ניסיון שישי: קמפיין בחירות בירוק זועם

גם במערכת הבחירות הנוכחית תנסה מפלגת הירוקים לגבור על אחוז החסימה ולהיכנס לכנסת. הסלוגן של המפלגה הירוקה שמתעקשת להילקח ברצינות: לא שמים זין

עד הרגע האחרון לא היה ברור אם מפלגת הירוקים תתמודד גם בבחירות הקרובות. העלאת אחוז החסימה וההתמקדות הציבורית במפלגות הגדולות זרעו ספקות בקרב חבריה, אם כדאי להם לצאת לקמפיין נוסף. אך מהרגע שבו התקבלה ההחלטה לרוץ שוב, סיכמו היו"ר עמיר מלצר וחבריו למפלגה להפסיק להיות נחמדים, ולצאת למתקפה על איכות הסביבה.

תחת הסלוגן הפרובוקטיבי "לא שמים זין", מלצר ואנשיו מתכוונים להזכיר לציבור הבוחרים שהסוגיות האקולוגיות חשובות לא פחות מהגרעין האיראני, ואולי אף יותר. מלצר מספר שכשביקש שיזכירו גם את מפלגתו באחד מכלי התקשורת, ייעצו לו לרוץ בעירום בחוף תל אביב. הוא, בתגובה, שאל את נותן העצה: "מיאיר (לפיד) גם ביקשתם לרוץ בעירום?". עד לאותו רגע, לדבריו, "חשבנו על כל מיני סלוגנים יפים כאלה למען איכות הסביבה, למען קיימות. אך אז החלטנו שאם הם רוצים אגרסיביות – הם יקבלו אגרסיביות".

amir__cr

מלצר, עו"ד בהכשרתו ובעברו סגן ראש מועצת מטולה, ייסד את המפלגה יחד עם קודמו בתפקיד פאר ויסנר בסוף שנות ה-90. זו הפעם השנייה שהוא רץ כיו"ר, בעוד ויסנר יפעל גם הפעם – כמו בבחירות הקודמות – מאחורי הקלעים. במקום השני ברשימה הוצב ד"ר ראול רודריגז, מחלוצי הרפואה האלטרנטיבית בישראל ופעיל ותיק במפלגה.

הירוקים התמודדו לראשונה בבחירות ב-1999 ובסך הכל השתתפו בחמישה קמפיינים. ב-2006 המפלגה היתה הכי קרובה להיכנס לכנסת לאחר שקיבלה 47,595 קולות, כ-1.5% מקולות הבוחרים, אך אחוז החסימה עמד אז על 2%. בבחירות הקודמות המפלגה רצה תחת השם "הירוקים והצעירים" וגרפה 8,117 קולות – מרחק גדול מאחוז החסימה, שלקראת הבחירות הנוכחיות צמח ל-3.25%. כמו בבחירות הקודמות, גם הפעם המפלגה היא היחידה שמקדישה את כל כולה לסוגיות סביבתיות, לאחר שהתנועה הירוקה חברה למחנה הציוני.

המצע של המפלגה נותר די דומה. בין הנושאים המרכזיים שהמפלגה מקדמת: עצירת הרס הסביבה, הפחתת זיהום אוויר, ניצול אנרגיה יעיל, עידוד מחזור, התכנסות בתוך יישובים קיימים במקום קידום בנייה בשטחים פתוחים ועידוד כלכלה ירוקה "שלא מנצלת את משאבי הארץ המצומצמים ולא את אזרחיה". המפלגה מקדמת בנוסף, בין השאר, סוגיות כגון טיפול ב"מקרי מוות הנגרמים מתופעות לוואי של טיפולים רפואיים" והדרכת הציבור בתזונה נכונה "שתביא להפחתה באכילת בשר ומוצרי חלב".

למרות האתגר הקשה, מלצר, שמגדיר את עצמו כ"רומנטיקן חסר תקנה", שומר על אופטימיות ומאמין שלמפלגה יש סיכוי להיכנס לכנסת. "לפחות חצי מיליון אזרחים ממחזרים בקבוקים, זורקים עיתון למיכל איסוף, הילדים שלהם עושים פעילויות אקולוגיות בבית, הם בעד זכויות בעלי חיים ונגד כריתת עצים. אם האנשים האלה יגידו – 'ואללה, אני לא מבזבז את הקול שלי על הירוקים, אלא דווקא על המפלגות האחרות' – נכנס לכנסת. וגם אם לא נצליח הפעם, ננסה עוד פעם ועוד פעם".

המפלגה מריצה את הקמפיין שלה בתקציב מינימלי, ומתבססת על עבודה ברשתות החברתיות, תעמולה ברדיו ובטלוויזיה, מפגשים וחוגי בית במעגלים מצומצמים. חברי המפלגה פועלים בהתנדבות, ומשתמשים במשאביהם הפרטיים לניהול הקמפיין. מה שבטוח שגם הפעם, כמו בקמפיין הקודם, הירוקים לא יעשו שימוש בעלוני נייר ובמודעות ענק שלטענתם מזהמים את הסביבה.

אם הירוקים ייבחרו, מלצר מבטיח להפוך את הכנסת לירוקה. "נתחיל בהצעות חוק בלתי נגמרות, נביא את העולם לכנסת ברמה הירוקה, נעסוק מבוקר עד לילה בלהסביר כמה חשוב לחיות ירוק, נלחם במי שמזהם ונחשוף כל דיל כזה או אחר של ממשלות ישראל בעבר ובהווה בכל הקשור בהסתרה ובטיוח של הקיימות שלנו. ננסה להגיע לכמה שיותר אנשים ולשנות את החיים שלנו מקצה לקצה. אנחנו צריכים להדביק לפחות 20 שנות פיגור של עשיה ירוקה ביננו לבין אירופה וארה"ב".

לכתבה המלאה בהארץ לחצו כאן…


  1. תגובות

לכתיבת תגובה:

(פרטי הדוא"ל ישארו חסויים במערכת)
תגובה:



עיצוב: גלית לוי תכנות: האתר שלי פועל על וורדפרס בעברית