ישראל היא גן-עדן לבריונים

16 לאוגוסט 2009   מאת:

השר לביטחון פנים טען היום כי בעיית הבריונות היא בעיה של כל משרדי הממשלה, אני טוען אחרת הבעיה היא כמעט אך ורק בשל כישלונה של המשטרה.

ברינות יש בכל חברה, קשה לי להאמין שרק ע"י חינוך יהיה אפשר למגר את התופעה, כל-עוד יהיו מאבקי אגו ומאבקי שליטה תהיה בריונות, ולכן השאלה איך מתמודדים עם הבריונות על-מנת לצמצמה היא השאלה המרכזית.

לתפיסתי יש שני גורמים מרכזיים שמבאים את תופעת הבריונות למימדים שלה היום.

שתיית אלכוהול
מדובר בתופעה חמורה שיש בה מימד חברתי אבל היא בעיקר תוצאה של חוסר אכיפה משווע של המשטרה בנושא.
כולם יודעים את האפקטים השליליים של אלכוהול פגיעה בריאותית, התנהגות רשלנית, התנהגות אלימה וגרימת תאונות דרכים. ואכן עם התגברות שתיית האלכוהול בשנים האחרונות התגברו גם מקרי אלימות חמורים ביותר ע"י צעירים חלקם אפילו נערים צעירים ביותר.
בישראל יש חוק האוסר מכירת אלכוהול לקטינים, בזמן האחרון כמעט בכל מקום אפשר לראות נערים ונערות צעירים שותים אלכוהול, אני לפעמים נדהם שאני רואה את כמויות האלכוהול שצעירים אלו שותים לא פעם אני רואה נערים צעירים שותים וודקה או משקאות חריפים דומים במקומות ציבוריים ובגלוי.
אני בטוח שגם המשטרה מודעת לתופעה, עכשיו נשאלת השאלה אם יש בידי הקטינים האלו יש אלכוהול הם ודאי קנו אותו מהיכן שהו? בין אם זה בחנות, בין אם הם הפעילו מבוגר ובין אם קיבלו מן ההורים.
כאשר המשטרה נתקלת במקרה שיכרות של בני נוער ולא חוקרת מהיכן הגיע האלכוהול לבני הנוער היא חוטא לתפקידה ומעודדת את התופעה.
לי אין ספק שפעילות אגרסיבית של המשטרה בכל מקרה שמתגלגל לידיה שבו יש שיכרות של בני-נוער יכול לצמצם מאוד את האלימות. בין השאר סגירת חניות לממכר אלכוהול, הגשת כתיבי אישום נגד אנשים שמוכרים אלכוהול לבני נוער כולל כאלו שבני נוער משדלים לקנות להם אלכוהול וכולל הורים שנותנים לילדיהם לשתות אלכוהול .
אין לי ספק שהחקיקה הקיימת היא מספיקה אבל אני הייתי עושה שינויים בחוק, איסור שתיית אלכוהול לקטינים עד גיל 21 והעונש על שתיית אלכוהול מתחת לגיל זה יהיה מניעת וביטול רישיון נהיגה עד גיל 24.

טיפול המשטרה בתלונות
בעניין הזה אני יכול להעיד "מחוויה" אישית, בשנה האחרונה אני נפלתי קורבן לאדם בריון שהחליט למרר לי את החיים, האיש לא בוחל באמצעים בין השאר הוא איים להורג אותי ולפגוע בי במספר מקרים וגם תקף אותי במקרה אחד.
העניין הוא לא האיש הזה, אלא הטיפול של המשטרה בנושא. בכל המקרים הגשתי נגד האיש תלונות במשטרה. בכל המקרים לא נפתח חקירה והתיק נסגר בעילות שונות, אפילו לא זימנו את האיש לחקירה.
כאן במתבטא הכשל המרכזי בעבודת המשטרה, בלי להיכנס למקרה הפרטי שלי, אני חושב שהתנהלות הזו של המשטרה מהווה מסר מעודד את תופעות הבריונות, מחד הבריונים עצמם מבינים שהם יכולים להשיג דברים ולשלוט באנשים אחרים ע"י אלימות ולא יעונה להם כל רע. מאידך הקורבנות לאלימות מבינים שאין להם מה להתלונן והם או שנכנעים לאלימות או שמגיבים באלימות. ראו מקרה מושב עלמה לדוגמא.

ברור לי שהמשטרה לא רוצה לטפל כמו שצריך במקרה האלימות "הקטנים" האלו. ראשית, מדובר בהרבה עבודה הם יודעים כי כאשר האזרחים יבינו שמשטרה מטפלות כמו שצריך בתופעה יגבר זרם התלונות ואז ידיהם יהיו עמוסות. ושנית, הם יודעים שמערכת המשפט תקועה ועמוסה ואולי שווה לסגור את התיקים האלו לפני שהם מגיעים לכדי כתבי אישום ובכך להוריד מהעומס.
למרות שאני מבין מהיכן נובעת התפיסה הזו של המשטרה, אני חושב שזו תפיסה מעוותת שמעודדת אלימות, פשוט ברגע שבריונים כאלו מבינים שעל כל פיפס קטן של אלימות הם יחטפו חזק, הם יזהרו יותר ויותר יתרגלו להפגין שליטה עצמית. ולכן אני בטוח שאנו נראה ירידה בהיקפי התופעה של אלימות החמורה.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה