הצעה לסדר מניעת אפליה בתמיכה עירונית בין סטודנטים לאברכים

31 ליולי 2010   מאת:

רקע
בחודש האחרון קבע בית המשפט העליון כי אפליה בתמיכה של המדינה לטובת אברכים הינו פסולה, וקבע שאין לתת קצבת אבטחת הכנסה רק לאברכים הלומדים בכוללים.

העיר הרצליה היא עיר שיש בה רוב חילוני ברור, חלק גדול מן הצעירים לומדים במוסדות להשכלה גובה, לימוד זה אינו חינם ושכר הלימוד ממון מכיסם של אותם צעירים, בנוסף הם נאלצים לממן את מחייתם בעבודה או שנאלצים להיות נסמכים על הוריהם.
לעומת זאת, אברכים אשר לומדים בכוללים אינם נדרשים לשלם שכר לימוד, ומקבלים שכר על לימודיהם שכל כלו ממון מכספי ציבור, הן המדינה והן העירייה.
לפי הנתונים שסופקו לועדת תמיכות, בארבעת הכוללים בעיר לומדים 78 אברכים מהרצליה, תקציב התמיכה שמעניקה העירייה לכל אברך רק לפי סעיף הכוללים בלבד שווה לתמיכה של כ-900 ₪ לחודש לאברך.
בנוסף ארבעת הכוללים זוכים לתמיכה נדיבה מאוד לפי סעיף שיעורי תורה בו הכוללים הם נתמכים ב700 אלף ₪, בסיכומו של דבר בחישוב מצטבר של התמיכה מתברר כי העירייה לבדה מעניקה לכל אברך מהרצליה 20,000 ₪ בשנה!!

זאת לעומת סכום זניח של מלגה בגובה 2000 ₪ לסטודנט לשנה שניתן לסטודנטים נזקקים בלבד, ונועד למימון שכר לימוד בלבד.

מדובר באפליה חמורה וזועקת לשמיים, העירייה ממנת את כל האברך בעיר בסכום שהינו פי 10 מן המימון המקסימאלי שרק חלק קטן מן הסטודנטים זוכים לו מן העירייה.

היה אולי אפשר להבין את התמיכה המפרזת והמוגזמת הזו אילו כל אברך היה תורם לעיר או למדינה פי 10 מכל סטודנט.
אבל לא כך, בניגוד לסטודנטים חלק לא קטן מן האברכים לא מסיימים את לימודיהם ונשארים ללמוד בכולל שנים רבות, בניגוד לסטודנטים חלק לא קטן מן האברכים לא שירתו צבא ורובם לא עושים מילואים, בניגוד לסטודנטים שהופכים תוך כמה שנים לעובדים מן השורה אשר תורמים לכלכלה, משלמים מסים וארנונה חלק לא קטן מן האברכים נשארים להיות עול הקופה הציבורית שנים רבות.

יוצא איפה שעיריית הרצליה נוהגת באפליה פסולה ולא מוצדקת כלפי סטודנטים הלומדים במוסדות להשכלה גובה ומעדיפה באופן ברור ומבוהק לממן אברכים הלומדים בכוללים.

הצעתנו:

  1. מועצת העיר מחליטה להשוואת את התמיכה שהיא מעניקה לכל סטודנט מהרצליה לתמיכה שהיא מעניקה לכל אברך מהרצליה.
  2. לפיכך, יקבע כי בדומה לאברכים כל סטודנט יקבל מענק חודשי בגובה 900 ₪.
  3. עוד יקבע כי סטודנטים שיעניקו שיעורי עזר לתלמידים יזכו לשכר בתעריף דומה לשיעור תורה.
  4. מועצת העיר קובעת בנוסף כי תינתן עדיפות בתמיכה לסטודנטים/אברכים הלומדים במוסדות שבהם לומדים הן גברים והן נשים.

מר עזרא פירט והקריא את הצעתו לסדר בנושא. ראש העיר השיבה כי היא מבקשת להסיר את ההצעה מסדר היום מסיבות רבות: יש בהצעה בורות, חוסר בהירות וחוסר דיוק. העירייה לא מעניקה תמיכה לסטודנט, אלא מילגה. העירייה לא מעניקה תמיכה לאברכים אלא לכוללים ולשיעורי תורה. התמיכות ניתנות למוסדות ולא לאברכים.

זוהי הצעה פופוליסטית, טרנדית, מכוערת, מבוססת על חוסר ידע משווע לגבי מה שנעשה באמת בשיעורי התורה ובכוללים. מרבית האנשים הבאים לשיעורי תורה בכוללים הם בוגרי צבא שבחרו ללמוד תורה. אנו סבורים שיש לממן חלק זה, כאשר אנו מסתכלים על יחס המימון לציבור החילוני שהוא אומנם רוב, אך יש 20% דתיים. אפשר להאמין או לא להאמין אך אי אפשר לשלול את הדרך שבה בוחר אדם לשבת וללמוד תורה, כי זה חלק מהאמונה שלו וזה חלק מהציבור שלנו בעיר. יש לשמור על פרופורציות והעירייה ומועצת העיר החליטו שהם רוצים לשמור על המוסדות האלה משום שהם נכונים מבחינה ציבורית. יושבים בהם אך ורק תושבי הרצליה ומוקצב להם שליש אחוז מהתקציב העירוני. גם אם הצעתו של מר עזרא היתה מדויקת צריך היה להסירה מסדר היום משום שהעיר חרתה על דגלה דמוקרטיה המכבדת את האדם באשר הוא אדם, את אמונתו, ומקפידה לשמור על שיתוף פעולה שהוא סמל ומודל לכל המדינה. העירייה גאה על התקציב שהיא מקצה לאנשים שמאמינים בלימוד תורה.

נערכה הצבעה

(438)         מחליטים להסיר את ההצעה מסדר היום

בעד–  16, נגד– 1 (מר עזרא), נמנע– אין

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (אין דירוג עדיין)
Loading...

תגובה אחת ל-“הצעה לסדר מניעת אפליה בתמיכה עירונית בין סטודנטים לאברכים”

  1. מאת חדשות מפלגת הירוקים » ארכיון » יעל גרמן שוב מוכיחה צביעות וכניעה לסחטנות של העסקנים הדתיים:

    […] לחצו כאן להצעה לסדר שלנו אשר נדחתה בדרישה להשוואת בין ה… […]

לכתוב תגובה