מצב איכות הסביבה בהרצליה בכי רע – תגובה לכתבה בדה מרקר

11 לספטמבר 2008   מאת:

היום התפרסמה כתבה בדה מרקר שסוקרת את מצב העיר הרצליה, באופן מפתיע (או לא מפתיע) זכתה העיר בציון 10 בנושא זה.
אנחנו מטפלים כבר שנים בנושא איכות סביבה בעיר, אביא כאן סיקרה קצרה שתעמיד את הדברים על דיוקם.

1. חוף הים – ציון 0
חוף הים פשוט לא מטופל, מצבו של חוף הרצליה הוא מחפיר, בניית המרינה גרמה לשיבוש קשה של המערכת הטבעית של תנועת החול בחוף, וכל מי שהיה בחופי הרצליה ראה זאת.
בניית המרינה הסתיימה לפני כ15 שנה, עד היום העירייה לא הביא תוכנית רצינית לטיפול בחופי הרצליה וגם את הרעיון שהעירייה מקדמת היא עושה זאת בצורה כושלת, אפשר להתרשם מהחלטה של הועדה לשמירת הסביבה החופית מלפני חודש בנושא. יש גם את נושא חיסול חוף אפולוניה.

2. זיהום קרקע – ציון 2
העירייה לא פעולת לקידום פעילות לטיהור הקרקע. בעיר הרצליה היו שני מפעלי תע"ש מזהמים אחד בנוף-ים והשני עדיין קיים באזור רמת השרון.
המפעל בנוף-ים פונה לפני כ10 שנים, במשך העירייה לא נקפה אצבע לקידום טיהור המתחם, לא רק זו העירייה במקום לדאוג לטיהור המתחם עשתה יד אחת עם מינהל מקרקעי ישראל וקשר בין הטיהור לקידום של תוכנית בניה במקום, בשל כך טיהור המתחם מתעכב שנים רבות לכן נאלצנו יחד עם עמותת אדם טבע ודין להגיש עתירה לחייב את המדינה לטהר את הקרקע, בדיוק מה העירייה הייתה צריכה לעשות.
באופן דומה התנהלה העירייה בנושא תע"ש רמת השרון, כאן העירייה תמכה בתוכנית בניה לפני שבכלל יש מידע על היקף הזיהום שקיים מתחת לקרקעות תע"ש רמת השרון.

3. זיהום מים – ציון 7
מי התהום של הרצליה סבלו קשת בשל מפעלי תע"ש הסומכים לכן העירייה נאלצה לסגור מספר בארות, על מי התהום של הרצליה מאיים זיהום ממפעל תע"ש רמת השרון שלפי המחקרים זורם לכיוון העיר הרצליה.
כלל מידע על מי השתייה מתפרסם באופן ראוי באתר האינטרנט אבל המים של עומדים בתקנים של ישראל שהם מיושנים, אילו היו נדרשים המים של הרצליה לעמוד בתקנים החדשים של ועדת עדין היו צריכים לסגור מספר בארות בשל זיהום.
וידגיש תושבי הרצליה שותים היום מים ממספר באורת שמכילים חומרים מזהמים בריכוזים גבוהים.

4. זיהום מי ים – ציון 5
העירייה מזהמת את הים במי קולחין שמטוהרים ברמה ראשונית בלבד, מדובר ב7 מיליון קוב מי קולחין שזורמים מיידי שנה לים. בשל הזיהום הזה משרד הבריאות נאלץ לסגור את חוף הצוק בחורף האחרון.
בנוסף, בצמוד לחוף הנכים נמצא מוצא נחל הניקוז של העיר הרצליה, כל דליפה של ביוב או דליפה אחרת זורמת ישירות לחוף, מקרים כאלו קורים בעיקר בחורף אבל גם בקיץ מתרחשים מקרים כאלו שבו זולגים מי שופכין לחוף.
בנוסף בעיר הרצליה יש בעיה חמור של בורות ספיגה למסעדות על החוף שהביוב מהם זולג לים ובכל שנה יש כמה וכמה מקרים שחופים נסגרים בשל כך, רק לפני כמה שבועות התריעה משרד הבריאות על כך.

5. שטחים פתוחים – ציון 4
העירייה אכן ניהלה מאבק ראוי נגד כוונה לבניה בפארק הבאסה, וכאן חשוב לציין שאומנם לא תהיה בניה בפארק אבל ערכי טבע בעלי חשיבות לאומית יפגעו קשות בשל העבודה שהפארק לא ישאיר שטח הולם לשמירת הטבע בבריכת החורף של הרצליה.
בניגוד לנטען בכתבה בדה מרקר מצב השטחים בפתוחים בהרצליה הוא בכי רע, בהרצליה יש מעט מאוד שטחים פתוחים פר תושב, בכתבה הזו בYNET יש סקירה על מצב השטחים הפתחים בכל הערים העיר הרצליה מדורגת בו אחרונה.
עיריית הרצליה מקדמת בשנים האחרונות שורה של תוכנית שיחסלו את מעט השטחים הפתחים שאולי היה אפשר להסב אותם לשימוש הציבור. מדובר, בעיקר בשטחים פתוחים שנמצאים בקרבתה החוף, כמו באזור חוף הנכים, חוף זבולון ובתוכנית הענקית בין מלון מנדרין לאזור התעשייה בהרצליה.
בנוסף העירייה מקדמת שורה של תוכנית בדרום ובצפון העיר שיפגעו בשטחים פתוחים.

6. שמירת טבע – ציון 4
בעיר הרצליה יש מספר אזורים שמהווים נישות אקולוגיות בעלות יחוד, כל האזורים האלו מאוים ע"י תוכניות של העירייה.
אזכיר את אזורי טבע אלו בקצרה, בריכת החורף בבאסה בהרצליה, החצבים באזור בוסתני נוף-ים (מזרחית לאפולוניה), גבעות החמרה באזור תע"ש רמת-השרון(נמצא במקום צמחים נדירים) ואזור חוף התכלת.

7. מחזור – ציון 9
בנושא המחזור העירייה אכן עושה מאמצים ראויים להערכה.

8. זיהום אוויר – אין ציון
בעיר הרצליה לא נבדקת איכות האוויר בשנים האחרונות ולכן אין אפשרות לתת ציון.

ציון כללי 4

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (3 מצביעים, בממוצע: 3.67 מתוך 5)
Loading...

לכתוב תגובה