צריך חוק נגד מחוקקים מגלומניים – קסדות אופניים

04 לאוגוסט 2007   מאת:

הסיפור הזה של חוק הקסדות, מעבר לעניין עצמו שהוא די טיפשי, מגלם עניין עקרוני על הקשר בין המחוקק לבין האזרח. עולה השאלה מהו החופש של שיקול הדעת של אזרחים לגבי בריאותם? האם אפשר להגביל את שיקול הדעת הזה? ואם כן באלו מקרים? 

חוק הקסדות הוא דוגמא נהדרת איך המחוקק נכנס "לתחתונים" של האזרח, המחוקק אומר כאן בעצם אתה אזרח טיפש אני כמחוקק יודע יותר טוב ממך מה "טוב" לך, ואני לא אתן לך שום שיקול דעת.
לביטול שיקול הדעת של האזרח לגבי בריאותו יש מסר כפל, מסר של נחיתות שיקול דעתו על פני שיקול הדעת של הרשות ומנגד יש מסר של הסרת האחריות מן האזרח על מעשיו, "אני שמיתי קסדה לא אמרו לי שצירך לרכב בזהירות", ולכן אם הקסדה לא הצילה אותי אז הממשלה אשמה.

מדובר בחוק טיפשי, מגלומני וגורף, בעולם רק ב3 מדינות קיים חוק קסדות גורף כמו החוק החדש, אוסטרליה, ניו-זילנד ודרום אפריקה. במדינות אירופה שבה תרבות האופניים משגשת בשנים האחרונות אין חוק כזה, באוסטרליה למשל התגלה שמספר הרוכבים ירד ב40% לאחר חקיקת החוק. האבסורד בכל הסיפור שמחקרים שנעשו באוסטרליה לא הראו שום ירידה במספר ההרוגים לאחר חקיקת החוק. מחקרים אחרים שנעשו בעולם לגבי בטיחות רוכבים מוכחים כי הגרום המשפיע ביותר על בטיחות הרוכבים הוא מספרם, ככול שיש יותר רוכבים יש פחות הרוגים.
  
אבל למה לעצור עם חוק הקסדות? למה לא לחייב רוכבי אופניים לרכב רק על אופניים עם בלמים תקנים(רצוי מסוג דיסק)? למה לא לחייב את הרוכב ללבוש בגד מחזיר אור? או לשים וינקרים?
אם כבר אביזרי בטיחות לטובת הרוכב, למה לא לחייב אותו להעביר את האופניים טסט שנתי, שבו יבדקו כל אביזרי הבטיחות? ואולי גם לחייב ברישיון רכיבה? הרי לא יתכן שירכבו ברחוב ישראל רוכב אופניים לא מיומנים שיפגעו בעצמם.

יקפצו אנשים ויגידו, אבל במכוניות יש חובה לחוגר חגורה, גם זה דרקוני?
ההבדל לטעמי שנהיגה ברכב מנועי היא פריבילגיה, שדורשת יכולות נלמדות על כלי שיכול לגרום נזק קשה לשאר משתמשי הדרך אם נוהגים בו ללא מיומנות. פריבילגיה זו כמובן מותנית ברישיון, ולכן יש היגון בהתקנת תקנות למען המשך השימוש בפריבילגיה לנהוג ברכב מנועי.

יקפצו אחרים ויגידו זה לטובת הרוכבים?
יפה שהכנסת דאוגת לבריאות הרוכבים, אבל למה להסתפק רק בקסדות? אולי השוטר צריך לבדוק את הבלמים של האופניים? גם זה עניין בטיחותי. ואם כבר בריאות למה לא להפסיק את נסיעת הרכבים המזהמים בעיר? גם הם פוגעים בבריאות הרוכבים. ומה עם המדרכות העקומות ושאר המכשולים? שגם הם יכול לפגוע בבריאות הרוכבים. ואם באמת רוצים לדואג לבריאות הרכובים למה לא לאסור בכלל נסיעה של מכוניות הרי הן הקוטלות מספר אחד של רוכבי אופניים, ושום קסדה אופניים לא תמנע פגיעה קשה בתאונה עם מכונית.

יש לזכור שעם הטיעון דאגה לבריאות האזרחים אפשר ללכת רחוק מאוד, ולהגיע למחוזות שנצטער על שהגיענו אליהם. למשל מחר רופאים יאמרו שזה טוב לבריאות לקחת כל בוקר ויטמין C,B וZ למה שלא יחייבו בחוק את כל האזרחים לקחת אותם? ומי שלא יעשה זאת יקבל קנס. ולמה לא לחייב בחוק חולה לקחת את התרופות שהרופא רשם לו? הרי זה לבריאותו מה רע בזה?

מה שרע בזה שמדינה חופשית ודמוקרטית דוחפת את האף למקומות שהיא לא צריכה, הופכת למדינת צבא, שבה אזרחים הופכים לחיילים חסרי שיקול דעת, ששגרת חייהם מתנהלת לפי פקודות.
רבים מאזרחי ישראל היו בצבא, ויודעים את המשמעות של שלילת שיקול הדעת בדברים הבסיסיים ביותר כמו מה ללבוש מתי להתגלח או איך להסתפר, אנו מקבלים את המשמעת הצבאית כהכרח למען הפעל כוח יעילה במקרה הצורך. אבל למה להפוך את כל שיגרת יומנו האזרחית לשגרה צבאית?

לאופניים וכלים גלגליים דומים אין צורך ברישיון(היום) ואדם יכול להשתמש בהם כרצונו לרכב בחוף ים, בפארק, על המדרכה ועל בכביש. אפשר וצריך להשאיר לאזרח את שיקול הדעת אם הוא רוצה לחבוש קסדה ובאיזה מקרה. לא צריך להרוג את ההנאה ברכיבה על האופניים ע"י חוקים ותקנות טיפשיים שלא יהיה אפשר לאכוף ורק יגרמו לאנשים להרגיש שהם עבריינים בלא עוול בכפם.

אני תוהה האם אולי באמת הגיע הזמן לחוקק חוק נגד מחוקקים מגלומנים ותאווי פרסום, שמחוקקים חוקים מיותרים שרק מגברים את המיאוס של האזרחים מן הכנסת.

לחתימה על העצומה שלנו לחצו כאן…

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (4 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

9 תגובות ל-“צריך חוק נגד מחוקקים מגלומניים – קסדות אופניים”

  1. מאת רוני:

    צודק צודק צודק אתה! וזה כ"כ מכעיס! מקווה מאוד שנצליח לבטל את החוק הדבילי הזה ושאני לא אצטרך למצוא את עצמי רוכבת בחשש פן פקח יתן לי דו"ח. במקום לעשוק את אלה שאין להם כסף לרכב או לביטוח על טוסטוס (שיקר יותר מהכלי עצמו במקרים רבים) שיתקנו את המדרכות והכבישים הנוראים עם כל החורים והבורות ויעודדו נסיעה בטוחה ומהנה על אופניים בלי אילוצים מונפצים של ח"כים משועממים!

  2. מאת אשר:

    ראשית, אעיד על עצמי שאני מדווש מידי יום ברחבי העיר לכל סידור אפשרי, במהירות שאינה עולה על 10 קמ"ש. ואני עושה זאת משהו כמו 40 שנה…
    שנית, איך יכול היה המחוקק הישראלי המפואר להתעלם מהמצב במדינות אחרות שבהן רוכבים "קצת" יותר מאשר אצלינו, ושם משום מה בחרו שלא לחייב בחוק את חבישת הקסדה? וזאת בדיוק מן הטעמים שהעלו הירוקים, אותם הוא פסל בטענה שיש לו מחקרים שמורים אחרת. מה, אומות גדולות ומפותחות מאיתנו (אנגליה, גרמניה, צרפת, איטליה) אינן יודעות את מה שהמחוקק הישראלי יודע? ובכלל, נכנסתי לאתר הכנסת וקראתי את הדיון השיטחי שהתקיים בעניין… מה שהרשים את כולם שם היו עדויות הרופאים. ברור שאם אדם נופל על הראש הקסדה עוזרת, אבל אף אחד לא בדק שם באמת את הטענה שחיוב החבישה בחוק יוריד את מספר הרוכבים. לתחושת הבטן של המחוקק יש כנראה משקל רב יותר ממחקרים ועדויות אמיתיות מהשטח. לדעתו "מספר הרוכבים לא רק שלא ירד, הוא אפילו יעלה!". ח"כ ארדן לא נתן לאף אחד לבלבל אותו עם העובדות…
    וכך, מחוק שהציע אירגון בטרם שנועד במקור לשמור על הילדים הפך החוק לחוק המחייב חבישה לכולם (תחי הדוגמא האישית!! – משום מה כשעיקרון הדוגמא האישית מגיע לכנסת הוא נעלם ואיננו…), ובסופו של דבר הרי לא ניתן לאכוף אותו ממש על ילדים (וגם המחוקק עצמו הצהיר שלא יערכו מרדפים אחרי ילדים ובכלל שוטר לא ייגש לילד שאין לידו מבוגר), ובסופו של דבר הוא יאכף על המבוגרים בלבד…
    כאן, אצלינו, קיימת קרקע אידאולוגית נוחה להטלת כל האחריות על האזרח הקטן ונסיגה שיטתית של המדינה ממחויבויותיה לציבור. כך, במקום לקדם תשתיות ראויות לאופניים, מעדיפים להטיל עוד עול על הציבור.
    ובשלוש מילים – חוק מטופש ומיותר.

  3. מאת דרור עזרא:

    אשר ורוני תודה לכם על גיבוי.

    תודה,
    דרור

  4. מאת יונתן:

    כמובן שיבואני קסדות כבר עולים על הגל….

     

  5. מאת שגיא:

    דרור, אתה צודק לחלוטין. חתמתי – אך לא אכחיש שאינני אופטימי לגבי סיכויי ההצלחה של העצומה – ממתי חברי הכנסת טורחים להקשיב לציבור? עם זאת, אני תקווה שהיא לפחות תעורר עניין תקשורתי, ואולי תגרור דיון בנושא חרויות הפרט וחקיקה מיותרת.

    דרך אגב, סיקרתי את נושא חוק הקסדה לפני כ-4 חודשים באתר שלי – הפוסט מכיל לא מעט חומר רלוונטי, ואתם כמובן מוזמנים:
    http://www.nishbar.co.il/wordpress/?p=3

  6. מאת דרור עזרא:

    יונתן, תודה על הלינק.

    שגיא, תתפלא אם הציבור משמיע את דעתו לפעמיים מקבלי החלטות כן מקשבים בכל אסור להכינע לפני שמתחיל מאבק.
    אני מאמין שננצח כי אנחנו צודקים..

    תודה,
    דרור

  7. מאת זאב ערבות:

    מדוע אתם שותקים ולא מארגנים מחאה אגרסיבית נגד האידיוט (ארדן) שקלקל לנו את ההנאה ? מדוע צריך לשתוק למטומטם הזה שהעביר חוק שאיש לא זקוק לו ?

  8. מאת חדשות מפלגת הירוקים » ארכיון » יוסי מלמן מביא לנו בראש עם הקסדה שלו:

    […] שמץ של הוכחה שזה לא כך, ומאמרך רק מחזק טענה זו. רק אציין שאני רואה הבדל מהותי בין חיוב בקסדה על אופנוע שהינו כלי תחת […]

  9. מאת חדשות מפלגת הירוקים » ארכיון » מפלצת ירוקה יורקת אש:

    […] המתפתחת. הסיבה העיקרית לאווילותו של החוק היא התפיסה שהמחוקק יכול וצריך להחליף את שיקול הדעת של הפרט, בשאלה איך הוא צריך […]

לכתוב תגובה