מה הקשר בין יום כיפור וסוכות לתוכניות הישרדות

17 לספטמבר 2015   מאת:

מסורות שבטיות הם נושא שמאוד מעניין אותי, העם היהודי בניגוד להרבה עמים אחרים שרד יותר מ3000 שנים, כאשר עמים רבים אחרים מאותה התקופה נמחקו, נעלמו או התמזגו בעמים אחרים.

אני באופן אישי מנסה בדרכי לשמור על המסורות של העם היהודי, בעיקר כי יש בכך אלמנט חזק של שייכות שבטית, וגם כיבוד של שרשרת הדורות שהייתה לפני. אבל בשנים האחרונות הגעתי למסקנה שלמסורת של צום יום כיפור והמסורת של סוכות יש רובד נסתר שאולי הוא המטרה האמתית מאחרי המסורות הללו והוא תרגול הישרדות בעת חירום.

בערוץ דיסקברי יש כמה תוכניות הישרדות בהם עוקבים אחרי אנשים בעלי מומחיות בהישרדות בניסיון לשרוד בכל מיני מקומות בעולם, בניגוד לתוכניות עם אותו שם בערוצים המסחריים בתוכניות האלו נדמה שמה שמוצג על המסך הוא שיקוף אמיתי של התמודדות של בני אדם במצבי הישרדות.

maxresdefault_

לא פעם שצפיתי בתוכניות הללו, חשתי הזדהות עם המשתתפים שנראו סובלים אחרי יום ללא שתית מים, ואמרתי לעצמי כך אני מרגיש לפעמים בשלהי צום יום כיפור. בנוסף כמעט כל המשתתפים בתוכניות האלו הדבר הראשון שהם עושים זה למצוא מקום לבנות מחסה, ולבנות מחסה. לא פעם המחסה הזה נראה דומה מאוד לסוכה.

אי אפשר להתעלם מן הדמיון למה שאנחנו עושים ביום כיפור ובסוכות למה שאותם מומחי הישרדות עושים בתוכניות הללו כדי לשרוד. זה כמובן הוביל אותי למסקנה שבפתח המאמר על כך שצום יום כיפור וסוכות הם בעצם תרגול הישרדות שהולבש עליו משמעות דתית כדי שיהפוך למסורות שבטיות שישמרו בצורה קפדנית.

לא צריך להסתכל רחוק כדי לראות כמה התרגול הזה קריטי להישרדות מספיק להסתכל על מה שעברו היזידים או שבטים אחרים באזורנו בשנה שעברה. במקרים כאלו המפתח ליכולת לשרוד היא היכולת הפיסית והמנטאלית לברוח במקרה חירום בלי מים, והיכולת להתמודד ולשרוד באזור טבע מרוחק מאזור הסכנה ימים רבים, דומה מאוד למה שאנחנו עושים בצום יום כיפור וסוכות.

החשיבות של צום יום כיפור הוא לא מסתכמת רק בתרגול פיסי ומנטאלי אלא גם בידע מי מבני המשפחה/השבט אין את היכולת לעמוד באתגר הזה ולטפל בו בהתאם במקרה חירום, בכך לשמור על המרקם החברתי אחרי אותו מקרה חירום.
גם לסוכות יש משמעות מעבר לתרגול של בניית מחסה, למעשה מדובר בתרגול קריטי בהכרת הסביבה וצבירת ידע מה המקומות המועדפים לבניית מחסה, לידע הזה יש חשיבות אדירה במקרה חירום, ובהחלט יכול לעשות את ההבדל בין חיים ומוות.

גם הלבשת המשמעות הדתית לתרגולים הללו הייתה חשיבות, ראשית כדי להבטיח שהתרגול הזה יתבצע בצורה קפדנית (אנחנו רואים איך נראה תרגיל העורף בימינו ) ולא פחות חשוב למנוע משבטים אחרים להעתיק אותם או לעורר חשדם.

לא סתם העם היהודי שרד אלפי שנים, היכולת להסיק מסקנות של מקרי עבר, לתרגם אותם לתוכניות ולמעשים, אכיפתם בצורה נרחבת על בני השבט וההנדסה החברתית שסבבה את כל אלו הם מעלות שיכולות לכפר על טעיות של מנהיגים ונסיבות קשות במיוחד ולאפשר את הישרדות השבט.

לפעמים נדמה שאנחנו בזמן שכל המסורות הללו מלפני אלפי שנים הן ארכאיות ובלתי נחוצות, מעבר לעבודה שיש בהן היגיון ונחיצות יש במסורות רבות של העם היהודי חשיבות שבטית, ואני מאמין ששבטיות היא אחת התכונות הבסיסיות של חברה אנושית.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה