תקציר תולדות האוליגרכיה הישראלית – מחווה לשלמה מעוז

20 לינואר 2012   מאת:

סיפור שלמה מעוז הוא סיבה טובה לאופטימיות, פעם אנשים כמוהו לא היו מעיזים לומר דברים כאלו מפחד, ואם היו אומרים לא היו משדרים אותם, היום הדברים משודרים וזכו לתהודה מרשימה וגם לאהדה. אני לא אהבתי את הסגנון שלו אבל הוא צודק ברוב דבריו, הנה תיאור תמצתי של האוליגרכיה הישראלית(האשכנזית), מנקודת מבט שלי.

איך התפתחה האוליגרכיה
שורשי האוליגרכיה הישראלית הוא בתנועת השכלה, בניתוק של יהודים החל מהמאה ה19 מהקהילות המסורתיות. כתוצאה מכך קובצה גדולה של יהודים הרגישה תלושה הן מן המשפחות שלהם בקהילות היהודיות הדתיות, והן מן האוכלוסייה האירופית האנטישמית. במקביל אומצה אצל רבים מהם התפיסה הסוציאליסטית/מרקסיסטית.
חלק מיהודים אלו היגרו לארה"ב. חלק לישראל, בעליה השנייה והשלישית, בשל הקריבה האידיאולוגית, בשל העובדה שרבים הגיעו ללא משפחה התפתחה כאן קהילה מאוד הומוגנית/שבטית שבעצם סיפחה לעצמה את ארץ ישראל. זאת חרף העובדה שבישראל חיו מאוד שנים קהילות יהודיות שמוקרם בערים השונות במזרח התיכון(בגדד, חאלב, קהיר וכדומה) ואף מומנו על-ידם מאות שנים.

בקיצור, יכולת ארגון וגיוס כספים מעולה, להט אידיאולוגי, ונסיבות שלטוניות מיוחדות הפכו את הקבוצה הזו אשכנזית-חילונית-סוציאליסטית לקבוצה הגמונית בקרב היהודים בארץ ישראל המנדטורית.
עם סיום מלחמת העולם השנייה, התברר כי אלו שברחו מאירופה והגיעו לישראל עשו צעד נכון ולמעשה הצילו את חייהם, וכך אותה קהילה יהודית(בישראל) שפעם הייתה נחותה לעומת הקהילות באירופה הפכה לקהילה מובילה בכל העם היהודי במערב. כך נולד האוליגרכיה הישראלית.
לפני שמדברים על המזרחיים, צריך להזכיר שבשנות ה50 הייתה התנשאות גם כלפי ניצולי השואה מצד אותם "צברים", למשל בכינוי הגנאי הנפוץ "סבונים" שמראה על הדרך בה נתפס "הגלות" באירופה.

האוליגרכיה לאחר הקמת המדינה
עם גלי העלייה הגדולים בשנות ה50, היו שתי קבוצות גדולות שהגיעו לכאן, העולים ממדינות ערב, והעולים מאירופה, והאוליגרכיה הישראלית הפכה למיעוט.
בשל הקרבה המשפחתית והתרבותית הסתפחו העולים מאירופה וצאצאים באופן הדרגתי לאוליגרכיה  (נישואים, לימוד באוניברסיטאות וכדומה).

כלפי העולים ממדינות ערב הופעלו אמצעי "דיכוי" מתחכמים להלן:

  • דיכוי תרבותי – התרבות הערבית/המזרחית היא נחותה וצריך למחוק אותה, שידורים ברדיו וטלוויזיה רק כנישה, אי-אזכור בספרי היסטוריה, חשיפה שלילית בתקשורת, ובוז למסורתיות.
  • דיכוי בחינוך – נמנע מרוב יוצא מדינות ערב להגיע לתיכונים עיוניים, ולאוניברסיטאות. לדוגמא הדודים שלי שהגיעו מעירק מעבר לגיל תיכון באו עם תואר אקדמי, אבל אף אחד מאלו שלמדו כאן לא קיבל תואר אקדמי. רק אציין שדוד של אימא שלי(אברהם תווינה) היה מעין "שר החינוך" של הקהילה היהודית בבגדד. קשה לי להאמין שרוחות הים התיכון גרמו לטמטום בקרב יוצאי מדינות ערב, לכן אני מניח שהיית אפליה בחינוך.
  • דיכוי במגורים– הקמת שכונות וערים שאליהם נותבו בני עדות המזרח באופן שרירותי כדי להיות פועלים "שוחרים" של מפעלים גדולים ושל החקלאות בקיבוצים ובמושבים.
  • דיכוי בתעסוקה – מניעת השכלה אקדמית גרמה לחסימה בקבלת תפקידים, הקמת מפעלים ואזורי תעסוקה בישובי שקושרים לאוליגרכיה(קיבוצים ומושבים) ע"ח "ערי פיתוח", הממסד ההסתדרותי קבע באופן שרירותי ושבטי מקומות תעסוקה כמעט בכל המשק.

אציין כי העולים מעירק "אומצו" ע"י האוליגרכיה מכמה סיבות, הם באו מרקע של המשטר הבריטי, ברובם היו עירוניים ולא היו דתיים ולכן השתלבו טוב בדרגים הנמוכים של הפקידות בארץ. אגב, הסתפחות לאוליגרכיה הייתה מותנה במחיקת סממנים של זהות מזרחית, כמו שם משפחה. אי-שינוי שם המשפחה נתפס לא פעם כהתרסה נגד האוליגרכיה ואנשים היו נפגעים, ולדעתי עד היום יש יחס שונה בשל סיבה זו.

המהפך
עד שנת 1973 החלוקה בין האוליגרכיה ולשאר האוכלוסייה הייתה ברורה, למרות שכאמור מבחינה מספרית האוליגרכיה הייתה מיעוט. ב1973 הייתה מלחמת יום כיפור שרבים מההורגים היו מזרחיים, והנהגה(האוליגרכיה) נתפסה כמנותקת וכושלת. בעצם חל מהפך תפסתי מן הזמן הזה, המזרחיים "קנו" בדם את זכותם במדינה, והדיכוי נתפס כעיוות ושקר.

מכאן החלה תהליך של 20 שנים שהאוליגרכיה נשחקה  מרוב "נכסיה" להלן תקציר של הדברים הבלוטים:

  1. הפסד השלטון – המהפך השלטוני של 77
  2. הפסד השליטה בתעסוקה
    1. מהפכת ההיי-טק בשנות ה80 וה90 (בלי כוונה, המזרחיים קיבלו עמדות מפתח בתחום בזכות הלימודים המקצועיים)
    2. הנפילה של ההסתדרות
  3. הפסד אידיאולוגי
    1. הנפילה הפיננסית של הקיבוצים ומשבר בעקבותיו
    2. התפרקות הקומוניזם וברה"מ
  4. הפסד דמוגרפי – העלייה מברה"מ שלמרות שרובם אשכנזים לא השתייכו לאוליגרכיה, והתנתקות מן הציבור הדתי האשכנזי.
  5. הפסד המונופול בחינוך – הקמת המכללות והצלחה של בוגרי התיכונים המקצועיים
  6. הפסד המונופול על התקשורת – פתיחת התחרות בשוק התקשורת האלקטרונית והאינטרנט.
  7. הפסד המונופול על כוחות הביטחון – בעצם "האליטה" של המזרחיים אשר נחסמה דרכם בכל שאר התחומים הגיעו לעמדות מפתח דווקא בכוחות הביטחון.

האוליגרכיה היום
בשנים האחרונות האוליגרכיה קצת שינתה את פניה המאופיין האתני/שבטי נשאר ברובו (יוצאי אירופה וצאצאים מקום המדינה ועד שנות ה70) אבל אופן הפעולה השתנה. מזרחיים עדיין המשיכו להיות מודרים מן האוליגרכיה למרות שמידי פעם מקבלים מזרחיים תפקידים ששייכים לאוליגרכיה, אבל בלי שתהיה  יכולות להביא לסיום הדומיננטיות לתחומים שבשליטתה ובעצם אותם מזרחיים משרתים את האוליגרכיה הן כעלה תאנה והן בשירות שהם נתונים להמשך ההגמוניה שלה. וכמובן מי שלא הולך בתלם כמו ירון זליכה ואחרים נבעטים.

כאמור הייתה שחקיה מהירה בשליטה של האוליגרכיה הביא לכך שהיא נשארה עם כמה תחומים מרכזיים, והם:

  • הקרקעות
  • הפקידות הממשלתית הבכירה
  • אמצעי התקשורת המרכזיים
  • הפרקליטות
  • בית המשפט העליון

על מנת לשמור על ההגמוניה ולמנוע שחיקה נוספת, החלה האוליגרכיה בשימוש מסיבי ומעוות בתחומים שבשליטתה, וזה נעשה בשתי דרכים עיקריות: האחת, הפרטה וחלוקות משאבי המדינה לאנשי מפתח באוליגרכיה בעיקר הקרקעות, באמצעות ממ"י, ובאמצעות הפקידות הממשלתית. והשנייה הוא סילוק ברוטאלי של אנשי ציבור(גם אשכנזים) שנתפסו כאיום על תחומי השליטה של האוליגרכיה.
רק אציין כי ישנו פלג מסיום באוליגרכיה שמנסה להחזיר את הגמוניה לידיו גם ע"י פעילות בעולם נגד ישראל, והפיכתה למדינה מצורעת. העסקנים הללו ממונים היטב, ולצערי חלקם נמצאים במה שנקרא ארגוני הסביבה.

אדגיש עד אשר נכנסתי לפעילות ציבורית ופוליטית, לא הרגשתי כמעט שום קיפוח מכוון אישית אליי בשל העדה שאני משתייך אליה. להפך, בבתי הספר קיבלתי יחס סלחני במיוחד, למרות שלחלוטין לא התאמתי לתבנית לפס היצור של מערכת החינוך. גם בתחום המקצועי לא הרגשתי אף פעם אפליה ברורה, ולמרות שלא הייתה לי שום השכלה פורמאלית עבדתי בפיתוח תוכנה בחברות מובילות וקיבלתי שכר יפה, אבל מן הרגע שנכנסתי לתחום הציבורי התחלתי להרגיש ואחר-כך גם להבין שיש כאן משהו משובש (בעיקר מן הרגע שהתחליתי לפועל בנושא קרקעות הקיבוצים והמושבים).

למשל, מצד רבים מן העסקנים בארגוני הסביבה הרגשתי כתף קרה, חוסר רצון לסייע לפעילותי ולפעמים אפילו עוינות. ראיתי אישית איך חופים וקרקעות נגזלות ע"י הקיבוצים בחסות הרשויות, ראיתי אישית איך שוב ושוב בתי המשפט פוסקים לטובת אותם קיבוצים וגורמים אשר משתייכים לאוליגרכיה. חוותי אישית כיסוי מעוות של התקשורת. חוויתי אישית איך מערכת אכיפת החוק סוגרת תיקים לעבריינים אשר קשורים לאוליגרכיה והכי חמור איך צדים אנשים אשר נחשבים ליריבים ישירים לגורמים מתוך האוליגרכיה ומסלקים אותם מן המערכת הן ע"י התקשורת והן ע"י מערכת אכיפת החוק.

האוליגרכיה לאן?
אתן רק דוגמא אחת , יש בישראל ביטאון לאוליגרכיה שמו "ידיעות אחרונות", לפני שנתיים כאשר הבינו בידיעות ש"ישראל היום" מאיים על הגמוניה שלהם, הם יזמו שני חוקים אנטי דמוקרטיים האחד נגד חלוקת עיתונים בחינם והשני נגד בעלות זרה של עיתון. רק לפני חודשיים אותו גוף תקשורת לא התבייש וכינה את התיקון לחוק לשון הרע כחוק ההשתקה.(שימו לב לעמדה של דב חנין לגביהם) הנה לכם חוקים שנועדו לפוגע בחופש הביטוי של יריבי האוליגרכיה הם כמובן "לגיטימיים" ואלו שנועדו להגן על אנשים פרטיים מן הבריונות התקשורתית הם אנטי חופש הביטוי. רק אציין שגם ערוץ 2 משמש שופר של האוליגרכיה והסיקור החדשותי שם מוטה באופן מובהק וכתבתי על זה בעבר.

לא אלאה בדברים שחוותי, על חלקם כתבתי בבלוג שלי על השאר אולי אכתוב בעתיד אבל הנקודה היא כי הגמוניה של אוליגרכיה שחלק קוראים לה "מדינת ת"א" נחלשת ונחשלת, כאשר אין לאף אחד מונופול על מקורות המידע, וכאשר שוב ושוב בצעד נואש האוליגרכיה שולחת אנשים כמו יאיר לפיד לפוליטיקה במטרה להציל איזה שביב בהגמוניה המתפוררת אפשר להיות אופטימיים.

משפט לגבי ש"ס, ש"ס פשוט ניזונה מן הדיכוי של מזרחים הלא חרדים, ולכן יש שיתוף פעולה ואפילו זהות אינטרסים עם האוליגרכיה. למי שתוהה כיצד ב25 האחרונות שש"ס שותפה לשלטון לא הוכנסו למערכת החינוך תכנים שקשורים ליהדות המזרח? לדעתי הסיבה כפולה, אחת שהמזרחים לא ידעו כי המסורות האמיתית שלהם הייתה מתונה ולא חרדית פנאטית. והשנייה, הדיכוי התרבותי הוא הדלק שמושך הן מצביעים והן אנשים למערכת הדתית. בקיצור ש"ס היא לא הפתרון אלא הבעיה של המזרחיים.

ולא, אני לא חושב שיש כאן קונספירציה אלא נורמה מעוותת של המדינה זה "אנחנו" ואנחנו זה המדינה, מזה נגזרות אמירות כמו "גנבו לנו את המדינה", הנורמה הזו גורמת לאנשים טובים כאינדיבידואלים לפועל בצורה פטרוניסטית, מפלה ואף מושחת, מתוך תחושה שהם "מצילים" את המדינה מידי חבורת ברברים נחותה.

לסיום, אני לא חושב שיש כאן גזענות מאף צד, יש כאן בהחלט שבטיות שלעצמה אינה דבר פסול והינה הבסיס להתפתחות האנשות, מה שכן פסול זה העיוותים והעוולות שגורמים "השבטים" כדי לזכות ביתרון. זה כמו שתי קבוצות כדורגל משחקות בניהן ואחת תקבע מי יהיו השפוטים, וגם תשים אבקת גירוד בתחתונים של הקבוצה היריבה וכך תזכה ליתרון.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה