בשורה לתושבי גוש-דן: מבנים ארעיים לא צריכים היתר בניה

30 ליוני 2009   מאת:

לפי חוקי התכנון והבניה כמעט כל מבנה אפילו קטנטן מפלסטיק דורש היתר בניה, השבוע נקבע תקדים מוזר ומעניין האולפן השקוף של ערוץ 24 לא מחייב היתר בניה.

כידוע, מבנים חייבים לקבל היתר בניה אפילו אם מדובר במחסן פלסטיק, בצלחת לווין או תורן אנטנה, יש פירוט בעניין בתקנות עבודה מצומצמת.

אז הנה כך נקבעים בישראל תקדימים בנושא תכנון ובניה, והפעם איך ערוץ 24 גרם ליו"ר ועדה מחוזית ת"א לקבל החלטה בעלת משמעות גורפת שפוטרת למעשה מהיתר מבנים ארעיים זמניים.

לפני כחודש הוצב במרינה בהרצליה אולפן השקוף של ערוץ 24, זאת ללא היתר בניה.
בשלב ראשון – פנינו לפיקוח על הבניה בעירייה בבקשה להוציא צו הריסה למבנה שנבנה ללא היתר, בתגובה קיבלנו תשובה מוזרה בה נאמר לנו שהמבנה קיבל "רישיון עסק" ולכן אין זה מעניינם.

בשלב שני – פנינו ליועצת המשפטית של עיריית הרצליה, והיא השיבה כי מכיוון שמדובר במבנה ארעי אין צורך בהיתר בניה.

לאחר התשובה הזאת, החלטנו לפנות ליו"ר הועדה המחוזית ת"א הפעם עם טיעונים משפטיים מפורטים ביותר. התשובה של יו"ר הועדה המחוזית גילה אורון הפתיעה והדהימה אותנו והינה היא כאן:

"מבדיקת העניין וכפי שעולה אף ממכתבך, המדובר בנושא הנתון לפרשנויות משפטיות שונות של הצבת אולפן זמני ופריק שניתן לו רישיון עסק בתנאים, לתקופה קצרה וקצובה […]
יציין כי לפי החוק התכנון והבניה מסורות לי כיו"ר ועדה מחוזית הסמכויות הנתונות ליו"ר ועדה מקומית לעניין מתן צו הריסה מינהלי, ואולם לנוכח האמור לעיל ובשים לב לכך שמיקומו של האולפן במקום שאין הפרעה לציבור ואף במשתלב בשימושים באיזור המרינה השוקק פעילות של הציבור הרחב, לא מצאתי כי קיימת הצדקה לנקוט באמצעי זה".

משמעות הדבר כי המבנה של אולפן ערוץ 24 שהינו מבנה בגודל עשרות מטרים רבועים אשר נבנה על שטח ציבורי פתוח לא מחייב מתן היתר בניה לפי הפרשנות של הועדה המחוזית תל-אביב. מכאן כל מבנה דומה, למשל באסטת אבטיחים, שנבנה לתקופת זמן מוגבלת והוא מתפרק אזי אין צורך לקבל היתר בניה.

אנחנו יודעים כי לא מעט פעמים ועדות מקומיות נוקטות בפעילות אכיפה נגד אנשים שבנו מבנים ארעיים פריקים דומים וקטנים שנבנו בשטחים פרטיים ובשטחים ציבוריים.
ולכן "כשירות" לאנשים אלו אנו מפרסים את המכתבים האלו על-מנת שאותם אנשים ישתמשו בהם בבית משפט כדי להראות כי הרשויות גרמו להם עוול ומפלות ביניהם לבין ערוץ 24.

בפרפראזה אפשר לומר, אם באולפנים נפלה שלהבת מה יגידו מחסני הפלסטיק?

מכתבנו לפיקוח על הבניהתשובה למכתב זה
מכתבנו ליועצת המשפטית לעיריית הרצליהתשובה למכתב זה
מכתבנו ליו"ר ועדה מחוזיתתשובה למכתב זה

למען הסר ספק אין במאמר זה שום אישור לבנות בניגוד לחוק למרות המכתבים המובאים כאן, המאמר נועד לחשוף מדיניות מוזרה ומפלה של מוסדות תכנון שמחמירה עם אנשים מן הישוב אבל מקלה על ערוצי תקשורת.

*כותב המאמר הינו חבר ועדת משנה לתכנון ובניה הרצליה.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (5 מצביעים, בממוצע: 4.20 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה