוק האמירות שמחזקות את התחושה שלי שאנשי מגמה ירוקה פשוט לא מבינים שהשפעה של המיצגים האלו היא שולית.
    אני בכלל לא היחיד שחושב שמגמה ירוקה הייתה ארגון לא רציני, שמעתי זאת מרבים, גם מאנשים שנתקלו בכם וגם מאנשים היו חלק מן העשייה שלכם.

    עמית, אני ממליץ לך לקרוא שוב את הדוגמא שהבאתי על הפיצות. אתם פשוט לא מבינים איזה נזק גרמתם. פשוט גרמתם נזק בל יתואר לתדמית של הירוקים באשר הם.
    במפלגה שלך יש אנשים חסרי מושג פוליטי, שהאגו שלהם הוביל אותם להכשלה של הפוליטיקה הירוקה כולה.

    אני חושב שיש כמה עשרות אנשים שחיים בתוך הקלחת של הארגונים הסביבתיים שמאמינים שכל מעשיהם הם טוהרים ונכונים. אני לא חושב כך!
    אני מצאתי דברים שאט"ד טעו, וכתבתי על זה, דברים שארגונים אחרים טעו כמו הפרס לשפד"ן, ודברים אחרים שגם החל"ט טעו. למשל, בעניין ספדי שהחל"ט היו בעד התוכנית וחזרו בהם ממש ברגע האחרון, או הסיפור בחוף כורסי שהבניה שם היא בתמיכה של החל"ט, ועוד הרבה דברים אחרים שנתקלתי בהם.

    לשאלתך, אותי לא מעניינת הכרה של הארגונים הסביבתיים. מעניין אותי שהציבור הרחב ישפוט את העשייה שלי ושל מפלגת הירוקים ויתמוך בה, חושב לי לעשות דברים שאני מאמין בהם והם נכונים למדינה. ולא לנסות למצוא חן בעיני מישהו או לרצות מישהו.

    בסיכומו של דבר, המעורבות הפוליטית של הארגונים בבחירות האחרונות מסירה מעליהם את מסכת הנטרליות. ולדעתי תגרום נזק לארגונים.

    תודה,
    דרור

  9. מאת עמית:

    אז מה בעצם קורה אם הציבור הרחב שופט את הירוקים ומוצא שמשהו לא תקין בפעולתם ?

    מה תעשה אז ?

    האם תקבל את דעת הציבור כמו שתקבל אותה אם היא תתמוך בכם ?

    ולגבי תפישת השמאל האנטי ציוני (שלמרבה המזל כנראה לא אתה ולא אני שייכים אליו), אני עדיין עומד כאן ללא תשובה לשאלה ששאלתי אותך מקודם – האם הדעה שהבעת כאן היא הדעה בנושא המדיני של מפלגת הירוקים ?

    אחרי הכל, האם אתה לא אמור להיות מספר 2 במפלגה זו ?

    אני מוצא כאן בעייתיות מסויימת אם תמשיך לשנות את הנושא בנקודה זו, בתור פוליטיקאי עתידי – אתה אמור לדעת לקבל ביקורות קשות ואף העלבות, אבל כאן מדובר לא בזה ולא בזה – כאן מדובר פשוטו כמשמעו בעמדה מדינית של בכיר במפלגה – האם אתה מוכן לעמוד מאחורי דבריך ?

    לגבי ספדי, כנראה שהסרט שאני חי בו הוא די טוב, אולם מה שאתה אומר הוא בהחלט חומר מוטעה ומטעה, התוכנית שהגישו לראש העיר הייתה טובה ונחמדה, אבל בסופו של דבר מה שמשפיע על ראש עיר זו דעת הציבור – אני מקווה שאני לא מחדש לך דברים כאן, אחרי הכל – אתה חבר מועצה, אתה אמור להבין את האינטריגות הפנימיות הללו – בוא אני אומר לך כמה עובדות שאולי אתה לא מודע אליהן, אני הייתי פעיל ראשי בתוכנית הזו מתחילתה עד סופה, אולי אני יכול לחדש לך משהו…

    נעמי צור – מקימת קואליצית הארגונים למען ירושלים "ירושלים בת קימא" כתבה בתחילת, מהלך וסוף המאבק שאת המאבק הזה ניהלו לא מעט ארגונים ירוקים, אולם מגמה ירוקה היא זו שהוליכה את הדגל.

    אורי לופוליאנסקי – ראש עיריית ירושלים – הודיע כי הוא מסיר את תמיכתו מהתוכנית, ומתכוון לקדם במקומה תכניות בנייה בירושלים עצמה, בשיתוף עם הגופים הירוקים. לופוליאנסקי אף כתב זאת במכתב רשמי לרם בלינקוב – מנכ"ל משרד הפנים ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

    ב-6 לפברואר 2007 אורי הודיע כי מגמה ירוקה היוותה מרכיב חשוב בהחלטתו.

    אז מה לעשות דרור, שאפילו אם לא הייתי מעורה בנושא הזה, אני בתור אזרח מן הצד – אעדיף להאמין לראש עיריית ירושלים מאשר לך, לפחות בנושא זה כמובן 🙂

    אתה מדבר כאן הרבה על החל"ט, אני יכול להבין את הטינה שיש לך כלפיהם, לעיתים גם לי יוצא לחשוב כמה מחשבות מאוד לא נעימות עליהם, אך בין זה לבין להתחיל להאשים את כל העולם ואישתו על מחסור בשלמות… עוברת דרך ארוכה.

    וכאן אנחנו בעצם מגיעים לנקודה האחרונה – למה אתה ממשיך לתקוף, לתקוף ולתקוף… אני מבטיח לך שהתפקיד של גרינפיס כבר תפוס 🙂

    אתה באמת מאמין שיש ארגון מושלם במדינתנו ? ללא נגיעה וללא חשש או טבל או שביעית ?

    אני אישית לא, ואני מאוד מקווה שלא תיתן את הירוקים בתור דוגמא (מה לעשות שלבחור בפורז בתור פרטנר לא היה הצעד הכי גאוני שויסנר עשה, למיטב זכרוני גם לך היה משהו לומר בנידון).

    אז תפסיק כבר עם היומרנות הזו, בוא כבר לשולחן ונראה איך אנחנו מגשרים פערים ומתחילים לעבוד על מי שבאמת צריך לעבוד עליו.

    שולח לך מקטרת של שלום (לא מעשן), נוצה של יונת שלום (הייתי פעם צמחוני) ועלה של זית (אהממ… כאן באמת אין שום דבר בעייתי) – האם תרצה לאחוז בהם או לאו ?

    🙂

    שיהיה ליל מנוחה,

    עמית

  10. מאת עמית:

    ועוד תובנה קטנה אחת, לגבי מספר הקולות שהתנועה הירוקה-מימד קיבלה.

    מתוך 16,000 מצביעי מימד המסורתיים, רק כרבע הצביעו הפעם מימד, שאר 75% הצביעו ללבני.

    לאחר הפיאסקו הגדול שהירוקים עשו עם העמותות ברחבי הארץ, אתה יכול להבין שאת מרבית הקולות של אנשי הסביבה בישראל – 23,000 (על פי החישוב של 5000 אנשי סביבה נוספים ובני משפחותיהם כמובן) איש זה בהחלט מרשים בשביל בחירות שכאלו.

    מה שאמור לעורר את כולנו ולהתחיל לשוחח בצוותא ולא בהתקפה כמו שאתה עושה כאן.

    אז מה אתה אומר ?

    רוצה לדבר או להמשיך להתקוטט ?

    שתהיה שבת מרובת גשמים.

    עמית

  11. מאת דרור עזרא:

    עמית,
    אתה יכול להשתמש עד מחר בחשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי, לעשות נגזרות למספר הקולות של קלפי 56 ברעננה. אבל זה לא ישנה את העבודה המרה הכניסה שלכם גרמה להקטנת מספר המצביעים הירוקים הן לפי נתוני בחירות 2006 והן לפי הסקרים בסוף 2008.

    הבעיה הגדולה שלכם, שאין לכם שום הבנה פוליטית, ולכן עשיתם כמה טעיות קרטיות, שלא בטוח שהן ברות תיקון.

    לגבי ה"לתקוף לתקוף", זו בדיוק השאלה שאני שאלתי במאמר הזה למה לעזאזל תקפתם והשמצתם? לא קיבלתי תשובה.
    כמו שאמרתי חלק מן האנשים בארגוני הסביבה חיים בסרט, הם חושבים שהם טהורים וקדושים והציבור צריך לנשק להם את הרגלים. התנשאות והיהירות הזו היא החטא הגדול ביותר שהביא אתכם לגרום לכישלון הפוליטיקה הירוקה בבחירות האחרונות.
    הנטיה שלכם להתייחס בזלזל והבתנשאות לפוליטיקאים מונסים כמוני ופאר וכמו רבים אחרים במפלגות אחרות הייתה פשוט שגיאה קשה. ממש כמו ללכת לבית משפט בלי עו"ד או לעשות ניתוח בלי רופא.

    לגבי ספדי, כמו שכתבתי מחאה לבדה אין בה תועלת אלא עם הצגת אלטרנטיבות. אם אני מסתכל על זה כצופה מן הצד מה היה יותר משמעותי? אין ספק שהצגת האלטרנטיבה היא המשמעותית, אם הייתה מחאה ציבורית לבדה זה היה מסתיים בהפסד, אבל אם הייתה רק אלטרנטיבה סיכוי טוב שזה היה מסתיים בהצלחה. מפלגת הירוקים הייתה שותפה ללא מעט הצלחות שהתרחשו ללא הפגנות ומיצגים, למשל בנושא שמירת הטבע בגוש דן.

    לסיום, אני ממליץ לך בחום לקרא את המאמר ולהפנים את הלקחים, וקצת ענווה לא תזיק לך.

    תודה,
    דרור

  12. מאת תומך ירוק:

    דרור,

    תחזקנה ידך על ההשקעה ועל הניתוח המאלף של המציאות הפוליטית והפוליטיקה הירוקה בעקבות הבחירות האחרונות.

    אפשר לומר שאני מסכים לכל מילה וזה בדרך כלל נדיר אצלי.

    התנועה הירוקה נקטה בטקטיקה של תמות נפשי עם פלישתים, עד כי נראה שיותר חשוב היה להם לדפוק את מפלגת הירוקים מאשר להכניס את עצמם לכנסת.

  13. מאת תמהתי שוב:

    תמהתי שוב: אם מגמה ירוקה היא "תנועת נוער אנרכיסטית, שפעילותה הסביבתית בהנהגתו של בנימיני כלל מחאות ומיצגים שלא הזיזו כלום" – למה עדיין יש קישור מהאתר הראשי של הירוקים לאתר מגמה ירוקה?

  14. מאת חדשות מפלגת הירוקים » ארכיון » אנשי הסביבה הופכים לכת סהרורית – אזהרה:

    […] נוספת: לנועץ סיכה בבועה הירוקה הכישלון הירוק והפוליטיקה המלכלכת הכלבים מלקקים והשיירה עוברת ההתחמקות הגלובלית מה היא […]

לכתוב תגובה