מפונקים רדו מהכביש

14 לפברואר 2007   מאת:

דו"ח האו"ם הבינלאומי שפורסם לפני מספר ימים הצביע על כך שבני האדם הם האחראים בראש ובראשונה להתחממות כדור הארץ ולהרס הסביבה. אזרחי מדינת ישראל אינם יכולים להרשות לעצמם להמשיך להיות שותפים למצב הזה. הנה למשל שר התחבורה, שאול מופז, יכול להמשיך לטעון בוועדת הכלכלה כי ישראל מפגרת ב-25-30 שנה בתשתיות תחבורה בשל בירוקרטיה של האוצר. זה המקום להבהיר לכבוד השר כי עוד כבישים, עוד בטון ועוד מחלפים הם אינם הפתרון לשיפור התחבורה במדינת ישראל והוצאתה ממצב של פיגור לקדמה.

המשמעות ברורה של עוד כבישים היא עוד מכוניות ואיתן עוד זיהום אוויר. רק בחודש ינואר, על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, עלו על כבישי הארץ 16,378 מכוניות חדשות. מערכת התנועה בכבישי גוש דן היא כמו "אמבטיה" המלאה עד גדותיה, לכן צריך ל"הוריד ממנה מים" (דהיינו כלי רכב) ולא להוסיף לה.

כל כביש רוחב נוסף שמתכננים גורמי התחבורה באזור המטרופולין של גוש דן כמו כביש 531 יביא לעוד פקקים בכניסה לגוש דן, עוד הרס של שטח פתוח וירוק, עוד זיהום אוויר, עוד קטל בדרכים, עוד אובדן ימי עבודה ועוד אובדנים רבים אחרים.

על מנת לשפר את מערכת התחבורה של ישראל מן הראוי לשים דגש על הסעת ההמונים, ועל שילוב נכון בין הרכבת לבין התחבורה הציבורית. שילוב אשר יתבטא ברכבות יעילות ומהירות, רכבות אקספרס ולא רכבות מאספות, רכבות שהנסיעה בהן תהיה בחצי הזמן לפחות מזמן הנסיעה ברכב, בלוחות זמנים חופפים ומשלימים, במחירים משולבים אטרקטיוויים ובנוחות לאזרחים.

הגיע הזמן שבמדינת ישראל בשנת 2007, באופן טבעי ולא מתוך אילוץ, יקיימו מקבלי ההחלטות חשיבה של תכנון התחבורה לצד חשיבה על הסביבה. לצד הקריאה למקבלי ההחלטות לשנות את הדיסקט מסלילת כבישים נוספים לטובת שיפור הסעת ההמונים, גם על אזרחי מדינת ישראל להתחיל להפנים כי דרוש שינוי התנהגותי מיידי.

רשות המסים פירסמה כי הישראלים נוסעים היום הרבה יותר ברכב שלהם וסך ההכנסות ממסי דלק גדל בינואר בכ-23% לעומת ינואר אשתקד. סקר של ארגון "תחבורה היום ומחר" מצביע כי כ-60% מהעובדים נוסעים לעבודה ברכבם הפרטי. על משקל קריאתו של השר יגאל הורביץ בסוף שנות ה-70' "משוגעים רדו מהגג", נתונים אלה מחייבים לצאת בקריאה בלתי נמנעת, הגם שאינה נעימה לאוזן: "מפונקים רדו מהכביש".

לא ייתכן שהמראה השכיח של איש איש וקופסת הפח שלו, ימשיך להיות כל כך שכיח בכבישי הארץ. לאן נעלמו ימי ה"פול" – נסיעה משותפת של עובדים ברכבו הפרטי של אחד מהם? לאן נעלמו ההסעות המאורגנות?

החשיבה האינדיווידואליסטית שפשטה בתחומים רבים בארץ לא פסחה גם על הנסיעה העצמית בנימוקים "ככה זה נוח לי", "ככה אני מגיע מהר" וכדומה. הקריאה "מפונקים רדו מהכביש" מקבלת תוקף לאור נתונים נוספים מהסקר של אותו ארגון, המצביעים כי 71% מהמשתמשים ברכבם הפרטי להגעה למקום העבודה הם בגילאי 35-44, גילאים שמבחינה גופנית, פיזית ובריאותית עדיין מאפשרים תנועה חופשית. אותו ארגון מצביע על כך שדווקא שבקרב בני 65 פלוס רק 37.5% מגיעים למקום עבודתם ברכב ואחוז דומה מגיע באוטובוס.

המשמעות היא אחת: די לפינוק! די לראייה הצרה כמה נוח לי! שום תקציב גדול ככל שיהיה לא יפתור את בעיות התחבורה והזיהום אם נמשיך לראות בסלילת כבישים נוספים פתרון.

*הכותב הוא יו"ר מפלגת הירוקים

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (14 מצביעים, בממוצע: 3.29 מתוך 5)
Loading...

2 תגובות ל-“מפונקים רדו מהכביש”

  1. מאת מוטי:

    קודם כל לפני שאתה זועק מפונקים!

    תזעק על אותם אלה שמנהלים את התחבורה הציבורית. שינוי!!!!!!!!!!

    אתר אינטרנט בו יראו היכן נמצאים האוטובוסים.

    כמה פעמים עלית על אוטובוס ולא היה מקום ישיבה?!

    כמה פעמים חיכית קרוב לשעה לאוטובוס בינעירוני?!

    למה אין לוחות דיגטליים בכל תחנת אוטובוס כדי שנוכל לדעת היכן האוטובוס בכל רגע נתון.
    הידעת שנסיעה של שתי אנשים ברכב יותר זולה מאוטובוס?!

    הידעת שקווי האוטובוסים והרכבות לא מתואמים?!
    נסעתי פעם ברכב לפ"ת (סגולה)
    כשהיגעתי כבר לא היה אוטובוס כי הרכבת איחרה………

    תקן ת-בעיות האמיתיות לפני שאתה זועק על האנשים!!!!!!!!!!!!

  2. מאת moshe daian:

    למוטי
    אתה מלין חינם על ידידינו מר פאר ויסנר כי הדברים הצודקים שאמרת אמורים לפנות לשר התחבורה לתקנם אך זה מתרשל במלאכתו ומעדיף את "הרווח המיידי" מהכנסות שונות ורבות מרכבים פרטיים וכן ידידי גם משוחד מהחברות הנוגעות בדבר [מיסוי ודלק ועוד] על כן כתוב
    לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם
    אז הבנת למה השר מעלים עיניו
    אך כאשר יופעל על ידינו הירוקים לחץ ציבורי גדול על שר [התחבורה] זה או אחר אז יחל השינוי שדברת עליו וזה מה שראש מפלגת הירוקים מנסה לעשות