ממתינים לאסון על חוף הים?

25 למרץ 2008   מאת:

ארוע הדריסה שזיעזע את המדינה, על-ידי נהג טרקטורון משתולל בחוף ימה של נתניה בשבת האחרונה, הסתיים – למרבה המזל – "רק" בפציעתו של התינוק. תינוק שהגיע עם בני משפחתו לבילוי שבת, במקום שאמור להיות שקט ושליו ונטול סיכונים. אלא שלא כך היה כמובן, וחובה עלינו להכיר במציאות לקראת עונת הרחצה – תופעת רכבי שטח לסוגיהם הנעים על חופי הים, הפכה זה מכבר למכת מדינה וסכנת נפשות עבור המתרחצים בחופים. ולא משנה אם מדובר בחופי ראשון לציון, נתניה, הרצליה, מצפון ומדרום.

צילום: באדיבות משטרת מחוז מרכז

נראה כי בעידן השפע, הליכה של כמה מטרים ברגל לחוף הים, היא דבר שיש מי שאינו מסוגל לו. ולא ממגבלות רפואיות. אין סיבה להעמיד פנים בנושא אופנת רכבי השטח. מדובר בסימפטום חברתי חמור, המבטא התקרנפות לאחר, קידוש האני וציפוי עצמי בשריון וחומה תוך דריסה – תרתי-משמע – של החוק ויתר האזרחים.

רכב שטח הוא בעצם ביטוי רצון הנוהג בו לעליונות, אם על שאר משתמשי הדרך, אם על הטבע והאדמה או לדימוי העצמי והנפשי של האחוז בהגה. ועובדה זו מתבטאת בנהיגה עצמה. אדם שמרגיש עליונות, ואשר לרשותו כלי רכב משוריין, ינהג בו בצורה פחות זהירה, ויסכן בכך את עצמו ואת שאר משתמשי הדרך.

נתוני תאונות הדרכים לגבי תאונות בארה"ב מראים זאת בברור. עד כדי כך חמור העניין, שארגון הבריאות העולמי הוציא אזהרה המשווה את הסיכון מרכבי שטח לסיכון מסיגריות.

במדינת ישראל קיים כבר 10 שנים חוק בנושא, האוסר נסיעה על חופי הארץ. הקנס בגין נסיעה על חוף הים ברכב הוא בסך 500 שקל, ובחוף מוכרז 1,000 שקל. רק שכמו חוקים רבים אחרים, אין מי שאוכף אותו. לא הרשויות המקומיות, לא משרד הפנים, לא המשרד להגנת הסביבה, ולא משטרת ישראל. כמו בהרבה ממקרים, גם כאן מדובר בין היתר במריבה על סמכויות. וכשאין אכיפה, יש מי שלוקח את החוק לידיים.

לנו האזרחים אין הרבה מה לעשות. על-פי החוק, הדו"ח אמור להינתן למי שנהג ברכב על החוף, שאינו תמיד בעל הרכב עצמו. כך שגם אם נדווח לרשויות את מספרו של הרכב, קשה יהיה לאתר את מי שנהג בו. רבים גם יוותרו על האפשרות להתעמת עם נהג רכב משתולל, כי יש סיכוי לא רע שעימות כזה יגלוש לאלימות.על כן, ערב פתיחת עונת הרחצה בחופי הים, כשמזג האוויר כבר משדר כי הקיץ כאן, חובה על כל רשות מקומית להציב בחופי הים פקחים, כוח מרתיע שיעצור מפירי חוק, רגע אחד לפני שיקרה אסון.

הכותב הוא סגן ראש עיריית תל אביב ויושב ראש מפלגת הירוקים

לכתבה  המלאה   לחצו כאן

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (אין דירוג עדיין)
Loading...

תגובה אחת ל-“ממתינים לאסון על חוף הים?”

  1. מאת moshe daian:

    אכן הקשר ברור כי המחלל שבת פוגע בסביבה ומזיק לאיכות הסביבה

לכתוב תגובה