התנגדות לכביש שינתק את עג'מי ביפו מן הים

29 לנובמבר 2012   מאת:

מפלגת הירוקים מתנגדת להקמת כביש בסמוך לחוף ביפו, כביש יחצה את שכונת המגורים עג׳מי יסכן את ילדיה ויהרוס את אופיה המיוחד.

להלן התנגדות של מכיאל רועה – חבר בהנהגת מפלגת הירוקים, אפשר להעתיק חלקים ממנה ולהשתמש בה להגשת התנגדות שלכם. צריך לצרף תצהיר של עו"ד

—————-
לכבוד הועדה המחוזית לתכנון ובניה-מחוז תל-אביב

דרך מנחם בגין 125

תל-אביב- יפו

הנדון: התנגדות לבקשה לשינוי תב"ע – תוכנית 2660 א בשכונת עג'מי ביפו.

ההתנגדות הינה עקרונית, ציבורית ואישית.

הנני מתגורר מזה 20 שנה בשכונה. כיהנתי 10 שנים כחבר מועצת העיר תל-אביב-יפו , כ- 9 שנים כחבר וועדת המשנה לתכנון ובנייה, מתוכם כ- 4 שנים כסגן ראש העירייה ויו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה.

בכל השנים הללו עסקתי בשיקום ופיתוח יפו. מכאן הידע וההבנה שרכשתי לתהליכים ולהשפעות המקומיות ולהרחבות של התוכנית 2660 א על עג'מי וסביבותיה.

כללי – התוכנית סותרת שני מרכיבי מדיניות של עיריית ת"א- יפו:

1 . את המדיניות התחבורתית המוצהרת של עיריית ת"א- יפו.

2 . השינוי המוצע מנוגד לעיקרי תוכנית 2660, התב"ע הראשית.

מצג חסר בוועדה המקומית:

– בפני וועדת המשנה לתכנון ובניה של הוועדה המקומית,( הוועדה שדנה בכביש ), לא הוצגו ספירות תנועה, בעג'מי בכלל וברחוב קדם בפרט. – אני יכול לקבוע בבירור, כי אם נתונים אלה היו מוצגים, התוכנית הייתה נפסלת ע"י חברי הוועדה.

– דרישת הוועדה המחוזית לתיקון ב- 2660, לא הכילה בתוכה הנחייה ליצירת כביש עובר ,דו- מסלולי, דרך שכונת מגורים. תוכנית 2660 א, היוצרת כביש, חורגת ממטרת התוכנית- קרי ביטול ההפקעות, במיוחד שלאור התוכנית המוצעת יש לבצע הפקעות הן בתוואי הכביש החדש והן ברחוב דודאים. בכך סותרת התוכנית את מטרתה.

– התיקון מוסיף זכויות בנייה למתחם, בכמות גדולה מהותית, ממה שאישרה התוכנית הראשית.

– עוקף קדם הינו כביש חדש ,המשנה משמעותית את מערך התנועה בתוך שכונת מגורים בעלת מאפיינים מיוחדים של עיר עתיקה, סמטאות ,בינוי ייחודי (עג'מי דומה לנווה- צדק) .

– כביש חדש שכזה דורש בהכרח תסקיר השפעה על הסביבה.

– נאמר כי התקיים הליך שיתוף משמעותי של תושבים וכי הוצגה בפני הציבור התוכנית 2660 א כבר בשלבים מוקדמים. הובהר כמובן, כי התוכנית התקבלה בהבנה ע"י הציבור.

מעיון בפרוטוקולים של המישלמה, מתברר כי מדובר במעט יותר מעשרה תושבים בישיבה הראשונה, לא כולל מקבלי שכר כמובן. בישיבה השנייה נכחו פחות מחמישה תושבים, שאינם מקבלי שכר.

לעומת זאת התקבלו בוועדה המחוזית והמקומית מאות רבות של התנגדויות חתומות בפני עורכי דין, ועצומה נגד התוכנית עליה חתומים קרוב לאלף שמות.

1. המדיניות התחבורתית של העירייה.

1.1- מדיניות עיריית תל-אביב-יפו , מעודדת את השימוש בתחבורה ציבורית וברכיבה על אופניים. מדיניות העירייה מעודדת צמצום כניסת רכב פרטי לעיר .(לבטח לשכונות מגורים מצומצמות תנועה כמו עג'מי).

1.2 – רוב הכבישים הפנימיים בעג'מי ,הינם כבישי סמטאות. התחבורה העוברת בהם – היא פנים שכונתית. (ההיקף הממוצע של הרכבים העוברים לא עולה על כמה עשרות מכוניות בשעה ובמהירות נמוכה).

1.3 – הכבישים הפנימיים, ריקים רוב רובו של היום. משמעות הדבר שאין צורך כלל בציר תנועה נוסף שרוחבו בין 17-15 מטרים. לצורך התנועה בשכונה.

1.4 – מבנה הכבישים הקיימים בעג'מי, מחייב תנועה במהירויות נמוכות.

1.5 – בין בית- הספר חסאן ערפה לשכונה, אין כביש המאפשר העברת תנועה, מדרום לצפון בשעת השיא של הבוקר .(נסיעה מבת ים לתל אביב) .

1.5.1 – שעות השיא של הבוקר, מקבילות לזמן ההגעה של הילדים לבית הספר. הכביש המתוכנן הדו- מסלולי, ברוחב דרך של 15-17 מטרים יאפשר ניקוז תנועה בין עירונית, "חרקאה" של מכוניות וסיכון חיי הילדים, אשר יחצו את הכביש בדרכם לבית הספר .

1.5.2 – בשעות אחה"צ עלול הכביש החדש לנקז את תנועה של אלפי כלי רכב, מצפון לדרום, של החוזרים מהעבודה מתל- אביב לבת-ים, תוך סיכון ילדים ואימהות בדרכם לפארק המדרון, שניבנה לאחרונה.(הפארק ניבנה במקום הר הזבל שחצץ שנים בין עג'מי והים).וכיום מהווה חלק משכונת המגורים ואינו נחתך ע"י כביש רחב ומסוכן.

1.6 – הכביש המוצע , מתייחס לאזור בעל ביקושים זעירים לתנועה עוברת. הכביש המוצע הינו דו מסלולי עם חניה משני צידי הכביש ומדרכות של 2.5 מטר רוחב! כביש שכזה אינו כביש פנימי בעג'מי, ואינו דומה לאף כביש אחר בשכונה ,לא דומה לכבישי האורך בעג'מי ולא דומה לכבישי הרוחב בעג'מי . לכן נשאלת השאלה- היכן המלכודת???

1.7 כנראה שמישהו החיה תוכנית היסטורית! תוכנית הסותרת את מדיניות העירייה .התוכנית מקודמת מכוח האינרציה בשלבים, כך ששלב אחד לא מסגיר את השלב השני. כיום תוכנית כזו היא בניגוד מוחלט למדיניות העירונית. מדוע מקודמת תוכנית שכזאת ? לאלוהים הפתרונים!

להל"ן התרגום לתוכנית הצנתור ביחס לעוקף קדם! (תוכנית היסטורית שאינה קיימת יותר):

תוכנית צנתור התנועה-בין בת-ים לתל אביב דרך עג'מי. התוכנית מעבירה תנועה מכביש יפת צפון, דרך הבעש"ט, רחוב קדם, ועוקף קדם, טאג'ר, רח' דרך הנמל, רחוב יהודה הימית, דרך בן צבי (לדרום ת"א).

ובמסלול מרגוזה, השעון, הרברט סמואל,(לשוק הכרמל וסביבותיו , לרח' הירקון וסביבותיו).

1.8 – חלקים שבוצעו ומתאימים לצנתור, יפת דרום (קיים כביש רחב) ,הבעש"ט 4 מסלולים,

טאג'ר (בוצע לאחרונה) רחוב הנמל(בוצע), יהודה הימית(שופץ-ומוכן)

בכדי ליצור ציר תנועה רחב ולנקז את רחוב יפת, נשאר לבצע את עוקף קדם- ועוד מספר חיבורים קטנים.

1.9 – מתכנני התוכנית, בשיחות בלתי פורמאליות ,הביעו דעתם וטענו שאין כל רע בסלילת כביש נוסף המוריד את עומס התנועה מיפת, דרך עג'מי (למרות שהוא חוצה שכונת מגורים, בעל תנועה מועטה). מתגובות המישלמה לתקשורת 2011 – ההתבטאות הייתה זהה וחד משמעית.

לסיכום נושא הכביש- דרך שרוחבה 17-15 מטרים, בתוך שכונת מגורים בעלת מאפייני רחוב הדומים לנווה צדק, במקום בו אין כמעט תנועה, תוך חשיפה של הציבור לתנועה עוברת של אלפי מכוניות מבת-ים ואליה- היא:

1 – בניגוד למדיניות העירייה

2 – פוגענית ואלימה למרקם השכונה.

3 – מסוכנת בעיקר לילדים החוצים לבית הספר ולפארק.

תוכנית 2660 א – מעודדת שימוש ברכב פרטי בכלל ובמיוחד של יוממים בשעות העומס, נוגדת את

מדיניות התחבורה של עיריית תל אביב המעודדת שימוש בתחבורה ציבורית, ומעדיפה אותו על פני השימוש ברכב פרטי.

2 . התוכנית מנוגדת לתוכנית הראשית 2660, מדיניות העירייה כלפי הקהילה המקומית.

2.1 – התוכנית סותרת את עקרונות התוכנית 2660 אשר עיקרם שיקום ופיתוח לטובת הקהילה המקומית, והתושבים החדשים המצטרפים אליה.

2.1.1 – התוכנית מייצרת גוש בניה משמעותי בקדמת עג'מי, חוצצת בין הקהילה הקיימת והפארק. אינה מתחשבת בעשרות המשפחות הקיימות במקום (רובם דיירים מוגנים על קרקע של המינהל).

2.1.2 – זכויות הבנייה העודפות, יגרמו למוטיבציה של המינהל הכפוף לחוק חובת המכרזים, למכור למרבה במחיר את הקרקע- על תושביה!

2.1.3 – בכך מסלקת התוכנית את הדיירים הקיימים לטובת שכונה חדשה עם מאפיינים כלכלים, בלתי משתלבים. (אף תושב מקומי לא יהודי ולא ערבי-לא יוכל להרשות לעצמו מגורים במקום, במיוחד לא הדיירים הקיימים).

2.1.4 – כלומר בין עג'מי לים, בצמוד לבית הספר ערבי שכונתי, בצמוד למסגד, תקום שכונה על טהרת מאפיינים כלכלים של אלפיון עליון.

2.1.5 – התוכנית הראשית אפשרה כ- 2000 מטר מרובע של בנייה במתחם, עם שצ"פים משמעותיים.

בין הבתים, התיקון משלש ומרבע את כמות הבנייה במתחם, ואת השצ"פים הופך לשפ"פים.

שטח הבנייה החדש כ 8,000 מטרים רבועים. (לכן הקטע המוצע חורג מהתכנון והעקרונות של התוכנית הראשית.)

2.2 – בתוכנית 2509 המצויה בצמידות ,מערבית לקדם וצפונית למסגד, זכויות הבנייה הם של 100%. התושבים כולם ערבים- ואף אחד לא נושל עד היום. לעומת זאת 150% בתוכנית 2660 א עם בונוסים עד 170% אין לכך אח ורע לאורך כל עג'מי.

2.3 – גובה הבנייה ושמירה על מרקם בנייה הוא ממאפייניה המרכזים של תב"ע 2600 , כלומר צריך לתכנן בניה מדורגת. אולם הבנייה בתוכנית 2660 א היא חומתית. הגובה יגיע עד כ- 15 מטר גובה ונקודת ה- 00 להתייחסות היא רח' קדם המקורי, הגבוה ממפלסי הקרקע לכיוון מערב.

לסיכום חלק זה:

התוכנית יוצרת דינאמיקה של סילוק התושבים הנוכחיים מבתיהם, לטובת אוכלוסייה חדשה עם מאפייני הון.

התוכנית מעוותת את האופי האורבאני של עג'מי, ומציבה בחזית לים ולפארק חומה גבוה ומנוכרת לשכונה הוותיקה. די לטעויות שנעשו ב 2660 ואין צורך להחמיר ב- 2660 א.

הפתרון:

1 . ביטול התוכנית כפי שהיא. יש לשקול ולקדם תוכנית לתיקון טעויות של 2660 כולה, לחילופין

בתוכנית החדשה- יש לבטל הפקעות לאורך קדם הקיים. (כפי שהנחתה המחוזית.)

לבנייה החדשה במערב קדם יש לאפשר זכויות לפי מגורים ב'.

להנחות את המתכננים ליצור רחובות משולבים לשרות הבתים הקיימים והחדשים, ללא תנועה עוברת. מימדיי המדרכות יותאמו למאפיינים ולאופייה של השכונה ,הדומים למאפיינים של נווה- צדק ועג'מי.

רחוב צפון דרום בתוך המתחם החדש, בין הבתים, יהיה לשרות המתחם בלבד ויהיה רחוב דו- סטרי וללא מוצא.

מכל הטעמים הללו מתבקשת הוועדה לקבל את ההתנגדות ולא לאשר את תוכנית 2660 א.

ובא לציון ועג'מי גואל.

חתימה

מיכאל רועה

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (1 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה