ארכיון הנושא 'חיים בירוק'

עצות ירוקות לנתניהו ליבוש מקורות הטרור

יום שלישי, 01 לדצמבר 2015   מאת:

מה לא נכתב ומה לא נאמר כבר על הטרור ועל הדרך האפקטיבית ביותר להלחם בו. המשותף למרבית הרעיונות והמאמצים למיגור הטרור, הן ברמה המקומית והן ברמה הגלובאלית, הוא העובדה שהם מנסים לטפל רק בתוצרי הטרור ולא במקורותיו. הם מנסים להרוג את היתושים במקום לייבש השלוליות שבהן הם צומחים. צריך וחובה להלחם בחורמה בטרור ובטרוריסטים בכל מקום ובכל שעה, אך במקביל חייב להיעשות מאמץ גלובאלי אמיתי לייבש את המקורות המזינים אותו, ובעידן הכלכלה הגלובאלית והטרור הגלובאלי המקור הזה הוא אחד: הפטרו-דולרים.

נתניהו בועידת האקלים פריז

נתניהו בועידת האקלים פריז

המאמץ של ממשל בוש מאז ה- 11 בספטמבר להפצת הרעיון הדמוקרטי כדרך למלחמה בטרור ראוי להערכה, פחות בגלל הצלחתו ויותר הודות לניסיון שלו לגעת בשורש הדברים. לא ברור עוד מה יעלה בגורל המלחמה בעיראק ועל כל פנים מוקדם מדי להתנבא, אך ברור שישנה דרך נוספת. בין המלחמה היסודית באמצעות הפצת ערכי הדמוקרטיה, שגם אם תצלח בוודאי תארך עוד זמן, לבין המלחמה היומיומית, הקונבנציונלית, הכמעט סיזיפית בכל תא טרור ברחבי הגלובוס, יש את דרך ביניים, הדרך הירוקה: פיתוח אנרגיות חלופיות לאנרגית נפט. צמצום התלות של העולם המערבי בנפט תוריד עד למינימום את המשאבים האדירים המועברים לארגוני טרור על-ידי חלק מן המשטרים האסלאמיים ובכך תצמצם את פוטנציאל ההרס שלו באופן משמעותי; מעבר לעטיפה האידיאולוגית המשווקת על-ידי מטיפי הג'יהאד, הטרוריסט עצמו מופעל לרוב על-ידי תמריצים כלכליים, ויכולתו להזיק היא בין היתר פונקציה של משאביו החומריים. זו אינה משאלת לב תמימה או הזויה. שבדיה, ארה"ב ועוד מדינות רבות כבר הכריזו על כוונתם לפטור את כלכלותיהן מהתלות ההרסנית בנפט לטובת אנרגיות חלופיות.

לישראל, כמי שחווה באופן האינטנסיבי ביותר את הטרור, שמור מקום של כבוד במערכה זו, ולכך מצטרפות שלוש סיבות: ראשית, ישראל היא מדינה קטנה ושטופת שמש, קרי מקור אנרגיה ירוק, במשך 11 חודשים בשנה.
שנית, ישראל היא מעצמת מחקר ופיתוח מן המתקדמות בעולם בכלל ובתחום של האנרגיות החלופיות בפרט.
שלישית, בישראל, בניגוד לארצות הברית, אין לובי חזק של תאגידי נפט המעכבים את פיתוח האנרגיות החלופיות בשל החשש שהוא יפגע במקור הכנסתם הנוכחי.
הודות לכל אלה ישראל צריכה ויכולה להוביל מגמה עולמית זו, שבוודאי עוד תגבר, ולשמש עבורה דוגמא ומופת. כחלק מהחזון לשני העשורים הקרובים צריכה ממשלת ישראל להכריז כי תוך 10 שנים היא תוריד את צריכת הנפט שלה בלפחות 50%. בכך היא תמחיש לעולם המערבי הלכה ומעשה כי התמכרותו המסוכנת לנפט היא לא יותר מאשר הרגל מגונה ו/או עצלות מבישה.

כמובן שהמעבר לאנרגיות חלופיות אינו יכול להיעשות ביום אחד. במסגרת אימוץ סדר היום הירוק יקבעו מספר נקודות ציון, כשהמגזר הציבורי חייב לשמש דוגמא למגזר הפרטי. כך למשל יקבע מועד שעד אליו תאלץ התחבורה הציבורית בישראל לעבור לאנרגיות חלופיות. מועד אחר יקבע כי כל המוסדות הממשלתיים יעברו לצריכת אחוז מסוים מהאנרגיה שלהם באמצעיים חלופיים לנפט. ולציבור הרחב יינתנו תמריצים ממשיים לשימוש באנרגיה חלופית, ממש כשם שכיום ניתנים לו תמריצים כלכליים להשתמש בנפט.

מעבר להיותו צודק וראוי, סדר יום זה הוא עניין מעורר השראה הן כלפי חוץ והן כלפי פנים. החשיבה הירוקה איננה יכולה להיעצר בשתילת פרחים חדשים בכל עונה או במבצע לאיסוף אשפה ביערות פעם בשנה. על רקע הבעיות המעסיקות את כדור הארץ, ההתחממות הפיזית וההתחממות הפוליטית, דומה שהחשיבה הירוקה היא תשובה מוחצת לשניהם גם יחד. סדר יום ירוק הוא בעל עוצמה וכוח אדירים, על אף שלעיתים הוא נראה תמים. החזון הירוק, שעוד בן גוריון היה אחד ממעצביו, עשוי להיות האופן שבו ישראל תתחבר ליעודה המקורי: לשמש חברת מופת לארצות שמעבר לים.

מספר עצות להדברה ביתית ללא חומרים כימיים – הדברה ירוקה/אקולוגית

יום חמישי, 23 לינואר 2014   מאת:
צילום: ZooFari

צילום: ZooFari

במקום לפזר בבית חומרים מתאדים לטיפול ביתושים, או במקום למרוח על הגוף חומרים כימיים בעלי ריח חריף הדוחה יתושים, שלא לדבר על שימוש בתרסיסי הדברה כימיים, אנו ממליצים פשוט לכסות את החלונות ברשתות המונעות את כניסת היתושים.
לפני פיתוחהדברה אקולוגית תמיד הייתה קיימת בטבע ההדברה הביולוגית. ההדברה הביולוגית האמיתית ביותר כנגד יתושים היא להרבות את בעלי החיים הניזונים מהם כגון השממית. לכן, בפעם הבאה שאתם פוגשים שממית בבית תזכרו לספר לה באיזה חדר נתקלתם ביתוש.

עם בוא הקיץ מגיעים איתו גם התיקנים. גם במקרה של התיקן – הדברת פרעושים, הדברה טבעית הטובה ביותר היא המניעה. אם דאגתם לרשת את החלונות (ראה מניעת יתושים לעיל), לא תיתקלו בתיקן מעופף שטס לכם לתוך החדר ומשמיע זמזום כנפיים לא נעים. אולם התיקנים עדיין יכולים לחדור אליכם הביתה דרך פתחי הניקוז. הכוונה היא לאותו פתח המכונה בשם הפתח של הכיור או החור שבאמבטיה. הפיתרון היעיל ביותר למנוע את הכניסה של התיקנים (ולפעמים גם עכברים) דרך פתחים אלה הוא פשוט לחסום אותם באמצעות רשת ברזל עגולה שניתן לרכוש בכל חנות תמורת כמה שקלים בודדים.

אולם, אם בכל זאת הצליחו המזיקים לחדור אליכם הביתה או לגינה ליקטנו עבורכם טיפים ועצות  הדברה טבעית במסגרת עשה זאת בעצמך בבית:

הרחקת נמלים באמצעות עלי דפנה – 

חברה טובה של המשפחה, סבתא עתירת ניסיון שגרה במושב בצפון ממליצה לפזר עלי דפנה יבשים וריחניים במקום הנגוע בנמלים. ניסיתי זאת בכמה הזדמנויות שונות. פיזרתי עלי דפנה ליד קן של נמלים בחצר. ברוב המקרים זה עבד. לא תמיד. בעיקר לא כשמדובר בנמלים גדולות וחזקות.

הדברת פטריות על צמח בעציץ באמצעות סודה לשתיה –

מערבבים כפית שטוחה אחת של סודה לשתיה בליטר מים . מערבבים היטב, מכניסים לשפריצר רגיל (אפשר של חומר ניקוי שנגמר לאחר שנשטף היטב). מומלץ לרסס את הצמח הנגוע בפטריות בכל 5 ימים.

הדברה טבעית של פרעושים

אפשר להשתמש בתמצית שום: 3 שיני שום בליטר וחצי מים למשך שבוע וחצי בשמש ואז לסנן ולרסס. זוהי בהחלט הדברה אקולוגית ואפשר גם לומר הדברה אורגנית. במקביל, מומלץ לשאוב היטב את כל השטיחים בבית ואת הספות והמזרנים. מומלץ לשאוב היטב כל מה שמזכיר פרווה ונמצא בגובה של עד מטר מהרצפה. כמובן לשטוף היטב את הרצפה בהרבה מים עם סבון שטיפה (רצוי אקולוגי), בנוסף לכבס את כל הכביסה שהייתה על הרצפה או קרוב למקום הרביצה של בעל החיים שלכם. פרעושים מגיעים בד"כ מחיית המחמד של המשפחה או מבע"ח החי בקרבת מקום. במקרה של מתקפת פרעושים שכזו אין מנוס מחיטוי בעל החיים בנוסף לחיטוי הבית.
זהו פיתרון יעיל כאשר ההדברה העצמית נעשית בסמוך מאוד למועד ההדבקות של המקום בפרעושים. כאשר מדובר באזור שנגוע מאוד בפרעושים ובני הבית כבר עקוצים, אין מנוס מהדברה על ידי מדביר מקצועי. כמובן מומלץ שישתמש בהדברה אקולוגית.

הדברה טבעית של כנימות צמחים באמצעות סבון כביסה –

גם כאן כפית אחת של סבון כביסה בליטר מים, לערבב היטב ולרסס על הכנימות עצמן.

שום להרחקת מזיקים שהתיישבו אצלכם בצמח –

כותשים כמה שיני שום טריות, מוסיפים מים, מסננים את התערובת כדי שלא יהיו גרגרים. מעבירים לשפריצר רגיל ומרססים (אומרים שזה טוב גם להרחקת ערפדים).

הרחקת חשופיות – 

החשופיות נמצאות בד"כ במשך היום בפתחי הביוב ולעת ערב הן יוצאות לטיל בחצר. ניתן לפזר מלח בישול במקומות שבהם ראיתם אותם או פשוט מסביב לבור הביוב שבחצר.

מטאטא טוב – 

כל חרק בלתי רצוי אפשר פשוט לטאטא החוצה ואם גם זה לא עוזר תמיד טוב שיש איזה נעל בסביבה בנוסף להזמנת הדברה טבעית .

כתב צחי אהרון, מתוך אתר הדברה אקולוגית

עיריית תל אביב קוראת לשתות מי ברז: לא פחות בריאים ממינרליים

יום שישי, 22 לאוקטובר 2010   מאת:

על פי העירייה, היתרונות המרכזיים של המהלך הם שמירה על איכות הסביבה ורווחתם הכלכלית של התושביםעל פי העירייה, היתרונות המרכזיים של המהלך הם שמירה על איכות הסביבה ורווחתם הכלכלית של התושבים

סגן ראש העירייה פאר ויסנר אמר כי "תושבי תל אביב-יפו ואזרחי מדינת ישראל צריכים לשחזר את אמירתו של ספן השלום אייבי נתן שאמר 'תשתו רק מים, ואם מים אז רק מים מהברז'". עוד הוסיף כי "צריך לזכור שרק באזור תל אביב מדי חודש לוגמים שלושה מיליון בקבוקי פלסטיק אשר גורמים נזק לסביבה וזיהום אוויר".

לכתבה בהארץ לחצו כאן…

הרצליה: העירייה נגד חשמל סולארי בבית אבות

שבת, 21 לאוגוסט 2010   מאת:

בבית הדיור המוגן "פרוטיאה" ביקשו לשמור על הסביבה ולהתקין פאנלים לייצור חשמל מאנרגיית השמש. מי שהתנגדה לנושא היא דווקא עיריית הרצליה, בטענה לחריגות בנייה במבנה. העירייה: הם פעלו שלא כחוק. מומחה לאיכות סביבה: "אנרגיה סולארית זה מתת אל"

דרור עזרא, חבר המועצה היחיד אשר הצביע בעד אישור התקנת הפנאלים, מזכיר נימוק נוסף וחשוב ביותר. "לדעתי יש כאן תקדים שיגרום לאנשים רבים בהרצליה או במקומות אחרים לא להתקין פאנלים סולאריים בגלל חשש שפתאום הוועדה המקומית תיזכר בחריגות בנייה ישנות. לדעתי זו מדיניות לא נכונה וטיפשית, במקום לנצל כל 'טיפת' שמש לייצור חשמל, הוועדה המקומית תופסת טרמפ על העניין".

לכתבה בNRG לחצו כאן…

חדרה: עצי אקליפטוס נכרתו לטובת מיזם נדל"ן

יום שישי, 20 לאוגוסט 2010   מאת:

שלושה עצי אקליפטוס עתיקים, שנשתלו על ידי מייסדי חדרה כדי להילחם בביצות, נכרתו במטרה להקים מיזם נדל"ן. הירוקים זועמים על העירייה, שמצדה טוענת: כריתת העצים נעשתה באישור ובהתאם לחוק

"אני כואבת את מותם של שלושה עצי אקליפטוס עתיקים", אומרת חדווה יחזקאלי, יו"ר סיעת הירוקים במועצת העיר. "בכל האזור יש עצים בני 120 שנה שנטעו המייסדים, שעזרו לייבש את הביצות בחדרה. והנה בא דור שלא ידע את יוסף, ומאשר כריתת עצים עתיקים, בעלי ערך היסטורי, בני גילה של העיר".

לכתבה בNRG לחצו כאן…

עיריית תל אביב מתכננת: היתרי בנייה – רק למי שיעמוד בתנאי סף סביבתיים

יום שלישי, 13 לאפריל 2010   מאת:

הערכות העירייה הן כי החזר ההשקעה בבנייה ירוקה יגיע בתוך 4 שנים ויביא לחיסכון של עד 30% בחשמל * הבנייה הירוקה תתחלק לשלוש רמות: בתים פרטיים ובניינים בגובה של 10-13 מטר ומבני ציבור קטנים

עיריית תל אביב תקבע תקנות חדשות לבנייה בעיר תל אביב-יפו בהתבסס על עקרונות הבנייה הירוקה. המדיניות חדשה תוצג היום (שני) בפני הנהלת העירייה בראשות ראש העירייה רון חולדאי, ותתנה הנפקת היתרי בנייה בהצגת פתרונות הנדסיים ואדריכליים לנושאי איכות סביבה ובנייה ירוקה. האישורים יינתנו על-ידי מהנדס עיריית תל אביב או מי מטעמו, בצירוף חוות דעת מומחה לנושא בנייה ירוקה.

עקרונות הבנייה הירוקה אושרו בוועדה לאיכות הסביבה בעירייה בראשות סגן ראש העיר פאר ויסנר ואומץ על –ידי פורום 15 הערים העצמאיות בראשות חולדאי.

לכתבה בדה-מרקר לחצו כאן…

פינת השלולית

יום רביעי, 17 למרץ 2010   מאת:

בחורף הן מתמלאות מי גשמים והופכות לאגמים קטנים. בקיץ הן מתייבשות. אלה בריכות החורף ובהן עולם שלם של צמחים ובעלי חיים מן הנדירים בארץ. רובן יובשו ונהרסו והמעטות שנותרו נתונות בסכנת הכחדה. יוזמה חדשה תפיח בהן חיים חדשים

עבור תושבי הרצליה, בריכת החורף של ילדותם נקראת "באסה" (ביצה בערבית). היא נמצאת כיום בכניסה לעיר, דחוקה בין קניון "שבעת הכוכבים" לכביש נתיבי איילון. רק חלק מהבריכה שרד, אך הוא אמור להשתלב במעמד של אתר שמור, בפארק שהקימה העירייה. הקמתו התאפשרה לאחר מאבק ארוך בבעלי קרקעות, שרצו לקדם תוכניות בנייה במקום. החברה להגנת הטבע ואנשי מפלגת הירוקים בהרצליה אף הצליחו לשכנע את העירייה להגדיל את שטח הבריכה המיועד לשימור, ולוותר על הרחבה של גן שעשועים.

"בילדותי הבאסה היתה אתר טבע במרחק נגיעה מהבית, תחליף לים בימי החורף הקצרים", מספר יואל חדידה, תושב העיר וחבר מפלגת הירוקים. "אחרי הליכה בשביל בין הפרדסים הגעת לאגם קטן, מלא עופות מים. בטיול לילה היית שומע קרקור של מיליון קרפדות. במהלך השנים לקחתי לשם את כל מי שיכולתי, חברים ושכנים. כיום אני לוקח את בתי וילדים נוספים, לצפות בפריחת הבוציץ (צמח מים אופייני לבריכות, צ"ר) ולראות ראשנים, לאושרם הרב והנאתם הגדולה".

 לכתבה בהארץ לחצו כאן…

בנהריה המפוחים גם מרעישים וגם מסרטנים

יום ראשון, 14 למרץ 2010   מאת:

השבוע הודיע המשרד להגנת הסביבה כי יאסור על שימוש במפוחי עלים – בגלל הרעש. גם תושבי נהריה מתלוננים על המפוחים – בעיקר בגלל שהאבק שהם מרימים לאוויר רווי סיבי אזבסט מסרטנים. כמאה מהם הפגינו בעיר ומול בניין העירייה בקריאה: חזרו למטאטא הישן והטוב

בין המפגינים היו חברי מועצת העיר מטעם "הירוקים", אייל וייזר, בלהה גלזברג ויעקב אוחיון, נציגי מפלגת העבודה אשר שמואלי ואבי טילר, וגם מיקי גולדווסר, אמו של חייל צה"ל שנחטף על ידי חיזבאללה, שהיא מספר 2 ברשימתו של ראש העיר ז'קי סבג. גולדווסר נבחרה למועצת העיר בשנת 2008 ומאז פועלת בתחמי החינוך, איכות הסביבה והתרבות.
"אין כאן קשר לפוליטיקה", הדגישה גולדווסר. "כולנו תושבים שאיכפת להם מאיכות הסביבה, ואנו מביעים את דעתנו בצורה דמוקרטית". אייל וייזר, שלפני כחודשיים פרש מהקואליציה העירונית ומתפקידו כסגן ראש העיר, הוסיף: "אחרי שנה של ניסיונות להשפיע מבפנים החלטנו לפרוש. כל חלופה למלחמה בזיהום האוויר, נענתה בשלילה ולכן ננהל מאבק חוקי ודמוקרטי דרך האופוזיציה".

לכתבה בYNET לחצו כאן…

נהריה: הפגנת מחאה נגד השימוש במפוחי העלים

יום רביעי, 03 למרץ 2010   מאת:

לתושבים רבים נמאס כבר ממפוחי העלים המרעישים. ארגוני הירוקים טוענים גם שהם מהווים סכנה בריאותית של ממש. העירייה: זו שיטת עבודה מקובלת, לא המצאנו שום דבר"

הנהלת מפלגת הירוקים בנהריה ושלושת חברי הסיעה, אייל וייזר, בלהה גלזברג ויעקב אוחיון משתפים פעולה בארגון העצרת עם סיעת "נהריה אחרת" בראשות אשר שמואלי והעמותה לאיכות חיים וסביבה בנהריה בניהולה של אורית רייך. במקביל תיערך תהלוכת מחאה בשדרות הגעתון נגד השימוש במפוחי העלים.

לכתבה בYNET לחצו כאן…

הקמת קרן הלוואות במקום הורדת תערפי החשמל

יום שני, 01 לפברואר 2010   מאת:

מפלגת הירוקים מציעה לשר התשתיות להשתמש בעודפי הגביה, ולהקים קרן הלוואות להתייעלות אנרגטית במשק, ולקידום אנרגיה ירוקה

דרור עזרא מספר 2 במפלגת הירוקים פנה השבוע לשר עוזי לנדאו וכתב:
"הורדת תעריפי החשמל היא פועלה לא רצויה שתעודד בזבוז, ולכן ראוי להשאיר את התעריף כפי שהוא.
ברצוני להציע הצעה שיושמה במספר מדינות, ועודפי הגביה יכולים בהחלט להיות בסיס לרעיון.
הרעיון הוא להקים קרן הלוואת בריבת 0% לעסקים ואולי גם לאנשים פרטיים למען התייעלות אנרגטית, קרי בידוד ואיטום מבנים, החלפת מזגנים, החלפה של מכשירי חשמל בזבזנים, התקנת פאנלים סולאריים, וכדומה. "

להלן המכתב במלאו המשך »