כפר הנופש בתמנע הוא תמצית של תרבות הקומבינה – תגובה למאמר של נחימה שטסלר

07 לינואר 2009   מאת:

נחמיה שטרסלר באופן עקבי לא נותן לעבודות לבלבל אותו, הסיפור הזה של תמנע הוא מורכב ביותר, אנסה להסביר כאן בקצרה.
בסוף 2007 פנו אלינו קובצה של תושבים מאזור הערבה, והסבו את תשומת ליבנו לפרויקט כפר נופש שאושר במרכז פארק תמנע שברבו מוגדר שמורת טבע.
שפנו אלינו התושבים דקות לפני שבולדוזרים עולים על השטח, לאחר שהתוכנית המפורטת אושרה זה מכבר העניין נראה אבוד. אבל אנחנו במפלגת הירוקים החלטנו להשקיע בנושא שנראה לנו חשוב והקמנו לצורך העניין צוות שבדק את הנושא.

לפני שאני אכנס לפרטים הקטנים משפט רקע, מערכת תכנון היא מערכת הירכית. כלומר, יש מדירוג בין התוכנית יש, "תוכניות על" ו"תוכניות פרטניות". אם תרצו אפשר לדמות את זה לפאזל שהציור המנחה שלו הוא בקווים כלליים, וחלקי הפאזל הם שרטוט מדיוק.
מה שנעשה בתמנע הוא להשלים את הפאזל עם חלק (תוכנית מפרטת) שאינו תואם את הציור המנחה (תוכנית מתאר).

הצוות שבדק את הנושא במפלגת הירוקים השקיע בעניין עשרות רבות של שעות תוך התייעצות עם מומחים שונים כולם בהתנדבות.
לאחר שבדקנו את הנושא הגענו למסקנה שהועדה המחוזית דרום עשתה שגיאות חמורות באישור התוכנית, את הדברים שלחנו במכתב ליו"ר ועדה מחוזית דרום וגם העברנו לאדם טבע ודין שהשתמשו בהם כבסיס לעתירה שלמעשה התקבלה השבוע.
אלו הליקויים שגילינו בתוכנית:

  1. בתוכנית המפורטת מדובר בכפר נופש ובו 4 מלונות בשטח של 202 דונם ואילו התוכנית המתאר מדובר במלון אחד על שטח של 24 דונם בלבד
  2. לפי תוכנית המתאר ליזם היו שלוש אפשרות לבניית המלון על 24 דונם שהוקצו לו, מבנה בקומה אחת על כל השטח, מבנה בן 2 קומות על חצי מן השטח או מבנה בן 3 קומות על שילש מן השטח. לפי התוכנית המפורטת יבנו 4 המלונות על שטח של 24 דונם בשני קומות, ובנוסף המלון יספח לעצמו עוד 180 דונם לשטחים פעילות מלונאית שאינם מבני המלון!
  3. התוכנית המפורטת כוללת נחל מלאכותי באורך 2.5 ק"מ ובנוסף אטרקציה של "אי טרופי" בתוכנית מתאר נאמר בפירוש של אזור התיירות להשתלב בנוף.
  4. התוכנית המתאר קובעת שלא יהיה כניסה לכלי רכב פרטיים לתוך אזור הפארק ואילו בתוכנית המפורטת חלק מן הכפר נופש שיקדש לחובבי ג'יפים. ויש לזכור האזור הינו נמצא במרכז פארק תמנע מסביבו יש רק שומרת טבע ודרך למלון שצריכה להיסלל גם תגרום לפגיעה בשמורת הטבע תגביר את הניגשות לכלי רכב פרטיים לשמורה.

ועדת מחוזית אסור לה שתהיה חותמת גומי בידי יזמי נדל"ן, ועדה מחוזית בראש ובראשונה מופקדת על שמירה על האינטרסים הציבוריים, במקרה הזה תוכנית המתאר קובעת שאינטרסים הציבוריים הם שמירה על הטבע ומתן אפשרות לבניית מלון שמהווה הפרעה מינימאלית לטבע.
במערכת התכנון הישראלית קיים פרדוקס, במקרים רבים ועדות תכנון מועלות בחובתם הציבורית ומצדדות באינטרסים של יזמי נדל"ן פרטיים וזאת תוך פגיעה חמורה באינטרסים של הציבור.

התוכנית הזו היא דוגמא מובהקת לתרבות הקומבינה. אם היזם והמועצה האזורית היו רוצים ללכת בדרך המלך התכנונית היה עליהם לשנות את ותכנית המתאר עצמה ולהציג את השינויים כהווייתם הן לציבור והן למועצה הארצית. אבל הם לא עשו זאת הם טענו כי תוכניתם תואמת לחלוטין את התוכנית המתאר ובכך חשבו שחסכו לעצם צעקה ציבורית ומאבק מול הארגונים הירוקים, לשמחתי הם טעו.

לסיום תודות לחבריי לצוות שבדקו את נושא תמנע: לעו"ד אריאל יונגר שסייע רבות, ליואל חדידה ולגיא בן גל.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (5 מצביעים, בממוצע: 3.40 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה