האם ישראל באמת זקוקה למכונית חשמלית? מחווה לשי אגסי

29 לאוקטובר 2007   מאת:

באמת שאין לי כלום נגד שי אגסי, אני אפילו מאוד מעריך אותו אבל היום הוא הצליח להרגיז אותי.
בחודשים האחרונים אני מביט על הניסיון של אגסי, לרכב על החמור החשמלי ולהרגיש שהוא המשיח הירוק של עם ישראל ואני תמהה, האם באמת המזור התחברותי של ישראל הוא מכונית חשמלית?

ראשית, אני אבהיר מכונית חשמלית אינה רכב ירוק או נקי, אכן מכונית חשמלית מזהמת פחות מאשר מוכנית רגילה, אבל היא בעייתית מהרבה הביטים אחרים.
הבעיה של המכונית החשמלית שזו אותה הגברת בשינוי אדרת. שימוש במנוע חשמלי לא יבטל את החסרונות הרבים של למכוניות וחסרונות אלו בולטים במיוחד במדינה קטנה וצפופה כמו ישראל.

מכונית חשמלית כמו אוחתה שנעה על בנזין, צורכת כבישים שפוגעים בשטחים פתוחים, דורשת מקומות חניה שגם באים על חשבון שטחים פתוחים, ואם מדובר בחניונים תת קרקעיים אזי מיקר מאוד את עלות הבניה.
גם החשמל היום בישראל אינו אנרגיה ירוקה, 99.9% מן החשמל שמיוצר בישראל מזהם את האוויר בדרגות שונות של זיהום. כלומר כל נסיעה במכונית חשמלית בעקיפין גורמת לזיהום אוויר, אם כי מופחת.

אולי הבעיה הבסיסית של המוכנית היא בזבוז אנרגיה, מכונית היא כלי בזבזני מאוד ולא כל-כך משנה מה סוג המנוע שלה. המסה של מכונית ממוצעת גדולה פי 15 ממסה של אדם ממוצע, כלומר רוב האנרגיה של המוכנית מתבזבז על הנעה של המכלולים שלה עצמה ורק חלק קטן משמש למטרה האמתית שלה להביא אדם ממקום למקום.
מכונית חשמלית היא בהחלט עדיפה על מוכנית רגילה מהיבט של זיהום אוויר, אבל מהרבה היבטים אחרים מכונית חשמלית היא בדיוק כמו מוכנית רגילה. היא גורמת כמו אחותה לגודש בכבישים, עבורה צריך לבנות עוד כבישים על חשבון שטחים פתוחים, ועוד חניונים בזבזנים בשטחים עירוניים.
וזה בלי לדבר על הנזק הסביבתי שנגרם ביצור המכונית החשמלית והחומרים ממנה מורכבת,  ונזק הסביבתי מפירוק מכונית אלו.

הבעיה תחבורתית של ישראל היא שימוש יתר במכונית הפרטית, ושימוש מפוחת מאוד בתחבורה ציבורית, דו גלגלית ואלטרנטיבית.
צריך להסתכל במראה ולומר את האמת ישראל התמכרה לשימוש במכונית הפרטית, ועניין הליסינג הוכיח לכולם עד כמה. להחליף מכונית רגילה במכונית חשמלית זה כמו שמעשן מכור מחליף את הסיגריות הרגילות שלו לסגירות לייט.

מה שישראל זקוקה לו הוא שיפור דרמתי במערכות הסעת המונים, ואולי האלמנט היותר חשוב הוא תכנון עירוני נכון.
בקליפת אגוז, תכנון כזה שייתר את הצורך בשימוש במוכנית, כלומר אזורי מגורים מצופפים, לאו דווקא מגדלים, יהיו בסמוך ובמרחק הליכה לאזורי התעסוקה ולכל הפונקציות העירוניות האחרות.
יש לזכור, לשכונות מצופפות קל יותר וכלכלי יותר לתת שירותי מערכת הסעת המונים יעילה ומקיפה.

שמעתי היום את שי אגסי מתבטא עם שותפו החדש ואני לא יכול להתעלם. עידן עופר עצמו והמיזמים הרבים של משפחתו אחראיים לכמה מן העוולות הסביבתיות וחברתיות הגדולות של ישראל, כמו בתי הזיקוק, רותם אמפרט, תרכובות ברום ומפעלי ים המלח. הבית שבו גר עידן עופר בישוב ארסוף על החוף בצמוד לשמורת טבע מהווה אף הוא עוול סביבתי זועק.
גם האורקל הירוק של אגסי, שמעון פרס, רחוק מאוד מלהיות ירוק, שמעון פרס כמו שמעון פרס תמיד ילבש את השמלה הכי "סקסית" בשוק כדי לזכות באהדת הקהל. ומה לעשות ירוק היום זה הכי סקסי, הבעיה עם פרס היא, שהפירוש שלו למילה "ירוק" רחוקה מלהיות ירוקה, ואני מתכוון לפרויקטים מזיקים כמו תעלת הימים והקמת ישובים חדשים מיותרים בנגב ובגליל.

שי אגסי נראה לי בחור חיובי ביותר, רק נראה לי שלא למד לעמוק את הבעיות התחבורתיות של ישראל. קידום המכונית החשמלית היא בהחלטת דבר חיובי, אבל אסור לתלות בה תקוות שהיא תביא מזור למערכת התחבורה של ישראל, מדינת ישראל צריכה להשקיעה את כספי הציבור ביוזמות שיובילו לשינוי אמיתי בתרבות התחבורה של ישראל, ולא ביזומות שיביאו לשינוי שולי כמו זו של אגסי.

ואבהיר, אני בעד מכונית חשמלית ואהיה שמח אם היא תחליף את אחותה המונעת בבנזין. אבל אני לא חושב שיש בה בשורה לישראל ולא לעולם, היא מהווה שיפור מזערי לכמה פקטורים סביבתיים ואת רוב האחרים היא לא משנה.   

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (5 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

3 תגובות ל-“האם ישראל באמת זקוקה למכונית חשמלית? מחווה לשי אגסי”

  1. מאת מכונית חשמלית מול מורה "מטורפת":

    […]  http://www.green-party.co.il/news/?p=2618 […]

  2. מאת לבהר:

    יתרונות רבים למכונית החשמלית, אך לפני הכל לדעתי צריך לזכור כמה נקודות שחלקן הועלו בכתבה: 1- גם אם יוחלפו כל המכוניות העכשיויות למכוניות חשמליות בעיות התחבורה (חנייה, צפיפות, תאונות), ישארו בעינן, כי הן לא פונקציה של סוג המנוע. 2- להתחיל בייצור מכוניות חשמליות זה להעמיד העגלה לפני הסוס – קודם צריך תשתית להספקת חשמל זול, אחרת החיסכון באנרגיה יהיה פחות מההוצאות להמרת משק הרכב. 3- לאן יילכו 1.700.000 כלי רכב קיימים ומה יעשו כל האנשים שמתפרנסים מענף הרכב הזה? 4- אם זה היה כה פשוט הרכב החשמלי היה מזמן
    נפוץ בעולם, בעיקר בארצות כמו יפן ואירופה- ענייות באנרגיה אך עשירות בטכנולוגיה.
    כנראה שהפתרון יהיה מאד הדרגתי וגלובאלי, לא רק בארץ אחת.

  3. מאת עופר:

    ח'ברה, בתור ירוק בנשמתי אני חייב לצאת דווקא נגד הירוקים בוויכוח הזה. נדמה לפעמים כי הירוקים נלחמים בעוורון בכל מה שזז. כולם מסכימים שבמידה זו או אחרת מכונית חשמלית טובה לסביבה מאחותה ממונעת הבנזין. אז יאללה – מספיק לחלום על עולם אוטופי – בואו נתקדם שלב אחרי שלב. הפרוייקט של שי אגסי טוב לאנושות, וטוב ליהודים. כן, אני מסכים ששיפור התחבורה הציבורית (דרסטית) הוא צורך שלא יורד בכלל מהפרק, אך המכונית החשמלית היא פרוייקט מקביל שאינו גורע משום פרוייקט דרוש אחר, בין אם הוא קורה או לא.

לכתוב תגובה