תחבורה הוליסטית

13 לאוגוסט 2007   מאת:

אנשי האוצר ומשרד התחבורה משווקים לנו תוכנית שתעודד את האזרחים לנסוע באוטובוס. אלא שכמו בהרבה מקרים, גם הפעם מנסים לעודד אותנו לעבור לתחבורה ציבורית מבלי להציע שיפור בשירות ומבלי לספק את התשתיות המתאימות.

מטרופולין גוש דן צריך את הרכבת הקלה כמו אוויר לנשימה, תרתי משמע. מעבר להקלה בעומסי התחבורה האדירים הרכבת עשויה להפחית את זיהום האוויר באופן ניכר. גם בכך יש נחמה. אבל רכבת קלה היא רק התחלה. רכבת קלה בלבד, גם אם תהיה יעילה, לא תעשה את העבודה. לכך חייבים להוסיף, בעיקר בתל אביב, תשתית אוטובוסים שתשלים בעבור הנוסע את ה"מייל האחרון" ותיקח אותו עד לדלת הבית או המשרד.

מי שהתוודע למערכת התחבורה של העיר לונדון לא יכול שלא למות מקנאה. בלונדון, לא רק שמופעלות כל מערכות ההסעה ההמוניות – רכבת מהירה, רכבת תחתית, אוטובוסים, מוניות ואפילו סירות לאורך התמזה – אלא שהן מסונכרנות ביניהן. נוסע יכול לשלב כמה כלי תחבורה בקלות רבה ולסמוך על התכנון המוקדם שלו בכל הנוגע ללוחות הזמנים.

רכבת קלה היא צעד בכיוון הנכון, אך כמו תמיד זהו צעד קטן מדי ומאוחר מדי. כל מי שאמון על נושא התחבורה בישראל חייב לחשוב איך ייראה מערך התחבורה המשלים לרכבת הקלה, לפחות בתל אביב. עשר שנים הן לא לא הרבה זמן כשמדובר בפרויקטים לאומיים בישראל. זהו עניין בוער. כל מי שנסע באחרונה ברחוב אלנבי בתל אביב וראה את שיירות האוטובוסים האינסופיות המעשנות את הרחוב, מבין שפתרון כזה מחויב המציאות גם בלי קשר לרכבת הקלה.

במקום עשרות קווי אוטובוסים הנראים כמו ספגטי חסר תוחלת ובזבזני, מוטב היה לחלק את תל אביב לכמה קווי אורך ורוחב קבועים. קווי האוטובוס לא יסתמו עוד את כל רחובות העיר אלא ייסעו בקו אורך או קו רוחב אחד, הלוך וחזור במשך כל היום. בקצה כל קו תוקם תחנה גדולה יותר, אליה יגיעו האוטובוסים הנכנסים לתל אביב מערים אחרות.

לדוגמה, אוטובוס מפתח תקוה לא ייכנס לעיר אלא יוריד את הנוסעים באחת התחנות בהיקפה של העיר. שם יעלו הנוסעים על אוטובוס הנכנס לעיר. הואיל ומסלולי הנסיעה בתוך העיר הם ישרים, ללא פניות שמאלה או ימינה, משך ההמתנה לכל אוטובוס יהיה מינימלי, בוודאי בהשוואה למצב כיום. זאת עוד לפני שהזכרנו את הפשטות שבהתנהלות; יותר לא נצטרך לנחש היכן בדיוק עוצר כל קו. אוטובוס הנוסע על דיזנגוף ישרת את רחוב דיזנגוף בלבד.

על הנייר הדברים תמיד נראים הרבה יותר פשוטים. בפועל, גם התוכניות הפשוטות ביותר מחייבות מאמצים אדירים, החל מהתגברות על ביורוקרטיה מפלצתית, עבור בנטרול אינטרסים של קבוצות לחץ אגרסיוויות וכלה בבעיות הנדסיות סבוכות. פתרונות דומים כבר עלו בהזדמנויות שונות. למען הסר ספק אנחנו מוותרים על כל קרדיט בעניין – ובלבד שמשהו כבר יתחיל לזוז, למען השם.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (1 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

2 תגובות ל-“תחבורה הוליסטית”

  1. מאת יעקב:

    פאר שלום!
    לאחרונה קיבלתי כתושב ת"א חוברת המפרטת את השגי העיריה מ א' ועד ת'.
    בסעיף ז'-זיהום האוויר יש התפארות ב"הצלחת" העיריה להוציא את האוטובוסים המיפרקיים
    ממרכז ת"א, והחלפתם באוטובוסים קצרים העומדים בתיקני יורו 3 ו 4, תהליך שקרה בשבועות האחרונים בקו 26.
    מי ש"קצת" היה מבין בתח"צ ובמניעת זיהום האוויר היה יודע שאוטובוס מיפרקי מסיע יותר נוסעים ומזהם פחות מכמות כלי הרכב אותם הוא "חוסך".
    זה נכון שעד לשנה האחרונה הסתובבו בת"א אוטובוסים מיפרקיים מדגם ישן שאינם עומדים בתקנים הנ"ל אך דווקא בשנתיים האחרונות דן (וגם אגד) מצטיידות באוטובוסים מיפרקיים נמוכי ריצפה שכן עומדים בתיקני יורו 3 וזה היה הדגם שפעל בקו 26…… (במשך רוב היום)
    ולאחרונה החלו להגיע לארץ ולהכנס לשרות אוטובוסים העומדים בתקן יורו 4 (אי אפשר לקנות משהו אחר).
    לכן יש כאן איזו שהיא סתירה בין המטרה לבין הביצוע…… ולא הישג שיש להתפאר בו.
    ע"י הוצאת המיפרקיות ממרכז ת"א פגעת בשרות לנוסע עקב הקטנת כמות מקומות הישיבה ולכן התח"צ הפך פחות אטרקטיבי, ויתכן ואנשים יחזרו לרכב פרטי והזיהום יגבר.
    מבחינת רמת זיהום האוויר של האוטובוסים, מאחר והמיפרקיות החדישות מזהמות פחות מהישנות אין (כמעט) הבדל ברמת הזיהום לעומת אוטובוס חדיש קצר. ואולי אפילו להיפך… מאחר וכמות המיפרקיות צומצמה, דן נאלצת להפעיל יותר אוטובוסים קצרים, יתכן שהשיקלול יראה שיותר אוטובוסים קצרים מזהמים יותר מהמיפרקיות החדישות שפעלו בקו זה עד לאחרונה.
    יש לבדוק את העובדות היטב לפני שמתפארים ב"הוצאת המיפרקיות".
    אגב, גם בלונדון "עיר מורשת הקומותיים" ניכנסו לעבודה כמה עשרות (ואולי מאות) מיפרקיות חדישות בשנים האחרונות…

  2. מאת עמרי שפר:

    פאר שלום,
    התשובה שהגית לבעיית הזיהום והפקקים בעיר נראית כל-כך הגיונית, ובאופן מסויים מישעת.
    האם יש חברת אוטובוסים שעדיין לא פועלת בעיר, כגון "קונקס", אולי? האם אפשר לשכנע חברה חדשה לבקש היתר ולנהוג לפי התכנית שלך. הרי, שכנראה תפעל.
    על-אף בגירותי, אני מאמין שאיני תמים בדבריי. אלא, שהמדינה, ובפרט, גוש דן, צריכה שינוי מהותי.
    בנוסף על-כך, בהנחה שהמודל העירוני שלך לא יצא לפועל, האם אפשרית מפה עדכנית של הקווים, על כל פניותיהן הבלתי צפויות?

    תודה רבה,
    עמרי שפר.

לכתוב תגובה