למה כן צריך עובדי קבלן ברשויות המקומיות

05 לנובמבר 2011   מאת:

הויכוח שאנו נחשפים בימים האחרונים לוקה לדעתי בחד צדדיות, הרי מי לא רוצה שעובדי הקבלן ישתכרו שכר הוגן. ואין ספק שחלק מעובדי הקבלן מנוצלים ויש צורך בתיקון העוולות שנגרמים להם, אבל על גבם של עובדי הקבלן המנוצלים, קפצה ההסתדרות ומנסה לגרום לביטול השיטה של קבלני המשנה, ולהפוך את עובדי הקבלן לעובדי הרשויות המקומיות.

ראשית, ברור לכולם שארגון כמו עירייה אינו יכול להחזיק עובדים שיענו על כל הצרכים שלו, ברור שעירייה לא תעסיק מתכנתים כדי לפתח לעצמה תוכנה, או טכנאי מזגנים או כל שירות אחר. בעולם שהטכנולוגיה משתנה ללא הרף, ויש צורך בהתמחות וניסיון, אין שום סיכוי לבטל את השיטה של קבלני משנה, ובזה עירייה לא שונה מכל ארגון אחר, שצריך להתמקד בליבה של תפקידו.

שנית, הצורך בקבלני משנה בעיריות בא לתקן כשל בסיסי שקיים בישראל ברשויות המקומיות והוא הפיצול של השלטון המקומי לעשרות רבות של רשויות מקומיות. כבר היום הפיצול הזה עולה לציבור מיליארדי שקלים בשנה, וברור שאם כל עובדי הקבלן יהפכו לעובדי עירייה זה יעלה לנו עוד מיליארדים.
למעשה קבלני המשנה בתחומים השונים באים לתקן קצת מן הכשל הבסיסי הזה, זאת על מנת לקיים מה שנקרה איגום משאבים. למשל, אם יש צורך בגיזום עצים יומיים בשבוע ברור שזה יהיה בזבוז להחזיק עובדים וציוד למטרה זו, אבל באמצעות קבלני משנה הציוד והעובדים מנוידים בין הרשויות ומבצעים את העבודה ביעילות. וכך כמעט בכל התחומים.

ברור לי שביטול או צמצום השיטה של קבלני המשנה יהיה פשוט אסון לתושבים, התוצאה תהיה שאנחנו נאלץ לשלם יותר, נקבל שירות יותר גרוע, וגם על הדרך נגביר את השחיתות.

איך משפרים את תנאי העבודה של עובדי הקבלן?
במסגרת תפקידי כחבר מועצת עיר יצא לא פעם לשוחח עם עובדי קבלן, בעיקרון רוב עובדי הקבלן שיש להם התמחות זוכים לתנאי עבודה נאותים. הבעיה הינה בעובדים שאין להם התמחות, בעיקר בעובדי הניקיון והמאבטחים.
העובדים האלו בד"כ מקבלים שכר מינימום, ותנאי עבודה גרועים, לא פעם הקבלנים נוקטים בשיטה של פיטורין אחרי תשעה חודשים כדאי לחסוך כמה עשרות שקלים בחודש להפרשות סוציאליות.

כחבר ועדת מכרזים בעיריית הרצליה, לא פעם אני נתקל בדילמה בנוגע לעובדי הקבלן כאשר יש מציע זול במיוחד ואני חושש שהמחיר הזו יבוא על חשבון העובדים. למען האמת אין לי שום כלי שבו אוכל לבחור או להעניק ליתרון לקבלן שלא מנצל את עובדיו.

למעשה שיטת המכרזים של היום נותנת יתרון ברור לקבלנים שמנצלים את עובדיהם, בעיקר במכרזים שהם לשירותים עתירי עבודה לא מיומנת כמו אבטחה וניקיון.

הדרך הנכונה לדעת לפתור את הבעיה היא לשכלל את שיטת המכרזים, ואפרט את המלצתי:

  1. לקבוע תקנה לשכר מינימום לעבודות ניקיון ואבטחה ברשויות שיהיה גבוה משכר המינימום.
  2. במכרזים שעיקר השירות הינו כוח עובדה לא מיומן לקבוע שיהיה שקלול. כלומר, המחיר יהיה רק חלק מהחלטה לקביעת הזוכה.
  3. חלק מן השקלול יהיה בדיקה של משך העסקת העובדים, כך שלאלו עם העסקה ארוכה יהיה יתרון.
  4. חלק נוסף מן השיקול יהיה לגבי העסקה לא פוגענית, וזה יהיה בצורת המלצות של מעסקים קודמים, פסקי-דין של בתי דין לעבודה וכדומה.

לדוגמא: השקלול למכרז ניקיון יהיה 50% למחיר, 20% להמלצות ו30% למשך העסקה.
את השקלול של המחיר אפשר לעשות כך: נקודת 25% תהיה האומדן(שצריך להיות כמובן חסוי) מציע שהצעה שלו זולה ב10% מן האומדן יקבל 35% ואילו מציע שהצעתו יקרה ב10% מן האומדן יקבל 15%. בכל מקרה אני לא פוסל שיטת הערכה אחרות.
לגבי עניין משך העסקת העובדים: גם כאן אפשר לקובע את נקודת האמצע למשל: 3 שנים, וכך מי שממוצע זמן העסקה שלו יהיה 6 שנים יקבל 30%, ומי שהממוצע הוא 9 חודשים יקבל 0%.
לגבי עניין העסקה לא פוגענית: אפשר ליצור בסיס נתונים בו יחויבו כל הרשויות המקומיות לפרסום דוחות שנתיים לגבי העסקת עובדים של הקבלן. דוח שלילי ב5 שנים האחרונות יורד אחוז מתוך 20% כך גם פסק דין שלילי.

בסך הכול תחרות הינה דבר חיובי וכמו שנאמר כאן במצב של פיצול בין הרשויות המקומיות יש יתרון לקבלני משנה, הבעיה היחידה שלדעתי דורשת תיקון הינה שיפור שיטת המכרזים שכיום בכל הנוגע למכרזים עתירי עבודה נותנים יתרון למעסיקים מנצלים, ולמעשה אין לועדות מכרזים ברשויות מקומיות שם יכולת לתת יתרון למעסיקים לא מנצלים.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה