הצעה לסדר – שמירה על תנאי העסקת עובדי הקבלן ומניעת ניצולם

29 לנובמבר 2010   מאת:

 הצעה לסדר שהגיש חבר המועצה דרור עזרא בישיבת מועצת העיר הרצליה ביום 23/10/10, הצעה כללה המלצות מספר אלמנטים שנועדו למנוע ניצול של עובדי הקבלן אשר עובדים עבור הרצליה, בינהם הקמת קרן הלוואות לסיוע לאותם עובדי קבלן לתובע את זכויותיהם, מועצת העיר דחתה את ההצעה בין הנימוקים לדחיית ההצעה הייה שעובדים שמנוצלים ע"י קבלנים יכולים "לקבל" שירות מהעמותה "קו לעובד" הקשיבו להקלטה. 

[audio:http://www.green-party.org.il/moaza_23_10_10_kav_.mp3]

להלן ההצעה כפי שעלתה במועצת העיר…

רקע:
עבור עיריית הרצליה עובדים מאות ואולי אף יותר עובדי קבלן, בתחומים שונים כמו ניקיון, גינון, אבטחה וכדומה.
ברוב המקרים מדובר בעובדים אשר משתכרים בשכר נמוך מאוד ואפילו בשכר מינימום, רוב עובדי הקבלן הינם תפקידי שירות קובעים במשרה מלאה עבור העירייה, כלומר אינם עובדים בפרויקטים זמניים ו/או בעוד מקומות.
לעירייה אחריות מוסרית ואף משפטית לדאוג כי עובדי הקבלן לא ינוצלו לרעה, במיוחד אלו שעובדים באופן קובע עבור העירייה.

חלק מעובדי הקבלן האלו, עובדים עבור העירייה לא מעט שנים ויש מקרים בהם עובדי הקבלן נשאר בתפקידו כאשר הקבלן הוחלף כמה וכמה פעמים, ואז אותם עובדים נאלצו לעבור מעגל של פיטורין מקבלן אחד וגיוס כעובד חדש לקבלן אחר, ובכך להפסיד זכויות ותק וכדומה.

בשנים האחרונות היו לא מעט קבלנים אשר זכו במכרזים ופגעו קשות בזכויותיהם של העובדים, לא פעם קבלנים מנצלים ניצול ציני את חולשתם של אותם עובדים, וגזלו את שכרם שבלאו הכי הוא נמוך בשיטת "המצליח".
העובדים לא פעם נקלעו לשוקת שבורה בשל אי-יכולתם להגיש תביעות, ואי-יכולת להתארגן ולשמור על זכויותיהם.

מנגד קיימת תחושה כי העירייה לא עושה די על מנת לשמור על זכויותיהם של אותם עובדים ושוב ושוב מתגלים מקרים בהם יש ניצול של אותם עובדים.

הצעתנו:
1. באגף משאבי אנוש ימונה עובד אשר תפקידו יהיה לנהל מעקב קבוע אחר שכרם ותנאי העסקתם של עובדי הקבלן.
2. פעם בחצי שנה יפיק אגף משאבי אנוש, דוח אשר יוגש למועצת העיר בו תינתן סקירה מפורטת של שכרם ותנאי העסקת עובדי הקבלן, הדוח יכול סקריה מפרוטת על קבלן וקבלן בנפרד.
3. העירייה תממן חצי משרה בועד עובדי העירייה תפקידו העובד בחצי משרה זו יהיה לטפל בתלונות של עובדי קבלן, ובנוסף להפיק פעם בשנה דוח בנושא.
4. הדוחות לעיל יפרסמו באתר העירייה ויעמדו בפני ועדת מכרזים, ובכל המכרזים יהיה לועדה יכולת לפסול מתמודד בשל פגיעה בזכויות עובדיו.
5. במכרזי העירייה יהיה סעיף ברור בו לעירייה תהיה זכות ויכולת להעניש קבלן, בקנס ובהפסקת התקשרות, זאת בשל פגיעה בזכויות עובדיו.
6. במכרזי העירייה יהיה סעיף ברור שיאסור על הקבלן העסקת עובדים ע"י קבלני משנה אלא במקרים יוצאי דופן.
7. העירייה תקים קרן הלוואות מיוחדת של 100,000 ₪ על מנת לסייע לעובדי קבלן להגיש תביעות לבית-דין לעבודה.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (אין דירוג עדיין)
Loading...

לכתוב תגובה