בעקבות גילוי צמחים נדירים יש לתכנון מחדש את מתחם צור

26 לינואר 2008   מאת:

צילום:דרור עזרא 

באביב 2005 הוזמנו נציגי מפלגת הירוקים לסיור בשטחי תע"ש השרון, במהלך הסיור הקצר הצליחו לתעד מספר צמחים נדירים. (לדיווח מצולם מן הסיור לחצו כאן)
בעקבות הסיור פנינו הן לראשי הערים של הרצליה יעל גרמן, רמת-השרון יצחק רוכברגר, הוד השרון חי אדיב והן לממונה על מחוז ת"א גילה אורון זאת על-מנת שיתבצע סקר טבע מקיף בשטחי תע"ש.
בתחילה היה נדמה שבקשתנו זו נפלת על אוזניים ערלות, אבל בעקבות מאבק ציבורי מוצלח שקיימנו לשמירת הטבע בגוש-דן אכן נערך באביב 2007 סקר טבע מקיף לאחד המתחמים בתוך תע"ש שעליהם הצבענו כעשרים בערכי טבע, מתחם צור (החלק הצפון מערבי של שטח).

בסקר שאותו ערך דר' רון פרומקין התגלו במתחם 18 מיני צמחים שיש חשיבות לשמרם מתוכם 6 מיני צמחים נדירים – אזוביון דגול(בתמונה), אספסת איטלקית, אספסת החילזון, היפוכריס קירח ומריסה זעירה.
גולת הכותרת של הסקר הייתה ללא ספק גילוי מחדש של התלתן הדגול צמח נדיר ביותר שנחשב כנכחד מן העולם, והתגלה מחדש בשטחי תע"ש.

בעקבות עיון בסקר, שלח השבוע דרור עזרא מכתב לממונה על המחוז גב' גילה אורון מכתב בו מתבקשת לתכנון מחדש את מתחם צור, זאת לאור ממצאי הסקר. להלן המכתב:

21/01/08

לכבוד:
גב' גילה אורון
הממונה על מחוז ת"א

שלום רב,

הנדון: תכנון מחדש למתחם צור בתע"ש השרון
סימוכין: מכתבנו מיום 25/12/2005, תשובתך מיום 15/01/2006

בימים האחרונים הגיע לידנו דו"ח בעקבות סקר ערכי טבע שנערך ע"י דר' רון פרומקין באביב אשתקד במתחם צור.
ראשית יש לברך על עריכת הסקר, בהחלט ראוי להערכה שלמרות שהשבת לנו כי התוכנית התבססה על סקר נוף משנת 1994, לשכת התכנון המחוזית והן גורמים נוספים התייחסו ברצינות לעדותנו על ערכי הטבע שגילנו במתחם בסיור שערכנו באביב 2005 והזמינו את הסקר לעיל.

ממצאי הסקר של דר' פרומקין הם בהחלט משמעותיים בכל קנה מידה, והם מאוששים את השערותינו משנת 2005 על חשיבות המתחם לגבי שמירת טבע בגוש-דן ובישראל בכלל.
עוד עולה, כי הסקר משנת 1994 שעליו התבססה התוכנית מש/1 הינו חסר ביותר ולכן זו הייתה שגיאה קשה להתבסס עליו כבסיס תכונני.

מן הסקר עולה כי על אף הפגיעה שנעשתה משך השנים במקום, קיימים שם מגוון צמחים נדירים ביותר.

צמחים אלו נדירים מאד לא רק במחוז ת"א אלא בישראל בכלל, ובית גידולם אינו מוגן כראוי בשמורות הטבע הזעירות הקיימות בקרקעות החמרה והכורכר של מישור החוף, שהוקמו באתרים בהם הקרקע לא הייתה ראויה לעיבוד חקלאי, ושטחן הכולל הוא עשרות דונמים בלבד – מה שנותן משנה חשיבות לשטחי תע"ש השרון שחלק ניכר מהם לא נבנה או עובד בעשרות השנים האחרונות.

כידוע, שטחי הטבע במישור החוף המרכזי (בין גדרה וחדרה), בהם גרה מרבית אוכלוסיית ישראל, הוכחדו כמעט לחלוטין ע"י פיתוח – בנייה, כבישים, חקלאות ועוד.

כתוצאה מכך, הציבור הגר באזור כמעט ואינו זוכה להכיר את מגוון בתי הגידול הייחודיים למרחב – גבעות חמרה, רכסי כורכר, בריכות עונתיות, דיונות חול ועוד.

הקשר לסביבה ולטבע הינו שירות בסיסי וחיוני שעל המדינה לספק לאזרחים בדיוק כמו כל שירות חיוני אחר. בניגוד לשירותים אחרים שיש אפשר לניידם ממקום למקום, טבע בלתי אפשרי לנייד, ונזק שנגרם לאתר טבע במקרים רבים הוא בלתי הפיך.

נציין שאנו מתנגדים באופן גורף, לפעולות העתקה של ערכי טבע, טבע אינו מוצר צריכה וזו טעות לשנע ערכי טבע ממקום למקום.

בשל-כך יש להתייחס לממצאי הסקר של דר' פרומקין כעילה מהותית לחשיבה מחדש לגבי תכנון מתחם צור, ומכלול תע"ש השרון.

  • יש להרחיב את הסקר לכלל שטחי תע"ש השרון, על מנת לקבל תמונה מלאה של פריסת ערכי הטבע במרחב.
  • אין להפקיד תוכניות פיתוח במתחם צור ובתע"ש השרון בכלל לפני שיושלם הסקר האמור, שיספק מידע חיוני לתכנון כולל של המתחם.
  • יש לפעול לשימור ריכוזי ערכי הטבע שהתגלו בבית הגידול המקורי שלהם, ובשטח גדול דיו שיוגדר כשמורת טבע המשלבת ערך מדעי וערך חינוכי – קשר בין הציבור הרחב וסביבתו.
  • יש לפעול לסילוק המפגעים הקיימים באתר בין השאר סילוק הצמח הפולש שיטה כחלחלה.

בברכה,
דרור עזרא
רכז תחום ים וחופים ורכז פורום השרון

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

תגובה אחת ל-“בעקבות גילוי צמחים נדירים יש לתכנון מחדש את מתחם צור”

  1. מאת חדשות מפלגת הירוקים » ארכיון » מצב איכות הסביבה בהרצליה בכי רע - תגובה לכתבה בדה מרקר:

    […] לאפולוניה), גבעות החמרה באזור תע"ש רמת-השרון(נמצא במקום צמחים נדירים) ואזור חוף […]

לכתוב תגובה