ראש ממשלה הולך לאיבוד דרך מרפסת

08 ליולי 2009   מאת:

לפני ימים אחדים נאם ראש הממשלה בנימין נתניהו נאום בו המשיל את בעיות הבירוקרטיה בישראל בתחום התכנון לעניין "סגירת המרפסת".
כששמעתי את הדברים הללו תהיתי האם באמת נתניהו מאמין שהליכי בזק בתחום התכנון הם, הם שיביאו לשגשג הכלכלה? האם "משה מנהריה" שמעלה בלילה במוחו רעיון לסגור את המרפסת, בבוקר מקבל היתר, ובערב כבר מתחיל לבנות הוא שיביא מזור לכלכלה הישראלית?
כאשר באים לטפל בבעיה חשוב לחקור ולהבין מה היא באמת הבעיה, בישראל כמו בישראל נהוג לא לפתור בעיות אלא לטפל שוב ושוב בסימפטומים שלהן ללא הצלחה, וכך גם בנושאי הקרקעות התכנון.

ראשית, יש לתהות למה בכלל לסגור מרפסת? אדריכל תכנון בניין, מהנדס תכנון לו את השלד, וקבלן בנה אותו לפי סטנדרטים מקובלים, אז למה בכלל לשנות את צורתו?
נאמר שהשתכנענו כי המרפסת ראוי שתיסגר מה הדרך לעשות זאת? האם העניין מצריך בדיקה הנדסית? האם יש לתת לשכנים שיכולים להיפגע אפשרות להתנגד? האם ועדה צריכה להכריע בנושא?
מדובר כאן בהליכים הגיוניים, שאי-אפשר לוותר על אף-אחד מהם, וכך באמת בנויה מערכת התכנון הישראלית. אם כך נשאלת השאלה מה הבעיה שמכבידה על מערכת התכנון בישראל?

תרבות הקומבינה
הביעה של מערכת התכנון היא אותה בעיה שמקיפה אותנו בכל תחומים שנים רבות "תרבות הקומבינה", אשר בתחום התכנון גורמת הן להתארכות ההליכים והן לתכנון גרוע שפוגע באיכות החיים.
לדוגמא, לא פעם באים יזמים עם תוכנית, התוכנית עוברת את כל השלבים ומתאשרת, לאחר כמה שנים באים שוב היזמים ומבקשים תיקונים ותוספות, ולפעמים לאחר שכבר נבנה הבניין לא בהתאם לתוכנית הם באים ומבקשים אישורים בדיעבד.
וכך קורה שבמקום שתוכן תוכנית אחת טובה ונכונה תעבור בהליך אחד, נוצר מצב שתוכנית גרועה עוברת שלוש פעמים את אותו הליך.
כמובן, שיש עוד עשרות דוגמאות לכשלים חמורים שיש במערכת התכנון, אבל כנראה זה לא באמת מעניין את ראש הממשלה. כמו שלא מעניין אותו לתקן ולשפר את מינהל מקרקעי ישראל.
מה שמעניין את ראש הממשלה שלנו זה להעביר את הרפורמות לא משנה אם הן טובות או לא. העיקר שהן יעברו, רצוי בחפוזה לפי שהציבור ונבחרי הציבור יתעורר ויבנו את משמעותיהן האמיתיות.
לנתניהו יש עבר די מפקפק בשינוי בזק בסדרי שלטון שנבנו בישראל במשך שנים, אזכיר את הבחירה הישירה לראשות הממשלה שעברה בכנסת בזכות נתניהו והתבררה במהרה ככישלון חרוץ.
אין לי ספק שכמו שנתניהו רצה להביא לנו שיטת בחירות מאמריקה שלא מתאימה לנו, כך הוא רוצה לעשות מהפכות בזק לכמה מאבני היסוד של מערכת השלטון בישראל, שלא רק שיכשלו אלא גם יגרמו נזק כלכלי ויפגעו באיכות החיים של כולנו.
אין לי מושג מהיכן נתניהו שואב את מסקנותיו, אבל אני יכול לומר בוודאות שהן בנושא הקרקע והן בנושא התכנון אין פתרונות קסם, יש צורך בשינוי אבל הדרגתי ומדוד תוך בחינה של כל מדרגה ומדרגה.

אבל נתניהו הוא חסר סבלנות, יש לו מצגת קסמים ובשקופית הראשונה כתוב רפורמה בנושא הקרקע בשקופית השנייה כתוב רפורמה במערכת התכנון. אין צורך לברר לעמוק את הבעיות, לבדוק ולהתייעץ לגבי הפתרונות האפשריים, כל שמעניין את נתניהו זה שבמצגת בשנה הבאה יהיה "וי" ליד השקופיות האלו.

אני משער שהציבור מאס בפתרונות הקסם בתחום המדיני, ומשום כך נתניהו עלה לשלטון אם נתניהו רוצה להישאר בשלטון הוא צריך לזרוק לפח את פתרונות הקסם שלו בתחום הכלכלי.

*הכותב חבר ועדת תכנון בהרצליה ופעיל סביבתי שנים רבות במפלגת הירוקים

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה